Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan käsitä miten kukaan pärjää kasvisruoalla

Vierailija
09.03.2026 |

Mulla jää energiansaanti liian alhaiseksi vaikka söisin lisäksi kananmunia ja maitotuotteita. Muutaman päivän pystyn syömään kasvisruokaa, mutta sen jälkeen alan olla jo niin heikko, että on syötävä lihaa tai kalaa. En tiedä mikä mun kehossa on vikana.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta ja tietääkseni olen vielä hengissä.

senkus olet, mutta mitä se sulle kuuluu mitä minä syön tai mihin uskon tai miten pukeudun?. 

tekopyhyys yleensä loistaa näillä vegaaneilla kun vaatteet on kiinasta ja banaanit tuodaan rahti laivalla joka by the way saastuttaa enemmän kuin 50 000 autoo per matka.. ja käytät varmasti myös luontoa tuhoavia kemikaaleja

No ei tuo sinun vuodatuksesi kyllä tee lihan-/sekasyöjästä kyllä yhtään sen vakuuttavampaa. Ihan yhtä lailla ennakkoluuloinen ja kärjistävä olet itsekin.

olen seurustellut vegaanin kanssa, että minäkö ennakkoluuloinen. meillä oli pitkä parisuhde ja hän söi kasviksia. hän ei syönyt edes munia tai maitoa ei kalaa ei mitään.

kritisoin vain sitä, että yritetään pakottaa toisia lopettamaan täysin normaali ruokavalio samaan aikaan kun tehtaat saa saastuttaa, kemikaaleja käytetään ja matkailla saa mielinmäärin.

itse säästän vettä, sähköä ja en käytä kemikaaleja ja jos käytän niin mahdollisimman vähän, koska täysin ei ilman voi. 

ostan käytettynä asioita, lentää en aio enkä ole lentänyt ja ostan kotimaista ruokaa ja tavaroita.

ja jos koko Suomi muuttuisi vegaaneiksi meillä loppuisi maatous lähes kokonaan ja aivan varmasti lapsilla tulisi puutos tiloja ja se vaikuttaisi kasvuun ja kehitykseen ja jaksamiseen.

ei ole tutkimuksia tarpeeksi siitä, miten täysin kasvispitoinen ruokavalio vaikuttaa lapsiin, joten omien ideologioiden takia, en lapseni terveyttä pilaisi vaan noudattaisin virallisia suosituksia ja niihin kuuluu myös toistaiseksi onneksi liha tuotteet.

ja tottakai kärjistän miten muuten ihmiset saa ajattelemaan. se on hienoa jos joku pystyy syömään pelkästään vegaania ruokaa, mutta se että yritetään alistaa ja syyttää lihan syöjiä sekä uskonnon omaisesti pakottaa muita omaan ideologiaan samaan aikaan, kun isot yritykset ja suomi ei pidä siitä huolta, että päästöt oikeasti laskisi.

vaikka suomi ei ole se isoin ongelma ne isot päästöt ja ilman saaste lukemat on niissä teollisuus kehitys maissa joissa halvalla tuotetaan, intia, Kiina, Bangladesh, nepal

lisäksi väitän, että min hiili jalanjälki on pienempi kuin sun vaikka syön lihaa.

alle 2200 oli lukema. 

korjaan se oli viime vuoden lukema tänä vuonna on 1300 . lälälläää olen parempi ihminen kuin sinä! vaikka syön lihaaa

Vierailija
62/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijat taas kertomassa, ettei kurkulla ja salaatilla elä.

Esim. Tänään tein ruoan, jossa oli voita, perunaa, kukkakaalia, kikherneitä, tomaattia, sipulia, kermaa ja mausteita. Salaattia ja kurkkua en syö talvella.

Ap

Kuulostaa enemmän joltain sairaudelta, jos edes tuo ei riitä. Ei siinä silloin mikään pihvikään auttaisi.

Ja syö hyvä ihminen kurkkua ja salaattia. Älytöntä jättää ne pois mihin tahansa aikaan vuodesta.

Täh, mihin ihmeeseen ihminen tarvitsisi juuri salaattia ja kurkkua? Mitä sellaista niistä saa, mitä ei saisi vaikka juureksista ja hedelmistä? Sehän juuri on järkevää että syö niitä kasviksia jotka on sesongissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energia viljassa 360-370kcal/100g ja lihassa n.180-230kcal/100g.

Millainen pösilö kasvisruoalla kuolee nälkään?

Vierailija
64/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Minulla on järkyt herkkuhimot, jos en syö kalaa. Olen siis lakto-kala-ovo-kasvissyöjä. Olen ollut koko ikäni lapsuuden jälkeen. Silloinkin sirkin lihat pois lautaselta. En ole koskaan tykännyt nisäkkäiden lihasta. Jos yritän jättää kalan pois, niin alan ahmimaan herkkuja.

Vierailija
65/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiselle kasvikset on vain lisuke ruualle. Ei pelkällä kasviksilla ihminen voi pärjätä. Vaikka vegaanit yrittää muuta väittää.

Kysäise joutessasi Robert Lewandovskilta ja Novak Djokoviciltä pärjääkö miten kasviksilla. On äärettömän harvinaista olla jalkapallossa tai tenniksessä maailman absoluuttisella huipulla nelikymppisenä.

Tässä Djokovicin syömisiä:

Novak Djokovic follows a strict, plant-based, gluten-free, and dairy-free diet, which he credits for his enhanced mental clarity, rapid recovery, and sustained energy. His regimen focuses on quinona, millet, wild rice, fruits, vegetables, and, and high-quality fats. He also utilizes intermittent fasting and avoids processed foods. 

novakdjokovic.rs +4

Typical Daily Diet Structure

Morning: Warm water with lemon, followed by celery juice.

Breakfast: Green smoothie with algae (e.g., spirulina), fruits, and superfood supplements.

Lunch/Daytime: Often light meals to aid digestion, such as salads, quinoa, millet, buckwheat, and sweet potatoes.

Snacks: Dates, nuts, and cashew butter.

Key Principles: He avoids refined sugars and, since around 2015-2016, has been largely plant-based, excluding meat, fish, and eggs, though he sometimes prefers to avoid the rigid "vegan" label. 

Business Insider 

Vierailija
66/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Testin vuoksi kokeilin kaksi viikkoa elää pelkällä kasvisruualla niin lopputulos oli se että maha oli koko ajan kipeä ja sekaisin. Koko ajan kauhea nälkä enkä jaksanut tehdä töitäni. Talous heitti härän pyllyä kun kasvisruoka on niin kallista. Testi oli lopetettava kun töissä minua uhkailtiin varotuksella kun en jaksanut tehdä töitäni. Kasvisruoka sopii etätyöskenteleville, toimistorotille, paperinpyörittelijöille ja niille jotka ei koskaan liiku missään. Raskasta fyysistä työtä tekevät ja liikuntaa harrastavat ei pärjää pelkällä kasvisruualla.

Googlaa vegan bodybuilders ja huomaat olevasi väärässä.

Vierailija
67/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kasvisruoasta saa riittävästi energiaa täysin ongelmitta. Valitsee vain vihannesten, juuresten ja palkokasvien lisäksi energiatiheämpiä kasvikunnan tuotteita, esim. manteleita, pähkinöitä, oliiviöljyä, avokadoa, seesaminsiementahnaa.

Ei kyse ole energiasta fysikaalisena suureena (siis lämpöarvona), vaan ns. energiatasoista. Jos syö vaikka linssicurryä, niin kyllä se on maittavaa, sillä nälkä lähtee ja kalorit tulee täyteen. Mutta ei siitä saa samaa piristysruisketta kuin vaikka kanacurrystä.

Jännä kun mulla se on toisin päin. Liharuuan syömisen jälkeen on vaan hirveä ähky eikä jaksa tehdä mitään. Kasvisruuasta taas saa energiaa, mutta ei tule liian täysi olo. -sekasyöjä

Vierailija
68/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Testin vuoksi kokeilin kaksi viikkoa elää pelkällä kasvisruualla niin lopputulos oli se että maha oli koko ajan kipeä ja sekaisin. Koko ajan kauhea nälkä enkä jaksanut tehdä töitäni. Talous heitti härän pyllyä kun kasvisruoka on niin kallista. Testi oli lopetettava kun töissä minua uhkailtiin varotuksella kun en jaksanut tehdä töitäni. Kasvisruoka sopii etätyöskenteleville, toimistorotille, paperinpyörittelijöille ja niille jotka ei koskaan liiku missään. Raskasta fyysistä työtä tekevät ja liikuntaa harrastavat ei pärjää pelkällä kasvisruualla.

Tässä vuodatuksessa ei ollut totuuden häivääkään.

Terveisin fyysistä vuorotyötä ikänsä tehnyt 45v nainen, 30 vuotta kasvissyöjänä. Eniten nauratti tuo "kasvisruoka on niin kallista".

Se että sinä voit hyvin kasvisruualla, ei tarkoita että se toimisi kaikilla. Itse olen olen 24 vuotta vhh:lla, mutta en väitä, että kaikki ihmiset voisivat hyvin tällä ruokavaliolla. Minulle kasvisruokavalio ei käy, sillä haimani ei kestä niin suurta määrää hiilihydraatteja. Minulle kehittyisi insuliiniresistenssi, ajan myötä siis 2-diabetes.

Vierailija
69/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vilja ei ole koskaan tuonut kylläisyyden tunnetta. Enemmänkin lisää nälkää. Pitäisi olla 2 tunnin välein mättämässä puuroa. 

(en syö lihaa).

Vierailija
70/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten jotkut vegaanit ovat himoläskejä Homereita?

Ne on niitä sipsikaljavegaaneita. 😁

Nimenomaan ei kaikki vegaanit syö mitenkään terveellisesti, koska ovat vegaaneja lähinnä eläinoikeus tai ympäristösyistä eikä terveyssyyt ole heille mitenkään olennaista vegaaniudessa.

Vierailija
71/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vuodatuksessa ei ollut totuuden häivääkään.

Terveisin fyysistä vuorotyötä ikänsä tehnyt 45v nainen, 30 vuotta kasvissyöjänä. Eniten nauratti tuo "kasvisruoka on niin kallista".

500g kaurahiutaleita Prismassa 0.36€.

Vierailija
72/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun keittiöstä löytyvässä täysjyväruisleivässä on 200 kcal, grillimakkarassa 280 kcal. Makkaraa voi helposti syödä vaikka 200 g, mutta leipää ei hullukaan syö tuollaista määrää kerralla.

Vierailija
73/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa vegan bodybuilders ja huomaat olevasi väärässä.

https://www.ranker.com/list/athletes-who-are-vegan/people-in-sports

Vierailija
74/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla vilja ei ole koskaan tuonut kylläisyyden tunnetta. Enemmänkin lisää nälkää. Pitäisi olla 2 tunnin välein mättämässä puuroa. 

(en syö lihaa).

Puurossa on paljon vettä,leipä toimii paremmin.

Vierailija
75/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiselle kasvikset on vain lisuke ruualle. Ei pelkällä kasviksilla ihminen voi pärjätä. Vaikka vegaanit yrittää muuta väittää.

äitini kasvoi maatilalla, joss viljeltiin viljaa, omenaa, mansikoita ja juureksia. heillä oli myös lehmiä. miehet kävivät joskus metsällä. kalaakin tuli järvestä. 

söivät kuitenkin aina kasvisruokaa, vain lauantaisin oli lihaa, sunnuntaisin, jos lauantailta jäi yli. joskus liha oli kalaa. 

hyvin tulivat toimeen, eivät mitään nälkäkurkia. ruoan perusraaka-aine taisi olla viljat, tämä oma huomioni. Leipää oli ja viljaa muussa muodossa, esim. padoissa suurimoita jne.  vaikka oli maitoakin tuottava tila, niin se ei näkynyt suuremmin rukavaliossa. maitoa käytettiin puuroon, juustoa eivät juuri tehneet, kun se oli emännän mielestä liian suuritöistä ja kun muutenkin saivat myytyä maidot tilan ulkopuolelle. 

syksyisin kävivät sienessä ja keräsivät myös metsämarjoja

ja nykyihmisten joukossa on niitä, jotka uskovat ettei voi pärjätä, jos ei saa lihaa päivittäin. Jos nyt ei mitään hirveitä ruokarajoitteita ole, niin kyllä voi. entisajan maajussitkin pärjäsivät ja silloin se oli vielä rankempaa työtä kuin nykyisin

Vierailija
76/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassa on 1.46 biljoonaa ihmistä joista noin 39% on täysin kasvisruokaa nauttivia ja muutkin rajoittavat lihansyöntiä. Kummastti vaann elävät ja lisääntyvät.

Vierailija
77/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiassa on 1.46 biljoonaa ihmistä joista noin 39% on täysin kasvisruokaa nauttivia ja muutkin rajoittavat lihansyöntiä. Kummastti vaann elävät ja lisääntyvät.

Ne luulee "kasvisruoan" olevan pelkkää salaatinlehteä ja kurkkua.

Vierailija
78/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biljoonaa? Oho, onpas ne lisääntynyt nopsaan.

Vierailija
79/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne pärjääkään. Vetävät salaa oikeaa ruokaakin kitusiinsa.

Vierailija
80/102 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äitini kasvoi maatilalla, joss viljeltiin viljaa, omenaa, mansikoita ja juureksia. heillä oli myös lehmiä. miehet kävivät joskus metsällä. kalaakin tuli järvestä. 

söivät kuitenkin aina kasvisruokaa, vain lauantaisin oli lihaa, sunnuntaisin, jos lauantailta jäi yli. joskus liha oli kalaa. 

hyvin tulivat toimeen, eivät mitään nälkäkurkia. ruoan perusraaka-aine taisi olla viljat, tämä oma huomioni. Leipää oli ja viljaa muussa muodossa, esim. padoissa suurimoita jne.  vaikka oli maitoakin tuottava tila, niin se ei näkynyt suuremmin rukavaliossa. maitoa käytettiin puuroon, juustoa eivät juuri tehneet, kun se oli emännän mielestä liian suuritöistä ja kun muutenkin saivat myytyä maidot tilan ulkopuolelle. 

syksyisin kävivät sienessä ja keräsivät myös metsämarjoja

ja nykyihmisten joukossa on niitä, jotka uskovat ettei voi pärjätä, jos ei saa lihaa päivittäin. Jos nyt ei mitään hirveitä ruokarajoitteita ole, niin kyllä voi. entisajan maajussitkin pärjäsivät ja silloin se oli vielä rankempaa työtä kuin nykyisin

Kukaan ei ole nyt puhunut päivittäisestä lihansyönnistä mitään.

Ap