Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Vierailija
22.03.2026 |

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne ei haluta samanlaista lääkekriisiä kuin Amerikkaan. Lääkärit ja opioidivalmistajat ovat vastuussa mittaamattomasta määrästä inhimillistä kärsimystä, kun aiheuttivat aivan tavan ihmisten addiktoitumisen lääkkeisiin.

miksi lääkäreitä ja lääkeyhtiöitä syytetään kun on jokaisen oma valinta syödä niitä

On tietenkin jokaisen oma valinta syökö lääkärin määräämät lääkkeet, mutta aika moni syö (ja yleisellä tasolla se on hyvä asia). Varsinkin, kun ne lääkkeet määrätään oikeaan kipuun ja ne lääkkeet helpottavat. Kun ne lääkkeet syödään säännöllisesti, ei addiktoitumista huomaa ennen kuin ne yrittää lopettaa ja silloin voi jo olla myöhäistä. 

Taipumus riippuvuussairauksiin on erittäin vahvasti geneettinen. Toiset meistä vain addiktoituvat helpommin kuin toiset. Suomessa esim. alkoholismi on erittäin vakava ongelma ja se kertoo, että meidän perimässämme taipuvuus addiktioihin on hyvin yleistä. 

Monissa tapauksissa on kokonaisterveyden kannalta parempi tai ainakin riskittömämpää kärsiä hetkellisesti kovemmista kivuista kuin määrätä opioideja ja riskeerata loppuelämän tulevaisuus. 

Vierailija
42/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa riippuvus tässä kohtaa, voisiko joku selittää? Jos lääkäri määrää 30tbl jotain lääkettä, määräys uusitaan vaikka kolmesti vuodessa, niin ei tätä lääkettä pysty määräänsä enemmän käyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä määrätä ihan joka vaivaan tosta vaan.

Vierailija
44/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri tuntee, tai ainakin hänen pitäisi tuntea lääkkeen vaikutus ja varsinkin se, miten opioidit ja bentsot vaativat myös riittävän pitkän alasajon lääkärin seurannassa, juuri riippuvuusriskin vuoksi. Nyt tällaista hoitokäytäntöä ei ole, vaan on vain jätetty toimivat lääkkeet pois käyttölistalta. Hyvä ja helppo konsti lääkärille, huonompi sille, joka syö turhaan esim. Masennus- tai psykoosilääkkeitä tilapäiseen unettomuuteen ja tuhoaa lopulta oman kykynsä nukkua luonnollista unta tai jopa menettää kykynsä seksuaaliseen toimintaan.

Kyllä unettomuuden hoitoon on ihan muut hoitokäytännöt kuin bentsot tai opioidit. Lääkäriä ohjaa Käypä hoito -suositus. 

Vierailija
45/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska näitä lääkkeitä ei pitäisi kenenkään ottaa 

Vierailija
46/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri tuntee, tai ainakin hänen pitäisi tuntea lääkkeen vaikutus ja varsinkin se, miten opioidit ja bentsot vaativat myös riittävän pitkän alasajon lääkärin seurannassa, juuri riippuvuusriskin vuoksi. Nyt tällaista hoitokäytäntöä ei ole, vaan on vain jätetty toimivat lääkkeet pois käyttölistalta. Hyvä ja helppo konsti lääkärille, huonompi sille, joka syö turhaan esim. Masennus- tai psykoosilääkkeitä tilapäiseen unettomuuteen ja tuhoaa lopulta oman kykynsä nukkua luonnollista unta tai jopa menettää kykynsä seksuaaliseen toimintaan.

Hoitovirhe. Ylilääkärille reklamaatio. Tai halutessaan potilasasiamiehelle.

Vierailija
47/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiaatit ja bentsot eivät ole parenttilääkkeitä, joten lääkeyhtiöt eivät maksa niiden määräämisestä bonuksia.

Vierailija
48/160 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiaatit ja bentsot eivät ole parenttilääkkeitä, joten lääkeyhtiöt eivät maksa niiden määräämisestä bonuksia.

Ei lääkeyhtiöt muutenkaan maksa lääkäreille bonuksia. Joku lääkekoulutus lääkeyhtiön piikkiin ei ole "bonus". Tätä samaa hevonkakkaa jauhetaan aina vaan, mutta en ole vielä kuullut että miten käytännössä Lasse Lääkäri Pihtiputaan terveyskeskuksesta voi saada henkilökohtaisia bonuksia useilta eri lääkeyhtiöiltä, joiden lääkkeitä Lasse määrää sairauden hoitoon. Verottajaakin varmaan kiinnostaisi tuollainen toiminta, Valvirasta puhumattakaan. 

Oikea vastaus on, että lääkärit eivät määrää bentsoja ja opiaatteja koska heidän koulutuksensa painottaa ensisijaisesti muita kivun- ja ahdistuksenhoitomenetelmiä ja näiden lääkkeiden määräämisiä seurataan myös tarkasti. Opiaatit on ns. viimeinen porras kivunhoidossa, toki niitä annetaan tilapäiskäyttöön kun oikea tarve on. 

Vierailija
49/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeelliseksi tosiaan mennyt touhu. Olen itse syönyt päivittäin pientä määrää opamoxia jo vuosia lamauttaviin paniikkikohtauksiin/agorafobiaan. Aina en pääse ulos asunnosta edes lääkkeen avulla. (Cptsd,dissosiaatiohäiriö) Nyt on sitten yhtäkkiä keksitty, että nämä lääkkeet pitää vetää alas. Ihan mielenkiinnolla odotan, että kuka ne minun kaupassa käynnit ja muut asiat hoitaa. Taustaa vielä sen verran, että vuosien varrella käynyt 6 eri terapiamuotoa ja syönyt kaikki mahdolliset Ssri, mielentasaajat, neuroleptit. Osan lääkkeistä kahteen kertaan. Kyllä tässä vakavasti mietin, pitääkö tässä lähteä katukaupoille. 

Vierailija
50/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne ei haluta samanlaista lääkekriisiä kuin Amerikkaan. Lääkärit ja opioidivalmistajat ovat vastuussa mittaamattomasta määrästä inhimillistä kärsimystä, kun aiheuttivat aivan tavan ihmisten addiktoitumisen lääkkeisiin.

miksi lääkäreitä ja lääkeyhtiöitä syytetään kun on jokaisen oma valinta syödä niitä

On tietenkin jokaisen oma valinta syökö lääkärin määräämät lääkkeet, mutta aika moni syö (ja yleisellä tasolla se on hyvä asia). Varsinkin, kun ne lääkkeet määrätään oikeaan kipuun ja ne lääkkeet helpottavat. Kun ne lääkkeet syödään säännöllisesti, ei addiktoitumista huomaa ennen kuin ne yrittää lopettaa ja silloin voi jo olla myöhäistä. 

Taipumus riippuvuussairauksiin on erittäin vahvasti geneettinen. Toiset meistä vain addiktoituvat helpommin kuin toiset. Suomessa esim. alkoholismi on erittäin vakava ongelma ja se kertoo, että meidän perimässämme taipuvuus addiktioihin on hyvin yleistä. 

Monissa tapauksissa on kokonaisterveyden kannalta parempi tai ainakin riskittömämpää kärsiä hetkellisesti kovemmista kivuista kuin määrätä opioideja ja riskeerata loppuelämän tulevaisuus. 

Elimistö osaa kroonistaa kivut jos sen juurisyy ei selviä, poistu tai sitä ei huomioida. Kokonaisterveyden kannalta ei ole merkitystä mikä kipu on vaan saako se asianmukaista huomiota. Jos kova kipu jätetään huomiotta se ei tarkoita sitä että se katoaa itsekseen. Vasta kun ruumis ei koe tarvetta ilmaista kipua on turvallisempaa ihmisen itsensä kannalta.

Vierailija
51/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan, määrättiin bentsoja mulle viime joulukuussa.

Vierailija
52/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeelliseksi tosiaan mennyt touhu. Olen itse syönyt päivittäin pientä määrää opamoxia jo vuosia lamauttaviin paniikkikohtauksiin/agorafobiaan. Aina en pääse ulos asunnosta edes lääkkeen avulla. (Cptsd,dissosiaatiohäiriö) Nyt on sitten yhtäkkiä keksitty, että nämä lääkkeet pitää vetää alas. Ihan mielenkiinnolla odotan, että kuka ne minun kaupassa käynnit ja muut asiat hoitaa. Taustaa vielä sen verran, että vuosien varrella käynyt 6 eri terapiamuotoa ja syönyt kaikki mahdolliset Ssri, mielentasaajat, neuroleptit. Osan lääkkeistä kahteen kertaan. Kyllä tässä vakavasti mietin, pitääkö tässä lähteä katukaupoille. 

Aika vaarallista syödä vuosia opamoxia? Pitäis kuulemma käyttää korkeintaan 4 viikkoa eli lyhyeeseen käyttöön vain. Itekin tosin syöny yli 4 viikkoa.

Vierailija
53/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkefirmat ei halua, koska sitten ei mene kaupaksi uudet patenttilääkkeet. Ne tietenkin vastustavat ja demonisoivat kaikkea mihin ei ole enää patenttia ja lobbaavat uusia patenttilääkkeitä. Asiasta täysin pihalla olevat hattukukat yhtyivät lauluun jossain moraaliposeeraus- ja maailmanparannusvimmoissaan, tajuamatta sitä, että vain pahentavat asioita perseilyllään. Lääkärit varmaan tajunnee, ettei tässä ole mitään järkeä, mutta eihän ne tällaista tekopyhän moralismin voimalla toteuttavaa maailmanparannusta voi mitenkään vastustaa.

Vierailija
54/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä määrätään vanhuksille, samoin skitsofrenialääkettä. Olemme ihmetelleet näitä määräyksiä muutaman tuttavan kanssa. Tästä on eettisyys kaukana. 

Vierailija
55/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaarallista syödä vuosia opamoxia? Pitäis kuulemma käyttää korkeintaan 4 viikkoa eli lyhyeeseen käyttöön vain. Itekin tosin syöny yli 4 viikkoa.

Mikä vaara?

Vierailija
56/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nälkä sutkin kauppaan vie.

Vierailija
57/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kyllä haluttu määrätä vaikka mitä, mutta olen kieltäytynyt, kun suvussa on useampi eri tavoin riippuvainen ja tiedän riippuvuuden tuhoisuuden. Ajattelen, että on parempi olla edes kokeilematta enää tässä vaiheessa, kun on tähän asti selvinnyt ilman riippuvuuksia.

Vierailija
58/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut työterveydestä viimeksi Lyricaa ja Panacodia, kaveri sai juuri työterveyden kautta Tramalia ja yhdelle kaverille uusittiin Sirdalud-resepti chatin kautta. 

Kyllä niitä tavalliset ihmiset saa, kun ei ole historiaa huumeiden väärinkäytöstä. 

Vierailija
59/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nykyään ei edes unilääkkeitä saa asialliseen käyttöön vaan lääkärin ratkaisu on neurolepti kuten Ketipinor, joka nostaa painoa, saa tokkuraan koko seuraavaksi päiväksi ja neurolepteja ei ole edes suunniteltu unilääkäyttöön. Itse olisin tarvinnut asialliseen käyttöön Temestaa joka on bentsodiatsepiini. En käytä kyseistä lääkettä välttämättä edes joka viikko, mutta edes psykiatrian polilta, jonka asiakas olen ollut vuosia, ei enää tätä lääkettä määrää. Olen sitten työkyvytön kun muut lääkkeet ei auta.. en oikein ymmärrä logiikkaa..

Vierailija
60/160 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassahan vahvoja kipulääkkeitä on määrätty suht helposti ja niitä potilaita on sitten pääätynyt ihan narkiksi kaduille suuria määriä.

Tv:ssä tais olla joku dokkari siitä

No Amerikassahan nyt määrätään vaikka antibioottheja flunssan hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi