"Portinvartija-hoitajat" ? Miksi hoitajia haukutaan?
Tuli tosta päivystys-ketjusta mieleen, että taas käytettiin portinvartija-sanaa. :D
Tällä kai viitataan siihen että hoitaja on arvioinut potilaan asian eri tavalla miten potilas olisi halunnut ja potilas ei saanut toivomaansa lopputulosta.
Jos ajatellaan terveysasemia ja päivystystä niin miettikää millainen anarkia siellä valitsisi ilman hoidontarpeen arviointia? Jos aikoja on vähän niin eiköhän me kaikki toivota että resurssit riittää niitä oikeasti tarvitseville eikä jollekin kiireettömälle? Vai miltä sinusta tuntuu Jos sydärin saatuasi ajan saakin joku joka valittaa peräpukamista?
Kommentit (341)
Koska se, että ihmisiltä evätään hoito, ei ole mitään säästämistä vaan päinvastoin nostaa kustannuksia. Pitkittyessään ongelmat yleensä pahenevat.
Vierailija kirjoitti:
Koska se, että ihmisiltä evätään hoito, ei ole mitään säästämistä vaan päinvastoin nostaa kustannuksia. Pitkittyessään ongelmat yleensä pahenevat.
Tää säästötoimi ei vissiin ole suorittavan portaan syy?
Mm. siksi, koska minua on vaivannut monta vuotta unettomuus ja uupumus. Julkisella puolella on vikaa etsitty kaikesta mahdollisesta lorvikatarrista psykoosiin. Kerran sitä hoidettiin unettomuutenakin, mutta niin, että jos en saa nukuttua yöllä, niin en nukkuisi ollenkaan. Se oli ihan kamalaa, eikä se sitten johtanut siihen, että yöllä nukkuisin sen paremmin.
Lopulta sitten hakeuduin suosiolla yksityiselle. Se oli puolen tunnin homma siellä, ja yleislääkäri määräsi unilääkettä. En sanoisi, että minun ongelmat olisivat siihen kadonneet, mutta paljon parempaan suuntaan on menty nopeasti, ja nyt elämä ei enää tunnu pelkältä hitaalta i t s e m u r h a l t a.
Vierailija kirjoitti:
Mm. siksi, koska minua on vaivannut monta vuotta unettomuus ja uupumus. Julkisella puolella on vikaa etsitty kaikesta mahdollisesta lorvikatarrista psykoosiin. Kerran sitä hoidettiin unettomuutenakin, mutta niin, että jos en saa nukuttua yöllä, niin en nukkuisi ollenkaan. Se oli ihan kamalaa, eikä se sitten johtanut siihen, että yöllä nukkuisin sen paremmin.
Lopulta sitten hakeuduin suosiolla yksityiselle. Se oli puolen tunnin homma siellä, ja yleislääkäri määräsi unilääkettä. En sanoisi, että minun ongelmat olisivat siihen kadonneet, mutta paljon parempaan suuntaan on menty nopeasti, ja nyt elämä ei enää tunnu pelkältä hitaalta i t s e m u r h a l t a.
Olit päässyt vastaanotolle useasti niin sun kohdalla ei ollut siinä ongelmaa kuitenkaan.
Riika Purra on yksi portinvartijahoitaja.
Koska pariinkin kertaan lääkäri on ihmetellyt, miksen ole tullut aikaisemmin.
Kerran lääkäri aikoinaan soitti ja haukkui ne päivystyksen puhelinvastaajat. Kyseli, että miten minulle oli sanottu, ettei minulle mitään voida tehdä ja oli käsketty soittelemaan aamulla ja hän oli itse ollut päivystämässä tahollaan, minne minut olisi pitänyt ohjata.
Meillä vain sukulaiset otetaan päivystykseen, samoin kuin töihinkin.
Eihän se resurssien puute hoitajien vika ole vaikka se niiden syyksi kaatuu. Nykyään tunnutaan haukkuvan hoitajia joka paikassa. Itse kyllä arvostan heitä.
Jep, kriisitilanteissa muistetaan ja arvostetaan valoin ja banaanein mutta työtä tehdessä haukutaan kun halutaan aika flunssan takia kiireellisesti lääkärin vastaanotolle
Vierailija kirjoitti:
Koska pariinkin kertaan lääkäri on ihmetellyt, miksen ole tullut aikaisemmin.
Kerran lääkäri aikoinaan soitti ja haukkui ne päivystyksen puhelinvastaajat. Kyseli, että miten minulle oli sanottu, ettei minulle mitään voida tehdä ja oli käsketty soittelemaan aamulla ja hän oli itse ollut päivystämässä tahollaan, minne minut olisi pitänyt ohjata.
Lääkärin olisi varmaan pitänyt sitten antaa ohjeet jos juuri sinun kohdalla tuli tehdä poikkeus ohjeistuksessa.
Hoitsuille kunniaa! Tekevät arvokasta työtä.
Kerberos, jonka ohi pääsee vain ambulanssilla. Ambulanssia taas vahtii toinen kerberos, jonka ohi pääsee vain ruumisauto. Näin se menee nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se resurssien puute hoitajien vika ole vaikka se niiden syyksi kaatuu. Nykyään tunnutaan haukkuvan hoitajia joka paikassa. Itse kyllä arvostan heitä.
Meillä on jo huomattavan korkea kokonaisveroaste ja erittäin kallis sotehimmeli. Niitä resursseja on varmasti aivan tarpeeksi, mutta se ei auta, jos työmoraali ei ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo huomattavan korkea kokonaisveroaste ja erittäin kallis sotehimmeli. Niitä resursseja on varmasti aivan tarpeeksi, mutta se ei auta, jos työmoraali ei ole kunnossa.
Hah. Selvästi et tiedä resursseista mitään. Jos esimerkiksi HVA:n lääkäriviroista 50% on täyttämättä niin miten voit sanoa resurssin olevan riittävä?
Koska ihmiset kokevat että heidän ylitseen kävellään ja heidän oireitaan vähätellään. Tyyliin huimaa eikä pysy pystyssä ja sh käskee alentuvaan sävyyn rauhoittumaan,ottamaan rennosti ja soittamaan arkipäivänä terveyskeskukseen.
Lopulta henkilö soittaa 112 ja saa hoitoa koska ensihoitajat ovat sitä mieltä,että sairaalaan.
Pääsiäisenä päivystysvartijat ovat ottaneet itselleen jumalan aseman.
Palaa asiaan terveyskeskukseesi tiistaina eli virtsatietulehduksen lääke piti hakea Terveysasemalta. Kivut siinä on niin kovat ettei todellakaan voi odottaa monta päivää.
Onhan se sinänsä vähän outoa, että hoitajat, joilla ei ole lääkärin koulutusta, arvioivat onko potilas tarpeeksi kipeä päästäkseen lääkäriin.
Kun moni sairaus meinaa ja jääkin jopa lääkäreiltä huomaamatta, niin eiköhän näin käy useammin hoitajille?
Kun monille on korkea kynnys lähteä hoitoon ja sitten jos toinen sanoo, että ei tässä mitään, mene kotiin vaan, niin ei edes osaa/halua vaatia hoitoa ja näin voi esim.alkava sydäninfarkti jäädä huomaamatta.
Onhan tätä systeemiä asiantuntijatkin arvostelleet, että huonontaa hoitoonpääsyä ja aiheuttaa vakavia seurauksia.
Eihän se yksittäisen hoitajan vika tietenkään ole, että tuollainen älyvapaa systeemi on rakennettu pitämään ihmiset poissa lääkärin luota, jotta hän voi rauhassa keskittyä apotin kanssa askartelemiseen. Mutta hoitaja on se, joka kohtaa turhautuneen ihmisen joka on kipeä. Monet ei osaa kertoa olostaan tarkasti tai riittävän dramaattisin sanoin, olo voi olla todella paljon pahempi kuin mitä hoitaja kuulemastaan tulkitsee. Olem asunut yli 20 vuotta Saksassa ja täällä asia on aivan selvä: jos ihminen kokee tarvitsevansa lääkäriä, hän pääsee vastaanotolle. Ilmoittautuessa ei aleta arvioimaan tai kyseenalaistamaan kenenkään tuntemuksia. Toki kiireelliset, esim. hengenahdistus, sydänoireet, vakavat onnettomuudet jne otetaan jonon ohi ja peräpukamista kärsivä saa varautua odottelemaan pitempään. Hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sinänsä vähän outoa, että hoitajat, joilla ei ole lääkärin koulutusta, arvioivat onko potilas tarpeeksi kipeä päästäkseen lääkäriin.
Kun moni sairaus meinaa ja jääkin jopa lääkäreiltä huomaamatta, niin eiköhän näin käy useammin hoitajille?
Kun monille on korkea kynnys lähteä hoitoon ja sitten jos toinen sanoo, että ei tässä mitään, mene kotiin vaan, niin ei edes osaa/halua vaatia hoitoa ja näin voi esim.alkava sydäninfarkti jäädä huomaamatta.
Onhan tätä systeemiä asiantuntijatkin arvostelleet, että huonontaa hoitoonpääsyä ja aiheuttaa vakavia seurauksia.
Hoitaja arvioi kiireellisyyttä annettujen ohjeiden perusteella, nämä tulevat STM:ltä ja paikalliset ohjeet on ihan niiden lääkärien kanssa tehty.
Pitäisikö puhelimessa olla lääkäri vastaamassa, niin että resurssia tuhlattaisiin siihen?
Kysymykset joita kysytään, on määritelty jotta saadaan tilanne selville. Jos potilas ei näihin vastaa rehellisesti niin toki siinä menee väärin.
Meillä on sellanen päivystys, et sinne otetaan kaikki kun ei jakseta sanoa vastaan,kun asiakas suuttuu muuten, riippuu hoitajista kuka päästää sisään ja kuka ei Sit ne ottaa ne sinne istumaan ja saattajia on enemmän ku koko lähitienoo, kun niillekkään ei voi sanoa, et ei sisälle vaan pois pois. Voin sanoa, et ei siellä pääse ikinä siivoamaan. Jos penkki haisee shaiballe,se on pyyhitty varmana viimeksi viikkoja sitten. T. Päivystyksen laikkari