Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitaisa ero: miten saada ositus, jos kumppani ei ole oikeudenmukainen?

Vierailija
30.03.2026 |

Mitä pitäisi tehdä?

Haluan erota, mutta puoliso ei.

Meillä on kaksi lasta, avoliitto ja omakotitalo. Puoliso omistaa isomman osan talosta, koska maksoi enemmän ja minä pienemmän osan. Talo on siis jo maksettu.

Yritän vielä sinnitellä tässä, mutta miten pitäisi toimia, etten menetä kaikkia rahojani? Eli miten saan osuuteni talosta, jos puolisoa ei kiinnosta oikeudenmukaisuus ja reilu peli yhtään?

Hän ei halua erota, joten minun olisi vain lähdettävä turvakotiin tai hänen poissaollessaan. Olen ollut ilmaiseen lakiapuun yhteydessä, joka sanoi, että missään nimessä ei kannata muuttaa "talon kirjoilta" pois ennen kuin omaisuuden jako on tehty. 

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, ositus on siis avioliittoa koskeva omaisuuden jakoa, ei avoliittoa. Pahoittelut otsikosta. -ap

Vierailija
2/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta? Ymmärrän toki, että aina voin lähteä oikeusteitse rahojani kyselemään. Talosta saisin noin 40 000 euroa omista takaisin, jos talon arvo laskettaisiin (huomioiden nykyinen talojen hinnanlasku). Olen varma, että mies ei tuota rahaa halua minulle antaa, vaikka se minulle kuuluisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole väliä avioeron kohdalla, paljonko kumpainenkin omistaa siitä talosta tai muusta omaisuudesta. Jos ei ole avioehtoa, kummankin oma omaisuus lasketaan ensin erikseen ja sitten yhteen, jotta tiedetään, paljonko varakkaamman puolison pitää maksaa tasinkoa varattomammalle.

Jos tämä ei selviä kahdenkeskisesti, niin sitten haetaan lakiteitse oikeutta. Ihan jo pelkästään lakimies ositusta tekemässä voi auttaa.

Vierailija
4/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin rahan sijaan itseni. Toki olin asemassa jossa kaikki munat ei ollut samassa korissa, eli mulla oli muitakin sijoituksia kuin osuus asunnosta. 

Vierailija
5/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä miehen haluja kysellä jos pistät lakimiehet perään

Vierailija
6/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero maksaa aina ihan hitokseen rahaa mutta vapaus on sen arvoista. 

Vierailija
7/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei ole väliä avioeron kohdalla, paljonko kumpainenkin omistaa siitä talosta tai muusta omaisuudesta. Jos ei ole avioehtoa, kummankin oma omaisuus lasketaan ensin erikseen ja sitten yhteen, jotta tiedetään, paljonko varakkaamman puolison pitää maksaa tasinkoa varattomammalle.

Jos tämä ei selviä kahdenkeskisesti, niin sitten haetaan lakiteitse oikeutta. Ihan jo pelkästään lakimies ositusta tekemässä voi auttaa.

Niin, anteeksi harhaanjohtava otsikko. Tosiaan kyse avoerosta. Kiitos vastauksestasi. -ap

Vierailija
8/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mikä sulle nyt on tärkeintä? Raha? 

Vierailija
9/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on perusteltu ettei kannata muuttaa pois? Ero laitetaan yleensä aina vireille siten, että muutetaan erilleen. 

Vierailija
10/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsin rahan sijaan itseni. Toki olin asemassa jossa kaikki munat ei ollut samassa korissa, eli mulla oli muitakin sijoituksia kuin osuus asunnosta. 

Hyvä, itse olen matalapalkkainen, enkä omaisuuttakaan ole pahemmin ehtinyt haalia. -ap

Vierailija
11/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi turvakotiin menisit? Tietysti hankit itsellesi asunnon. Turvakotiin mennään vain jos on hätä. 

Vierailija
12/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, anteeksi harhaanjohtava otsikko. Tosiaan kyse avoerosta. Kiitos vastauksestasi. -ap

Ja siis oikeasti ensimmäisessä vastauksessa korjailit, että kyseessä onkin avioero eikä avoero. Kumpi se nyt oikeesti nyt sitten on?

Vierailija
13/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on perusteltu ettei kannata muuttaa pois? Ero laitetaan yleensä aina vireille siten, että muutetaan erilleen. 

En valitettavasti enää muista, joten typerä kirjoitus minulta ylipäätään. -ap

Vierailija
14/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaimokkeen opettaminen vastaamaan ristikuulustelussa ei ole ratkaisu.

Vierailija
15/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta (ns. avoliittolaki) säätelee avoparin omaisuuden erottelua suhteen päättyessä. Laki koskee yli 5 vuotta kestäneitä suhteita tai suhteita, joissa on yhteinen lapsi.

Vierailija
16/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on avoliitossa, ei tietenkin ole avioehtoa. 

Vierailija
17/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mikä sulle nyt on tärkeintä? Raha? 

Ei raha, vaan oikeudenmukaisuus! Mies on paljon minua varakkaampi, enkä halua jäädä täysin puille paljaille, kun olen talosta kuitenkin osan maksanut. -ap

Vierailija
18/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä on lainhuutoon merkitty kumpi omistaa kuinkakin paljon talosta? Myynnin jälkeen sitten rahat jaetaan sen mukaisesti.

Vierailija
19/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, itse olen matalapalkkainen, enkä omaisuuttakaan ole pahemmin ehtinyt haalia. -ap

Nyt joudut valitsemaan huonoista vaihtoehdoista sen vähiten huonoimman. 

Vierailija
20/95 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on avoliitossa, ei tietenkin ole avioehtoa. 

Pohjasin tuon vastauksen tähän ensimmäisen vastauksen korjaukseen:

"Anteeksi, ositus on siis avioliittoa koskeva omaisuuden jakoa, ei avoliittoa. Pahoittelut otsikosta. -ap"

Myöhemmin ap tuli uudestaan korjailemaan, että kyseessä on avoero. Nyt ei sitten oikeasti tiedä, kummasta on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi