Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Vierailija
22.03.2026 |

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeelliseksi tosiaan mennyt touhu. Olen itse syönyt päivittäin pientä määrää opamoxia jo vuosia lamauttaviin paniikkikohtauksiin/agorafobiaan. Aina en pääse ulos asunnosta edes lääkkeen avulla. (Cptsd,dissosiaatiohäiriö) Nyt on sitten yhtäkkiä keksitty, että nämä lääkkeet pitää vetää alas. Ihan mielenkiinnolla odotan, että kuka ne minun kaupassa käynnit ja muut asiat hoitaa. Taustaa vielä sen verran, että vuosien varrella käynyt 6 eri terapiamuotoa ja syönyt kaikki mahdolliset Ssri, mielentasaajat, neuroleptit. Osan lääkkeistä kahteen kertaan. Kyllä tässä vakavasti mietin, pitääkö tässä lähteä katukaupoille. 

Aika vaarallista syödä vuosia opamoxia? Pitäis kuulemma käyttää korkeintaan 4 viikkoa eli lyhyeeseen käyttöön vain. Itekin tosin syöny yli 4 viikkoa.

Mikä vaara?

Kuulemma tulee riippuvuus ja sitten voi tulla kaikenlaista oiretta kuten "seizures" mikä onkaan suomeksi ja tämmöstä. Ainakin must kuulosti pahalta kun luin niitä

Riippuvuutta ei tule jos ei ala vetää niitä enemmän kuin pitäisi. Tai siis, määrätyillä annoksilla ei voi alkaa kasvattaa annosta mielin määrin vaan käyttö on vain tarpeeseen. 

Seizures voi tulla vieroittautuessa, kun yhtäkkiä lääkäri päättää olla uusimatta reseptiä.

Vierailija
82/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne saa ja määrää kun tarvii ihan aiheesta eikä vedä kuin narkki

Ei pidä paikkaansa,  että kaikki tarvitsijjat niitä saisivat.

Itse käytän ja saan, mutta tämä on vain minun tilanteeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhat lisääntyy. Lääkärin suurta vastuuttomuutta olla auttamatta apua tarvitsevaa.

Vierailija
84/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne ei haluta samanlaista lääkekriisiä kuin Amerikkaan. Lääkärit ja opioidivalmistajat ovat vastuussa mittaamattomasta määrästä inhimillistä kärsimystä, kun aiheuttivat aivan tavan ihmisten addiktoitumisen lääkkeisiin.

TAVALLISTEN

Vierailija
85/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne ei haluta samanlaista lääkekriisiä kuin Amerikkaan. Lääkärit ja opioidivalmistajat ovat vastuussa mittaamattomasta määrästä inhimillistä kärsimystä, kun aiheuttivat aivan tavan ihmisten addiktoitumisen lääkkeisiin.

Ihminen on aina itse vastuussa siitä, mitä lääkkeitä syö. Pakkohoito poislukien. Tavallinen ihminen ei tule vahingossa riippuvaiseksi koska tavallisella yleissivistyksellä varustettu ihminen tietää kyllä että kolmiolääkkeet voi aiheuttaa riippuvuutta ja täten syö niitä vain minimimäärän. Tavallinen ihminen lukee myös lääkkeiden mukana tulevan pakkausselosteen mistä tällaiset asiat käy ilmi.

Ihminen joka vaan mättää menemään opioideja täysin surutta, ei ole tavallinen. 

Niistä ja bentsoista tulee niin paljon sivuvaikutuksiakin että täytyy olla todella riippuvuuksiin taipuvainen hermorakenne että viitsii syödä. 

Toki näin, jos kroonisista kivuista tai mielenterveysongelmista kärsiviä ihmisiä ei lasketa tavallisisiksi ihmisiksi.

Minä tiedän kroonisista kivuista ja mt-ongelmista aivan varmasti enemmän kuin sinä, ihan kokemuksesta.

Minä katsos tiedän miten niistä päästään eroon ihan itse. Kyllä, vuosien jälkeenkin. 

Mutta on niin paljon helpompaa syödä nappeja kuin ottaa itse vastuu hyvinvoinnistaan. 

En minä lähde sinun kanssasi kilpailemaan siitä kuka asiasta tietää enemmän, vaikka pahat mielenterveysongelmat ovat minullekin erittäin tuttuja. Tiedän myös, että aineista pääsee irti, koska olen vieroittanut itseni niin bentsojen väärinkäytöstä kuin opiaattienkin vuosien suonensisäisestä käytöstä.

Toisaalta tiedän myös hyvin sen kuinka pahasti täällä sekä kipupotilaiden hoito että mielenterveyspalvelut sakkaavat. Kun ihmiselle syötetään niitä nappeja vuosia ilman juurisyyhyn paneutumista, tuollaiset aineet aiheuttavat riippuvuuden vaikka kuinka lääkärin ohjetta noudattaisi ja pakkausselosteita lukisi. Lisäksi tiedän sen, että voimakasta fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta aiheuttavista aineista eroon pääseminen on erittäin vaikeaa ja monille jopa mahdotonta siitäkin huolimatta, että sinä ja minä olemme noista aineista eroon päässeet. Me ihmiset kun emme ole samanlaisia, eikä se tee kenestäkään vielä huonompaa tai parempaa.

Vierailija
86/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeelliseksi tosiaan mennyt touhu. Olen itse syönyt päivittäin pientä määrää opamoxia jo vuosia lamauttaviin paniikkikohtauksiin/agorafobiaan. Aina en pääse ulos asunnosta edes lääkkeen avulla. (Cptsd,dissosiaatiohäiriö) Nyt on sitten yhtäkkiä keksitty, että nämä lääkkeet pitää vetää alas. Ihan mielenkiinnolla odotan, että kuka ne minun kaupassa käynnit ja muut asiat hoitaa. Taustaa vielä sen verran, että vuosien varrella käynyt 6 eri terapiamuotoa ja syönyt kaikki mahdolliset Ssri, mielentasaajat, neuroleptit. Osan lääkkeistä kahteen kertaan. Kyllä tässä vakavasti mietin, pitääkö tässä lähteä katukaupoille. 

Aika vaarallista syödä vuosia opamoxia? Pitäis kuulemma käyttää korkeintaan 4 viikkoa eli lyhyeeseen käyttöön vain. Itekin tosin syöny yli 4 viikkoa.

Mikä vaara?

Kuulemma tulee riippuvuus ja sitten voi tulla kaikenlaista oiretta kuten "seizures" mikä onkaan suomeksi ja tämmöstä. Ainakin must kuulosti pahalta kun luin niitä

Sanat : "kuulema"

"Voi tulla"

Ennenhän aina sanottiin, ettei opioidit koukuta jos niitä käyttää lääkärin kirjoittamalla respalla, mutta sitten tehtiin täyskäännös ja nyt ne onkin suurin saatana koko maailmassa :D

Vierailija
87/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäällä vanhemmallani on Ketipinoria, Temestaa, Stellaa, kipulääke Tramant tms., Lyricaa. Melkoinen määrä. 

Vierailija
88/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäällä vanhemmallani on Ketipinoria, Temestaa, Stellaa, kipulääke Tramant tms., Lyricaa. Melkoinen määrä. 

Kannattaa käydä vanhusten lääkkeet läpi jo niitä määrättäessä. Voi olla yllättäviä yhteisvaikutuksiakin ja lääkärit ei niitä huomaa.

Vierailija
89/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden ja lääkeyritysten sponsoridiili joutui lainvalvontaviranomaisten hampaisiin.

Vierailija
90/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki haluu ADHD lääkettä!

Vierailija
91/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ne määrät jos niille on tarvetta. Päihdekäyttöön pitää hommata muualta. Mutta sellainen ei liene kovin järkevää? 

Käyttää päihteitä. 

Vierailija
92/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhat lisääntyy. Lääkärin suurta vastuuttomuutta olla auttamatta apua tarvitsevaa.

Lyrica ei ole opiaatti, mutta ilmeisesti joillain ongelmia myös tämän saamisessa. Jos itse en olisi saanut, en olisi tässä enää tässä maailmassa.

Vierailija
93/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikesti. Ennen rauhoittavavan lääkityksen avulla pärjännyt ihminen ajetaan itsemurhaan ihan lääkärin toimesta.

Vierailija
94/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TAVALLISTEN

Tavan on yksikkömuoto monikosta tapojen...Turussa.

Tavalliset viittaa yhteiskunnan hienostoon tapojen toistajina.

Vierailija
95/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tyhmä aloin käyttää bentsoja 90 luvulla kun niitä vielä kirjoitettiin, elin pari vuosikymmentä kun sumusssa. Sitten yks lekuri lopetti diapamin uusimisen, näin jälkikäteen se ois pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Piristyin, ihan ihmisten silmissäkin, nyt on vedetty sumuverho simien edestä. Ymmärrän sillon tällön käytön, mut jos joka päivä niin se lääke jää luihin ja ytimiin ja kestää kauan pääsy normaalielämään. Menetin parhaat vuodet bentsoja syödessä, mikään ei kiinnostanut.

Vierailija
96/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä vanhusten lääkkeet läpi jo niitä määrättäessä. Voi olla yllättäviä yhteisvaikutuksiakin ja lääkärit ei niitä huomaa.

Apteekista huomataan.

Vierailija
97/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa katukaupassa paremman hinnan kun kysyntää on enemmän

Vierailija
98/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan nykyään ei edes unilääkkeitä saa asialliseen käyttöön vaan lääkärin ratkaisu on neurolepti kuten Ketipinor, joka nostaa painoa, saa tokkuraan koko seuraavaksi päiväksi ja neurolepteja ei ole edes suunniteltu unilääkäyttöön. Itse olisin tarvinnut asialliseen käyttöön Temestaa joka on bentsodiatsepiini. En käytä kyseistä lääkettä välttämättä edes joka viikko, mutta edes psykiatrian polilta, jonka asiakas olen ollut vuosia, ei enää tätä lääkettä määrää. Olen sitten työkyvytön kun muut lääkkeet ei auta.. en oikein ymmärrä logiikkaa..

Kyllä se pieni määrä Ketipinoria auttaa suurinta osaa nukkumaan. Jos olet tokkurassa aamulla, niin otat lääkkeen joko liian myöhään tai otat liian ison annoksen. Kokeile puolikasta tai neljäsosatablettia ja aikaista lääkkeenottoa vaikka tunnilla, ja katso auttaako annosmuutos. Temestaa et saa koska se on bentsodiatsepiini ja bentsoihin tulee toleranssia ja on iso riski riippuvuuden kehittymiselle. En minä sinun lääkkeenkäyttöä täällä epäile, mutta tuosta syystä eivät määrää. Yleensä muutenkin sulla pitää olla säännöllinen lääkärikontakti siihen lääkäriin, joka uusii unilääkereseptiä, koska lääkkeen käyttöä ja mahdollista ongelmakäytön alkamista pitää pystyä seuraamaan ja kontrolloimaan. Joku lääkäri terveyskeskuksessa tai polilla, joka ei ole ennen sinua tavannut ja joka ei välttämättä enää seuraavalla tapaamisella ole sinua vastassa, ei voi ottaa vastuuta tästä seurannasta.

Vierailija
99/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin riippuvuusriskin takia niitä ei enää helpolla määrätä. Kaikkihan eivät jää niihin koukkuun, toiset voi jäädä jo yhdestä kerrasta koukkuun esim. Oxycontiniin. Mulla ei bentsot oikein toimi enkä jää niihin koukkuun kun eipä niistä ole mitään hyötyä edes. Enkä ole jäänyt mihinkään kipulääkkeisiinkään koukkuun koskaa. Sektion jälkeen söin 3 päivää oxynormia sairaalassa eikä mitään vaikutusta. Kipuja helpotti, mutta ei mulla ollut oloa, että niihin jäisi koukkuun. 

Vierailija
100/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meillä päin ne kriisit aiheutetaan ihan itse viranomaisten toimesta:

esimerkki1: ahdistuspotilaat on jo ajettu katukauppiaiden asiakkaiksi tai kasvattamaan itse vihreää kultaa, ellei sitten lääkärin suosittelema uusi pysyvään käyttöön tarkoitettu psykoosilääkitys kelpaa.

esimerkki2: Alfa pvp -kriisi aiheutui siitä, kun tulli/poliisi teki suuren amfetakavarikon ja käyttäjät joutuivat siirtymään korvikkeisiin eli peukkuun.

Mitäs mitäs, oletko ihan sitä mieltä ettei huumeveikkoja ja takavarikkoja saa tehdä, kun se vaikeuttaa käyttäjien elämää? Ainahan tulee tilaa uusille markkinoille jos iso takavarikko tehdään ja välittäjät saadaan vankilaan, mutta kyllä se on viranomaisilta hyvää työtä siitä huolimatta, että peukku-kriisi lähti siitä sitten kasvamaan. Ihan turha väittää että kaikki päihteidenkäyttäjät tuolla on vaan väärinymmärrettyjä ahdistuspotilaita ja katukauppa häviäisi kun tavaraa saisi helpommin lääkäriltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi