Transmies Frans synnytti esikoisensa vuosien haaveilun jälkeen
Kommentit (456)
Ensin ei haluakaan olla nainen, kun se on niin mälsää ja epistä, mutta sitten haluaakin tehdä kaikkein naisellisimman asian mikä on mahdollista, olla raskaana ja synnyttää, koska on niin hienoa kun naisena voi niin tehdä, sitten alkaa taas pänniä kun vauva syntyy ja tekee mieli olla äijien äijä ja isä, ku öiteillä on rankempaa... Eihän tollanen ihminen ole mistään kotoisin, miten on voinutkin seota noin pahasti. Väärä seura on usein syynä kun aivot nyrjähtää, siihen päälle median ja somen "sateenkaarevat" "vaikuttajat", ni nuppi tutisee vähemmästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi?
Mites sä kutsuisit mua, joka en ole synnyttänyt lasta, jonka virallinen huoltaja olen ja käyn päiväkodista hakemassa? Olen nainen, jos sillä on jotain väliä.Jos olet nainen oikeasti, niin nainenhan olet muidenkin mielestä. Mitä ihmeen väliä sillä on, oletko synnyttänyt? Ei kaikki naiset synnytä koskaan, mutta kaikki synnyttäneet ihmiset on aina olleet ja ovat vastakin NAISIA. Ja synnyttävä vanhempi on tietysti äiti, eikä isä. Samoin adoptioäiti on nainen ja äiti, eikä karvainen munamies. .
Eri
Eikös sen vanhemmuusstatuksen ja sukupuolen nyt pitänyt korreloida? Sehän se väite tossa oli eikä se että näkeekö muut sut naisena tai miehenä kun olet vanhempi. Mutta kiitos luennostasi aiheesta äiti on aina nainen ja isä on aina mies.
Tottakai sukupuoli määrää sen, onko vanhempi isä vai äiti, helvetti sentään. Miten tämä voi olla noin hankalaa aikuiselle(??) ihmiselle, minun 2v lapsenlapsikin tajuaa nämä asiat paremmin kuin sinä.
Mutta kun en ole äiti enkä isä tolle lapselle. Etkö sä nyt tajua pikkuhiljaa että sun kapea kyky katsoa asiaa ei korreloi todellisuuden kanssa mitenkään? Synnyttäminen tai vagina ei tee kenestäkään äitiä eikä siittäminen tai penis isää. Ihan samalla tavalla se että sä olet äiti tai isä ei liity mitenkään siihen että onko sulla naisen vai miehen vehkeet.
Vierailija kirjoitti:
Hän on nainen jos hänellä on kohtu.
Hän on transmies. Hän on syntynyt naisen kehoon, mutta hänen sukupuoli-identiteettinsä on mies. Hänellä on synnytyselimet, joten hän pystyy synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaisuudellakin on rajansa. Tiedän ettei täydellisiä vanhempia ole olemassakaan, mutta kun lähdetään siitä että lapsi ei saa edes kutsua äitiään äidiksi, ja äiti luulee olevansa äijä, mitä helvettiä voi odottaa, ei ainakaan turvallista lapsuutta.
Miksi lapsi kutsuisi isäänsä äidiksi? Toki emme tiedä käytetäänkö tuossa perheessä isä-sanaakaan, mutta kun aloitit äiti-vonkumisen, niin mennään tällä.Tarkoitit varmaan että miksi lapsi kutsuisi äitiään isäksi. No sitähän juuri kaikki tässä ihmetellään, miksi tää äiti vaatii että hän on "pappa",. Sehän on henkistä väkivaltaa lasta kohtaan ja täysin harhaista toimintaa muutenkin. Jos elettäisiin vielä järjellisessä yhteiskunnassa, asiaan puututtaisiin ja tämä "frans" saisi hoitoa mielisairauteensa.
Väännetään tämä nyt rautalangasta: Kun kerran lapsella on vanhempana Frans, joka aikoo kasvattaa parran niin millä logiikalla olis lapselle VÄHEMMÄN hämmentävää kutsua häntä äidiksi?
Vauvat eivät osaa puhua, ja vanhempi on se joka häntä puhumaan opettaa. Frans ilmoittaa jutussa että häntä kutsutaan pappaksi suomenruotsalaisuuden takia, joten eiköhän hän juttele vauvalle että " pappa vaihtaa vaipat " yms miten nyt vanhemmilla on tapana jutustella vauvalle. Sitten kun lapsi oppii puhumaan, on hänelle luontevaa puhua papastaan pappana.
Kun Frans esim. vie lastaan tulevaisuudessa päiväkotiin ja hakee sieltä, niin ne hoitajat siellä katsovat ulkonäönkin puolesta, että isä sieltä tulee lasta tuomaan tai hakemaan. Heillä on myös papereissa se tieto, että isä tulee hakemaan. Päiväkodeissa on myös usein paljon sijaisia, joten todennäköisesti moni ei edes tajua että Frans on transmies kun hän näyttää perus mieheltä, ja papereissa lukee isä nimeltä Frans, niin hekin sanovat lapselle häntä isäksi.
Sellaisessa tilanteessa olisi lapselle hämmentävää kutsua Fransia äidiksi. Siinä ei ole mitään logiikkaa, että hän niin tekisi tai hänelle sellainen tarve tulisi.
Mulla on yksi ystävä joka on korjannut sukupuolensa naisesta mieheksi ja hän kuulostaa ja näyttää mieheltä. Kukaan ulkopuolinen ei voisi edes arvata, että hän syntyi naisen kehoon kun häntä katsoo.
Hetkinen - eihän tässä ole mitään logiikkaa.
Frans kokee olevansa mies ja haluaa, että yhteiskunta suhtautuu häneen ei-naisena. Silloin on todella kummallista, jos hän haluaa ulkoisella habituksellaan osoittaa ulkopuolisille olevansa mies ja haluaa tulla kohdelluksi miehenä, koska tuohonkin termiin sisältyy vahvaa arvolatausta. Hoitajilla ei ole mitään oikeutta puhtaasti ulkonäön perusteella olettaa, että kyseessä on isä ja miesoletettu, heidän tulee kohdella Fransia ensisijaisesti henkilönä ja ihmisenä ja vasta sitten suhteessa haettavaan lapseen ja silloinkin riittävä suhde on tieto siitä, että tälle henkilölle lapsen saa antaa. Ei siis isälle tai miehelle, vaan henkilölle.
Ei niiden tarvitse mitään olettaa vaan heille on kerrottu kuka kukin on ja miksi heitä kotona kutsutaan. Ei tää nyt voi olla sulle noin vaikeeta. Eihän?
Voin vaan kuvitella miten mahdotonta sun olisi olla töissä yhtään missään kun sä väkisin kutsuisit ihmistä äidiksi tai isäksi sukuelinten perusteella tai mieheksi ja naiseksi vaikka sulle olisi sata kertaa sanottu kenen kanssa olet tekemisissä.
Töissä en pyydä näyttämään sukuelimiä ennen kuin annan lapsen lähteä noutajan mukaan.
Meillä kysytään, minkänimiset henkilöt saavat lapsen hoidosta hakea, ei kysellä sukulaisuussuhteita tms. Ihan riittää nimi ja tieto siitä, onko lapsi tietoinen, että tänään hakija onkin tuo henkilö. Meillä lapsia eivät hae isät tai äidit, meillä hakija on Laura Virtanen tai Joppe Kujala, joskus Sirpa Nokela.
Siksi meillä töissä tuo Frans ei olisi isä eikä häneen suhtauduttaisi miehenä, vaikka hän sitä miten haluaisi, Hän olisi pelkästään lasta noutava henkilö, jolle kerrotaan päivän kulku sen enempää miettimättä, mitä housuistaan löytyy.
Meillä sijaiset eivät tiedä, millä nimellä vanhempia tulee kutsua, siksi meillä käytetään DVV:n tietoihin kirjattuja nimiä. Jos Laura VIrtanen haluaa, että häntä kutsutaan kummelimussukaksi, niin se on ihan hänen oma toiveensa, me emme sitä noudata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi?
Mites sä kutsuisit mua, joka en ole synnyttänyt lasta, jonka virallinen huoltaja olen ja käyn päiväkodista hakemassa? Olen nainen, jos sillä on jotain väliä.Sinä olet silloin lapsen täti, voi olla että olet myös mummu, etunimikin käy
Yksinkertaista. Vai kutsutko itse jollain muulla nimellä itseäsi
En ole kumpikaan. Haluatko vielä yrittää vai myönnätkö jo miten älytön sun pään sisäinen kela on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on transmies. Hän on syntynyt naisen kehoon, mutta hänen sukupuoli-identiteettinsä on mies. Hänellä on synnytyselimet, joten hän pystyy synnyttämään.
Mitä tuo sukupuoli-identiteetti sisältää? Jotain kulttuurisia asioitako, siis täysin opittuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua säälittää ne vauvat jotka otetaan heti synnytyslaitoksella pois päihdeongelmaiselta äidiltään joka on käyttänyt huumausaineita raskauden aikana.
Ne vauvat ovat syntymästään asti riippuvaisia ja joutuvat vieroitushoitoon osastolle, jossa heitä hoitaa vuoroissa sairaanhoitajat ja lääkärit.
Sellaiset vauvat ruokitaan pullosta, eikä heillä ole ketään johon kiintyä. Ei ketään, jota kutsua äidiksi tai isäksi. Säälin myös kaikenikäisiä laitoksissa varttuvia lapsia.
Sen sijaan mua ei säälitä vauva, joka on toivottu, ja jonka eteen kaksi sitoutunutta vanhempaa on hoitanut asumisjärjestelyt ja kaikki. Hän saa hoivaa ja rakkautta molemmilta isiltään omassa kodissaan.
Ainoastaan siinä kohtaa mua säälittää, jos hän isona menee nettiin ja lukee kuinka rumasti täälläkin puhutaan hänen vanhemmistaan. Kukaan ei toivo sitä, että joutuisi lukemaan vanhemmistaan tällaista mitä tänne moni kirjoittaa. Mielipiteitä saa olla, mutta nekin pitäisi voida ilmaista asiallisesti.
Onnea Fransin perheelle vauvasta!
Kyllä itselläni herää huoli näiden merihevosisien puolesta, joilla on selkeästi identiteetin epävarmuutta ja harkintakyvyn puutetta. Välillä ollaan testoilla, välillä raskaana, amputoidaan rinnat ja surraan jälkikäteen vauvan puolesta kun ei voi imettää. Ja tietysti loukkaannutaan kun kutsutaan naiseksi/äidiksi, mikä on täysjärkiseltä täysin normaali reaktio "raskaana olevan henkilön" kohdalla.
Sekään ei kuulosta hyvältä, että suunnitellaan toista raskautta vuoden päähän ja välissä halutaan käyttää testoja. Testosteronivalmisteet voi aiheuttaa vakavia sikiövaurioita, eikä ne poistu elimistöstä tuosta vain. Että jos ne narkkariäitien vauvat säälittää, niin miten tässä ei nähdä ongelmaa?? Onko steroidien väärinkäyttö, niiden haitat vauvalle ja pulloruokinta väärin vain silloin jos äiti on narkkari, mutta ok jos on "trans"? Ja lainausmerkeissä koska identiteetiltään vakaat transmiehet ei kertakaikkiaan kykene synnyttämään lapsia vaikka haluaisi niitä 10.
Transhoidot ei ole keino paeta naiseuteen liittyviä traumoja, miltä tämäkin tapaus haiskahtaa.
Jos sulla herää huoli, niin tee sosiaalihuollon huoli ilmoitus ja kirjoita siihen nuo huolenaiheet testojen vaikutuksesta sikiöön jne.
Mulla tästä ei herää huolta, koska en tiedä noista asioista tarpeeksi. Luotan siihen, että Suomen neuvolajärjestelmä ja TAYSin transpoli, joiden piirissä tämäkin henkilö Frans on, tietää ja tuntee nämä asiat paremmin kuin minä. Luotan, että Frans puhuu siellä näistä haaveistaan ja hänelle sanotaan, mikäli ne ovat epärealistisia tai vahingoittavia. Meidän järjestelmä on sellainen, että lastensuojelu on myös herkästi yhteydessä jos on vähänkin jotain.
Uusilla vanhemmilla voi olla monia epärealistisiakin toiveita ja tavoitteita, jotka sitten realismi torppaa.
Milloin ollaan menossa vauvan kanssa vuorikiipeilemään, milloin mitäkin. Kyllä mä monesti pyörittelen näille silmiäni, mutta ei kuulu mulle.
Tässäkin tapauksessa vauva on vielä ihan pieni, ja on tyypillistä haaveilla toisesta lapsesta, jos kaikki on mennyt hyvin, eikä esim. Koliikkia ole ollut. Aikataulut haaveiden suhteen saattavat hyvinkin muuttua, kun lapsi vähän kasvaa ja alkaa olla työläämpi. Vauvakupla puhkeaa kyllä.
Otin nuo huumevauvat esiin, kun harvemmin missään on pitkiä keskusteluja joissa heitä säälittäisiin ja heidän vanhempiaan haukuttaisiin. Tuntuu kovin tekopyhältä tämä, että sukupuoli - ja seksuaalivähemmistöjen perheet otetaan aina kiivaasti hampaisiin, vaikka ei olla edes viitsitty käydä heidän somessaan katsomassa että miten se vauvanhoito sujuu.
"Mulla tästä ei herää huolta, koska en tiedä noista asioista tarpeeksi. Luotan siihen, että Suomen neuvolajärjestelmä ja TAYSin transpoli, joiden piirissä tämäkin henkilö Frans on, tietää ja tuntee nämä asiat paremmin kuin minä. Luotan, että Frans puhuu siellä näistä haaveistaan ja hänelle sanotaan, mikäli ne ovat epärealistisia tai vahingoittavia"
No tuota.. Jos tässä maassa vielä oikeasti välitettäisiin ihmisistä, julkisessa terveydenhuollossa ei edes olisi mitään "transpoleja", jotka tekevät tämmöiset ihmiskokeet ja mengelöinnin mahdollisiksi, ja lisäksi vielä kannustavat partaisia friikkejä synnyttämään "kyllä se siitä, isäkin voi synnyttää". Aivan kahelia toimintaa alusta loppuun kaikki "transpolit". Mitähän seuraavaksi vaivihkaa ujutetaan julkiselle puolelle, miten olisi "kumihuulipolit" tai "haluan olla koira polit".
Joutuuko se lapsikin siis laukkaamaan siellä transpolilla? Miksi
Vierailija kirjoitti:
Ensin ei haluakaan olla nainen, kun se on niin mälsää ja epistä, mutta sitten haluaakin tehdä kaikkein naisellisimman asian mikä on mahdollista, olla raskaana ja synnyttää, koska on niin hienoa kun naisena voi niin tehdä, sitten alkaa taas pänniä kun vauva syntyy ja tekee mieli olla äijien äijä ja isä, ku öiteillä on rankempaa... Eihän tollanen ihminen ole mistään kotoisin, miten on voinutkin seota noin pahasti. Väärä seura on usein syynä kun aivot nyrjähtää, siihen päälle median ja somen "sateenkaarevat" "vaikuttajat", ni nuppi tutisee vähemmästäkin.
Mitä helvettiä sinä selität? Kuvittelet kyseisen ihmisen ajattelevan noin.
Vierailija kirjoitti:
" Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi? "
Olen eri, mutta en ymmärrä miten jotkut eivät osaa erottaa kahta asiaa toisistaan eli sitä, että se että transmiestä ei ole oikein kutsua äidiksi, vaikka hän on synnyttänyt, mutta sellaista synnyttäjää joka on syntynyt naiseksi ja joka ei ole trans vaan kokee olevansa nainen ja äiti, voi ihan rauhassa kutsua äidiksi.
Kukaan ei ole viemässä cis-naisten ja cis-miesten oikeuksia kutsua itseään naisiksi ja miehiksi, äidiksi ja isäksi. Käytän tätä cis-termiä tässä ihan vain koska en jaksa kirjoittaa joka kerta että syntymässä todettuun sukupuoleen samaistuva. Erotuksena trans-naisista ja trans-miehistä.
Olen itse cis-nainen ja äiti, ja synnyttänyt oman lapseni. Meidän perheessä kuitenkaan isä ei ole siittäjä, koska lapsen siittänyt isä kuoli kun odotin lasta. Pitää muistaa, että myös adoptioisä on isä ja adoptioäiti myös. Kaikki eivät saa biologisia lapsia mutta ovat silti isiä tai äitejä. Jotkut synnyttävät lapsen lahjasoluilla, eivätkä ole synnyttämänsä lapsen biologisia äitejä, mutta äitejä ovat kuitenkin.
Suomessa kohdunvuokraus on laitonta, mutta niissä maissa joissa se on laillista, ei sijaissynnyttäjää kutsuta äidiksi, vaikka hän olisi synnyttänyt omasta munasolustaan kasvaneen vauvan.
Muistakaa, että kun vihaatte aikuisia ihmisiä ja sanotte, että jotain ei voi olla, sanotte samalla jollekin ihan olemassa olevalle lapselle ettei hänen isänsä tai äitinsä voi olla olemassa.
Lapset loukkaantuvat vanhempiensa puolesta. Miettikää lapsia joilla on erilainen perhe. Julmuus ja ilkeys ei näitä asioita edistä mihinkään suuntaan.
Ei ole mitään cis naisia. Mikä oikeus sulla on haukkua tavallisia naisia tuollaisilla nimillä? Onko joku antanut erikseen luvan?
Jos ransu on tarkka siitä millä nimillä häntä kutsutaan, niin sanoisinko lieväksi kaksinaismoraaliksi alkaa keksimään muille jotain omasta päästä keksittyjä nimityksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo sukupuoli-identiteetti sisältää? Jotain kulttuurisia asioitako, siis täysin opittuja?
Mitä? Sukupuoli-identiteetti tarkoittaa nimenomaan sitä miksi sukupuoleksi koet itsesi. Minä olen syntynyt naisen kehoon ja sukupuoli-identiteettini on nainen. Frans on syntynyt naisen kehoon, mutta hän kokee olevansa mies. Hän on transmies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi? "
Olen eri, mutta en ymmärrä miten jotkut eivät osaa erottaa kahta asiaa toisistaan eli sitä, että se että transmiestä ei ole oikein kutsua äidiksi, vaikka hän on synnyttänyt, mutta sellaista synnyttäjää joka on syntynyt naiseksi ja joka ei ole trans vaan kokee olevansa nainen ja äiti, voi ihan rauhassa kutsua äidiksi.
Kukaan ei ole viemässä cis-naisten ja cis-miesten oikeuksia kutsua itseään naisiksi ja miehiksi, äidiksi ja isäksi. Käytän tätä cis-termiä tässä ihan vain koska en jaksa kirjoittaa joka kerta että syntymässä todettuun sukupuoleen samaistuva. Erotuksena trans-naisista ja trans-miehistä.
Olen itse cis-nainen ja äiti, ja synnyttänyt oman lapseni. Meidän perheessä kuitenkaan isä ei ole siittäjä, koska lapsen siittänyt isä kuoli kun odotin lasta. Pitää muistaa, että myös adoptioisä on isä ja adoptioäiti myös. Kaikki eivät saa biologisia lapsia mutta ovat silti isiä tai äitejä. Jotkut synnyttävät lapsen lahjasoluilla, eivätkä ole synnyttämänsä lapsen biologisia äitejä, mutta äitejä ovat kuitenkin.
Suomessa kohdunvuokraus on laitonta, mutta niissä maissa joissa se on laillista, ei sijaissynnyttäjää kutsuta äidiksi, vaikka hän olisi synnyttänyt omasta munasolustaan kasvaneen vauvan.
Muistakaa, että kun vihaatte aikuisia ihmisiä ja sanotte, että jotain ei voi olla, sanotte samalla jollekin ihan olemassa olevalle lapselle ettei hänen isänsä tai äitinsä voi olla olemassa.
Lapset loukkaantuvat vanhempiensa puolesta. Miettikää lapsia joilla on erilainen perhe. Julmuus ja ilkeys ei näitä asioita edistä mihinkään suuntaan.
Ei ole mitään cis naisia. Mikä oikeus sulla on haukkua tavallisia naisia tuollaisilla nimillä? Onko joku antanut erikseen luvan?
Jos ransu on tarkka siitä millä nimillä häntä kutsutaan, niin sanoisinko lieväksi kaksinaismoraaliksi alkaa keksimään muille jotain omasta päästä keksittyjä nimityksiä
Millä oikeudella sinä haukut transihmisiä? Minä olen cis-nainen. Olen syntynyt naisen kehoon, koen itseni naiseksi ja lisäksi olen vielä heteronainen, mutta minun naiseutta ei tuollaiset asiat loukkaa.
Vierailija kirjoitti:
" Intersukupuolisuus on kehityshäiriö, ei mitään normaalia moninaisuutta. "
Kyllä, ihan niin kuin sanoin, että jotkut syntyvät vaikkapa ilman jotain raajaa tai sisäelimet väärällä puolella kehoa tms.
Miksei siis voi olla sellaista kehityksen häiriötä että sukupuolielimet eivät ole samaa paria aivojen kanssa? Joillakin on myös sukupuolikromosomit poikkeavat.
Miksi sellaiselta ihmiseltä halutaan evätä korjaavia hoitoja ja nimitellään friikiksi, jolla kehityshäiriö kohdistuu sukupuolielimiin, sukupuolikromosomeihin tms., mutta sellainen joka syntyy vaikka ylimääräisen raajan kanssa, ei kukaan nouse barrikadeille häntä vastustamaan?
Lisäksi intersukupuolisten kohdalla on ennen vanhaan lääkärin ollut pakko määritellä joku sukupuoli syntymässä, vaikka sitä ei ole voinut päätellä. Intersukupuolisia lapsia on myös leikelty tämän mielivaltaisesti päätetyn sukupuolen mukaisiksi.
Jos se veikkaus on mennyt pieleen, nämä ihmiset ovat alkaneet kasvettuaan tuntea olevansa väärässä sukupuolessa siihen heille päätettyyn ja leikeltyyn nähden.
Transsukupuolisilla taas mitään ulkoista ei ole syntymässä nähty olevan ns. Vialla, mutta sama ilmiö kuitenkin tapahtuu heillä kuin noilla intersukupuolisilla, että alkaa tuntea olevansa väärässä sukupuolessa.
Sen vuoksi on loogista päätellä, että aivot, sukupuolikromosomit ja sukupuolielimet eivät ole samaa paria. Riippumatta sen asiaintilan syystä, miksi tällaisia ihmisiä vihataan?
En voi ymmärtää sitä! Tunnen empatiaa, koska voin vain kuvitella miten vaikea se tilanne on henkisesti että tuntee ja tietää olevansa toista sukupuolta kuin miltä peilistä katsoessa näyttää. Se on inhimillinen tragedia.
Sinulla ei selvästikään ole mitään hajua mistä puhut.
Ei ole sellaista kehityshäiriötä, jossa aivot ja sukupuolielimet ovat eri paria. Aivot ovat neuroplastinen elin, jonka solujen kromosomit ovat joko miehen tai naisen. Ne samat kromosomit löytyy sukuelinten soluista, ja ne ohjaavat sukuelinten kehitystä sikiöaikana. Myös tässä kohtaa tapahtuva kehityshäiriö eli intersukupuolisuus alkaa tyypillisesti geenimutaatiosta kromosomissa, esim. soluista puuttuu androgeenireseptorit tai siittiön x-kromosomi on sry-positiivinen. Sikiö on silti joko koiras tai naaras.
Ne mielivaltaiset leikkelyt ovat olleet näiden tosiasioiden kieltämisen tulosta, psykologi John Moneyn 60-luvulla kehittämän teorian pohjalta. Hänen mukaansa interlapsesta voitiin tehdä tyttö tai poika kirurgian ja kasvatuksen kautta, johon kuului asian salaaminen lapselta itseltään. Näiden kokeiden epäonnistuminen kaikessa karmeudessaan paljastui vasta 2000-luvulla. Kyllä lääkärit oikeasti TIESI kumpaa sukupuolta nämä lapset olivat, ei ollut kyse jostain pieleenmenneistä veikkauksista. He vain uskoivat, että totuus olisi lapsille psyykkisesti haitallista.
Mutta palataanpa niihin aivoihin ja transsukupuolisuuteen: tutkimukset eivät osoita aivoista mitään rakenteellista tai toiminnallista ominaisuutta, josta transsukupuolisuus voitaisiin todeta. Se poissulkee yksiselitteisen neurologisen poikkeaman selityksenä. Sukupuoliristiriidan etiologiaa tunnetaan vähän, mutta erityisesti psykososiaalisilla tekijöillä on havaittu olevan vahva korrelaatio. Käsitettä sukupuoli-identiteetti käytetään siksi, koska pysyväluonteinen transkokemus vaikuttaa enemmän psyykkisen kehityksen lopputulokselta kuin synnynnäiseltä ominaisuudelta. Suurin osa sukupuoliristiriitaa kokevista lapsista ei koe näin enää aikuisena.
Huomasitko, miten itse aloit puhumaan friikeistä ja vihaamisesta? Harva tosiasiassa ajattelee noin. Tuollainen yleistävä toksinen empatia vain levittää vihamielisyyttä eikä hyödytä sukupuolivähemmistöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaisuudellakin on rajansa. Tiedän ettei täydellisiä vanhempia ole olemassakaan, mutta kun lähdetään siitä että lapsi ei saa edes kutsua äitiään äidiksi, ja äiti luulee olevansa äijä, mitä helvettiä voi odottaa, ei ainakaan turvallista lapsuutta.
Miksi lapsi kutsuisi isäänsä äidiksi? Toki emme tiedä käytetäänkö tuossa perheessä isä-sanaakaan, mutta kun aloitit äiti-vonkumisen, niin mennään tällä.Tarkoitit varmaan että miksi lapsi kutsuisi äitiään isäksi. No sitähän juuri kaikki tässä ihmetellään, miksi tää äiti vaatii että hän on "pappa",. Sehän on henkistä väkivaltaa lasta kohtaan ja täysin harhaista toimintaa muutenkin. Jos elettäisiin vielä järjellisessä yhteiskunnassa, asiaan puututtaisiin ja tämä "frans" saisi hoitoa mielisairauteensa.
Väännetään tämä nyt rautalangasta: Kun kerran lapsella on vanhempana Frans, joka aikoo kasvattaa parran niin millä logiikalla olis lapselle VÄHEMMÄN hämmentävää kutsua häntä äidiksi?
Vauvat eivät osaa puhua, ja vanhempi on se joka häntä puhumaan opettaa. Frans ilmoittaa jutussa että häntä kutsutaan pappaksi suomenruotsalaisuuden takia, joten eiköhän hän juttele vauvalle että " pappa vaihtaa vaipat " yms miten nyt vanhemmilla on tapana jutustella vauvalle. Sitten kun lapsi oppii puhumaan, on hänelle luontevaa puhua papastaan pappana.
Kun Frans esim. vie lastaan tulevaisuudessa päiväkotiin ja hakee sieltä, niin ne hoitajat siellä katsovat ulkonäönkin puolesta, että isä sieltä tulee lasta tuomaan tai hakemaan. Heillä on myös papereissa se tieto, että isä tulee hakemaan. Päiväkodeissa on myös usein paljon sijaisia, joten todennäköisesti moni ei edes tajua että Frans on transmies kun hän näyttää perus mieheltä, ja papereissa lukee isä nimeltä Frans, niin hekin sanovat lapselle häntä isäksi.
Sellaisessa tilanteessa olisi lapselle hämmentävää kutsua Fransia äidiksi. Siinä ei ole mitään logiikkaa, että hän niin tekisi tai hänelle sellainen tarve tulisi.
Mulla on yksi ystävä joka on korjannut sukupuolensa naisesta mieheksi ja hän kuulostaa ja näyttää mieheltä. Kukaan ulkopuolinen ei voisi edes arvata, että hän syntyi naisen kehoon kun häntä katsoo.
Hetkinen - eihän tässä ole mitään logiikkaa.
Frans kokee olevansa mies ja haluaa, että yhteiskunta suhtautuu häneen ei-naisena. Silloin on todella kummallista, jos hän haluaa ulkoisella habituksellaan osoittaa ulkopuolisille olevansa mies ja haluaa tulla kohdelluksi miehenä, koska tuohonkin termiin sisältyy vahvaa arvolatausta. Hoitajilla ei ole mitään oikeutta puhtaasti ulkonäön perusteella olettaa, että kyseessä on isä ja miesoletettu, heidän tulee kohdella Fransia ensisijaisesti henkilönä ja ihmisenä ja vasta sitten suhteessa haettavaan lapseen ja silloinkin riittävä suhde on tieto siitä, että tälle henkilölle lapsen saa antaa. Ei siis isälle tai miehelle, vaan henkilölle.
Ei niiden tarvitse mitään olettaa vaan heille on kerrottu kuka kukin on ja miksi heitä kotona kutsutaan. Ei tää nyt voi olla sulle noin vaikeeta. Eihän?
Voin vaan kuvitella miten mahdotonta sun olisi olla töissä yhtään missään kun sä väkisin kutsuisit ihmistä äidiksi tai isäksi sukuelinten perusteella tai mieheksi ja naiseksi vaikka sulle olisi sata kertaa sanottu kenen kanssa olet tekemisissä.Töissä en pyydä näyttämään sukuelimiä ennen kuin annan lapsen lähteä noutajan mukaan.
Meillä kysytään, minkänimiset henkilöt saavat lapsen hoidosta hakea, ei kysellä sukulaisuussuhteita tms. Ihan riittää nimi ja tieto siitä, onko lapsi tietoinen, että tänään hakija onkin tuo henkilö. Meillä lapsia eivät hae isät tai äidit, meillä hakija on Laura Virtanen tai Joppe Kujala, joskus Sirpa Nokela.
Siksi meillä töissä tuo Frans ei olisi isä eikä häneen suhtauduttaisi miehenä, vaikka hän sitä miten haluaisi, Hän olisi pelkästään lasta noutava henkilö, jolle kerrotaan päivän kulku sen enempää miettimättä, mitä housuistaan löytyy.
Meillä sijaiset eivät tiedä, millä nimellä vanhempia tulee kutsua, siksi meillä käytetään DVV:n tietoihin kirjattuja nimiä. Jos Laura VIrtanen haluaa, että häntä kutsutaan kummelimussukaksi, niin se on ihan hänen oma toiveensa, me emme sitä noudata.
Just joo.
Siis nainen synnytti, ei mies. Se, että Fransin ilmiselviä mt-häiriöitä ei hoideta vaan tehdään hänelle sen sijaan mieliksi lähtemällä leikkiin mukaan ja silpomalla hänen kehonsa, ei tee hänestä miestä. Se, että Frans omissa harhoissaan kokee itsensä mieheksi, ei tee hänestä oikeasti miestä. Tämä on ihan sama kuin 5-vuotias leikkii päivän ajan olevansa prinsessa ja kaikki sitten leikkivät mukana, paitsi että siinäkin tapauksessa lapsi tietää, että leikki loppuu joskus ja se ei ole todellisuutta. Ihmismies ei ole samaa lajia urosmerihevosen kanssa.
Sitten kun näillä joskus järki palaa ja tajuavat tehneensä virheen, niin voidaanko sopia että maksavat itse kaikki kuntoutus- yms. hoidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sä kutsuisit mua, joka en ole synnyttänyt lasta, jonka virallinen huoltaja olen ja käyn päiväkodista hakemassa? Olen nainen, jos sillä on jotain väliä.Sinä olet silloin lapsen täti, voi olla että olet myös mummu, etunimikin käy
En ole kumpikaan. Haluatko vielä yrittää vai myönnätkö jo miten älytön sun pään sisäinen kela on?
Käytätkö peukkua, vai mikä on ettet ymmärrä että nainen on nainen, synnytti tai ei? Mies ei voi olla synnyttäjä, vaikka kuinka jankkaat tätä tarhasta hakuasi. Jos olet nainen, kuten sanoit, muut ihmiset pitävät sinua naisena. Mistä ihmeestä me ventovieraat tiedetään mikä sinun suhteesi on lapseen jonka tarhasta haet, jos tarhassa on sinun nimikin papereissa ja vanhempien kanssa sovittu että saat lapsen hakea, niin ei sun tarvitse olla edes samaa verta lapsen kanssa. 🤦🏻
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just, tuohon tämä maailma menee, halutaan kummastakin sukupuolesta itselle sopivat hyvät puolet, tämäkin unohti kivasta ettei mies synnytä. Sairaaksi menee tämä maailma
Jokainen käyttää niitä lisääntymiselimiä jotka on syntymässään saaneet niin kuin haluaa. Vai oletko sellainen ihminen joka vaatii että valtion tulee puuttua ihmisten kehoihin ja estää yksilön toimintaa josta ei ole kenellekään haittaa? Jos haluaa lapsen ja synnyttäminen on ainoa tapa niin se on sitten niin. Monet naisetkin synnyttää, ei siksi että se olisi kivaa, vaan koska vaihtoehtoa ei ole biologisen lapsen saamiseksi.
Ei se lapsi jää sinne asumaankaan sillä että asiaan täysin liittymättömät kiljuu netissä ettei juridisesti mies voi ja saa synnyttää.
"monet naisetkin synnyttää".. 🤦🏻 Voi lapsikulta, VAIN NAISET synnyttää. Miehet ei synnytä yhtäön mitään, paitsi ongelmia. Eikö peruskouluissa opeteta enää edes lisääntymisbiologiaa, vai mitä helvettiä täällä oikein tapahtuu??!!
N53
Miltä tuntuu olla jo ton ikäisenä pudonnut kelkasta? Vielä pitäisi jaksaa sivistää itseään semmoset 10-30 vuotta. Ai mitäkö tapahtuu? No sitä että sun ajatus siitä että vain naiset synnyttää ei olekaan mikään fakta vaan meillä on miehiä, joilla on synnytykseen sopivat vehkeet ja he synnyttävät. Uuuuu, onpas kauheeta, siis ihan älytöntä kertakaikkiaan.
Kyllä tässä tuntuu nyt enemmän nuoret tippuneen kelkasta kuin minä, joka sentään olen perillä siitä miten biologia toimii. Mikään poliittinen ideologia ei muokkaa ihmisen lisääntymisbiologiaa suuntaan eikä toiseen, vaikka sinä kutsuisit naista mieheksi, nainen on edelleen nainen. Vai synnyttääkö mies zoomerin mielestä peniksen nupista tai suolesta, entä mitä mönjää se sitten synnyttää, ainakaan vauvaa se ei voi niistäkään aukoistaan synnytää (onneksi💩).
N53
Luuletko, ettei transihminen tiedosta sukupuolielimiään tai ylipäänsä ihmisen anatomiaa? Kenenkään transihmisen mielestä mies ei synnytä peniksen tai perseen kautta. Todella väsynyttä öyhöttämistä.
Ei siltä kyllä vaikuta, jos omistaa naisten sukuelimet ja väittää ihan kirkkain otsin olevansa mies synnärillä kätilön kopeloidessa samaan aikaan tuheroa :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Sukupuoli-identiteetti tarkoittaa nimenomaan sitä miksi sukupuoleksi koet itsesi. Minä olen syntynyt naisen kehoon ja sukupuoli-identiteettini on nainen. Frans on syntynyt naisen kehoon, mutta hän kokee olevansa mies. Hän on transmies.
No tarkennetaan sitten: mitä on se miehuus, jota Frans kokee? Onko se kulttuurisia asioita, opittu jostain? Mitä tarkoittaa kokemus olla mies?
Oma kokemukseni olla nainen on täysin opittua, en osaa sanoa, mikä osa olisi jotenkin geeneissäni. Mistä siis syntyy kokemus olla mies, jos se miehen "ulkoinen ilmentymä" on samanlainen kuin biologiselta sukupuoleltaan miehillä. Eli siis opittu ja matkittu muilta.
Kun Frans kokee olevansa mies, niin miten se eroaa kokemuksesta olla nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just, tuohon tämä maailma menee, halutaan kummastakin sukupuolesta itselle sopivat hyvät puolet, tämäkin unohti kivasta ettei mies synnytä. Sairaaksi menee tämä maailma
Jokainen käyttää niitä lisääntymiselimiä jotka on syntymässään saaneet niin kuin haluaa. Vai oletko sellainen ihminen joka vaatii että valtion tulee puuttua ihmisten kehoihin ja estää yksilön toimintaa josta ei ole kenellekään haittaa? Jos haluaa lapsen ja synnyttäminen on ainoa tapa niin se on sitten niin. Monet naisetkin synnyttää, ei siksi että se olisi kivaa, vaan koska vaihtoehtoa ei ole biologisen lapsen saamiseksi.
Ei se lapsi jää sinne asumaankaan sillä että asiaan täysin liittymättömät kiljuu netissä ettei juridisesti mies voi ja saa synnyttää.
"monet naisetkin synnyttää".. 🤦🏻 Voi lapsikulta, VAIN NAISET synnyttää. Miehet ei synnytä yhtäön mitään, paitsi ongelmia. Eikö peruskouluissa opeteta enää edes lisääntymisbiologiaa, vai mitä helvettiä täällä oikein tapahtuu??!!
N53
Miltä tuntuu olla jo ton ikäisenä pudonnut kelkasta? Vielä pitäisi jaksaa sivistää itseään semmoset 10-30 vuotta. Ai mitäkö tapahtuu? No sitä että sun ajatus siitä että vain naiset synnyttää ei olekaan mikään fakta vaan meillä on miehiä, joilla on synnytykseen sopivat vehkeet ja he synnyttävät. Uuuuu, onpas kauheeta, siis ihan älytöntä kertakaikkiaan.
Kyllä tässä tuntuu nyt enemmän nuoret tippuneen kelkasta kuin minä, joka sentään olen perillä siitä miten biologia toimii. Mikään poliittinen ideologia ei muokkaa ihmisen lisääntymisbiologiaa suuntaan eikä toiseen, vaikka sinä kutsuisit naista mieheksi, nainen on edelleen nainen. Vai synnyttääkö mies zoomerin mielestä peniksen nupista tai suolesta, entä mitä mönjää se sitten synnyttää, ainakaan vauvaa se ei voi niistäkään aukoistaan synnytää (onneksi💩).
N53
Luuletko, ettei transihminen tiedosta sukupuolielimiään tai ylipäänsä ihmisen anatomiaa? Kenenkään transihmisen mielestä mies ei synnytä peniksen tai perseen kautta. Todella väsynyttä öyhöttämistä.
Ei siltä kyllä vaikuta, jos omistaa naisten sukuelimet ja väittää ihan kirkkain otsin olevansa mies synnärillä kätilön kopeloidessa samaan aikaan tuheroa :DD
Taidat olla aika yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiseltä joka kutsuu itseään cis-etuliitteellä, transaktivistit ovat jo vieneet rohkeuden puhua tavallista kieltä. Mitä sinäkin kuvittelet tolla itsesi alentamisella"cis-naiseksi" saavuttavasi, tai sillä että leikit "transmiehen", eli partaisen naisen olevan mies. Mitä tästä pelleilystä on iloa kellekään? Yhteiskunnassa eletään yhteisillä pelisäännöillä, joiden oletetaan noudattavan todellisuutta ja järkeä, se on kaikkien parhaaksi että voidaan elää täällä kaikkien kesken mahdollisimman turvallisesti. Se että joku on harhainen, ei tarkoita että yhteiset säännöt ja sanat pitäisi vaihtaa harhaisiksi, ettei sairas vain kohtaisi todellisuutta.
Mä kutsun itseäni yleisesti ottaen naiseksi, mutta jos keskustelussa on puhe transnaisista ja transmiehistä, niin erotan itseni heistä etuliitteellä cis.
Mun näkemyksen mukaan transnaiset ja cis-naiset ovat molemmat naisia.
Nainen on siis termi jota käytän kaikista naisista riippumatta siitä, ovatko he syntyneet naisen kehoon vai joutuneet korjaamaan kehonsa saadakseen naisen kehon vastaamaan naisen aivojaan.
Nainen on nainen, synnytti hän tai ei.
Myös synnyttämätön nainen voi olla äiti.
Synnyttäminen taas ei automaattisesti tee kenestäkään äitiä, eikä naista.
Esimerkiksi tässä Fransin tapauksessa hän on mies joka on syntynyt naisen kehoon ja synnyttänyt lapsen sillä kehollaan, kun hänellä ei vielä ole korjattu sukupuolta fyysisesti niiden osalta.
Tämä ei alenna ketään eikä uhkaa ketään, vaan on hyvin marginaalinen ilmiö jonka voi hyväksyä näitä ihmisiä ja heidän läheisiään koskevaksi ja antaa olla.
Terveydenhuollossa, neuvolassa yms voitaisiin kutsua ihmisiä heidän nimillään. Ei tarvitse sanoa isä, äiti, raskaana oleva, synnyttäjä, kohdullinen tms älytöntä, kun meillä jokaisella on nimi! Äitiyspakkaus voisi hyvin olla vanhemmuuspakkaus. Jos vauvan äiti kuolee synnytyksessä, voin kuvitella miten surullista on isän hakea Kelalta itselleen äitiyspakkausta.
Lääkärissä yleensä kutsutaan huoneeseen sukunimellä, ja sitä nimellä kutsumista voisi ihan hyvin jatkaa siellä huoneessakin. Se on neutraalia, eikä loukkaa ketään.
Yleensä epikriisiin kirjataan tutkittava tai potilas, ja näitä termejä voidaan ihan hyvin käyttää myös synnyttäjien ja raskaana olevien kohdalla, eikä kirjoittaa sinne " äiti ", " nainen " tms.
Se ei tarkoita, että äiti, nainen yms termit pitäisi kokonaan kadottaa. Ei todellakaan.
T: Äiti ja nainen, mutta äiti vain lapselleen, en neuvolan tädille
Sinä olet silloin lapsen täti, voi olla että olet myös mummu, etunimikin käy