"Nykyään kuormittaviksi koetut ihmissuhteet katkaistaan"
https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/suhteet/liisa-keltikangas-jarvinen/
"Nykykulttuurissa ihmissuhteet nähdään yhä useammin oman mielihyvän lähteinä ja jonkinlaisina hyödykkeinä. Keltikangas-Järvisen mukaan tämä on johtanut siihen, että kuormittaviksi koetut ihmissuhteet katkaistaan, koska ristiriitoja ei olla valmiita ratkaisemaan.
Aikaisemmin oli lähtökohtana, että ihmisten kanssa yritetään tulla toimeen. Nykyään tilanne on kääntynyt sillä tavalla, että jos ihmissuhteet eivät miellytä tai ihmiset eivät käyttäydy haluamallani tavalla, suhteet katkaistaan.
Keltikangas-Järvisen mukaan toimimalla toisin voidaan rikkoa nykykulttuuristamme kumpuavaa minäkeskeisyyttä. Kun ristiriitoja selvitetään, lisääntyy myös yhteisöllisyys."
Hmm. Mutta jos ei halua yhteisöllisyyttä? Toki käytöstavat on silti oltava, siitä samaa mieltä.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai rasittavat ihmiset pitää poistaa viemästä energiaa.
Tulevat sitten takaisin, kun ovat oppineet olemaan.
Tervettä järkeä on lupa käyttää. Se ei ole itsekkyyttä.
Et taida ymmärtää mitä vikaa on ihmisen dumppaamisessa.
Ohis, mutta mitä vikaa on ihmisten dumppaamisessa? Jos joku ei halua olla kanssani, se on ok. Saa pistää välit poikki. Samoin minulla on oikeus pistää välit poikki kuormittavaan ihmiseen. En ymmärrä, mikä siinä on ongelma? Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunun saat, vai?
Mä ihmettelen myös sitä, miksi joku haluaisi väkisin olla tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, joka taas ei halua olla tekemisissä. Tottakai jossain työpaikalla tms on tultava toimeen kaikkien kanssa, mutta ei vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mitä vikaa on ihmisten dumppaamisessa? Jos joku ei halua olla kanssani, se on ok. Saa pistää välit poikki. Samoin minulla on oikeus pistää välit poikki kuormittavaan ihmiseen. En ymmärrä, mikä siinä on ongelma? Kärsi, kärsi niin kirkkaamman kruunun saat, vai?
Koko käsite ystävästä taitaa olla sulle tuntematon
Miten yhteisöllisyys pitäisi tässä tulkita? Että koko kylä puhaltaa yhteen hiileen jonkin tai jonkun puolesta? Että kaikki maan kansalaiset alistuvat(alistetaan) johonkin jonkin suuremman ns. hyvän takia? Että annetaan kotiavain naapurille?
Tietenkin lopetan kuormittavat ihmissuhteet. Minulla on vähän vapaa-aikaa enkä tuhlaa sitä olemalla ihmisten kanssa, joiden kanssa ei ole hyvä olla. En ymmärrä miksi pitäisi väkisin yrittää jos ei olla samalla aaltopituudella. En jaksa enkä voi muuttaa toista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten yhteisöllisyys pitäisi tässä tulkita? Että koko kylä puhaltaa yhteen hiileen jonkin tai jonkun puolesta? Että kaikki maan kansalaiset alistuvat(alistetaan) johonkin jonkin suuremman ns. hyvän takia? Että annetaan kotiavain naapurille?
Niin, mehän voimme lopettaa tämän hyvinvointivaltionkin kun mitä sitä muista huolehtimaan. Jokainen pärjätköön itse miten sattuu pärjäämään.
En allekirjoita ap:n aloitusta. Katkaisen ihmissuhteita hyvästä syystä. Ennen ei tarvinnut sitä tehdä, koska useimmat olivat a) järjissään ja b) kohtuulliset käytöstavat omaavia.
Ristiriitoja ei voi selvittää, jos vain toinen on siihen valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävät ovat sellaisia ihmisiä, joiden seurasta nauttii ja viettää aikaa hengaa heidän kanssaan. Eivät mitään velvoitteita ja riippakiviä. Aika erikoinen käsitys ystävyydestä, jos se on jotain muuta kuten velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävät ovat sellaisia ihmisiä, joiden seurasta nauttii ja viettää aikaa hengaa heidän kanssaan. Eivät mitään velvoitteita ja riippakiviä. Aika erikoinen käsitys ystävyydestä, jos se on jotain muuta kuten velvollisuus.
Mä tulkitsisin tän jutun punaisen langan niin, että ystävää ei dumpata, vaikka toiselle tai molemmille tulisi vaikeat ajat. Että yritettäisi yhdessä selvitä niiden läpi, toinen toistaan tukien. Ja sitä tukemista ei lasketa niin että sen täytyy mennä just tasan, vaan käytetään järkeä, pitkällä aikavälillä ero tasoittuu aidoilla ystävillä. Se tukea saanut haluaa tietää saaneensa sitä ja haluaa vapaasta tahdostaan jotenkin kompensoida sitä takaisin.
Siis noin aidoilla ystävillä.
Se tukea saanut haluaa tietää saaneensa sitä ja haluaa vapaasta tahdostaan jotenkin kompensoida sitä takaisin.
Siis pois tuo ylimääräinen haluaa-sana tuosta välistä.
Totta on, että (suuri) osa suomalaisista on välttelevästi kiintyneitä. Silloin halutaan vältellä kaikkia hankaluuksia, eikä osata selvitellä ristiriitoja. Siihen epäempaattisuutta, niin jätetään toinen oman onnensa nojaan.
Vierailija kirjoitti:
En allekirjoita ap:n aloitusta. Katkaisen ihmissuhteita hyvästä syystä. Ennen ei tarvinnut sitä tehdä, koska useimmat olivat a) järjissään ja b) kohtuulliset käytöstavat omaavia.
No ilmeisesti sinä olet se, joka ei ole ollut valmis, koska olet katkaissut välejä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen myös sitä, miksi joku haluaisi väkisin olla tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, joka taas ei halua olla tekemisissä. Tottakai jossain työpaikalla tms on tultava toimeen kaikkien kanssa, mutta ei vapaa-ajalla.
Hyötymisen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikemmin sulle tuntematon käsite.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti sinä olet se, joka ei ole ollut valmis, koska olet katkaissut välejä.
Ohiksena: jos toinen ei edes ymmärrä, mikä käytöksessäännon vialla, en minä sitä lähde hänelle avaamaan ja selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyötymisen vuoksi?
Paljon mahdollista
Minua on syyllistetty esimerkiksi siitä, että en ole ollut missään tekemisissä "isäni" kanssa. Kosks hän ei ole ollut mikään isä. Pahimpia kommentoijia ovat ne joilta on omat vanhemmat kuolleet, itkevät, että sun pitäisi olla onnellinen ja kiitollinen siitä että sulla on isä elossa ja että aina on mahdollisuus korjats välit. Ilmeisesti heillä on joku lapsellinen tai lapsenimainen kuvitelma siitä, että kaikki ihmiset ovat just kuin heidät kuolleet hyvät vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Minua on syyllistetty esimerkiksi siitä, että en ole ollut missään tekemisissä "isäni" kanssa. Kosks hän ei ole ollut mikään isä. Pahimpia kommentoijia ovat ne joilta on omat vanhemmat kuolleet, itkevät, että sun pitäisi olla onnellinen ja kiitollinen siitä että sulla on isä elossa ja että aina on mahdollisuus korjats välit. Ilmeisesti heillä on joku lapsellinen tai lapsenimainen kuvitelma siitä, että kaikki ihmiset ovat just kuin heidät kuolleet hyvät vanhempansa.
Nämä syyllistäjät ovat esimerkki siitä, kuinka hukassa rajat itsen ja muiden välillä monella ovat. Samantyylistä kommentointia tulee muihinkin asioihin. Lapsettomuudesta kärsivä syyllistää vapaaehtoisesti lapsetonta ystäväänsä siitä, kuinka tämä ei anna lapsen tulolle edes mahdollisuutta. Burn outin kokenut saa sättimistä työttömäksi jääneeltä tuttavaltaan siitä, kuinka tämän pitäisi olla kiitollinen työpaikastaan ja hän ei ikinä palaisi loppuun, jos vain saisi töitä. Ja niin edelleen.
Ehkä suhtautuminen yhteisöllisyyteen on siksi niin nihkeää, koska kovin monella vaikuttavat menevän yhteisöllisyys ja rajattomuus sekaisin. Kuvitellaan, että se on yhteisöllisyyttä, että puututaan pyytämättä toisten henkilökohtaiseen elämään ja yritetään paimentaa kaikkia samaan karsinaan.
Miehet ovat kuin lentotukialuksia, tulivoimaa ja suojaa löytyy. Mutte ei kuitenkaan edes tungeta sinne Hormuzin salmeen saamaan "hittiä". Naiset ovat kuin rahtilaivoja, väkisin ängetään Hormuzin salmeen haaksirikkoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Liisa puhuu paljon narsismista, mutta sivuuttaa tyystin ohutnahkaisen narsismin, joka on monien hänen ikäistensä naisten keskeinen piirre ja tyyppivika. Nuoremmat sukupolvet ovat työläästi irrottautuneet näiden äitiensä toimintamalleista ja yrittävät kasvattaa omia lapsiaan terveemmin ilman jatkuvaa uhriutumista, moittimista, manipulointia, triangulaatiota (=liittoutuminen ja pahantahtoinen kieroilu yhden perheenjäsenen kanssa toista perheenjäsentä vastaan) vaatimattomuudeksi ja uhriudeksi naamioitua itsekeskeisyyttä ja valokeilan vetämistä itseen ja omiin asioihin ja ulkoisten kulissien ylläpitämistä läheisten hyvinvoinnin kustannuksella ym.
Tämä on äitini. :D
Läpinäkyvää. En enää edes ota tosissaan.