Onko muita, joilla vuosien treenaamisen jälkeen kroppa näyttää yhä lähinnä perunasäkiltä?
Vuosikausia käyty salilla, harrastettu aerobista, syöty puhdasta ja terveellistä ruokaa, vältetty epäterveellisiä ruokia ja alkoholia, panostettu nukkumiseen jne. Tulokset jääneet kuitenkin hyvin vaatimattomiksi?
Kommentit (140)
Pitää nyt muistaa, että muutos on suhteessa siihen miltä juuri Sinä näytät.
Se <20v voi elää pizzalla ja siiderillä, ja omata silti gasellimaisen hoikan kropan muodokkailla säärillä ja pyöreällä pyllyllä vaikka kävisi salilla lähinnä selailemassa älypuhelinta. Jos olet keski-ikäinen tai erilaista vartalotyyppiä, et saa vastavaa kroppaa millään treenillä tai ruokavaliolla.
Mutta siihen en usko, että kenelläkään perusterveellä olisi sellaisia geenejä, etteikö olennainen muutos olisi mahdollinen.
Jos mietin itseäni. Olen lyhyt, pitkä selkä ja lyhyet jalat, siro luusto, kaikki paino kasautuu vatsaan. Eli se kaikkein vähiten naisten mieleen oleva lähtökohta. Olin vielä normaalipainoinen kun vatsa oli kuin rantapallo, rintakehä kuin pikkupojalla ja kädet aivan tikut.
Iman lihaskuntotreeniä 172cm pituudella painon pitää olla selkeästi alle 65kg ennen kuin vatsa katoaa. Lihaskuntotreenissä hauiksiin ja ojentajiin saa kyllä näkyvää muutosta, mutta rintakehä vaatii kunnon treeniä. Ja sitten ne jalat, siellä kun ovat isoimmat lihakset, niiden treenaaminen on ihan oikeasti rankkaa. Siksi ne jalkapäivät jäävätkin monilla väliin. Sama koskee pakaralihaksia, jos haluaa nitä lisää. Eikä muutos tapahdu hetkessä. 1-2v menee vähintään.
Se onnistuu kyllä. Myös naiselta, vaikka teille lihasten kasvattaminen on vaikeampaa kuin meille miehille. Mutta ihan oikeasti ani harva treenaa oikealla tavalla. On jotenkin outoa, että sama nainen joka valittaa kun peppu ei pyöristy, ei suostu punttaamaan kuin bodari "ettei muuttuisi lihasmonsteriksi". Et takuulla muutu, voin taata sen.
Eli minä en usko, etteikö näkyvää muutosta tulisi kun treenaa kunnolla ja syö oikein. Mutta jos näkyvä muutos on se, että pitäisi saada <20v tiimalasivartaloisen naisen kroppa, niin sitten tavoitteet ovat alun alkaenkin epärealistiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliokuntoon ja kevyt muotoileva treeni kerran-pari viikossa kuntosalilla. Ruokavalion muutoksilla olen laihduttanut eniten. Kun ylimääräistä painoa on poistunut niin muotoja alkaa tulemaan esiin. Kevyt kuntosali riittää muotoilemaan kroppaa ja ryhtiä. Tosin tässäkin pitää muistaa hyvä tekniikka.
Ei niitä muotoja tule millään painonpudotuksella, jos ruumiinrakenne on muodoton. Mä olen suora kuin tikku ihan jokaisessa painossa, koska mun luusto on yhtä suoraa pötkylää kainaloista lantioon.
Ei tulekaan pelkällä painonpudotuksella, vaan painotreenillä. Tutulla naispulisella kaverilla on suorempi kroppa kuin minulla (ja olen mies). Mutta treenasi erästä lajia varten aika kovaa muutaman vuoden, ja sai kyllä sellaisen kropan joka keräsi katseita. Vaatii kunnolla lihasta peppuun ja reisiin, ei tule kevyellä treenillä.
Minkälaisella treenillä saat lantioon leveyttä? Itse en ainakaan ole vielä keksinyt.
Loitontajat
Jos käy salilla ja tekee treeniä pääasiassa laitteilla ja aina niillä samoilla alhaisilla painomäärillä, niin mitään muutosta tuskin tapahtuukaan. Olen nainen ja olen itse aloittanut kuntosalitreenit vasta yli 65 vuotiaana ja olen käynyt vajaat 5 v. säännöllisesti salilla 2 kertaa viikossa ja teen aina kokovartalotreenin ja kyllä minulla on tapahtunut näkyviä muutoksia koko kropassaa, kun olen nostanut painomääriä sitä mukaa kuin olen tuntenut kykeneväni niin tekemään. Vartalon mallia ei salitreenilläkään saa muutettua, mutta kyllä se vyötärö tulee kaikilla tyypeillä paremmin esille ja peppukin pyöristyy ja vielä ikäihmiselläkin, kun treenaa tarpeeksi tehokkaasti. Säännöllinen kehon koostusmittaus kertoo kyllä onko salitreeni tehonnut ja kuinka lihasmassa on kehittynyt eri puolilla kehoa. Jaksan nyt paremmin ja kykenen parempiin fyysisiin suorituksiin kuin vuosia paljon nuorempana jolloin en kuntosalilla käynyt.
Miksi niin monen omat kokemukset aina kyseenalaistetaan, että on väärin tehty, ei ole tarpeeksi mielenlujuutta jne? Kuinka alhaisilla kaloreilla pitää pystyä elämään, kuinka monta kertaa/tuntia viikossa pitää treenata ja kuinka painavia painoja nostella, jotta voi sanoa oikeasti tehneensä kaikkensa? Vai pitääkö aina suorittaa vaan lisää ja lisää, josko 20 h treenaaminen viikossa toisi tulosta? Jos ei niin pitääkö nostaa 30 tuntiin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monen omat kokemukset aina kyseenalaistetaan, että on väärin tehty, ei ole tarpeeksi mielenlujuutta jne? Kuinka alhaisilla kaloreilla pitää pystyä elämään, kuinka monta kertaa/tuntia viikossa pitää treenata ja kuinka painavia painoja nostella, jotta voi sanoa oikeasti tehneensä kaikkensa? Vai pitääkö aina suorittaa vaan lisää ja lisää, josko 20 h treenaaminen viikossa toisi tulosta? Jos ei niin pitääkö nostaa 30 tuntiin?
Alhaisilla kaloreilla ei ainakaan lihas kasva, se on varma asia.
Itse pystyin alussa helposti lisäämään painoja ns. Nousujohteisesti, kilon kk. Mutta sitten ikä tuli vastaan. Nivelet ei kestäneet, vaikka voima kehittyi. Tuli pitkä treenitauko niitä parannellessa. Ohjeet lyhyistä sarjoista isolla painoilla eivät ole hyviä ohjeita yli nelikymppisile.
Nyt lähden viisaampana uuteen yritykseen ja teen pelkkää kehonpainotreeniä.
N52
Hauskaa kun luin aloituksen:
"Onko muita joilla vuosien treenaamisen jälkeen kroppa näyttää yhä perusnäkiltä?"
Ajattelin jo että vau, näkkäriltä! Ois varmaan vielä timmimpi ku sikspäkki!
Mut sitte todellisuus iskikin heti perunasäkin muodossa.
"Ei ole mahdollista tehdä mitään, treenaaminen on turhaa ja dieetit kidutusta!
yläpeukkua
"On mahdoilista..."
alapeukkua
Itse harrastan vain ryhmäliikuntatunteja ja kävelyä. Ei ole sykemittareita, räätälöityä treeniohjelmaa tai erikoisruokavaliota. Kroppa muistuttaa hyvinkin paljon Marinin kroppaa. Ihmiset ei tunnu uskovan, että tältä voi näyttää ilman mitään erikoisjärjestelyjä. Toisaalta olen myös pohtinut ikäisiäni tai jopa nuorempia naisia, jotka käyvät kanssani samoilla tunneilla vuodesta toiseen eikä se oikein näy missään.
Aloin liikkua 10 vuotta sitten tehokävelyä eli mäkiä jne. Ainoa mikä on parempi on ryhti. Mutta ei kropassa näy mitään ja itseasiassa jos ajatteli että jalat lähtisi hoikkenemaan tai edes vähän kapenemaan niin mulla on päinvastoin eli jalat on tukevoituneet. Mitään lihaksia ei näy missään ja peppu on sama lättänä kuin ennenkin. Tosin ikää tulee mutta oli pettymys ettei se liikunta näy missään muuta kuin kunnossa eli hapenottokyvyssä. Joku alkaa kävellä niin vyötärö kapenee tms. Mutta ei mitään sellaista itselläni. Olen suora-omppu kropaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ei tietty pitäisi olla pinnallinen, mutta kyllä se korpeaa kun hyvinkin epäliikunnalliset kaverit näyttää sporttisilta. Ainakin siis vaatteet päällä.
Tasan ei käy onnenlahjat.
Mullakin on muutama kaveri, jotka syövät mitä sattuu ja korkeintaan käyvät vähän kävelemässä ja silti näyttävät todella hyvältä. Tasan ei käy onnenlahjat.
Kyllä, mutta sitten kun kiipeätte portaat ylös kahdeksanteen kerrokseen, niin nämä kaverit hyytyvät jo paljon ennen puoliväliä. Kyllä se treenin puute näkyy verenkiertoelinten kestävyydessä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös olen koko aikuisikäni treenannut lihadkuntoa salilla sekä käynyt juoksemassa useia kertoja viikossa. Lähes joka päuvä harradtan jotain liikuntaa. Syön melkein yliterveellisesti enkä käytä alkoholia. Silti en näytä mitenkään sporttiselta. En ole ylipainoinen, mutta en myöskään mitenkään timmi.
Ärsytti, kun esim. Sanna Marinin sanottiin laihtuneen langanlaihaksi "vinttikoiraksi" pelkällä juoksuharrastuksen aloittamisella. Ihanko tosiaan vain sillä? Olen juossut kymmeniä kilometrejä viikossa yli parikymmentä vuotta ja näytän enemmänkin labradorinnoutajalta.
Niinpä. Labbis ei muutu vinttikoiraksi minkäänlaisella rääkillä. Kehot on erilaisia.
Jep eikä juoksuharrastus ole mitenkään miellyttävää edes kovin raskaalla kropalla. Yritetty on.
Ei se lihaskunto välttämättä näy päällepäin, eikä tarvitsekaan.
Näissä neuvojissa taitaa olla aina edustettuna kehotyypiltään mesomorfit. Kun oma kroppa on luonnostaan jo atleettisen näköinen ja tulosta tulee hyvin pienellä vaivannäöllä, niin kuvitellaan että muiden kehotyyppien ihmiset on vain laiskoja, vaikka töitä muilla kroppatyypeillä voi joutua tekemään rutkasti enemmän eikä silti mitään näkyvää tulosta tule.
Joku vertasi ettei nelikymppisestä saa enää kaksikymppisen vartaloa. Entä kun se perunavartalo oli jo silloin parikymppisenä? Jos sen ikäisenä nyt siis oli vartalo huipussaan, niin on kyllä todella masentavaa lähtökohdat.
Vierailija kirjoitti:
Näissä neuvojissa taitaa olla aina edustettuna kehotyypiltään mesomorfit. Kun oma kroppa on luonnostaan jo atleettisen näköinen ja tulosta tulee hyvin pienellä vaivannäöllä, niin kuvitellaan että muiden kehotyyppien ihmiset on vain laiskoja, vaikka töitä muilla kroppatyypeillä voi joutua tekemään rutkasti enemmän eikä silti mitään näkyvää tulosta tule.
Huvittavimpia on nuo mieskommentoijat, jotka tietävät naisiakin paremmin kuinka pienellä vaivalla voi naisvartalosta saada kauniin kurvikkaan. Jos ei saa niin on vaan laiska ja treenaa väärin.
Joo. Lihasta on paljonkin mutta vyötäröllä oleva pelastusrengas ei sula millään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla treeni ei näy juuri ollenkaan ulkonäössä. Nuorena harrastin tosissani fitnesstreeniä ja treenasin isommilla painoilla kuin kilpailevat tuttuni. Ruokavalioni oli tarkka ja tein lisäksi fyysisesti rankkaa työtä ja kuljin sinne pyörällä. Sain silti kommentteja, että vähän juoksumattoa ja siiderit vähemmäksi niin olisi hyvä vartalo. En siis näyttänyt mitenkään keskiverrosta poikkeavalta. On kapeat hartiat, ei rintoja ollenkaan ja leveä lantio ihan luonnostaan.
Nykyään treenailen ihan huvikseni ja olen nuoruudesta lihonut aika paljon. En näytä ollenkaan siltä että kävisin salilla. Mutta esimerkiksi muuttohommat sujuu kevyesti vaikka muut väsyy ja jaksan raahata painavia tavaroita arjessa. Ulkonäkö ei kerro kaikkea.
Tottakai saa tulla kertomaan minulle että syön kuin valas ja ahmin sipsejä ja karkkia ja juon energiajuomia ja alkoholia minkä kerkeän. Mutta ruokavalio on edelleen vanhasta tavasta aika siisti, enkä sikaile kuten jotkut olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia on nuo mieskommentoijat, jotka tietävät naisiakin paremmin kuinka pienellä vaivalla voi naisvartalosta saada kauniin kurvikkaan. Jos ei saa niin on vaan laiska ja treenaa väärin.
Ja selitellään että naiset pelkää isoja painoja ja että lihakset kasvaa liikaa. No ei pelätä ja kyllä on treenattu nousujohteisesti kovilla painoilla, mutta naisvartalolla ei silti mitään ihmeitä saa aikaan puhtain keinoin. Nämä miehet kai luulee, että doupatut naisten kehot saa aikaan jollain 3x viikossa treenillä ilman aineita. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla treeni ei näy juuri ollenkaan ulkonäössä. Nuorena harrastin tosissani fitnesstreeniä ja treenasin isommilla painoilla kuin kilpailevat tuttuni. Ruokavalioni oli tarkka ja tein lisäksi fyysisesti rankkaa työtä ja kuljin sinne pyörällä. Sain silti kommentteja, että vähän juoksumattoa ja siiderit vähemmäksi niin olisi hyvä vartalo. En siis näyttänyt mitenkään keskiverrosta poikkeavalta. On kapeat hartiat, ei rintoja ollenkaan ja leveä lantio ihan luonnostaan.
Nykyään treenailen ihan huvikseni ja olen nuoruudesta lihonut aika paljon. En näytä ollenkaan siltä että kävisin salilla. Mutta esimerkiksi muuttohommat sujuu kevyesti vaikka muut väsyy ja jaksan raahata painavia tavaroita arjessa. Ulkonäkö ei kerro kaikkea.
Tottakai saa tulla kertomaan minulle että syön kuin valas ja ahmin sipsejä ja karkkia ja juon energiajuomia ja alkoholia minkä kerkeän. Mutta ruokavalio on edelleen vanhasta tavasta aika siisti, enkä sikaile kuten jotkut olettaa.
Sama, itsekin treenasin nuorempana kovaa ja pudottelin myös rasvoja alemmas, silti lopputulos oli harteikas ja leveäselkäinen keskivartalosta paksu maatalon emäntä. Keskivartaloa ei saanut rasvattomammaksi millään. No näkyihän se treenaaminen tosiaan noin hartioissa, selässä ja reisissä, mutta ei tämä maatalon emäntä-look ole ehkä ihan se tavoite mitä urheilullisuudessa haetaan.
En sanonut missään, että treeni olisi ollut aina pelkkää voimanostoa, tein muutakin, pidempiä sarjoja. Mutta aina kyseenalaistetaan ne raskaat painot, kyllä oli niin raskaat kuin vaan jaksoi nostaa. Ei se kroppa ole yhtään muullakaan treenillä muuksi muuttunut. Mikä tässä ottaa niin koville hyväksyä, ettei kaikilla tapahdu niin näkyvää muutosta?