Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iäkäs nainen kotiututettiin Tyksistä Kela-taksilla rinnat paljaina, pelkkä vaippa housuina

Vierailija
20.03.2026 |

"Hän kökötti pyörätuolissa invataksin takaosassa pelkkään housuvaippaan ja avonaiseen paitaan puettuna rinnat paljaana. Edes peittoa ei ollut. Näky oli aivan kauhea, eläimiäkin kohdellaan paremmin, tytär kertoo ääni särkyen." 

https://www.ts.fi/a/6932926

Kommentit (1107)

Vierailija
1041/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eiku taksiin vanhus vaan! Ei oo aikaa, ei oo inhimillisyyttä, sinne vaan ja seuraava.

On jos menee muualle kuin julkiselle.

Ainakaan yksityinen kotihoito ei ole hirveesti vakuuttanut paremmuudellaan.

Hyvinvointivaltiossa ei kuulu joutua maksamaan yksityisen sairaalan maksuja, tämä ei ole mikään ameriikka.

Amerikassa on hyvin vähän yksityissairaaloita. Kaikki suuret ja parhaat ovat julkisia. Vuorokausimaksu on keskimäärin $3.130 mutta vaihtelee suuresti osavaltiosta ja paikkakunnasta toiseen. 

Vierailija
1042/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eiku taksiin vanhus vaan! Ei oo aikaa, ei oo inhimillisyyttä, sinne vaan ja seuraava.

Ainakaan yksityinen kotihoito ei ole hirveesti vakuuttanut paremmuudellaan.

Hyvinvointivaltiossa ei kuulu joutua maksamaan yksityisen sairaalan maksuja, tämä ei ole mikään ameriikka.

Riippuu ihan siitä sopimuksesta minkä tekee yksityisien palvelujen kanssa. Kannattaa äänestää jaloillaan tai siis rahalla. Yksityiset palvelut kun on eri hintaisia ihan kysynnän mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan mieheni tuli hakemaan minua yöpäivystyksestä  ja sekava nuorehko nainen koetti päästä autoomme anellen,että veisimme hänet kotiin tai ostaisimme hänelle puheaikaa   tai olisiko meillä edes tupakka antaa? Kädessä naisella oli kipsi ja kantoside,yllään

Adidaksen verkkarit sekä toppi ja  ns. Rantasandaalit. Oli tihkusateinen syysyö ja kello jotain  2 yöllä. Emme uskaltaneet ottaa kyytiin  mutta soitimme 112 (kun poliisilla ei enää omaa numeroa ole)  ja autolla  vähän seurattiin  naista, että mihin  menee ja mitä tekee. Siinä jalkakäytävällä  harppoi ees taas ja huusi itsekseen kiihtyneenä,kengätkin heitti jalasta. 

Kun poliisipartio tuli niin nousivat autosta jututtamaan naista ja me lähdimme kotiin,en tiedä mihin veivät naisen. Putkaan toivottavasti niin pääsi ainaki  sateensuojaan!

Ymmärrän ettei sairaalassa ole mahdollista majoittaa jokaista itsensä telonutta juoppoa/nistiä,mutta eikö tuollainen ulosheitto ole heittellejättö jo?

Vierailija
1044/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä oli paita päällä, niin miten oli rinnat paljaana? Olisiko muistisairas ihminen kenties itse seponut ne esiin? En usko hetkeäkään, että olisi lähtenyt rinnat paljaana sairaalasta taksiin. 

Ei ole sinun uskon asia. Ääliö. Toivon sinulle dementikkona sitten samaa kohtelua. 

Kiitos nimittelystä, minusta se on nimenomaan ääliömäistä ja erityisesti pahan toivominen toiselle. Olen nähnyt työssäni niin paljon dementikkoja, että tiedän miten he voivat käyttäytyä. Tosiaan jotkut saattavat kaivaa vaipastaan jopa ulostetta ja laamia sillä joka paikan ja jopa syödä sitä,  he voivat myöskin riisua itsensä paljaaksi siitä avopaidasta joka on heidän päällään. 

Itse sairaanhoitajana kohtelen asiakkaita ja potilaita kunnioittavasti, myöskin niitä muistisairaita.  Tosiaan sairaaloissa ei ole ylimääräisiä vaatteita joita lainata, mutta tottakai olisi pitänyt paidan ja vaipan lisäksi olla pyjamanhousut, sukat ja vaikkapa kylpytakki, harteille ja syliin jnkl peitto. Mutta mitään ulkovaatteita ei ole antaa. Tuon maksumuurin takana olevaa juttua en voinut lukea. Oliko kyseessä laitos-siirto eli invataksilla sairaalasta hoivakotiin? Vaikka vanhus olisikin siirtoa varten puettu avopaitaan ja viltteihin tai mihin vaan, niin hän saattaa ne aivan itse omatoimisesti poistaa päältään. On vaan niin helppo pöyristyä jonkun otsikon perusteella ja tehdä johtopäätöksiä omien asenteidensa perusteella. 

Se nyt ei ollut mikään otsikko, vaan asia on selitetty esimerkiksi Ilta-Sanomissa.

On sulla varmaan nyt hieno olo, kun yrität vetää sankariviitan päällesi ja hyviksen sädekehän pääs päälle.

Yök.

Ohis

En ole lukenut iltasanomia. 

Millä tavalla olen vetänyt sankariviitan ja hyviksen sädekehän päälleni, voisitko selittää?

Ihmisillä on paha tapa vetää johtopäätöksiä vajavaisin tiedoin ja lietsoa joukkovihaa. Sinäkin yököttelet minulle, täysin vieraalle ihmiselle, joka yrittää itsekin ymmärtää mitä oikeasti on tapahtunut. Kuten kerroin jo aiemmin, niin kohtelen muita ihmisiä; potilaita ja asiakkaita kunnioittavasti, sinuakin, vaikka sinä solvaat minua täällä anonyymisti. Tiedän, että et kehtaisi tehdä sitä minulle kasvotusten. 

Miten voidaan laittaa tuollaisessa kunnossa oleva IHMINEN ilman vaatteita taksiin ilman saattajaa? Kun on siinä tilassa, että ei ymmärrä missä on, mitä  tekee ja mihin menee ja siinä samalla levittelee ehkä vaipan sisältöä taksiin tai missä sattuu olemaan, niin ei ole ihmisarvoisesta kohtelusta kysymys. Järkyttävää ja raivostuttavaa, että tällaista tapahtuu tässä onnellisten maassa. 

Eihän tuollainen olekaan ihmisarvoista elämää. Siitä olen samaa mieltä. Silti näitä potilaita on enenevissä määrin.

Ja heidän elin-ikänsä vain pitenee. Ihan hirvittävän päätös elämälle.

Heidän? Siis Meidän! Kaikki me vanhenemme!. Joka päivä päivän verran, joka hetki hetken verran. Kukaan mistä ei nuorene, vaikka mieli vie monet takaisin lapsuuteen, äitiä itkemään  viimeisiä vuosia eläessämme.

Tämäpä. Se työ tehdään paljon aikaisemmin. Asiat sovitaan lasten kanssa niin, että heidän ei tarvitse arpoa sitä miten asiat hoidetaan. Ja kerätään rahaa siihen, että me päästään sellaiseen paikkaan ettei meitä tarvitse viedä päivystykseen yksin tai miettiä miten ihmeessä me jaksetaan elää. 

Jo kasarilla-ysärillä ihan jo koulussa kerrottiin mitä tapahtuu kun suuret ikäluokat tulee vanhusikään. Elämme sitä nyt ja porukka on ihan ihmeissään että mitä täällä tapahtuu? He ovat nyt meidän todellisuutta ja turha siinä on inistä, jos et tätä sisäistänyt. 

Ihmettelen, miten huonosti suuret ikäluokat itse ovat varautuneet vanhenemiseensa. Luulivatko he todella, että julkinen vanhustenhoito pystyisi huolehtimaan heistä kun resurssit eivät riittäneet pienempienkään ikäluokkien hoitamiseen?

Vierailija
1045/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummolla oli vaatteet, hoitajat eivät vaan viitsineet niitä auttaa päälle.

Ei ollut. Hänelle laitettiin vaipan lisäksi suoja taksiin, joten ne pussissa olevat vaatteet olivat likaiset. Likaiset vaatteet laitetaan aina pussiin. Mitä olisi pitänyt tehdä? A) Pyykätä, B) Ostaa uudet vaatteet vai C) pukea likaiset vaatteet päälle? 

Missään ei ole sanottu, että vaatteet oli likaiset. Ei missään.

Siinä että ne oli pussissa. 

Kysyttiin, missä sanottiin että vaatteet olivat LIKAISET eikä sitä, missä ne olivat. Minä sain sairaalasta lähtiessä omat vaatteet, jotka oli laitettu PUSSIIN pukuhuoneessa, kun piti vaihtaa vaatteet leikkausta varten sairaalapaitaan. Eihän ne ihan putipuhtaita olleet kun olin jo kotoa niissä sairaalaan mennyt ja kengät olivat eri pussissa.

PÄIVYSTYKSESSÄKÖ sinut leikattiin? Päivystyksessä ollaan omissa vaatteissa. Osastolta saa pyjamat, aamutakit, sukat, tossut jne.

En nyt ymmärrä. Mummo oli päivystyksessä, jossa ollaan omissa vaatteissa. Minäkin olen ollut päivystyksessä koko ajan omissa vaatteissa. Pientä toimenpidettä varten vain pari vaatetta piti riisua sen ajaksi. Sitä tässä ei kerrottu, mistä syystä mummo päivystyksessä oli, mutta oletettavasti pelkkä läpikastunut vaippa ja likaantuneet vaatteet ei  ollut se syy.

Miksi mummolle laitettiin vain avopaita eikä edes pyjamaa ja jotain aamutakkia?

Vanhus joutui päivystykseen lonkkamurtumaepäilyn vuoksi. Omat vaatteet luultavasti on riisuttu pois esim. kyseisen alueen tutkimisen ja kuvantamisen vuoksi ja annettu sen vuoksi avopaita tilalle. Se on sitten jäänyt päälle päivystyksestä kotiutuessa, kukaan ei ole tajunnut järjestää hänelle hiukan asiallisempaa vaatetta, esim. sairaalapyjamaa tai edes auttaa pukemaan se oma t-paita ja pitkikset, jotka oli pakattu muovipussiin. On toki mahdollista että niille on käynyt inkontinenssivahinko ja ne ovat kastuneet. Tai kukaan ei ole auttanut häntä niiden pukemisessa. Joka tapauksessa,  sanoisin että väärin kotiutettu, eli päivystys mokasi muistisairaan kanssa.

Väärin kotiutettu? Millä perusteella? Päivystyksessä ei ole mitään sairaalapyjamia, siellä ei voida pukea ihmistä ja he totesivat sen mikä heille kuului, missä kohtaa kotiutus olisi pitänyt evätä? 

Siinä kohtaa, kun rinnat paljaana ja vaipoissa aiottiin lykätä  taksiin. Siinä kohtaa olisi pitänyt kellon kilahtaa kotiuttajan pääkopassa, että tällä tavalla ei avutonta ihmistä toinen ihminen kohtele!

Miten se kotiutukseen päivystyksestä liittyy? Mitä tossa olisi pitänyt tehdä? Hönelle laitettiin puhdas vaippa ja sairaalakaapu. Sekö ei riitä? Kokeile yhden kerran pukea dementikko ja tule kertomaan sitten miten meni. Ja luuletko oikeasti että hänet on huvikseen riisuttu? 

Laitan sinulle puhtaan vaipan ja löysän, selästä auki olevan kaavun. Ilman kenkiä työnnän sinut taksiin. Teippaan vielä suusi,  korvasi ja silmäsi, ettet näe, kuule, etkä tiedä mihin sinua viedään, kuka vie ja mihin jättää. Silloin olet hiukan samassa asemassa kuin muistisairas vanhus. Paremmassa toki. Ei tarvitse tulla kertomaan, miten meni. Terveisin parin dementikon omainen.

Vierailija
1046/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä oli paita päällä, niin miten oli rinnat paljaana? Olisiko muistisairas ihminen kenties itse seponut ne esiin? En usko hetkeäkään, että olisi lähtenyt rinnat paljaana sairaalasta taksiin. 

Ei ole sinun uskon asia. Ääliö. Toivon sinulle dementikkona sitten samaa kohtelua. 

Kiitos nimittelystä, minusta se on nimenomaan ääliömäistä ja erityisesti pahan toivominen toiselle. Olen nähnyt työssäni niin paljon dementikkoja, että tiedän miten he voivat käyttäytyä. Tosiaan jotkut saattavat kaivaa vaipastaan jopa ulostetta ja laamia sillä joka paikan ja jopa syödä sitä,  he voivat myöskin riisua itsensä paljaaksi siitä avopaidasta joka on heidän päällään. 

Itse sairaanhoitajana kohtelen asiakkaita ja potilaita kunnioittavasti, myöskin niitä muistisairaita.  Tosiaan sairaaloissa ei ole ylimääräisiä vaatteita joita lainata, mutta tottakai olisi pitänyt paidan ja vaipan lisäksi olla pyjamanhousut, sukat ja vaikkapa kylpytakki, harteille ja syliin jnkl peitto. Mutta mitään ulkovaatteita ei ole antaa. Tuon maksumuurin takana olevaa juttua en voinut lukea. Oliko kyseessä laitos-siirto eli invataksilla sairaalasta hoivakotiin? Vaikka vanhus olisikin siirtoa varten puettu avopaitaan ja viltteihin tai mihin vaan, niin hän saattaa ne aivan itse omatoimisesti poistaa päältään. On vaan niin helppo pöyristyä jonkun otsikon perusteella ja tehdä johtopäätöksiä omien asenteidensa perusteella. 

Se nyt ei ollut mikään otsikko, vaan asia on selitetty esimerkiksi Ilta-Sanomissa.

On sulla varmaan nyt hieno olo, kun yrität vetää sankariviitan päällesi ja hyviksen sädekehän pääs päälle.

Yök.

Ohis

Millä tavalla olen vetänyt sankariviitan ja hyviksen sädekehän päälleni, voisitko selittää?

Ihmisillä on paha tapa vetää johtopäätöksiä vajavaisin tiedoin ja lietsoa joukkovihaa. Sinäkin yököttelet minulle, täysin vieraalle ihmiselle, joka yrittää itsekin ymmärtää mitä oikeasti on tapahtunut. Kuten kerroin jo aiemmin, niin kohtelen muita ihmisiä; potilaita ja asiakkaita kunnioittavasti, sinuakin, vaikka sinä solvaat minua täällä anonyymisti. Tiedän, että et kehtaisi tehdä sitä minulle kasvotusten. 

Miten voidaan laittaa tuollaisessa kunnossa oleva IHMINEN ilman vaatteita taksiin ilman saattajaa? Kun on siinä tilassa, että ei ymmärrä missä on, mitä  tekee ja mihin menee ja siinä samalla levittelee ehkä vaipan sisältöä taksiin tai missä sattuu olemaan, niin ei ole ihmisarvoisesta kohtelusta kysymys. Järkyttävää ja raivostuttavaa, että tällaista tapahtuu tässä onnellisten maassa. 

Eihän tuollainen olekaan ihmisarvoista elämää. Siitä olen samaa mieltä. Silti näitä potilaita on enenevissä määrin.

Heidän? Siis Meidän! Kaikki me vanhenemme!. Joka päivä päivän verran, joka hetki hetken verran. Kukaan mistä ei nuorene, vaikka mieli vie monet takaisin lapsuuteen, äitiä itkemään  viimeisiä vuosia eläessämme.

Tämäpä. Se työ tehdään paljon aikaisemmin. Asiat sovitaan lasten kanssa niin, että heidän ei tarvitse arpoa sitä miten asiat hoidetaan. Ja kerätään rahaa siihen, että me päästään sellaiseen paikkaan ettei meitä tarvitse viedä päivystykseen yksin tai miettiä miten ihmeessä me jaksetaan elää. 

Aina voi myös tehdä hoitotestamentin. Siihen kirjataan toiveet ja tahdot siitä miten itseään haluaa hoidettavan sitten kun ei sitä itse enää pysty syystä tai toisesta ilmaisemaan. Hautaustestamentti ei ole huono sekään , kuoleman jälkeen ei tarvitse omaisten alkaa arpoa mitä vainaja itse olisi halunnut tehtävän ja toimittavan sitten kun hänestä aika jättää.

Vierailija
1047/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lle noin halpaa. Kun katto tulee täyteen, menee silti jokaiselta päivältä euroja, mutta vain vähemmän. 

Ei vaan kun katto tulee täyteen, hoito on ilmaista.  Tottakai, jos hoidetaan jotain muuta sairautta, laskuri pyörii uudelleen seuraavaan kattoon. 

Ei ole ihan ilmaista, en muista paljonko on osastomaksu katon täyttyessä, olisiko jotain 30e. Eikä siinä katsota mitä sairautta hoidetaan. On vaan yksi katto.

On se ilmaista.

Ei ole ilmaista, mulla jo maksukatto täyttyi tänä vuonna. Viimeinen vuorokausi maksoi 28,60e,

Silloin sä olet ollut eri maksukatossa, erikoissairaanhoidossa kenties? 

Vierailija
1048/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yök.

Ohis

Aina voi myös tehdä hoitotestamentin. Siihen kirjataan toiveet ja tahdot siitä miten itseään haluaa hoidettavan sitten kun ei sitä itse enää pysty syystä tai toisesta ilmaisemaan. Hautaustestamentti ei ole huono sekään , kuoleman jälkeen ei tarvitse omaisten alkaa arpoa mitä vainaja itse olisi halunnut tehtävän ja toimittavan sitten kun hänestä aika jättää.

Muistaa jättää omaisille rahat toiveiden toteuttamista varten. 

Vierailija
1049/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Hänelle laitettiin vaipan lisäksi suoja taksiin, joten ne pussissa olevat vaatteet olivat likaiset. Likaiset vaatteet laitetaan aina pussiin. Mitä olisi pitänyt tehdä? A) Pyykätä, B) Ostaa uudet vaatteet vai C) pukea likaiset vaatteet päälle? 

Kysyttiin, missä sanottiin että vaatteet olivat LIKAISET eikä sitä, missä ne olivat. Minä sain sairaalasta lähtiessä omat vaatteet, jotka oli laitettu PUSSIIN pukuhuoneessa, kun piti vaihtaa vaatteet leikkausta varten sairaalapaitaan. Eihän ne ihan putipuhtaita olleet kun olin jo kotoa niissä sairaalaan mennyt ja kengät olivat eri pussissa.

PÄIVYSTYKSESSÄKÖ sinut leikattiin? Päivystyksessä ollaan omissa vaatteissa. Osastolta saa pyjamat, aamutakit, sukat, tossut jne.

En nyt ymmärrä. Mummo oli päivystyksessä, jossa ollaan omissa vaatteissa. Minäkin olen ollut päivystyksessä koko ajan omissa vaatteissa. Pientä toimenpidettä varten vain pari vaatetta piti riisua sen ajaksi. Sitä tässä ei kerrottu, mistä syystä mummo päivystyksessä oli, mutta oletettavasti pelkkä läpikastunut vaippa ja likaantuneet vaatteet ei  ollut se syy.

Vanhus joutui päivystykseen lonkkamurtumaepäilyn vuoksi. Omat vaatteet luultavasti on riisuttu pois esim. kyseisen alueen tutkimisen ja kuvantamisen vuoksi ja annettu sen vuoksi avopaita tilalle. Se on sitten jäänyt päälle päivystyksestä kotiutuessa, kukaan ei ole tajunnut järjestää hänelle hiukan asiallisempaa vaatetta, esim. sairaalapyjamaa tai edes auttaa pukemaan se oma t-paita ja pitkikset, jotka oli pakattu muovipussiin. On toki mahdollista että niille on käynyt inkontinenssivahinko ja ne ovat kastuneet. Tai kukaan ei ole auttanut häntä niiden pukemisessa. Joka tapauksessa,  sanoisin että väärin kotiutettu, eli päivystys mokasi muistisairaan kanssa.

Väärin kotiutettu? Millä perusteella? Päivystyksessä ei ole mitään sairaalapyjamia, siellä ei voida pukea ihmistä ja he totesivat sen mikä heille kuului, missä kohtaa kotiutus olisi pitänyt evätä? 

Siinä kohtaa, kun rinnat paljaana ja vaipoissa aiottiin lykätä  taksiin. Siinä kohtaa olisi pitänyt kellon kilahtaa kotiuttajan pääkopassa, että tällä tavalla ei avutonta ihmistä toinen ihminen kohtele!

Miten se kotiutukseen päivystyksestä liittyy? Mitä tossa olisi pitänyt tehdä? Hönelle laitettiin puhdas vaippa ja sairaalakaapu. Sekö ei riitä? Kokeile yhden kerran pukea dementikko ja tule kertomaan sitten miten meni. Ja luuletko oikeasti että hänet on huvikseen riisuttu? 

Laitan sinulle puhtaan vaipan ja löysän, selästä auki olevan kaavun. Ilman kenkiä työnnän sinut taksiin. Teippaan vielä suusi,  korvasi ja silmäsi, ettet näe, kuule, etkä tiedä mihin sinua viedään, kuka vie ja mihin jättää. Silloin olet hiukan samassa asemassa kuin muistisairas vanhus. Paremmassa toki. Ei tarvitse tulla kertomaan, miten meni. Terveisin parin dementikon omainen.

Taipattiinko, tukittinko tai asetettiinko alisteiseen asemaan? Nyt pikkasen faktaa peliin, kiitos. 

Vierailija
1050/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIETTIKÄÄ TÄTÄ. Tällä vanhuksella on ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS, niinkuin kaikilla meillä.

Kuka teitä tietää, ettei hän ehkä halunnut niitä omia vaatteita päälleen, mitkä oli siinä muovipusissa hänellä sitten siellä taksissa.

Voi johtua muistisairaan käytöksestä, jos ei HALUNNUT niitä päälleen.

Vierailija
1051/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lle noin halpaa. Kun katto tulee täyteen, menee silti jokaiselta päivältä euroja, mutta vain vähemmän. 

Ei vaan kun katto tulee täyteen, hoito on ilmaista.  Tottakai, jos hoidetaan jotain muuta sairautta, laskuri pyörii uudelleen seuraavaan kattoon. 

Ei ole ihan ilmaista, en muista paljonko on osastomaksu katon täyttyessä, olisiko jotain 30e. Eikä siinä katsota mitä sairautta hoidetaan. On vaan yksi katto.

On se ilmaista.

Ei ole ilmaista, mulla jo maksukatto täyttyi tänä vuonna. Viimeinen vuorokausi maksoi 28,60e,

Silloin sä olet ollut eri maksukatossa, erikoissairaanhoidossa kenties? 

Juuri näon. Tai sitten sotketaan perusmaksut  maksukattoon. 

Vierailija
1052/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ahneetmuistsairaat EI VAAN halua maksaa siitä kotihoidosta. Sitten ravataan sairaaloissa jokaisen kolotuksen takia. Hukkuu kännykät avaimet ja näköjään vaatteetkin. Haluatko sinä maksaa lisäveroja näille vihaisille änkyröille että voivat taas uudestaan hukata kaiken ja vaatia uusia??

T: lähäri

Vierailija
1053/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa mummon petipaikka on voitu jo antaa seuraavalle, joten takaisinkaan ei ole voitu viedä. Tietysti hänelle olisi voitu pukea toinenkin sairaalakaapu, niin että toinen olisi ollut auki edestä ja toinen takaa. Ja kolmas jalkojen päälle.

Vierailija
1054/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä siitä syytetään ,että ihmisellä ,jolla ei ole koko ajan ymmärrystä, on tuo itsemääräämisoikeus.

NOSTETAANKO KISSA PÖYDÄLLE. PUHUTAANPA vihdoinkin aidasta , eikä aidan seipäistä.

Vierailija
1055/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yök.

Ohis

Jo kasarilla-ysärillä ihan jo koulussa kerrottiin mitä tapahtuu kun suuret ikäluokat tulee vanhusikään. Elämme sitä nyt ja porukka on ihan ihmeissään että mitä täällä tapahtuu? He ovat nyt meidän todellisuutta ja turha siinä on inistä, jos et tätä sisäistänyt. 

Ihmettelen, miten huonosti suuret ikäluokat itse ovat varautuneet vanhenemiseensa. Luulivatko he todella, että julkinen vanhustenhoito pystyisi huolehtimaan heistä kun resurssit eivät riittäneet pienempienkään ikäluokkien hoitamiseen?

Tottakai luulivat kun heille niin sanottiin. Ja sehän on toteutunut erittäin suurella prosentilla. Hehän saavat eläkkeet kuten luvattua, hehän eivät ole köyhiä missään tapauksessa. Ihan kaikki muut ovat sitä heidän puolestaan. 

Vierailija
1056/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöpuvussa minut kotiutettiin

Vierailija
1057/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että herhiläisillä on paremmin? Päivvastoin! Yksityisillä on vähemmän henkilökuntaa ja vähemmän kaikkea muuta. Tosi rikkailla, siis t o s i rikkailla saattaa olla paremmin, kuten kotona kolmivuorotyössä ulkomaisia osaajia. Tai kymppitonnin kuussa maksava hoivakoti ja sukulaiset, jotka vahtivat hoivan laatua päivittäin.

Vierailija
1058/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa mummon petipaikka on voitu jo antaa seuraavalle, joten takaisinkaan ei ole voitu viedä. Tietysti hänelle olisi voitu pukea toinenkin sairaalakaapu, niin että toinen olisi ollut auki edestä ja toinen takaa. Ja kolmas jalkojen päälle.

Takavuosina päivystyksessä oli joitakin peittoja. Niitä ohuita froteisia, jotka leikkurissa lämmitetään. Sellaisen heittäminen potilaan päälle olisi paljon helpompaa ja todennäköisempää kuin kolmen avopaidan. Tuskin julkisuuteen kerrotaan mitä tässä oikeasti tapahtui, mutta mun on jotenkin vaikea uskoa, että potilas olisi laitettu maaliskuussa taksiin vain vaipassa ja avopaidassa, ilman mitään peitettä tai sitten on jotain todella mokailtu. Sen uskon helposti, että muistisairas raastaa oikeinkin puetussa avopaidassa rinnat paljaaksi.

Vierailija
1059/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on että tää on uusi normaali. Uusi normaali on että huonokuntoisia kuskataan ympäri Suomea satoja kilometrejä leikkauksiin yliopistosairaaloihin kelatakseilla ja heti kotiutetaan kun on vähänkin herännyt ja mitään hengenvaaraa ei ole samaten kelatakseilla / paaritakseilla. Sekavana  ja kipeänä eiku mummo tai pappa kyytiin ja äkkiä pois ettei pahoinvointialueelle/yliopistosairaalalle tule lisää kuluja. Mitään inhimillisyyttä ei ole enää. Vanhukset on kuin objekteja joita siirretään paikasta toiseen. Ja tätä pidetään normaalina. Taksokuskit on nykyään korvaamattomia, miten muuten vanhukset  saataisiin siirrettyä.paikasta a paikkaan . Onneksi heistä ainakin maakunnissa suurin osa ovat auttavaisia ja asiansa osaavia mutta paljon vastuuta heille on sälytetty.

Vierailija
1060/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa.