Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun vanhemmat ovat joskus vuosikymmeniä sitten tehneet keskinäisen testamentin ja tajusin juuri että siitä tulee ongelmia

Vierailija
16.03.2026 |

Vanhempani pitivät aikanaan sisarukseni puolisoa opportunistina joka oli perheen omaisuuksien perässä. Testamentti siis liittyi tuohon tilanteeseen. No nyttemmin vanhemmat ovat jo eläkkeellä ja omaisuus on lähinnä röttelöitä joista ei ole pidetty huolta. Mutta kumpikaan ei oikeasti pystyisi yksin huolehtimaan niistä nykyistäkään vertaa, kun ei heidän eläkkeet riitä kuin nipin napin juokseviin kuluihin. Hoidan heidän (raha)asioitaan jo nyt vaikka virallista edunvalvontaa ei ole tehty. Ja näen selvästi että toisen menehtyessä toinen joutuu hyvin äkkiä vararikkoon. Olen yrittänyt puhua että myisivät edes jotain pois mutta eivät suostu. 

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa? 

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Sovimme muiden perinnönsaajien kanssa että perintö jaetaan vasta kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet. Jo ennen kun kumpikaan oli kuollut ja kun aloin hoitaa heidän raha-asioitaan, laskin tulot ja menot ja mihin rahat riittävät. Karsin menoja ja lisäsin tuloja (myymällä omaisuutta, tähän oli vanhempien suostumus). Näin saatiin perusarki pyörimään, kun tein mahdollisimman paljon itse. Kun toinen vanhempi kuoli hain hänelle leskeneläkettä ja maksoin osan kuluista, mihin tulot eivät riittäneet hänen kuolemaansa asti. Tätä kesti pari vuotta. Toki olisi ollut iloisempi, jos muut työssäkäyvät perinnönsaajat olisivat osallistuneet tähän. Työttömänä tämä oli todella rankkaa.

Vierailija
42/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minä en mitään neljäsosaröttelöä todellakaan halua. Lähinnä nyt vaan mietin sitä tilannetta sitten aikanaan kun yhden vanhemman eläkkeellä ei kerta kaikkiaan pysty maksamaan edes talven lämmityskuluja. 

Ap

Älä mieti.

Herran haltuun vaan...? 

Juuri näin. Ongelmat ratkaistaan sitten kun ne ovat ajankohtaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Sovimme muiden perinnönsaajien kanssa että perintö jaetaan vasta kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet. Jo ennen kun kumpikaan oli kuollut ja kun aloin hoitaa heidän raha-asioitaan, laskin tulot ja menot ja mihin rahat riittävät. Karsin menoja ja lisäsin tuloja (myymällä omaisuutta, tähän oli vanhempien suostumus). Näin saatiin perusarki pyörimään, kun tein mahdollisimman paljon itse. Kun toinen vanhempi kuoli hain hänelle leskeneläkettä ja maksoin osan kuluista, mihin tulot eivät riittäneet hänen kuolemaansa asti. Tätä kesti pari vuotta. Toki olisi ollut iloisempi, jos muut työssäkäyvät perinnönsaajat olisivat osallistuneet tähän. Työttömänä tämä oli todella rankkaa.

huoh

Vierailija
44/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tilanne olisi erilainen, jos vanhemmillasi ei olisi keskinäistä testamenttia ap? Ne rakennukset olisivat yhtä ränsistyneitä kuin nyt ovat, ja tuskin niistä tuleva  leski pystyisi pitämään parempaa huolta vaikka testamenttia ei olisi.

Keskinäinen testamentti harvoin tehdään talousrakennusten takia vaan esim. maatilan, joka tuo leivän pöytään tai metsien/peltojen takia.

Avioliitossa toisen puolison nenehtyessä leskelle jää oikeus jäädä asumaan kotiin. On sitä rahaa tai ei. Jos pihapiirissä on muita rakennuksia niitä ei pystyne myymään erikseen. Tai vaikea kuvitella kenenkään olevan niistä kiinnostuneita.

Itse en nyt ymmärrä miten tämä vaikuttaa ap:n elämään.

Vierailija
45/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis rötteloitä joista ei ole pidetty huolta, ja sisaruksen pyrkyri puoliso himoitsee niitä? Kukapa ei röttelöä haluaisi? Näistä jopa eniten riidellään koska tunnearvo. Ei ihme että köyhät pysyy köyhinä.

Testamentin teon aikaan tilanne oli toinen. 

Esimerkiksi uudenkarhea okt on 30 v myöhemmin hoitamattomana ja muuttatappiokunnassa ihan jotain muuta. 

Ap

Vierailija
46/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minä en mitään neljäsosaröttelöä todellakaan halua. Lähinnä nyt vaan mietin sitä tilannetta sitten aikanaan kun yhden vanhemman eläkkeellä ei kerta kaikkiaan pysty maksamaan edes talven lämmityskuluja. 

Ap

Me ratkaisimme vastaavan tilanteen neuvottelemalla. Leski hoitaa kaikki pesän kulut, me puolestamme autamme häntä monella muulla tavalla.

Jos hän olisi vaatinut meiltä puolia kuluista, olisin pannut kovan kovaa vasten ja sanonyut, että saa sitten itse hoitaa kaiken oman elämänsä arjen. Hän on vanha ja tarvitsee paljon apua ja ilman meitä ei pärjäisi yksin kotonaan.

On kovaa, mutta minkäs teet.

Vierailija
47/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heille röttelöt ovat tärkeitä ja ovat itse suunnitelleet asiansa ja elämänsä. Ap voi kieltäytyä perinnöstä sitten, kun molemmista aika jättää. Toisen kuollessa omaisuus siirtyy elossa olevalle,  ja perintövero tulee ap:n kohdalle vasta toisenkin vanhemman kuoltua jos ottaa perinnön vastaan. 

Tässä ei nyt ole kyse siitä, mitä ap perii, vaan ap on huolissaan, että vanhemmat eivät pärjää kun toisesta aika jättää.

Vierailija
48/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna joutua vararikkoon. Mitä se sinua edes liikuttaa? En jaksaisi murehtia aikuisten ihmisten asioita.

Tämä kommentti kuvaa hyvin vauvapalstan arvomaailmaa: minä-minä-minä ja muista viis, omat vanhemmatkin saa unohtaa ja jättää oman onnensa nojaan. Älkää missään nimessä lisääntykö ja siirtäkö arvomaailmanne eteenpäin! Ihan hävettää puolestanne.

Vierailija
49/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ihan ensimmäisenä se raha-asioiden hoito, kun kerran virallista edunvalvontaa ei ole. Kun se ei ole virallista se on rikos. 

Jos on vanhemmilta lupa niin ei ole rikos. 

Millainen lupa? Huomaattehan että parilla on muitakin lapsia kuin vain ap. Siitä voi syntyä soppa jos toinenkin jos ap siellä nyt yksinään säätää...

Ihan on kyse vanhempien omien laskujen ja vakuutusten ym. hoitamista. En nyt keksi mitä rikollista siinä olisi. Ja tietenkin sisarukseni auttaa myös samalla tavalla jos on tarvetta. 

Ap

Miten sinä niitä laskuja sitten hoidat? Heidän pankkitunnuksilla? 

Vierailija
50/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tilanne olisi erilainen, jos vanhemmillasi ei olisi keskinäistä testamenttia ap? Ne rakennukset olisivat yhtä ränsistyneitä kuin nyt ovat, ja tuskin niistä tuleva  leski pystyisi pitämään parempaa huolta vaikka testamenttia ei olisi.

Keskinäinen testamentti harvoin tehdään talousrakennusten takia vaan esim. maatilan, joka tuo leivän pöytään tai metsien/peltojen takia.

Avioliitossa toisen puolison nenehtyessä leskelle jää oikeus jäädä asumaan kotiin. On sitä rahaa tai ei. Jos pihapiirissä on muita rakennuksia niitä ei pystyne myymään erikseen. Tai vaikea kuvitella kenenkään olevan niistä kiinnostuneita.

Itse en nyt ymmärrä miten tämä vaikuttaa ap:n elämään.

No jos esimerkiksi kesämökki menee lapsille niin he voivat sen myydä tai hoitaa mielensä mukaan kuin että se jäisi rapistuneena ja pelkkänä rahareikänä leskelle. 

Vierailija
51/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole kaikki nyt kohdillaan, tietysti perit sen vanhempasi joka kuolee, ettei se omaisuus pysy samanlaisena. 

Ei peri jos on keskinäinen testamentti. Voi vaatia lakiosaa, mutta edes sitä ei kannata tehdä jos leski ei suostu myymään mitään. Kukaan ei osta 1/4 röttelöä, vaan joudut vain maksamaan röttelöveroa ja kuluja.

Kannattaa vaatia lakiosaa jos haluaa ylipäätään periä, muutoin menettää kokonaan ja menee leskelle joka saa määrätä siitä miten haluaa.  

Miksi menettäisi? Vaikka omaisuus siirtyisikin ensin leskelle, valuu perintö lesken kautta jälkipolville kun hänestä aika jättää. Omassa perheessäni tehtiin juuri näin, isolta osin koska kyseessä oli isovanhempieni toive. 

Toki jos vanhemmat eivät enää pysty itsenäisesti hallinnoimaan omaisuuttaan, kannattaa edunvalvontasopimus tehdä kirjallisesti. 

Vierailija
52/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heille röttelöt ovat tärkeitä ja ovat itse suunnitelleet asiansa ja elämänsä. Ap voi kieltäytyä perinnöstä sitten, kun molemmista aika jättää. Toisen kuollessa omaisuus siirtyy elossa olevalle,  ja perintövero tulee ap:n kohdalle vasta toisenkin vanhemman kuoltua jos ottaa perinnön vastaan. 

Tässä ei nyt ole kyse siitä, mitä ap perii, vaan ap on huolissaan, että vanhemmat eivät pärjää kun toisesta aika jättää.

Aloittajalla on pelko siitä ettei he pärjää, eli hänellä ei ole päivääkään kokemusta siitä ettei vanhemmat pärjää...

Vierailija
53/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta nyt ihan ensimmäisenä se raha-asioiden hoito, kun kerran virallista edunvalvontaa ei ole. Kun se ei ole virallista se on rikos. 

Millainen lupa? Huomaattehan että parilla on muitakin lapsia kuin vain ap. Siitä voi syntyä soppa jos toinenkin jos ap siellä nyt yksinään säätää...

Ihan on kyse vanhempien omien laskujen ja vakuutusten ym. hoitamista. En nyt keksi mitä rikollista siinä olisi. Ja tietenkin sisarukseni auttaa myös samalla tavalla jos on tarvetta. 

Ap

Niin, yhdessä vanhempien kanssa. 

Ap

Vierailija
54/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla on pelko siitä ettei he pärjää, eli hänellä ei ole päivääkään kokemusta siitä ettei vanhemmat pärjää...

Kai sen nyt näkee ennaltakin ettei yhden kuukausitulot millään tule riittämään perinnön ylläpitämiseen? 

Vierailija
55/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä yrität asettaa itsesi ennustajan asemaan. Voihan olla että he kuolevat hyvin lähekkäin toisiaan. Et voi käsikirjoittaa, että toinen kuolee ensin ja toinen jatkaa porskuttamista. Anna siis olla äläkä yritä ennustaa.

Vierailija
56/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna joutua vararikkoon. Mitä se sinua edes liikuttaa? En jaksaisi murehtia aikuisten ihmisten asioita.

Tämä kommentti kuvaa hyvin vauvapalstan arvomaailmaa: minä-minä-minä ja muista viis, omat vanhemmatkin saa unohtaa ja jättää oman onnensa nojaan. Älkää missään nimessä lisääntykö ja siirtäkö arvomaailmanne eteenpäin! Ihan hävettää puolestanne.

Se on ainoa asia mitä ap voi nyt tehdä, kun vanhemmat eivät selkeästi tajua tilannetta. Ja he saavat tehdä omaisuudellaan mitä haluavat, joten asia ei oikeastaan edes kuulu ap:lle millään tavalla. Ja kaiken lisäksi mitään tilannettahan ei vielä edes ole vaan hän maalailee nyt jotain tulevaisuuden kauhuskenaarioita! Ei ihme, että uuvutaan, kun kuvitellaan, että täytyy pitää huolta koko maailman asioista. Ja vielä ilman, että kukaan on pyytänyt apua. Mieti nyt vähän.

Vierailija
57/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole kaikki nyt kohdillaan, tietysti perit sen vanhempasi joka kuolee, ettei se omaisuus pysy samanlaisena. 

Ei peri jos on keskinäinen testamentti. Voi vaatia lakiosaa, mutta edes sitä ei kannata tehdä jos leski ei suostu myymään mitään. Kukaan ei osta 1/4 röttelöä, vaan joudut vain maksamaan röttelöveroa ja kuluja.

Kannattaa vaatia lakiosaa jos haluaa ylipäätään periä, muutoin menettää kokonaan ja menee leskelle joka saa määrätä siitä miten haluaa.  

Miksi menettäisi? Vaikka omaisuus siirtyisikin ensin leskelle, valuu perintö lesken kautta jälkipolville kun hänestä aika jättää. Omassa perheessäni tehtiin juuri näin, isolta osin koska kyseessä oli isovanhempieni toive. 

Toki jos vanhemmat eivät enää pysty itsenäisesti hallinnoimaan omaisuuttaan, kannattaa edunvalvontasopimus tehdä kirjallisesti. 

Jos on useampi lapsi perimässä ja osa vaatii lakiosansa ja joku ei, niin sen joka ei ota lakiosaansa menettää osan perinnöstään muille, koska hänen osuus siirtyy lesken omaisuudeksi ja se sitten jaetaan kaikkien perijöiden kanssa. Onnistuu jos kukaan ei vaadi lakiosaansa. Tai sopimalla, mutta silloinkin on lahjaksi luettava, riippuu summista.  

Vierailija
58/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, yhdessä vanhempien kanssa. 

Ap

Siinä se rikos sitten onkin.

Vierailija
59/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mitenkään pysty omista tuloistani maksamaan vanhempieni kuluja. 

Ap

Vierailija
60/97 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Milläs muullakaan? Ei tällainen ole rikollista. Yhteiskunta säästää kun lapset tekee osan hommista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi