Miten ihmeessä työttömät "jäävät kiinni" vapaa-ajan puuhastelusta?
Tuli tässä mieleen, kun on ollut paljon sellaisia tapauksia, että joku työtön on "jäänyt kiinni" - ja menettänyt tukensa - (palkattomasta) vapaaehtoistyöstä, (palkattomasta) talkootyöstä, taiteen tekemisestä (ilmaiseksi) vapaa-ajallaan, ja nyt viimeksi siitä, että näyttelijän työhakemukseen liitteeksi tehty video oli liian ammattimainen...
Niin millä tavalla työkkäri saa näitä tietoonsa? Ilmiantaako joku kateellinen tuttava, vai kyttääkö työkkäri muka oikeasti työttömien somekanavia yms?
Oma epäilys kallistuu innokkaiden ilmiantajien puoleen, sillä eihän viranomaisilla voi mitenkään olla aikaa seurata jonkin vesivärimaalausta harrastavan tai vanhusten kanssa monopolia pelaavan Mirkun Instaa... eihän?
Kommentit (9)
Siis kuuluuko työkkärin toimenkuvaan etsiä työttömiä somesta????????
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen media aika lailla on syy siihen. Kerrot tekeväsi jotain siellä niin työllisyysalueen viranomaiset käyvät kimppuun kuin yleinen syyttäjä. Vaikka vain avustat esim. lasten urheilu toiminnassa. Se on sitä "vääränlaista" aktiivisuutta?
Niin mutta seuraavatko viranomaiset itse kaikkien työttömien somekanavia, vai ilmiantaako joku, että työtön Sanna-Mari leipoo kakkuja koulun myyjäisiin?
Vai onko työkkärin virkailijoilla jotkut tietyt inhokkiasiakkaat, joita he seuraavat?
En oikeasti tajua, miten tämä toimii. Työttömiä on kuitenkin satoja tuhansia, ja tekoälykin on uusi keksintö. Miten tällaisia asioita on seurailtu?
Valvontaa on lisätty ja tiukennettu, esimerkiksi työttömäksi ilmoittautuneiden sometilit ovat tarkassa syynissä.
Monessa tapauksessa ollut kyse siitäkin, että on sivulauseessa sanonut jotain harrastuksestaan. Joillain on tapana rupatella työkkärivirkailijallekin kuulumisistaan ja kertoa ilonaiheistaan tyyliin "kiva kuitenkin että pääsen auttamaan mummoa kellariremontissa", "tuohan harrastukset sisältöä elämään, esimerkiksi soittelen nokkahuilua kavereiden kanssa bändissä", "olen kuitenkin kehittänyt osaamistani, esimerkiksi tänä vuonna olen opiskellut latinan alkeita avoimessa yliopistossa" tai "oli tosi kiva koruntekokurssi, niitä mä tykkään vapaa-ajalla väsäillä vanhoista pullonkorkeista".
Tavallisten ihmisten sometileiltä nyt ei löydy mitään raskauttavaa. Mitä työkkäri tekee sometilillä, jossa näkyy profiilikuva ja joku lomamatkalla otettu kansikuva? Ja kuka typeryus jakaa julkisena tavallisia postauksiaan omista harrastuksista ja perheen elämästä? Se ei ole riski työkkärin kannalta vaan ihan muuten vaan. Moni ei tajua, miten laajalle voi levitä julkisena päivityksenä facebookiin laitettu kuva lapsen ristiäisjuhlasta.
Nii vai onko vaan tiliotteessa näkynyt ns ylimääräisiä tuloja ja media sitten käyttänyt termiä "jäädä kiinni", ikään kuin joku vahtisi jossain pusikossa mitä toiset tekee. Anyway onhan se ihan älytöntä, että mikään ei kannusta työtöntä tekemään mitään, koska kaikki on vaan miinusta mitä se tekee. Tottakai joku voisi heittää samantien, että no menisi oikeisiin töihin, mutta kun ihmiset eivät tajua, että jos ihminen on esim ollut työttömänä kauan, sinne "meneminen" voi olla aika hankalaa. Eli kaikki puuhastelu mitä se työtön tekee vapaa-ajallaan pitäisi laskea plussaksi, koska se pitää sitä työtöntä VIREESSÄ ja elämän halussa mukana, minkä kautta se voi jopa päästä sinne oikeisiin töihin. Ihan vaan oma miete, ei ole pakko samaistua. Päättäjille koppia kanssa, tehkää joskus jotain oikein.
Mitä jos joku vaikka pitää vanhanaikaista blogia nimimerkillä? Ei kai sellaisesta voi jäädä kiinni, jos ei käytä omaa nimeään.
Tuntuu vähän oudolta ylipäätään, että työkkäri löytäisi aina juuri oikean Sirkku Möttösen somesta. Minä en löydä edes tuttaviani, ellen tiedä tarkkaa käyttäjätunnusta.
Sosiaalinen media aika lailla on syy siihen. Kerrot tekeväsi jotain siellä niin työllisyysalueen viranomaiset käyvät kimppuun kuin yleinen syyttäjä. Vaikka vain avustat esim. lasten urheilu toiminnassa. Se on sitä "vääränlaista" aktiivisuutta?