Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitaisa ero: miten saada ositus, jos kumppani ei ole oikeudenmukainen?

Vierailija
30.03.2026 |

Mitä pitäisi tehdä?

Haluan erota, mutta puoliso ei.

Meillä on kaksi lasta, avoliitto ja omakotitalo. Puoliso omistaa isomman osan talosta, koska maksoi enemmän ja minä pienemmän osan. Talo on siis jo maksettu.

Yritän vielä sinnitellä tässä, mutta miten pitäisi toimia, etten menetä kaikkia rahojani? Eli miten saan osuuteni talosta, jos puolisoa ei kiinnosta oikeudenmukaisuus ja reilu peli yhtään?

Hän ei halua erota, joten minun olisi vain lähdettävä turvakotiin tai hänen poissaollessaan. Olen ollut ilmaiseen lakiapuun yhteydessä, joka sanoi, että missään nimessä ei kannata muuttaa "talon kirjoilta" pois ennen kuin omaisuuden jako on tehty. 

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisesti ihmettelen, kuinka joku ei voi tietää ilman mitään tarkastamisia tai sekunninkaan miettimistä OMISTAAKO jotain niinkin suurta kuin kiinteistö?! 

Tämä ei koske vain ap:ta vaan kyseinen tilanne tulee keskustelupalstoilla vastaan todella usein. Jotenkin luulisi, että jokainen osaa luetella isommat omistuksensa (tai omistusprosentit, jos on kyseessä yhteisomistus jonkun kanssa), mutta ilmeisesti näin ei ole. Ei voi käsittää. 

Ymmärrän. Maksoimme talon ja en sillä hetkellä ajatellut, että ero tulee. Olin typerä ja olisi pitänyt silloin tehdä asiasta selkeä sopimus. -ap

Mikä sopimus? Kai teillä on kauppakirjat tehtiin pankissa, omistussuhteet ym. kuntoon

Kyllä tehtiin toki pankissa ja omissuhde oli puolet ja puolet. Sittemmin ei olla päivitetty mitään, maksettu vain talo pois. : ( -ap

Vierailija
82/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjäoikeus määrää kiinteistön pakkomyyntiin ja kulujen vähentämisen jälkeen kumpikin saa puolet. Uskottu mies vähentåä kulut sen puolikkaasta, joka haittaa myyntiä ja ositusta. Sama pätee riitaisaan kuolinpesään. 

Olemme avoliitossa ja mies haluaa asua talossa. -ap

Kumpikin saa omansa avoliiton omaisuuden erottelussa, se ei ole välttämättä puolta kuten oletusarvoisesti avioliiton tilanteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleisesti ihmettelen, kuinka joku ei voi tietää ilman mitään tarkastamisia tai sekunninkaan miettimistä OMISTAAKO jotain niinkin suurta kuin kiinteistö?! 

Tämä ei koske vain ap:ta vaan kyseinen tilanne tulee keskustelupalstoilla vastaan todella usein. Jotenkin luulisi, että jokainen osaa luetella isommat omistuksensa (tai omistusprosentit, jos on kyseessä yhteisomistus jonkun kanssa), mutta ilmeisesti näin ei ole. Ei voi käsittää. 

Ymmärrän. Maksoimme talon ja en sillä hetkellä ajatellut, että ero tulee. Olin typerä ja olisi pitänyt silloin tehdä asiasta selkeä sopimus. -ap

No, sulla ei sentään ole velkaa niskassa. Maksoin 7 vuotta lainaa talosta, jossa en asunut. Käräjät on hiton pitkä ja kallis prosessi, eikä siinä omiaan pois saa. Osan toki. 

Voi ei, niin surullista. : ( -ap

Vierailija
84/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa johtua siitä että molemmat osallistuneet elinkustannuksiin vaikka varsinainen omistus vain  sillä toisella. Silloin jää sen keskinäisen sopimuksen varaan, että missä tarkoituksessa se ei-omistava on osallistunut, voi olla vuokraan rinnastettavaa, lahjoitusta, tai velkaa sille omistavalle. Olisi parempi sopia etukäteen.

Toki jokaisella voi olla millaisia sopimuksia tahansa elinkustannusten suhteen ja se on ihan ok.  Se ei silti poista ihmetystäni siitä, ettei tiedä omistaako jotain vai ei. 

Vierailija
85/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sopimus? Kai teillä on kauppakirjat tehtiin pankissa, omistussuhteet ym. kuntoon

Kyllä tehtiin toki pankissa ja omissuhde oli puolet ja puolet. Sittemmin ei olla päivitetty mitään, maksettu vain talo pois. : ( -ap

Eli omistat edelleen talosta puolet.🤦

Vierailija
86/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli omistat edelleen talosta puolet.🤦

Ei mun puoliso ikinä antaisi puolikasta talon arvosta mulle, enkä sitä haluaisikaan. Vain reilun ja oikeudenmukaisen osuuteni. Hän on maksanut enemmän kuin minä. -ap

Vierailija
87/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä sulle nyt on tärkeintä? Raha? 

Ei raha, vaan oikeudenmukaisuus! Mies on paljon minua varakkaampi, enkä halua jäädä täysin puille paljaille, kun olen talosta kuitenkin osan maksanut. -ap

Avoliitossa olet turvaton, se on oma valinta. Avioliitto suojaa myös taloudellisesti, varsinkin lapsia.

Olen ymmärtänyt, että lain mukaan kuitenkin avoliitosta erotessa oma omaisuus kuuluu erotessa kuitenkin itselle. Mietin vain miten tuon taloasian kanssa menee. En halua miehen rahoista puolia tietenkään, haluan vain omani takaisin. -ap

Pesänjakaja. Tappelin oikeudessa 4 vuotta. Mutta asunto ja muutto lasten kanssa hoitui kolmessa päivässä. Nyt sun pitää vaan uskaltaa laittaa ne pyörät pyörimään.

Miksi oletat, että nainen saisi lapset tai voisi ne noin vain viedä?

Yhtä hyvin mies voi pitää lapset siinä talossa, joka on heidän kotinsa.

Mutta turha täällä on sekavalle trollille vastailla, ap ei tiedä itsekään onko avio- vai avoliitossa ja korjailee tarinaansa ristiin rastiin koko ajan. Silti kiukkuiset eukot säntäävät heti antamaan eroneuvoja ja olettamaan ap:n miehestä pahinta.

Näinpä. Varsinkin tuo että mikä ihmeen etuoikeus naisella tai äidillä olisi muuttaa lasten kanssa pois lasten kodista? 

Eli väkisin viedä lapset pois siitä kodista missä asuvat.

En arvosta ollenkaan sellaista touhua. Automaattinen red flag on mulle sellainen touhu naiselta jahka tästä alan deittailemaan.

Vierailija
88/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on se että äiti muuttaa sen kummemmin isältä kyselemättä pidemmän matkan päähän, sanotaanko vaikka yli 10km ja vaikeuttaa näin tahallaan lapsen ja isän suhdetta. Toisin sanoen vieraannuttaa käytöksellään lapsen isästään. Tämä ei tietysti koske sitä tilannetta jos isää ei kiinnosta nähdä lastaan tai on väkivaltainen tms.

Vierailija
89/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi turvakotiin menisit? Tietysti hankit itsellesi asunnon. Turvakotiin mennään vain jos on hätä. 

Tämä. Olisi suunnattoman väärin viedä turvakotipaikka joltakulta tarvitsevalta. Hommaa ensin oman kämpän.

Ja ap, tottahan sinulla on velkakirja rahoista, jotka miehelle annoit? Muuten hän olisi joutunut maksamaan lahjaveroa. Joten kyllä sinä rahasi pois saat.

Väännetään vielä rautalangasta: hommaa vuokraluukku ja muuta sinne. Marssi asianajajalle (ei mihinkään oikeusaputoimistoon, kunnolliseen yksityiseen, maksaa enemmän mutta parempi pelote). Ja käske sen hommata rahasi ja omaisuutesi sinulle.

Sitten alat elää omaa elämääsi. Et vuorovaikuta eksän kanssa mitenkään. 

Mutta kaikkein tärkeintä on häipyä, pääsi hajoaa jos jäät notkumaan.

Jos sinulla ei ole mitään näyttöä että olet antanut miehelle rahojasi, sitten sinun täytyy nähdä ne menetettyinä oppirahoina.

Kiitos kommentista! Tämä lienee järkevin tapa toimia.

Mutta turvakotiin saatan mennä, puolisoni on väkivaltainen. Sinne saa mennä, oli väkivalta millaista tahansa. Pelkään puolisoa, enkä voi yksin tavaroitani talosta kantaa pois, joten tarvitsen poliisin tmv. avuksi. Olen turvakodiss  kerran ollut puolisoni takia, joten tiedän millainen paikka se on.

Olen maksanut talosta osuuteni aikanaan ja puoliso osuutensa. Nämä tiedot näkyvät kyllä nettipankista helposti. -ap

Kyllä sinulla pitää olla todistus siitä, että omistat talosta osan. Sehän ei riitä, että olet sitä vain maksanut. 

Osaatko sanoa, miten tämä todistus hankitaan? Ja kuka sen vahvistaa? -ap

Sitä kutsutaan kauppakirjaksi ja kiinteistössä lainhuudon tulee olla sinun ja miehesi nimissä.

Vierailija
90/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on se että äiti muuttaa sen kummemmin isältä kyselemättä pidemmän matkan päähän, sanotaanko vaikka yli 10km ja vaikeuttaa näin tahallaan lapsen ja isän suhdetta. Toisin sanoen vieraannuttaa käytöksellään lapsen isästään. Tämä ei tietysti koske sitä tilannetta jos isää ei kiinnosta nähdä lastaan tai on väkivaltainen tms.

En halua sellaista tehdä, haluan kaikkien vain voivan paremmin. Lapsille kuuluu hyvä isäsuhde, haluan heidän viettävän aikaa yhdessä paljon. Puolisoni kanssa emme vain enää sovi yhteen, enkä voi kuunnella jatkuvaa haukkumista ja huutamista omassa kodissani. -ap

Vierailija
91/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mikä sulle nyt on tärkeintä? Raha? 

Ei raha, vaan oikeudenmukaisuus! Mies on paljon minua varakkaampi, enkä halua jäädä täysin puille paljaille, kun olen talosta kuitenkin osan maksanut. -ap

Kyllä se varallisuus/omaisuus lasketaan ja jaetaan 50 - 50%.

Avoliitossa ei toimita noin. Kannattaa lukea jo linkattu laki avoliiton päättämisestä, ei siellä esim. saa korvausta hoitovapaavuosista tms., vaan pitää ihan oikeasti joutua tilanteeseen, jossa ei ole voinut tehdä töitä vaikka ulkomailla.

Vierailija
92/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että lasten osoitetta ei saa yksin muutettua. Tai saa, mutta siitä menee tieto toiselle vanhemmalle, kirje tai puhelu. Ja tämä toinen voi sen estää. Ja jos vain sinä muutat, se toinen on sen jälkeen automaattisesti lähihuoltaja. Toki jos lapset on jo isompia, saavat itsekin päättää. 

Vierailija
93/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemusta? Ymmärrän toki, että aina voin lähteä oikeusteitse rahojani kyselemään. Talosta saisin noin 40 000 euroa omista takaisin, jos talon arvo laskettaisiin (huomioiden nykyinen talojen hinnanlasku). Olen varma, että mies ei tuota rahaa halua minulle antaa, vaikka se minulle kuuluisi.

Voit hakea käräjäoikeudelta ositusta. Minä tein niin vaikka asianajaja sitten maksoi pitkän pennin. Ex teki kaikesta hankalaa, ei siinä kauheasti ole vaihtoehtoja.

Vierailija
94/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette ostaneet talon puoliksi ja kauppakirjassa on selkeästi merkitty omistusosuudet 50/50 niin omistat talosta puolet, joten miehen on maksettava sinulle puolet talon nykyisestä arvosta. Ihan sama miten paljon olet todellisuudessa talosta maksanut. Jää miehen vastuulle osoittaa, että hän on maksanut paljon enemmän ja siten olisi oikeudenmukaista, että hän ei maksa sinulle puolia talosta. En tiedä miten laki suhtautuu tällaiseen, mutta ensisijaisesti korvaus maksetaan omistussuhteiden mukaisesti. Otat yhteyden asianajajaan ja kerrot, että omistat talosta puolet, mutta mies on maksanut lainasta suuremman osan ja kysyt, että mitä tehdään? Mä veikkaan, että asianajaja lähtee ensisijaisesti vaatimaan sulle rahaa omistussuhteiden mukaisesti ja mies saa olla siitä ihan mitä mieltä tahansa. Lain mukaan pitää kuitenkin toimia.

Vierailija
95/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ex haki eroa ja halusi sitten, että muutan yhteisestä kodista pois. Niin että hänellä jää koko omaisuus ja lapset. Siitä tuli pitkä ja hankala prosessi väkivaltaisen miehen kanssa. Tarvitset asianajajan. Oikeusapumaksua saa kenelle tahansa asianajajalle, ei sen tarvitse olla oikeusaputoimistosta. Ei se vaan mene tollasen miehen kanssa nätisti, siihen kannattaa varautua.

Vierailija
96/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppakirjassa on 50/50 niin se on sitten se. Piste. Älä tyydy vähempään.

Vierailija
97/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että lasten osoitetta ei saa yksin muutettua. Tai saa, mutta siitä menee tieto toiselle vanhemmalle, kirje tai puhelu. Ja tämä toinen voi sen estää. Ja jos vain sinä muutat, se toinen on sen jälkeen automaattisesti lähihuoltaja. Toki jos lapset on jo isompia, saavat itsekin päättää. 

Kiitos vastauksesta. Pitää selvittää asiaa. -ap

Vierailija
98/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ex haki eroa ja halusi sitten, että muutan yhteisestä kodista pois. Niin että hänellä jää koko omaisuus ja lapset. Siitä tuli pitkä ja hankala prosessi väkivaltaisen miehen kanssa. Tarvitset asianajajan. Oikeusapumaksua saa kenelle tahansa asianajajalle, ei sen tarvitse olla oikeusaputoimistosta. Ei se vaan mene tollasen miehen kanssa nätisti, siihen kannattaa varautua.

Ymmärrän täysin. Olet selvinnyt vaikeasta tilanteesta. Kiitos vinkeistä. -ap

Vierailija
99/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätäkään näkökantaa, koska en ole miehen rahojen perässä. En halua puolia talosta, en halua hänelle ongelmia, haluan vain oman pikkusummani. -ap

Vierailija
100/103 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätäkään näkökantaa, koska en ole miehen rahojen perässä. En halua puolia talosta, en halua hänelle ongelmia, haluan vain oman pikkusummani. -ap

Keskustele nyt kuitenkin asianajajan kanssa asiasta perusteellisesti. Voi olla, että mielesi muuttuu. Voi olla, että joka tapauksessa saat puolet, ihan sama vaikka et haluaisikaan niin paljon. Laki kuitenkin määrää miten asiat menevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi