riitaa perheessä siitä, että nuoriso, jolle on opetettu englantia koulussa omassa maassa ei halua puhua minulle englantia
minun olisi pitänyt opetella kuulemma heidän kielensä. Tätä kieltä ei kuitenkaan opeteta Suomessa koulussa.
Olenko ihan kohtuuton jos ajattelen, että tuo englanninkieltä taitava nuoriso voisi ihan vain vaikka kohteliaisuudesta jutella minun kanssani englantia.
Kommentit (16)
koska myös mulle on opetettu englantia koulussa ja meillä olisi siten yhteinen kieli. Mutta ei kun heidän mielestä mun olisi pitänyt opetella heidän äidinkielensä ja olen epäkohtelias koska en ole sitä opetellut
Miksi olet tuollaisen paskasakin kanssa tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
aatteleppa en tiedä ja he osaa saada minut tuntemaan itseni niin huonoksi
Itsepä olet seurasi valinnut. Et ole ilmeisesti kovin suosittu siellä.
Olet kohtuuton etenkin jos itse olet siellä mennyt heidän luo. Vähintä mitä voit tehdä olisi kunnioittaa heidän äidinkieltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aatteleppa en tiedä ja he osaa saada minut tuntemaan itseni niin huonoksi
Et tiedä miksi olet ko. perheen kanssa tekemisissä?
Kenen perheessä asiasta riidellään? Miksi olet tekemisissä tämän "nuorison" kanssa? Miksi sinulle opetettiin koulussa englantia mutta ei isoja alkukirjaimia eikä välimerkkejä?
Niin. Ei väkisin voi, jos eivät halua tai se ei tunnu hyvältä. Ehkä kannattaa pitää perhe-elämä (tai mikä tilanne onkaan kyseessä) ja kieliopinnot erillään. Jos löytyy joku muu joka puhuu kanssasi englantia. Tai sitten harjoittelee yksin jotenkin kotona kivasti.
Hiukka lisää infoa ei olisi pahitteksi. Et kertonut nuorien suhdetta sinuun, ovatko vaikka lapsipuolia tai etäisempää sukua? Et kertonut onko heidän äidinkielensä myös yhteisen(?) asuinmaanne kieli.
Tyhmään kysymykseen saa helposti tyhmän vastauksen: opettele hyvä ihminen se kieli.
Svenskspråkiga undrar över detta rätt ofta i Finland. Varför lär sig folk inte nationalspråken? Som följd skuffas de bägge åt sidan och engelskan, som ni så dyrkar, har börjat ta över. Posti har redan visat vägen och snart flyttar väl Alko engelskan som är med smått bredvid svenskan som dito är med smått, till paradplatsen och trycker ner finskan. Det är till 100 % helt ert eget fel. Lev med konsekvensen.
Sinun perheeseesikö on jostakin pölähtänyt "nuorisoa", joka ei halua puhua sinulle englantia? Miksi nuoriso tuli "omasta maastaan" sinun luoksesi? Etkö voi lähettää nuorisoa takaisin omaan maahansa? Ketkä ovat ne riitelevät osapuolet, jotka kieliasiasta kiistelevät?
Oletko siis mennyt au pairiksi jonnekin perheeseen, jonka lapset (nuoret) eivät halua puhua sinulle englantia? Entä vanhemmat, puhuvatko he? Eikö sinun joka tapauksessa kannattaisi mahdollisimman nopeasti opetella sen maan kieli, jossa nyt asut?
Jos ap esittää asiansa englanniksi yhtä epäselvästi kuin suomeksi, en usko, että kukaan ymmärtäisi häntä silläkään kielellä.
oletko ranskassa?