Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitaisa ero: miten saada ositus, jos kumppani ei ole oikeudenmukainen?

Vierailija
30.03.2026 |

Mitä pitäisi tehdä?

Haluan erota, mutta puoliso ei.

Meillä on kaksi lasta, avoliitto ja omakotitalo. Puoliso omistaa isomman osan talosta, koska maksoi enemmän ja minä pienemmän osan. Talo on siis jo maksettu.

Yritän vielä sinnitellä tässä, mutta miten pitäisi toimia, etten menetä kaikkia rahojani? Eli miten saan osuuteni talosta, jos puolisoa ei kiinnosta oikeudenmukaisuus ja reilu peli yhtään?

Hän ei halua erota, joten minun olisi vain lähdettävä turvakotiin tai hänen poissaollessaan. Olen ollut ilmaiseen lakiapuun yhteydessä, joka sanoi, että missään nimessä ei kannata muuttaa "talon kirjoilta" pois ennen kuin omaisuuden jako on tehty. 

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ymmärtänyt, että lain mukaan kuitenkin avoliitosta erotessa oma omaisuus kuuluu erotessa kuitenkin itselle."

Suomessa ei ole avioliitoissakaan mitään yhteisomistusta. Kaikki omaisuus on aina jokun ihmisen joko kokonaan tai sitten jollain osuudella.

Ainoa ero avoliitossa ja avioliitossa on se että avioliitossa on aina oikeis saada erossa tasinkoa jos puolisolla on enemmän omaisuutta kuin itsellä. Omistukset eivät muutu sinällään mihinkään.

Vierailija
162/165 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi turvakotiin menisit? Tietysti hankit itsellesi asunnon. Turvakotiin mennään vain jos on hätä. 

Siksi, että saisin ihmisiltä sääliä ja parantelisin asemiani vihjailemalla miehen väkivaltaisuudesta ja yleisestä sovinistisesta kelvottomuudesta.

Ehkä saisin myös vinkkiä siitä, että saisin manipuloitua jonkun moottoripyöräporukan käymään jututtamassa sen ahneen sian. Vastineeksi antaisin heidän naida minua vaikkapa pari viikkoa. Miestäni he voivat naida halujensa mukaan peräaukkoon niin paljon kuin haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisomistuksen purku.

Palkkaat lakimiehen ja vaadit asiaa käräjillä. Joko tuleva eksä maksaa suosiolla tai omaisuuus myydään. Ei se ole mikään "mä en haluu" vaan oikeuden päätös.

Vierailija
164/165 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mikä sulle nyt on tärkeintä? Raha? 

Tietenkin. Varsinkin äitinä raha on aika prkleen tärkeä.

Kivako on keski-ikäisenä aloittaa tyhjästä lasten kanssa vain, koska exä on paskapaa.

Vierailija
165/165 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee suunnitelma turvakotiin menosta. Netistä saat vinkkejä siitä, mitä tarvikkeita kannattaa varata ja mihin ne kannattaa jemmata jos tulee äkkilähtö. Varmista, että osaat käyttää puhelimen nauhuria, siirrä sovellus johonkin aloitusnäytölle.

Hae yhteisomistuksen purkua. Vaadi sinulle kuuluva 50/50, harvemmin vaikeaksi heittäytyvät limanuljaskat ovat muutenkaan osallistuneet lapsista aiheutuviin menoihin (kotihoito, kodinhoito, tarvikkeet).

Jos tulee äkkilähtö, SOITA POLIISIT. Älä sovittele äläkä vähättele. Pakene turvakotiin ja OTA LAPSET MUKAAN. Ota myös siinä tapauksessa, jos fyysistä väkivaltaa tai sen uhkaa ei ole. Jos jätät lapset, mies voi käyttää heitä lyömäaseena oikeudenkäynneissä tai niiden ulkopuolella. Muista, että myös lapset kärsivät vanhempaansa kohdistuvasta henkisestä väkivallasta.

Rahasta huutelijoille tiedoksi, että tietenkin se on tärkeää. Tyhjin taskuin on melko tylyä aloittaa uusi elämä, hyväntekeväisyyttä voi kohdistaa sitten muihin kuin ex-puolisoon jos siltä tuntuu.