Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa tiedon oman vanhemman kuolemasta, jos ei ole missään yhteyksissä?

Vierailija
18.03.2026 |

Vai saako edes? Itsellä ei ole ollut mitään yhteyksiä omiin vanhempiin vuosikausiin ja mietin, että ovatko enää elossa edes. Mitään perittävää ei varmasti ole. Pysyvä huosta musta tehtiin jo alaikäisenä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet siirtänyt kirjat ulkomaille eikä sinulla ole vanhempiesi kotimaahan yhteyksiä, niin ei välttämättä mitenkään tai vasta vuosien päästä.

Vierailija
22/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisilta tulee kyllä ilmoitus omaisille, kun vainaja pitää haudata.

Onko siis aikuisen lapsen hoidettava kuitenkin nämä hautausjärjestelyt, vaikka ei ole ollut missään tekemisissä?

Kyllä

Ei ole.

Lapsilla ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan, tosin ei vanhemmillakaan aikuisia lapsiaan kohtaan (muuta kuin lakiosa perinnöstä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet siirtänyt kirjat ulkomaille eikä sinulla ole vanhempiesi kotimaahan yhteyksiä, niin ei välttämättä mitenkään tai vasta vuosien päästä.

No jos ei ole?

Vierailija
24/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisilta tulee kyllä ilmoitus omaisille, kun vainaja pitää haudata.

Onko siis aikuisen lapsen hoidettava kuitenkin nämä hautausjärjestelyt, vaikka ei ole ollut missään tekemisissä?

Tuttu kuoli ulkomailla ja sinne jäi. Paikalliset viranomaiset hautasivat sitten ryhmähautaan. Sukulaiset eivät halunneet tehdä mitään asian eteen. Tuttu asui vakituisesti ulkomailla. En tiedä sitten saiko sukulaiset hänen rahojaan.

Vierailija
25/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko perunkirjasta lapsille lasku jos omaisuutta ei ole eikä kukaan heistä tee perunkirjaa? Eli viranomainen tekee ja lasku lapsille tai ketkä siellä sattuukaan olemaan perintöjärjestyksessä? 

Vierailija
26/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei ole?

Mieti sitä.

Vierailija
27/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle kukaan ilmoittanut kun isäni oli kuollut. Vaimonsa oli hoitanut hautajaiset. Kuulin muualta vasta kuukausien päästä.

Vierailija
28/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko perunkirjasta lapsille lasku jos omaisuutta ei ole eikä kukaan heistä tee perunkirjaa? Eli viranomainen tekee ja lasku lapsille tai ketkä siellä sattuukaan olemaan perintöjärjestyksessä? 

Velat ei siirry henkilöltä toiselle ilman sopimusta. 

Vierailija
29/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuo tilanne loppuvuodesta.

Tieto vanhemman kuolemasta tuli poliisilta ja ilmoitin heti heille, että en hoida mitään asioita. Käräjäoikeus määräsi pesänselvittäjän ja minä kieltäydyin perinnöstä ja koska olin ainoa perillinen, perintö meni valtiolle. Hautajaisjärjestelyt teki ilmeisesti hänen kotikuntansa minimivelvoittein.

Tärkeintä tuossa on, että alusta asti ilmoittaa, ettei hoida mitään ja ota mitään vastaan ja sen jälkeen ei oikeasti tee yhtään mitään.

Vierailija
30/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on oikeastaan kaksi isoa kysymystä. Onko sinut adoptoitu? Jos on niin omien (biologisten) vanhempien poismenosta ei välttämättä ilmoiteta mitään.

Jos ei ole adoptoitu, sinun pitäisi saada tieto viimeistään perunkirjoituksen alkaessa sillä huostaanotto ei katkaise perimisoikeutta (joka tosin voi olla tietyissä tilanteissa rasitekin). Jos on adoptoitu, siinäkin tapauksessa saatat olla perillinen mikäli vanhempasi ovat testamentanneet sinulle jotain eli tuossakin tapauksessa sinun pitäisi saada tieto kuolemasta viimeistään perunkirjoituksen alkaessa.

Jos haluat tietää ovatko vanhempasi elossa niin toki yksi keino on yrittää etsiä heidät tai sellaisia ihmisiä jotka tuntevat heidät.

Vierailija
31/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieto vanhemman kuolemasta tuli poliisilta ja ilmoitin heti heille, että en hoida mitään asioita. Käräjäoikeus määräsi pesänselvittäjän ja minä kieltäydyin perinnöstä ja koska olin ainoa perillinen, perintö meni valtiolle. Hautajaisjärjestelyt teki ilmeisesti hänen kotikuntansa minimivelvoittein.

Tärkeintä tuossa on, että alusta asti ilmoittaa, ettei hoida mitään ja ota mitään vastaan ja sen jälkeen ei oikeasti tee yhtään mitään.

Kiitos. Oliko sinut otettu alaikäisenä huostaan vai ettekö muuten vaan olleet väleissä? Vaikuttaako alaikäisenä huostaanotto asiaan?

Vierailija
32/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli poliisit kotiin asti kertomaan, kun äiti oli edellisenä yönä kuollut kotonaan 900km päässä.

Pitkän matkan teki poliisit.

Suomen poliisilla on käytössään edistynyttä tekniikkaa, kuten puhelin, jota he hyödyntävät näissä tapauksissa poliisilaitosten keskinäisessä kommunikaatiossa. Ilmeisesti ap:n asuinpaikkakunnan lähettyvillä on poliisilaitos, joten ajomatka oli korkeintaan 200km, ruuhka Suomessa lyhyempi.

Vierailija
33/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Oliko sinut otettu alaikäisenä huostaan vai ettekö muuten vaan olleet väleissä? Vaikuttaako alaikäisenä huostaanotto asiaan?

Mulle oli tehty pysyvä huostaanotto alaikäisenä. Kuten joku tuossa aiemmin jo kirjoittikin, huostaanotto ei katkaise perimisoikeutta.

Vierailija
34/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä vastauksen 30 antaja. Vaikka vanhempasi eivät olisi mitään varakkaita, mieti vielä toinen kerta etkö tosiaan halua ottaa yhtään mitään vastaan? Et edes valokuvia tms. Käsittääkseni voit ostaa kuolinpesältä noita valokuvia jos se pesänhoitajalle käy. Vaikka asia ei nyt tuntuisi tärkeältä, oma mielipide saattaa muuttua 30-40 vuoden kuluessa.

Vierailija
35/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko mennä perunkirjoitukseen vai miksi kyselet?

Vierailija
36/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkistat omat tiedot suomi palvelusta. Sieltä näkyy kaikki vanhat osoitteet. Vanhempien nimi ja syntymäpäivä. Ja kuolinpäivä. Mikäli se on Suomen viranomaisille ilmoitettu. Ulkomaillakin kuolleesta pitäisi toimittaa tietyssä ajassa tieto suomen viranomaisille.

Vierailija
37/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä vastauksen 30 antaja. Vaikka vanhempasi eivät olisi mitään varakkaita, mieti vielä toinen kerta etkö tosiaan halua ottaa yhtään mitään vastaan? Et edes valokuvia tms. Käsittääkseni voit ostaa kuolinpesältä noita valokuvia jos se pesänhoitajalle käy. Vaikka asia ei nyt tuntuisi tärkeältä, oma mielipide saattaa muuttua 30-40 vuoden kuluessa.

Tarkoitat hyvää, mutta jotkut vanhemmat ovat sellaisia, että heistä vain haluaa päästä lopullisesti eroon. Ja toisaalta, kaikki lapsuuskodit eivät ole sellaisia, että olemassa olisi mitään valokuvia tai muitakaan muistoesineitä.

Vierailija
38/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kun en halua olla missään tekemissä. Jos tietäisin, ettei mun tarvitse edes kuulla heidän kuolemastaan niin voisin vaan jo sulkea sen lehden elämästä.

Vierailija
39/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun en halua olla missään tekemissä. Jos tietäisin, ettei mun tarvitse edes kuulla heidän kuolemastaan niin voisin vaan jo sulkea sen lehden elämästä.

tässä älyn 

Kyllä, Suomessa vahvistettu aikuisten adoptio katkaisee juridisen suhteen biologisiin vanhempiin ja luo uuden oikeudellisen suhteen adoptiovanhempiin. Adoptoitu aikuinen ei enää peri biologisia vanhempiaan, eikä hänellä ole heihin elatusvelvollisuutta, ja perintöoikeus siirtyy uusiin adoptiovanhempiin

Vierailija
40/42 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä älyn 

Kyllä, Suomessa vahvistettu aikuisten adoptio katkaisee juridisen suhteen biologisiin vanhempiin ja luo uuden oikeudellisen suhteen adoptiovanhempiin. Adoptoitu aikuinen ei enää peri biologisia vanhempiaan, eikä hänellä ole heihin elatusvelvollisuutta, ja perintöoikeus siirtyy uusiin adoptiovanhempiin

Mua ei ole adoptoitu. Miksi täällä puhutaan adoptiosta kun kysyin huostaanoton näkökulmasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä