Riitaisa ero: miten saada ositus, jos kumppani ei ole oikeudenmukainen?
Mitä pitäisi tehdä?
Haluan erota, mutta puoliso ei.
Meillä on kaksi lasta, avoliitto ja omakotitalo. Puoliso omistaa isomman osan talosta, koska maksoi enemmän ja minä pienemmän osan. Talo on siis jo maksettu.
Yritän vielä sinnitellä tässä, mutta miten pitäisi toimia, etten menetä kaikkia rahojani? Eli miten saan osuuteni talosta, jos puolisoa ei kiinnosta oikeudenmukaisuus ja reilu peli yhtään?
Hän ei halua erota, joten minun olisi vain lähdettävä turvakotiin tai hänen poissaollessaan. Olen ollut ilmaiseen lakiapuun yhteydessä, joka sanoi, että missään nimessä ei kannata muuttaa "talon kirjoilta" pois ennen kuin omaisuuden jako on tehty.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mikä sulle nyt on tärkeintä? Raha?
Ei raha, vaan oikeudenmukaisuus! Mies on paljon minua varakkaampi, enkä halua jäädä täysin puille paljaille, kun olen talosta kuitenkin osan maksanut. -ap
Eli silkasta periaatteesta tavallaan jatkat suhdetta, että menee nallekarkit tasan? Jaxuhali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsin rahan sijaan itseni. Toki olin asemassa jossa kaikki munat ei ollut samassa korissa, eli mulla oli muitakin sijoituksia kuin osuus asunnosta.
Hyvä, itse olen matalapalkkainen, enkä omaisuuttakaan ole pahemmin ehtinyt haalia. -ap
Nyt joudut valitsemaan huonoista vaihtoehdoista sen vähiten huonoimman.
No ei välttämättä. Ei kaikkea tarvitse vaan hyväksyä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsin rahan sijaan itseni. Toki olin asemassa jossa kaikki munat ei ollut samassa korissa, eli mulla oli muitakin sijoituksia kuin osuus asunnosta.
Hyvä, itse olen matalapalkkainen, enkä omaisuuttakaan ole pahemmin ehtinyt haalia. -ap
Jep jep, järki vaimeni kun pääsit rikkaisiin naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä on lainhuutoon merkitty kumpi omistaa kuinkakin paljon talosta? Myynnin jälkeen sitten rahat jaetaan sen mukaisesti.
Näkeehän sen nyt vaikka pankkitiedoista, miten paljon kukin on maksanut. Ei taloa myydä, mies haluaa asua siinä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ap:n palkkaa varmaankaan nostanut vaikka mies olikin varakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyrit siis mielummin loisimaan kun eroamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilkeä ja töykeä?! Kuulostat ihan yhtä kamalalta kuin mieheni, joka ei ole erityisen varakas! Meillä molemmilla oli säästöjä, hänellä vain enemmän. Ei kaikki talot oikeasti paljoa maksa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteet kunniaan oman vapauden sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteet kunniaan oman vapauden sijaan?
Pakko väärinymmärtää kaikki? Yritän miettiä, miten on järkevintä erota. -ap
Pois muuttamisen osalta voisin kommentoida, että itse ainakin sain juristiltani ohjeen sinnitellä saman katon alla, kunnes ositus oli saatu tehtyä. Ja siksikin, että jos olisin lähtenyt ja lapset olisivat jääneet kirjoille isänsä, kanssa niin mahdollisuuteni lähihuoltajuuteen olisivat heikentyneet merkittävästi. Näin ollen sinnittelin paskan äijän kanssa saman katon alla. Ja valitettavasti, jos miehesi on ikävä ihminen, niin kun hän tajuaa, että olet oikeasti eroamassa hänestä ja lähdössä, niin hänestä voi kuoritua paskiainen. Omasta exästäni kuoriutui, hän oli niin järkyttävä sabatoidessaan elämääni viimeisten kuukausien aikana saman katon alla, että lapset eivät ole uuteen kotiin muuttomme jälkeen olla hänen missään yhteydessä. Haukkui myös heidät, ei sentään heihin käsiksi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet ilkeä ja töykeä?! Kuulostat ihan yhtä kamalalta kuin mieheni, joka ei ole erityisen varakas! Meillä molemmilla oli säästöjä, hänellä vain enemmän. Ei kaikki talot oikeasti paljoa maksa. -ap
Mitä sinä nyt haluat rahaa vai sen eron?
Jos on kyse avioliitosta, ensin laitetaan avioero vireille. Nykyään se on helppoa netissä.
Jos ei päästä sopuun osoituksesta eikä tasingosta, voi hakea käräjäoikeudelta pesänjakajaa. Se on puolueeton ja tekee osituksen ihan faktojen ja lakipykälien perusteella.
Ei tarvitse asua eri osoitteissa, riittää että on hakenut virallisesti eroa.
Meillä oli vaikea ero, ja pesänjakajan avulla se onnistui. Pesänjakajan palkkio maksetaan pesän varoista, eli maksu menee puoliksi.
Avoliiton erotilanteesta ei ole tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei raha, vaan oikeudenmukaisuus! Mies on paljon minua varakkaampi, enkä halua jäädä täysin puille paljaille, kun olen talosta kuitenkin osan maksanut. -ap
Avoliitossa olet turvaton, se on oma valinta. Avioliitto suojaa myös taloudellisesti, varsinkin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Raha on ihan kivaa kun sitä on kun aloittaa uutta elämää. Ilmeisesti ei ainakaa hengestä ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Pois muuttamisen osalta voisin kommentoida, että itse ainakin sain juristiltani ohjeen sinnitellä saman katon alla, kunnes ositus oli saatu tehtyä. Ja siksikin, että jos olisin lähtenyt ja lapset olisivat jääneet kirjoille isänsä, kanssa niin mahdollisuuteni lähihuoltajuuteen olisivat heikentyneet merkittävästi. Näin ollen sinnittelin paskan äijän kanssa saman katon alla. Ja valitettavasti, jos miehesi on ikävä ihminen, niin kun hän tajuaa, että olet oikeasti eroamassa hänestä ja lähdössä, niin hänestä voi kuoritua paskiainen. Omasta exästäni kuoriutui, hän oli niin järkyttävä sabatoidessaan elämääni viimeisten kuukausien aikana saman katon alla, että lapset eivät ole uuteen kotiin muuttomme jälkeen olla hänen missään yhteydessä. Haukkui myös heidät, ei sentään heihin käsiksi käynyt.
Kiitos tästä. Kamala kokemus ja olen pahoillani, että niin kävi. Meille käy luultavasti samansuuntaisesti. -ap
Ei anna erota? No siihen ei toisen lupia tarvita. Herran jestas sentään, eihän ketään voi pakolla naimisissa pitää!!
Erohakemus käräjäoikeuteen, ja puolen vuoden päästä vahvistushakemus ja se on siinä.
Omaisuuden jako onkin sitten toinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi*tua?! Ei se mitään Amerikan-tiedettä ole vuokrata asuntoa ja muuttaa lastenKIN kirjoja uuteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoliitossa olet turvaton, se on oma valinta. Avioliitto suojaa myös taloudellisesti, varsinkin lapsia.
Olen ymmärtänyt, että lain mukaan kuitenkin avoliitosta erotessa oma omaisuus kuuluu erotessa kuitenkin itselle. Mietin vain miten tuon taloasian kanssa menee. En halua miehen rahoista puolia tietenkään, haluan vain omani takaisin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei anna erota? No siihen ei toisen lupia tarvita. Herran jestas sentään, eihän ketään voi pakolla naimisissa pitää!!
Erohakemus käräjäoikeuteen, ja puolen vuoden päästä vahvistushakemus ja se on siinä.
Omaisuuden jako onkin sitten toinen tarina.
Kyse on avoliitosta. Et taida myöskään ymmärtää, miten väkivaltainen puoliso toimii. Eroaminen väkivaltaisesta ihmisestä ei ole sama kuin ero tavallisesta ihmisestä. -ap
Koska puolisoni ei anna erota. Hän on henkisesti väkivaltainen ihminen. Ero varmasti tekisi hänestä myös fyysisesti väkivaltaisen. -ap