Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Transmies Frans synnytti esikoisensa vuosien haaveilun jälkeen

Kommentit (430)

Vierailija
361/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehet synnytä, mieheksi tunnistautuva nainen synnytti. 

Muu on ihan harhaista.

Vierailija
362/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi?

Mites sä kutsuisit mua, joka en ole synnyttänyt lasta, jonka virallinen huoltaja olen ja käyn päiväkodista hakemassa? Olen nainen, jos sillä on jotain väliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin että kyseessä oli Frangen, vaan olikin Forsman.

Vierailija
364/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua säälittää ne vauvat jotka otetaan heti synnytyslaitoksella pois päihdeongelmaiselta äidiltään joka on käyttänyt huumausaineita raskauden aikana. 

Ne vauvat ovat syntymästään asti riippuvaisia ja joutuvat vieroitushoitoon osastolle, jossa heitä hoitaa vuoroissa sairaanhoitajat ja lääkärit. 

Sellaiset vauvat ruokitaan pullosta, eikä heillä ole ketään johon kiintyä. Ei ketään, jota kutsua äidiksi tai isäksi. Säälin myös kaikenikäisiä laitoksissa varttuvia lapsia. 

Sen sijaan mua ei säälitä vauva, joka on toivottu, ja jonka eteen kaksi sitoutunutta vanhempaa on hoitanut asumisjärjestelyt ja kaikki. Hän saa hoivaa ja rakkautta molemmilta isiltään omassa kodissaan. 

Ainoastaan siinä kohtaa mua säälittää, jos hän isona menee nettiin ja lukee kuinka rumasti täälläkin puhutaan hänen vanhemmistaan. Kukaan ei toivo sitä, että joutuisi lukemaan vanhemmistaan tällaista mitä tänne moni kirjoittaa. Mielipiteitä saa olla, mutta nekin pitäisi voida ilmaista asiallisesti. 

Onnea Fransin perheelle vauvasta! 

Kyllä itselläni herää huoli näiden merihevosisien puolesta, joilla on selkeästi identiteetin epävarmuutta ja harkintakyvyn puutetta. Välillä ollaan testoilla, välillä raskaana, amputoidaan rinnat ja surraan jälkikäteen vauvan puolesta kun ei voi imettää. Ja tietysti loukkaannutaan kun kutsutaan naiseksi/äidiksi, mikä on täysjärkiseltä täysin normaali reaktio "raskaana olevan henkilön" kohdalla.

Sekään ei kuulosta hyvältä, että suunnitellaan toista raskautta vuoden päähän ja välissä halutaan käyttää testoja. Testosteronivalmisteet voi aiheuttaa vakavia sikiövaurioita, eikä ne poistu elimistöstä tuosta vain. Että jos ne narkkariäitien vauvat säälittää, niin miten tässä ei nähdä ongelmaa?? Onko steroidien väärinkäyttö, niiden haitat vauvalle ja pulloruokinta väärin vain silloin jos äiti on narkkari, mutta ok jos on "trans"? Ja lainausmerkeissä koska identiteetiltään vakaat transmiehet ei kertakaikkiaan kykene synnyttämään lapsia vaikka haluaisi niitä 10.

Transhoidot ei ole keino paeta naiseuteen liittyviä traumoja, miltä tämäkin tapaus haiskahtaa.

Jos sulla herää huoli, niin tee sosiaalihuollon huoli ilmoitus ja kirjoita siihen nuo huolenaiheet testojen vaikutuksesta sikiöön jne. 

Mulla tästä ei herää huolta, koska en tiedä noista asioista tarpeeksi. Luotan siihen, että Suomen neuvolajärjestelmä ja TAYSin transpoli, joiden piirissä tämäkin henkilö Frans on, tietää ja tuntee nämä asiat paremmin kuin minä. Luotan, että Frans puhuu siellä näistä haaveistaan ja hänelle sanotaan, mikäli ne ovat epärealistisia tai vahingoittavia. Meidän järjestelmä on sellainen, että lastensuojelu on myös herkästi yhteydessä jos on vähänkin jotain. 

Uusilla vanhemmilla voi olla monia epärealistisiakin toiveita ja tavoitteita, jotka sitten realismi torppaa. 

Milloin ollaan menossa vauvan kanssa vuorikiipeilemään, milloin mitäkin. Kyllä mä monesti pyörittelen näille silmiäni, mutta ei kuulu mulle. 

Tässäkin tapauksessa vauva on vielä ihan pieni, ja on tyypillistä haaveilla toisesta lapsesta, jos kaikki on mennyt hyvin,  eikä esim. Koliikkia ole ollut. Aikataulut haaveiden suhteen saattavat hyvinkin muuttua,  kun lapsi vähän kasvaa ja alkaa olla työläämpi. Vauvakupla puhkeaa kyllä. 

Otin nuo huumevauvat esiin, kun harvemmin missään on pitkiä keskusteluja joissa heitä säälittäisiin ja heidän vanhempiaan haukuttaisiin. Tuntuu kovin tekopyhältä tämä, että sukupuoli - ja seksuaalivähemmistöjen perheet otetaan aina kiivaasti hampaisiin, vaikka ei olla edes viitsitty käydä heidän somessaan katsomassa että miten se vauvanhoito sujuu. 

"Mulla tästä ei herää huolta, koska en tiedä noista asioista tarpeeksi. Luotan siihen, että Suomen neuvolajärjestelmä ja TAYSin transpoli, joiden piirissä tämäkin henkilö Frans on, tietää ja tuntee nämä asiat paremmin kuin minä. Luotan, että Frans puhuu siellä näistä haaveistaan ja hänelle sanotaan, mikäli ne ovat epärealistisia tai vahingoittavia"

No tuota.. Jos tässä maassa vielä oikeasti välitettäisiin ihmisistä, julkisessa terveydenhuollossa ei edes olisi mitään "transpoleja", jotka tekevät tämmöiset ihmiskokeet ja mengelöinnin mahdollisiksi, ja lisäksi vielä kannustavat partaisia friikkejä synnyttämään "kyllä se siitä, isäkin voi synnyttää". Aivan kahelia toimintaa alusta loppuun kaikki "transpolit". Mitähän seuraavaksi vaivihkaa ujutetaan julkiselle puolelle, miten olisi "kumihuulipolit" tai "haluan olla koira polit". 

Vierailija
365/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi?

Mites sä kutsuisit mua, joka en ole synnyttänyt lasta, jonka virallinen huoltaja olen ja käyn päiväkodista hakemassa? Olen nainen, jos sillä on jotain väliä. 

Katopas PirkkoPentti kun sua tuli taas tuo tuttu vagina hakemaan! 

Vierailija
366/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi? " 

Olen eri, mutta en ymmärrä miten jotkut eivät osaa erottaa kahta asiaa toisistaan eli sitä, että se että transmiestä ei ole oikein kutsua äidiksi, vaikka hän on synnyttänyt, mutta sellaista synnyttäjää joka on syntynyt naiseksi ja joka ei ole trans vaan kokee olevansa nainen ja äiti, voi ihan rauhassa kutsua äidiksi. 

Kukaan ei ole viemässä cis-naisten ja cis-miesten oikeuksia kutsua itseään naisiksi ja miehiksi, äidiksi ja isäksi. Käytän tätä cis-termiä tässä ihan vain koska en jaksa kirjoittaa joka kerta että syntymässä todettuun sukupuoleen samaistuva. Erotuksena trans-naisista ja trans-miehistä. 

Olen itse cis-nainen ja äiti, ja synnyttänyt oman lapseni. Meidän perheessä kuitenkaan isä ei ole siittäjä, koska lapsen siittänyt isä kuoli kun odotin lasta. Pitää muistaa, että myös adoptioisä on isä ja adoptioäiti myös. Kaikki eivät saa biologisia lapsia mutta ovat silti isiä tai äitejä. Jotkut synnyttävät lapsen lahjasoluilla, eivätkä ole synnyttämänsä lapsen biologisia äitejä, mutta äitejä ovat kuitenkin. 

Suomessa kohdunvuokraus on laitonta, mutta niissä maissa joissa se on laillista, ei sijaissynnyttäjää kutsuta äidiksi, vaikka hän olisi synnyttänyt omasta munasolustaan kasvaneen vauvan. 

Muistakaa, että kun vihaatte aikuisia ihmisiä ja sanotte, että jotain ei voi olla, sanotte samalla jollekin ihan olemassa olevalle lapselle ettei hänen isänsä tai äitinsä voi olla olemassa. 

Lapset loukkaantuvat vanhempiensa puolesta. Miettikää lapsia joilla on erilainen perhe. Julmuus ja ilkeys ei näitä asioita edistä mihinkään suuntaan. 

Vierailija
367/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen oikeasti, niin nainenhan olet muidenkin mielestä. Mitä ihmeen väliä sillä on, oletko synnyttänyt? Ei kaikki naiset synnytä koskaan, mutta kaikki synnyttäneet ihmiset on aina olleet ja ovat vastakin NAISIA.  Ja synnyttävä vanhempi on tietysti äiti, eikä isä. Samoin adoptioäiti on nainen ja äiti, eikä karvainen munamies. . 

Eri

Vierailija
368/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen oikeasti, niin nainenhan olet muidenkin mielestä. Mitä ihmeen väliä sillä on, oletko synnyttänyt? Ei kaikki naiset synnytä koskaan, mutta kaikki synnyttäneet ihmiset on aina olleet ja ovat vastakin NAISIA.  Ja synnyttävä vanhempi on tietysti äiti, eikä isä. Samoin adoptioäiti on nainen ja äiti, eikä karvainen munamies. . 

Eri

Eli sä kutsuisit mua naiseksi lasta hakiessani? Ihan oikeaksi naiseksi vieläpä. Selevä 😂

Vierailija
369/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Eikös sen vanhemmuusstatuksen ja sukupuolen nyt pitänyt korreloida? Sehän se väite tossa oli eikä se että näkeekö muut sut naisena tai miehenä kun olet vanhempi. Mutta kiitos luennostasi aiheesta äiti on aina nainen ja isä on aina mies. 

Vierailija
370/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi? " 

Olen eri, mutta en ymmärrä miten jotkut eivät osaa erottaa kahta asiaa toisistaan eli sitä, että se että transmiestä ei ole oikein kutsua äidiksi, vaikka hän on synnyttänyt, mutta sellaista synnyttäjää joka on syntynyt naiseksi ja joka ei ole trans vaan kokee olevansa nainen ja äiti, voi ihan rauhassa kutsua äidiksi. 

Kukaan ei ole viemässä cis-naisten ja cis-miesten oikeuksia kutsua itseään naisiksi ja miehiksi, äidiksi ja isäksi. Käytän tätä cis-termiä tässä ihan vain koska en jaksa kirjoittaa joka kerta että syntymässä todettuun sukupuoleen samaistuva. Erotuksena trans-naisista ja trans-miehistä. 

Olen itse cis-nainen ja äiti, ja synnyttänyt oman lapseni. Meidän perheessä kuitenkaan isä ei ole siittäjä, koska lapsen siittänyt isä kuoli kun odotin lasta. Pitää muistaa, että myös adoptioisä on isä ja adoptioäiti myös. Kaikki eivät saa biologisia lapsia mutta ovat silti isiä tai äitejä. Jotkut synnyttävät lapsen lahjasoluilla, eivätkä ole synnyttämänsä lapsen biologisia äitejä, mutta äitejä ovat kuitenkin. 

Suomessa kohdunvuokraus on laitonta, mutta niissä maissa joissa se on laillista, ei sijaissynnyttäjää kutsuta äidiksi, vaikka hän olisi synnyttänyt omasta munasolustaan kasvaneen vauvan. 

Muistakaa, että kun vihaatte aikuisia ihmisiä ja sanotte, että jotain ei voi olla, sanotte samalla jollekin ihan olemassa olevalle lapselle ettei hänen isänsä tai äitinsä voi olla olemassa. 

Lapset loukkaantuvat vanhempiensa puolesta. Miettikää lapsia joilla on erilainen perhe. Julmuus ja ilkeys ei näitä asioita edistä mihinkään suuntaan. 

Ihmiseltä joka kutsuu itseään cis-etuliitteellä,  transaktivistit ovat jo vieneet rohkeuden puhua tavallista kieltä. Mitä sinäkin kuvittelet tolla itsesi alentamisella"cis-naiseksi" saavuttavasi, tai sillä että leikit "transmiehen", eli partaisen naisen olevan mies. Mitä tästä pelleilystä on iloa kellekään? Yhteiskunnassa eletään yhteisillä  pelisäännöillä, joiden oletetaan noudattavan todellisuutta ja järkeä, se on kaikkien parhaaksi että voidaan elää täällä kaikkien kesken mahdollisimman turvallisesti. Se että joku on harhainen, ei tarkoita että yhteiset säännöt ja sanat pitäisi vaihtaa harhaisiksi, ettei sairas vain kohtaisi todellisuutta. 

Vierailija
371/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua säälittää ne vauvat jotka otetaan heti synnytyslaitoksella pois päihdeongelmaiselta äidiltään joka on käyttänyt huumausaineita raskauden aikana. 

Ne vauvat ovat syntymästään asti riippuvaisia ja joutuvat vieroitushoitoon osastolle, jossa heitä hoitaa vuoroissa sairaanhoitajat ja lääkärit. 

Sellaiset vauvat ruokitaan pullosta, eikä heillä ole ketään johon kiintyä. Ei ketään, jota kutsua äidiksi tai isäksi. Säälin myös kaikenikäisiä laitoksissa varttuvia lapsia. 

Sen sijaan mua ei säälitä vauva, joka on toivottu, ja jonka eteen kaksi sitoutunutta vanhempaa on hoitanut asumisjärjestelyt ja kaikki. Hän saa hoivaa ja rakkautta molemmilta isiltään omassa kodissaan. 

Ainoastaan siinä kohtaa mua säälittää, jos hän isona menee nettiin ja lukee kuinka rumasti täälläkin puhutaan hänen vanhemmistaan. Kukaan ei toivo sitä, että joutuisi lukemaan vanhemmistaan tällaista mitä tänne moni kirjoittaa. Mielipiteitä saa olla, mutta nekin pitäisi voida ilmaista asiallisesti. 

Onnea Fransin perheelle vauvasta! 

Kyllä itselläni herää huoli näiden merihevosisien puolesta, joilla on selkeästi identiteetin epävarmuutta ja harkintakyvyn puutetta. Välillä ollaan testoilla, välillä raskaana, amputoidaan rinnat ja surraan jälkikäteen vauvan puolesta kun ei voi imettää. Ja tietysti loukkaannutaan kun kutsutaan naiseksi/äidiksi, mikä on täysjärkiseltä täysin normaali reaktio "raskaana olevan henkilön" kohdalla.

Sekään ei kuulosta hyvältä, että suunnitellaan toista raskautta vuoden päähän ja välissä halutaan käyttää testoja. Testosteronivalmisteet voi aiheuttaa vakavia sikiövaurioita, eikä ne poistu elimistöstä tuosta vain. Että jos ne narkkariäitien vauvat säälittää, niin miten tässä ei nähdä ongelmaa?? Onko steroidien väärinkäyttö, niiden haitat vauvalle ja pulloruokinta väärin vain silloin jos äiti on narkkari, mutta ok jos on "trans"? Ja lainausmerkeissä koska identiteetiltään vakaat transmiehet ei kertakaikkiaan kykene synnyttämään lapsia vaikka haluaisi niitä 10.

Transhoidot ei ole keino paeta naiseuteen liittyviä traumoja, miltä tämäkin tapaus haiskahtaa.

Jos sulla herää huoli, niin tee sosiaalihuollon huoli ilmoitus ja kirjoita siihen nuo huolenaiheet testojen vaikutuksesta sikiöön jne. 

Mulla tästä ei herää huolta, koska en tiedä noista asioista tarpeeksi. Luotan siihen, että Suomen neuvolajärjestelmä ja TAYSin transpoli, joiden piirissä tämäkin henkilö Frans on, tietää ja tuntee nämä asiat paremmin kuin minä. Luotan, että Frans puhuu siellä näistä haaveistaan ja hänelle sanotaan, mikäli ne ovat epärealistisia tai vahingoittavia. Meidän järjestelmä on sellainen, että lastensuojelu on myös herkästi yhteydessä jos on vähänkin jotain. 

Uusilla vanhemmilla voi olla monia epärealistisiakin toiveita ja tavoitteita, jotka sitten realismi torppaa. 

Milloin ollaan menossa vauvan kanssa vuorikiipeilemään, milloin mitäkin. Kyllä mä monesti pyörittelen näille silmiäni, mutta ei kuulu mulle. 

Tässäkin tapauksessa vauva on vielä ihan pieni, ja on tyypillistä haaveilla toisesta lapsesta, jos kaikki on mennyt hyvin,  eikä esim. Koliikkia ole ollut. Aikataulut haaveiden suhteen saattavat hyvinkin muuttua,  kun lapsi vähän kasvaa ja alkaa olla työläämpi. Vauvakupla puhkeaa kyllä. 

Otin nuo huumevauvat esiin, kun harvemmin missään on pitkiä keskusteluja joissa heitä säälittäisiin ja heidän vanhempiaan haukuttaisiin. Tuntuu kovin tekopyhältä tämä, että sukupuoli - ja seksuaalivähemmistöjen perheet otetaan aina kiivaasti hampaisiin, vaikka ei olla edes viitsitty käydä heidän somessaan katsomassa että miten se vauvanhoito sujuu. 

"Mulla tästä ei herää huolta, koska en tiedä noista asioista tarpeeksi. Luotan siihen, että Suomen neuvolajärjestelmä ja TAYSin transpoli, joiden piirissä tämäkin henkilö Frans on, tietää ja tuntee nämä asiat paremmin kuin minä. Luotan, että Frans puhuu siellä näistä haaveistaan ja hänelle sanotaan, mikäli ne ovat epärealistisia tai vahingoittavia"

No tuota.. Jos tässä maassa vielä oikeasti välitettäisiin ihmisistä, julkisessa terveydenhuollossa ei edes olisi mitään "transpoleja", jotka tekevät tämmöiset ihmiskokeet ja mengelöinnin mahdollisiksi, ja lisäksi vielä kannustavat partaisia friikkejä synnyttämään "kyllä se siitä, isäkin voi synnyttää". Aivan kahelia toimintaa alusta loppuun kaikki "transpolit". Mitähän seuraavaksi vaivihkaa ujutetaan julkiselle puolelle, miten olisi "kumihuulipolit" tai "haluan olla koira polit". 

Jos sä välittäisit ihmisistä, sä et kutsuisi muita ihmisiä " partaisiksi friikeiksi ". Se on täysin tarpeetonta. Mä en ymmärrä, miksi tästä asiasta ei voi keskustella ihan rauhassa ilman haukkumista? 

Julkiselle puolelle ei takuuvarmasti ujuteta yhtään mitään, vaan sieltä leikataan nekin vähät mitä siellä on. 

Mä en ole trans enkä ole missään aktivismissa mukana, mua vain kiinnostaa yleisesti ottaen ihmisyys ja erilaiset ilmiöt. Sun ei tarvitse mulle keuhkota mitään. Haluaisin keskustella rauhassa, ilman ylilyöntejä joissa vedetään outoja päätelmiä kuten yhtäkkiä koiriksi haluavat ihmiset ( millä logiikalla? ). 

Jos pysytään ihan asiassa niin transpolille tarvitaan lähete ja siellä nimenomaan tutkitaan, onko ihmisellä mielenterveysongelmia vai ovatko he transsukupuolisia. Sieltä saa sitä psykososiaalista keskusteluapua, jota täälläkin on näille ihmisille toivottu. Tämä selvisi mulle ihan sillä kun googletin ja kävin HUSin transpolin sivuilla lukemassa. 

Suomessa ketään ei leikata julkisella yhtäkkiä vain koska ilmoittaa, että niin haluaa, vaan oli leikkaus sitten mikä tahansa niin sitä edeltää aina arvioinnit, tutkimukset, lähetteet, jonottamiset yms. 

Tuskin siellä myöskään kannustetaan ketään synnyttämään. Luin sen jutun Fransista ja siitä selvisi, että hänellä on yhä naisen lisääntymiselimet ja he tekivät koti inseminaation, eli toisin sanoen se vanhemmuuskumppani laski siittiönsä astiaan josta siemenneste jollain pipetillä tai vastaavalla ruiskulla omatoimisesti Frans ruiskutti sisälleen. Nk. Muumimuki menetelmä jolla myös lesbot ovat raskautuneet kotioloissa. 

Mikään poli ei voi puuttua siihen, mitä ihmiset kotona ruikkivat sisälleen. 

Vierailija
372/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiseltä joka kutsuu itseään cis-etuliitteellä,  transaktivistit ovat jo vieneet rohkeuden puhua tavallista kieltä. Mitä sinäkin kuvittelet tolla itsesi alentamisella"cis-naiseksi" saavuttavasi, tai sillä että leikit "transmiehen", eli partaisen naisen olevan mies. Mitä tästä pelleilystä on iloa kellekään? Yhteiskunnassa eletään yhteisillä  pelisäännöillä, joiden oletetaan noudattavan todellisuutta ja järkeä, se on kaikkien parhaaksi että voidaan elää täällä kaikkien kesken mahdollisimman turvallisesti. Se että joku on harhainen, ei tarkoita että yhteiset säännöt ja sanat pitäisi vaihtaa harhaisiksi, ettei sairas vain kohtaisi todellisuutta. 

Nuo etuliitteet ja kaikkien yhdenvertaisuus on ne yhteiset pelisäännöt. Sinä niitä vastaan kapinoit etkä sitä edes tajua 😂

Vierailija
373/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista olisi päästä näiden pään sisään. Tämäkin "mies" elää nykypäivän mittareilla aivan tyypillistä naisen elämää. Näemmä haluja edes päästä niistä biologista naiseutta määrittelevistä värkeistä eroon, ei ole ollenkaan, vaan päinvastoin jopa käyttää niitä niiden luonnon naisille antamaan käyttötarkoitukseen. Vähän väkisinkin fiilis on kyseessä olevan joko

erilaisuuden tavoittelu

tai

todella kapea käsitys naiseudesta.

En tiedä kumpi nyt on parempi, jos asiaa tarkastellaan jotenkin niistä lähtökohdista että tällaista käytöstä pidetään "feministisenä", eli naisten vapaus aatetta edustavana.

Jospa säästäisit ajattelun niille, jotka siihen kykenevät ja, joita se koskee? Jos sä haluat sun elämää mietittävän sun sukuelinten kautta ja pohdittavan että miksihän sä elät miten elät kun sulla on penis, se sulle sallittakoon toki. Mutta ei se musta kyllä normaalia ole. 

Tarkoitatko että haluat kieltää muita ajattelemasta ja samalla ylpeilet omasta avoimemmasta ajattelustasi? Jännät kriteerit sinullakin. 

Sähän et tiedä mun ajatuksista mitään. Kiellän ajattelun vain niiltä, jotka ei siihen kykene. Kieltäisin itseltänikin, jos se mihin kykenisin, olisi muiden elämän ihmettely. Se kun ei ole ajattelua. 

N O mutta sittenhän se on ok kun julistat vaan jonkun kykenemättömäksi ajattelemaan /s

Ties vaikka olisi väärää mieltäkin, nih. 

Miksi ei olisi ok? 
-eri

Vierailija
374/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli on lisääntymisfunktio.

Mies hedelmöittää ja siittää.

Nainen hedelmöittyy ja synnyttää.

Ei sen kummempaa.

Vierailija
375/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Eikös sen vanhemmuusstatuksen ja sukupuolen nyt pitänyt korreloida? Sehän se väite tossa oli eikä se että näkeekö muut sut naisena tai miehenä kun olet vanhempi. Mutta kiitos luennostasi aiheesta äiti on aina nainen ja isä on aina mies. 

Tottakai sukupuoli määrää sen, onko vanhempi isä vai äiti, helvetti sentään. Miten tämä voi olla noin hankalaa aikuiselle(??) ihmiselle, minun 2v lapsenlapsikin tajuaa nämä asiat paremmin kuin sinä. 

Vierailija
376/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei voi synnyttää. Se on mahdotonta. Mieheksi tekeytynyt nainen voi synnyttää. Miten idiootteja pitää olla, ettei tuota ymmärrä. Ei sillä synnyttäjällä ole p enistä. 

Vierailija
377/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just, tuohon tämä maailma menee, halutaan kummastakin sukupuolesta itselle sopivat hyvät puolet, tämäkin unohti kivasta ettei mies synnytä. Sairaaksi menee tämä maailma 

Jokainen käyttää niitä lisääntymiselimiä jotka on syntymässään saaneet niin kuin haluaa. Vai oletko sellainen ihminen joka vaatii että valtion tulee puuttua ihmisten kehoihin ja estää yksilön toimintaa josta ei ole kenellekään haittaa? Jos haluaa lapsen ja synnyttäminen on ainoa tapa niin se on sitten niin. Monet naisetkin synnyttää, ei siksi että se olisi kivaa, vaan koska vaihtoehtoa ei ole biologisen lapsen saamiseksi.

Ei se lapsi jää sinne asumaankaan sillä että asiaan täysin liittymättömät kiljuu netissä ettei juridisesti mies voi ja saa synnyttää.

"monet naisetkin synnyttää".. 🤦🏻 Voi lapsikulta, VAIN NAISET synnyttää. Miehet ei synnytä yhtäön mitään, paitsi ongelmia. Eikö peruskouluissa opeteta enää edes lisääntymisbiologiaa, vai mitä helvettiä täällä oikein tapahtuu??!! 

N53

Miltä tuntuu olla jo ton ikäisenä pudonnut kelkasta? Vielä pitäisi jaksaa sivistää itseään semmoset 10-30 vuotta. Ai mitäkö tapahtuu? No sitä että sun ajatus siitä että vain naiset synnyttää ei olekaan mikään fakta vaan meillä on miehiä, joilla on synnytykseen sopivat vehkeet ja he synnyttävät. Uuuuu, onpas kauheeta, siis ihan älytöntä kertakaikkiaan. 

Kyllä tässä tuntuu nyt enemmän nuoret tippuneen kelkasta kuin minä, joka sentään olen perillä siitä miten biologia toimii. Mikään poliittinen ideologia ei muokkaa ihmisen lisääntymisbiologiaa suuntaan eikä toiseen, vaikka sinä kutsuisit naista mieheksi, nainen on edelleen nainen. Vai synnyttääkö mies zoomerin mielestä peniksen nupista tai suolesta, entä mitä mönjää se sitten synnyttää, ainakaan vauvaa se ei voi niistäkään aukoistaan synnytää (onneksi💩). 

N53

Luuletko, ettei transihminen tiedosta sukupuolielimiään tai ylipäänsä ihmisen anatomiaa? Kenenkään transihmisen mielestä mies ei synnytä peniksen tai perseen kautta. Todella väsynyttä öyhöttämistä.

Vierailija
378/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onhan noita transmiehiä eli entisiä naisia jo kirkon pappinakin esim Late Mäntylä

https://www.hs.fi/feature/art-2000011198657.html

Muunsukupuoliset on wanna be trans. Ei hormonihoitoja vaan tekoparta ja viikset.

Vierailija
379/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin selviää että ketään ei oteta tutkimuksiin ja  hoitoon transpolille kevyin perustein, ei edes vaikka kokisi sukupuolidysforiaa eli ristiriitaa oman kehon ja mielen välillä: 

" Sukupuoli-identiteetin ristiriitaa voi kokea ilman että se aiheuttaa lääketieteellisen tutkimuksen ja hoidon tarvetta. Sukupuoli-identiteetin tutkimusjakson perusteena on koettu hoidon tarve liittyen sukupuoliristiriidan aiheuttamaan kärsimykseen. Sukupuolidysforian hoitosuositus (STM Palko 2020) linjaa, että iästä riippumatta mahdollisuus sukupuolidysforian käsittelyyn ja psykososiaaliseen tukeen tulee ensivaiheessa järjestää kotipaikkakunnan terveydenhuollossa, jossa siihen tulee olla riittävää osaamista. " 

https://www.hus.fi/potilaalle/sairaalat-ja-toimipisteet/sukupuoli-ident…

On siis turha hysterisoida ja vauhkoontua siitä, että kun joku on tällaista hoitoa saanut,  niin se tarkottaisi, että sankoin joukoin ihmisille määrättäisiin hormoneja ja leikattaisiin koska kokevat ristiriitaa. Näin ei ole. 

Maailma ei ole tullut hulluksi vaan ne, jotka oikeasti ovat transsukupuolisia saavat hoitoa jota tarvitsevat. 

Muistakaa, että näillä ihmisillä on myös perhettä, ystäviä, omaisia, joille nämä asiat ovat vaikeita. Haukkumalla loukkaatte myös heitä.  Tietoa on kuitenkin kattavasti saatavilla jos nämä asiat ahdistaa tai huolettaa syystä tai toisesta. 

Vierailija
380/430 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatanan riivaama nainen siis synnytti.

En väitä, että loppuun asti ymmärtäisin kaikkia näitä transjuttuja. Mutta en ymmärrä sitäkään, että juuri näissä huudetaan kaiken maailman saatanaa ja maailmanloppua. Maailmassa, jossa jatkuvasti tapetaan ihmisiä, jota hallitsevat hullut narsistit ja käydään hulluja sotia ympäriinsä. Ja suuri Saatana ja valtavan tunnereaktion herättäjä on synnyttävä Frans. Ihan oikeasti. Mikä ihmisiä vaivaa, missä on suhteellisuudentaju, inhimillisyys ja järki? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme