Riitaisa ero: miten saada ositus, jos kumppani ei ole oikeudenmukainen?
Mitä pitäisi tehdä?
Haluan erota, mutta puoliso ei.
Meillä on kaksi lasta, avoliitto ja omakotitalo. Puoliso omistaa isomman osan talosta, koska maksoi enemmän ja minä pienemmän osan. Talo on siis jo maksettu.
Yritän vielä sinnitellä tässä, mutta miten pitäisi toimia, etten menetä kaikkia rahojani? Eli miten saan osuuteni talosta, jos puolisoa ei kiinnosta oikeudenmukaisuus ja reilu peli yhtään?
Hän ei halua erota, joten minun olisi vain lähdettävä turvakotiin tai hänen poissaollessaan. Olen ollut ilmaiseen lakiapuun yhteydessä, joka sanoi, että missään nimessä ei kannata muuttaa "talon kirjoilta" pois ennen kuin omaisuuden jako on tehty.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikä sulle nyt on tärkeintä? Raha?
Ei raha, vaan oikeudenmukaisuus! Mies on paljon minua varakkaampi, enkä halua jäädä täysin puille paljaille, kun olen talosta kuitenkin osan maksanut. -ap
Avoliitossa olet turvaton, se on oma valinta. Avioliitto suojaa myös taloudellisesti, varsinkin lapsia.
Olen ymmärtänyt, että lain mukaan kuitenkin avoliitosta erotessa oma omaisuus kuuluu erotessa kuitenkin itselle. Mietin vain miten tuon taloasian kanssa menee. En halua miehen rahoista puolia tietenkään, haluan vain omani takaisin. -ap
Pesänjakaja. Tappelin oikeudessa 4 vuotta. Mutta asunto ja muutto lasten kanssa hoitui kolmessa päivässä. Nyt sun pitää vaan uskaltaa laittaa ne pyörät pyörimään.
Saithan lopulta omasi takaisin? Hirveä ero... -ap
No, en saanut, mutta osan sentään.
Vierailija kirjoitti:
No jos on vaikka maksamu talosta 40 000 ja puoliso 60 000 no totta vitussa haluan omani takaisin. Vai toiselleko ne rahat pitäisi lahjottaa? Sen talon lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Katso veroilmoituksesta omaisuutesi. Tai maamittauslaotokselta. Sieltä näet omat omistuksesi.
Sitten haet käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkamista
Kiitos vastauksesta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei raha, vaan oikeudenmukaisuus! Mies on paljon minua varakkaampi, enkä halua jäädä täysin puille paljaille, kun olen talosta kuitenkin osan maksanut. -ap
Avoliitossa olet turvaton, se on oma valinta. Avioliitto suojaa myös taloudellisesti, varsinkin lapsia.
Olen ymmärtänyt, että lain mukaan kuitenkin avoliitosta erotessa oma omaisuus kuuluu erotessa kuitenkin itselle. Mietin vain miten tuon taloasian kanssa menee. En halua miehen rahoista puolia tietenkään, haluan vain omani takaisin. -ap
Pesänjakaja. Tappelin oikeudessa 4 vuotta. Mutta asunto ja muutto lasten kanssa hoitui kolmessa päivässä. Nyt sun pitää vaan uskaltaa laittaa ne pyörät pyörimään.
Miksi oletat, että nainen saisi lapset tai voisi ne noin vain viedä?
Yhtä hyvin mies voi pitää lapset siinä talossa, joka on heidän kotinsa.
Mutta turha täällä on sekavalle trollille vastailla, ap ei tiedä itsekään onko avio- vai avoliitossa ja korjailee tarinaansa ristiin rastiin koko ajan. Silti kiukkuiset eukot säntäävät heti antamaan eroneuvoja ja olettamaan ap:n miehestä pahinta.
Älä viitti olla ilkeä. Kirjoitin aloitukseen, että olemme avoliitossa. Käytin vain ositus-sanaa otsikossa, vaikka ei olisi pitänyt. -ap
Ihan yleisesti ihmettelen, kuinka joku ei voi tietää ilman mitään tarkastamisia tai sekunninkaan miettimistä OMISTAAKO jotain niinkin suurta kuin kiinteistö?!
Tämä ei koske vain ap:ta vaan kyseinen tilanne tulee keskustelupalstoilla vastaan todella usein. Jotenkin luulisi, että jokainen osaa luetella isommat omistuksensa (tai omistusprosentit, jos on kyseessä yhteisomistus jonkun kanssa), mutta ilmeisesti näin ei ole. Ei voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se varallisuus/omaisuus lasketaan ja jaetaan 50 - 50%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on vaikka maksamu talosta 40 000 ja puoliso 60 000 no totta vitussa haluan omani takaisin. Vai toiselleko ne rahat pitäisi lahjottaa? Sen talon lisäksi?
Älä jaksa olla lapsellinen. Rahasta aloittajalla on aikaa tapella lopun ikänsä, kunhan saa eroprosessin ensin alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti ihmettelen, kuinka joku ei voi tietää ilman mitään tarkastamisia tai sekunninkaan miettimistä OMISTAAKO jotain niinkin suurta kuin kiinteistö?!
Tämä ei koske vain ap:ta vaan kyseinen tilanne tulee keskustelupalstoilla vastaan todella usein. Jotenkin luulisi, että jokainen osaa luetella isommat omistuksensa (tai omistusprosentit, jos on kyseessä yhteisomistus jonkun kanssa), mutta ilmeisesti näin ei ole. Ei voi käsittää.
Ymmärrän. Maksoimme talon ja en sillä hetkellä ajatellut, että ero tulee. Olin typerä ja olisi pitänyt silloin tehdä asiasta selkeä sopimus. -ap
Asianajajia piti palkata ja vuosia oikeudessa taistella mutta lopulta voitin ja mies joutui ottamaan lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso veroilmoituksesta omaisuutesi. Tai maamittauslaotokselta. Sieltä näet omat omistuksesi.
Sitten haet käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkamista
Kiitos vastauksesta. -ap
Tämä prosessi on maksullinen, ja kulut jaetaan yleensä puoliksi, mutta epäoikeudenmukaisessa tilanteessa se on usein ainoa keino saada ositus tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei koske vain ap:ta vaan kyseinen tilanne tulee keskustelupalstoilla vastaan todella usein. Jotenkin luulisi, että jokainen osaa luetella isommat omistuksensa (tai omistusprosentit, jos on kyseessä yhteisomistus jonkun kanssa), mutta ilmeisesti näin ei ole. Ei voi käsittää.Ymmärrän. Maksoimme talon ja en sillä hetkellä ajatellut, että ero tulee. Olin typerä ja olisi pitänyt silloin tehdä asiasta selkeä sopimus. -ap
Kun vietti vie järki vaimenee.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa johtua siitä että molemmat osallistuneet elinkustannuksiin vaikka varsinainen omistus vain sillä toisella. Silloin jää sen keskinäisen sopimuksen varaan, että missä tarkoituksessa se ei-omistava on osallistunut, voi olla vuokraan rinnastettavaa, lahjoitusta, tai velkaa sille omistavalle. Olisi parempi sopia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei koske vain ap:ta vaan kyseinen tilanne tulee keskustelupalstoilla vastaan todella usein. Jotenkin luulisi, että jokainen osaa luetella isommat omistuksensa (tai omistusprosentit, jos on kyseessä yhteisomistus jonkun kanssa), mutta ilmeisesti näin ei ole. Ei voi käsittää.Ymmärrän. Maksoimme talon ja en sillä hetkellä ajatellut, että ero tulee. Olin typerä ja olisi pitänyt silloin tehdä asiasta selkeä sopimus. -ap
Kun vietti vie järki vaimenee.
Olet ilkeä ihminen. -ap
Käräjäoikeus määrää kiinteistön pakkomyyntiin ja kulujen vähentämisen jälkeen kumpikin saa puolet. Uskottu mies vähentåä kulut sen puolikkaasta, joka haittaa myyntiä ja ositusta. Sama pätee riitaisaan kuolinpesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sopimus? Kai teillä on kauppakirjat tehtiin pankissa, omistussuhteet ym. kuntoon
Vierailija kirjoitti:
Käräjäoikeus määrää kiinteistön pakkomyyntiin ja kulujen vähentämisen jälkeen kumpikin saa puolet. Uskottu mies vähentåä kulut sen puolikkaasta, joka haittaa myyntiä ja ositusta. Sama pätee riitaisaan kuolinpesään.
Olemme avoliitossa ja mies haluaa asua talossa. -ap
Ja taas kerran se on kantismies, joka rikkoo lakia itsekkyyksissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sulla ei sentään ole velkaa niskassa. Maksoin 7 vuotta lainaa talosta, jossa en asunut. Käräjät on hiton pitkä ja kallis prosessi, eikä siinä omiaan pois saa. Osan toki.
Miksi oletat, että nainen saisi lapset tai voisi ne noin vain viedä?
Yhtä hyvin mies voi pitää lapset siinä talossa, joka on heidän kotinsa.
Mutta turha täällä on sekavalle trollille vastailla, ap ei tiedä itsekään onko avio- vai avoliitossa ja korjailee tarinaansa ristiin rastiin koko ajan. Silti kiukkuiset eukot säntäävät heti antamaan eroneuvoja ja olettamaan ap:n miehestä pahinta.