Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla mielestäsi hyvä selviytymiskyky?

Vierailija
16.03.2026 |

Esimerkiksi vastoinkäymisten suhteen tai silloin kun tuntuu että arjessa on kaikkea. Minkä tekijöiden luulet vaikuttavan asiaan?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan parempi kuin monilla muilla ihmisillä tai ihmisillä keskimäärin. Olen jo alaikäisenä selviytynyt koko perheeni menettämisestä, vaikka oli rankkaa selvisin. Tuollainen vastoinkäyminen saisi varmasti monet luovuttamaan. Nykyään tuntuu uskomattomalta miten pienistä asioista ihmiset valittavat, ihmisuhdeongelmista tai riidoista äidin tai isän kanssa.

Sinulla on aitten ilmeisesti ollut hyvä perhe kun heidän menettäminen on ollut rankkaa, olet ollut erittäin onnekas sen suhteen. Kannattaa kuitenkin opetella ymmärtämään, että kaikkien lapsuudenperheer eivät ole yhtä hyviä kuin sinun. Se mikä saattaa sinulle näyttää vain riidalta vanhempien kanssa niin siinä voi olla vaikka ja mitä taustalla.

Vierailija
22/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ollut ennen. Olin herkkä ja ujo tyttö. Usein kuormituin helposti. 

Kun selvisin masennuksesta, kahdesta väkivaltaisesta parisuhteesta, ja menetin neitsyyteni huumautuneena ja raiskatuksi joutuneena, sietokyky on kasvanut.

Nykyään tiedän että selviän mistä vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyky ehkä, halu ei

Vierailija
24/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ollut ennen. Olin herkkä ja ujo tyttö. Usein kuormituin helposti. 

Kun selvisin masennuksesta, kahdesta väkivaltaisesta parisuhteesta, ja menetin neitsyyteni huumautuneena ja raiskatuksi joutuneena, sietokyky on kasvanut.

Lisään tähän että kun on noussut yksin helvetistä, kukoistaa kauniimpana kuin koskaan. Työtä ja terapiaa se vaati.

Vierailija
25/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan parempi kuin monilla muilla ihmisillä tai ihmisillä keskimäärin. Olen jo alaikäisenä selviytynyt koko perheeni menettämisestä, vaikka oli rankkaa selvisin. Tuollainen vastoinkäyminen saisi varmasti monet luovuttamaan. Nykyään tuntuu uskomattomalta miten pienistä asioista ihmiset valittavat, ihmisuhdeongelmista tai riidoista äidin tai isän kanssa.

Sinäkö ne määrität rttä mistä saa tai ei saa valittaa?

Vierailija
26/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän että kun on noussut yksin helvetistä, kukoistaa kauniimpana kuin koskaan. Työtä ja terapiaa se vaati.

Jus, semmosta.

Vierailija
27/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, reagoin suorastaan luokattoman huonosti eli mietin AINA pahinta vaihtoehtoa jota joko panikoin tai itken - yleensä molempia - puoli vuorokautta ennenkuin järki jaksaa ottaa vallan :D Ehkä karvan verran iän myötä helpottanut. Omassa tapauksessani turvaton lapsuus on vaikuttanut, ja kun aikuisiällä siitä toivuin mm terapian avulla tuli niin paljon vastoinkäymisiä eteen että oma perusturvallisuus järkkyi uudestaan. Sitä olen nyt taas hiljalleen kasaamassa.

Vierailija
28/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää selviytymis/ Resilienssi jankkaaja on?  :D 

Vastaus. Ei ole. Ihan tavallinen on. Pysyn hengissä jos on pakko. Mutta useimmiten mulla on ihan kivaa. Eikä tarvii selviytyä vaikka joku juttu vähän vastustaisikin. 

Vierailija
29/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Olen selvinnyt väkivaltaisesta lapsuudesta, mieheni kuolemasta, toisesta avioliitosta juopon kansa, monen lapsen kasvatuksesta, sairauksista, vaativasta opiskelusta ja työstä jne.  Tärkein apu on ollut äly ja suhteellisuudentaju. 

Vierailija
30/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että oli. Sitten tuli syöpädiagnoosi ja kävi ilmi, että ei ole.

Vierailija
31/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinäkin valitat

Vierailija
32/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi herkkä ja tunnen tunteet vahvasti. Monet kuvittelevat, että kaltaiseni eivät ole hyviä selviytymään, mutta mielestäni se on juuri päinvastoin. En lamaannu tunteista; ne on vaan tunteita. Lisäksi minulla on vahva psykologinen autonomia, ja kykenen toimimaan melkein tilanteessa kuin tilanteessa ilman muiden tukea. Tuotakaan moni ei ehkä uskoisi kaltaisistani herkkiksistä.

Vierailija
33/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisesti taitaa olla kun ei pahemmin tule sairasteltua tai vaivoista kärsittyä, mutta henkisesti ei ja kasetti leviää jo pienimmistäkin jutuista.

Vierailija
34/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhh uhh

Vierailija
35/53 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras

Vierailija
36/53 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai

Vierailija
37/53 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et sitten varmaan valita mistään?

Vierailija
38/53 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on aitten ilmeisesti ollut hyvä perhe kun heidän menettäminen on ollut rankkaa, olet ollut erittäin onnekas sen suhteen. Kannattaa kuitenkin opetella ymmärtämään, että kaikkien lapsuudenperheer eivät ole yhtä hyviä kuin sinun. Se mikä saattaa sinulle näyttää vain riidalta vanhempien kanssa niin siinä voi olla vaikka ja mitä taustalla.

Se oma perhe on kuitenkin yleensä paras jokaiselle lapselle tai nuorelle, pois lukien vakava väkivalta ja rikokset. Ihmiset joilla on oma perhe eivät todellakaan ymmärrä sitä kun jollain ei ole omaa perhettä, se on rankkaa ja epäreilua. Syntyy kiusallisia tilanteita koulussa ja kun kysytään mitä aiot äitienpäivänä tai isänpäivänä, suututtaa että ettekö ymmärrä miten helpolla olette päässeet kun teillä on ne vanhemmat. Ihmisten pitäisi olla kiitollisempia että vanhemmat ovat olemassa, riidat voi aina sopia. Vanhemmat menettäneillä tällaista mahdollisuutta ei ole. Se vaatiin hyvää kykyä selviytyä.

Vierailija
39/53 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo että on menettänyt vanhempansa alaikäisenä kerro siitä elämästä oikeastaan mitään. Millaista elämä oli sitä ennen tai sen jälkeen, minkälaista oli kotona? Oliko asiat ok, mitä tehtiin, mitkö oli mahdollisuudet?

Vierailija
40/53 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena romahdin 2krt. Masennuin pahasti. Vikana kerran 16v sitten. Opettelin kuuntelemaan itseäni. Vaati avioeron. Elämäntapoihin muutoksia. Riittävästi unta, terveellinen ruoka, liikunta ja terveet ihmissuhteet. Voin 50v paremmin, kun koskaan henkisesti ja fyysisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän