En vaan käsitä miten kukaan pärjää kasvisruoalla
Mulla jää energiansaanti liian alhaiseksi vaikka söisin lisäksi kananmunia ja maitotuotteita. Muutaman päivän pystyn syömään kasvisruokaa, mutta sen jälkeen alan olla jo niin heikko, että on syötävä lihaa tai kalaa. En tiedä mikä mun kehossa on vikana.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavaliosta saa nopeasti syövän.
En mä syö sen nopeammin kuin sekasyöjänäkään.
Eikö se oo vaan ihan positiivinen asia, että saa painoa pois?
Syön kasvisruokaa, n. 3500 kcal per päivä. Ei siihen tietenkään päästä pelkällä porkkanalla. Mm. pähkinät ja hyviä rasvoja sisältövöt kasviöljyt kuuluvat ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Syön kasvisruokaa, n. 3500 kcal per päivä. Ei siihen tietenkään päästä pelkällä porkkanalla. Mm. pähkinät ja hyviä rasvoja sisältövöt kasviöljyt kuuluvat ruokavalioon.
Mihin tarvitset noin paljon energiaa? Kysyn ihan mielenkiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta ja tietääkseni olen vielä hengissä.
Sama juttu. Mulla on kaikki veriarvotkin ihan huippuhyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntourheilen paljon iltaisin ja viikonloppuisin.
Eipä sillä oikein pärjääkään. Töissä ei voi käydä kun ei jaksa ja on jatkuva kalorivaje. Nyt allergiakausi alkaa, niin kulutus menee käytännössä kaksinkertaiseksi vaikka ei voi enää lenkilläkään käydä kun syke nousee jo pelkästään hitaasta kävelystä ja työnteosta sille tasolle että työpäivän pituus lyhenee 4h päivä. Eikä sitäkään kykenisi tekemään. Muta toisaalta ei se lihakaan toisi lopullista pelastusta. Käytännössä heraa voisi käyttää, mutta kun olen laktsoosi-intoleranssi, niin ei sekään käy. Palkat on niin pienet ettei saa hoidettua allergiaa, ravintoasioita ja elämää kohdilleen. Yhtä kärsimystä elää kasvisruokapainotteisesti. Punainen liha on ei, koska kärsin kolesteroolivaivoista. Nyt allergian takia ei voi enää voimistella tai kävelläkään. Syke nousee välittömästi yli 120. Normaalisti leposyke on syksyllä ja talvella 46, nyt se on seitsemänkymmenä. Tämä on kamaalaa olla kasvispainotteinen ja rajoitteinen.
Lihansyönti on lähinnä ideologia. On suorastaan huvittavaa seurata keskusteluja kun erityisesti miehet luulevat eläimensyönnin olevan jotenkin miehisyyden merkki. Noloa.
Itse jätin kokonaan punaisen lihan ja käynyt vuosia salilla. Kanaa ja kalaa menee välillä, sekä miljoonaa proteiinilähdettä. Asenne, tyhmän leikkiminen ja ideologia. Siinäpä ne syyt jos ei saa kokonaan lihatonta ruokaa maistumaan ja pitämään nälkää.
T: sekasyöjämies
Syököön jokainen mitä lystää. Itse en ole kohta 60 vuoteen syönyt lihaa enkä kalaa. Kunto hyvä, ei lääkityksiä.
M77
Täytyy syödä riittävästi kaloreita ja proteiinia ja rasvaa. Itse olen pärjännyt hyvin jo 30 vuotta. Harrastan myös liikuntaa, koiran kanssa lenkeillä 1,5-2 tuntia joka päivä + 3 kertaa viikossa kuntosali.
Aika monet jos kokeilee kasvisruokaa, syö liian vähän. Kasvisruoka ei ole yhtä kaloritiheää kuin sekaruoka yleensä, joten sitä täytyy syödä määrällisesti enemmän. Tai sitten useampia aterioita/välipaloja. Toki voi tehdä myös energiatiheää kasvisruokaa, varsinkin jos ei ole vegaani ja esim. juustot on optio, se on hyvinkin helppoa, joskus liiankin. Toinen ongelma on että ei välttämättä syödä tarpeeksi proteiinia. Gramma per painokilo olisi tavoite, ja alkuun kannattaa ihan kalorilaskurilla esim. FatSecret laskea että mitä niitä kaloreita tulee ja paljonko proteiinigrammoja. Itse syön yleensä noin 2100 kcal päivässä ja proteiinia noin 80g. En usko että moni sekasyöjäkään olisi ollut nälkäinen esim. mun eilisen ruoilla:
- Aamu: 2 munan munakas jonka sisällä pestoa, pinaattia, tomaattia ja mozzarellaa
- Lounas: Linssikeittoa, fetaa, pitaleipää, 2 isoa paahtoleipäviipaletta
- Välipala: Pähkinäsekoitusta ja appelsiini, kahvia
- Päivällinen: Jasmiiniriisiä ja thaityyppinen larb soijarouheesta, paprikasta, sipulista jne, chilikurkkuja
- Iltapala: Kreikkalaista jogurttia (täysrasvaista 10%), marjoja, hunajaa, granolaa
Heh, täällä 110 kg painava kasvissyöjä, voin sanoa että energian saannin vähyys ei selvästikään ole vaivannut ainakaan :D Olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, nyt ikää kohta 50. En ole vegaani tosin, joten esim. kaloripitoiset juustot, jäätelöt jne kuuluu ruokavaliooni ja erityisesti juustot on suorastaan intohimo. Mutta kyllä vegaaninakin voi syödä ties mitä sipsejä ja öljyjä ja maapähkinävoita yms rasvaisia juttuja, ei kalorien vähyyden pitäisi ongelmaksi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy syödä riittävästi kaloreita ja proteiinia ja rasvaa. Itse olen pärjännyt hyvin jo 30 vuotta. Harrastan myös liikuntaa, koiran kanssa lenkeillä 1,5-2 tuntia joka päivä + 3 kertaa viikossa kuntosali.
Aika monet jos kokeilee kasvisruokaa, syö liian vähän. Kasvisruoka ei ole yhtä kaloritiheää kuin sekaruoka yleensä, joten sitä täytyy syödä määrällisesti enemmän. Tai sitten useampia aterioita/välipaloja. Toki voi tehdä myös energiatiheää kasvisruokaa, varsinkin jos ei ole vegaani ja esim. juustot on optio, se on hyvinkin helppoa, joskus liiankin. Toinen ongelma on että ei välttämättä syödä tarpeeksi proteiinia. Gramma per painokilo olisi tavoite, ja alkuun kannattaa ihan kalorilaskurilla esim. FatSecret laskea että mitä niitä kaloreita tulee ja paljonko proteiinigrammoja. Itse syön yleensä noin 2100 kcal päivässä ja proteiinia noin 80g. En usko että moni sekasyöjäkään olisi ollut nälkäinen esim. mun eilisen ruoilla:
- Aamu: 2 munan munakas jonka sisällä pestoa, pinaattia, tomaattia ja mozzarellaa
- Lounas: Linssikeittoa, fetaa, pitaleipää, 2 isoa paahtoleipäviipaletta
- Välipala: Pähkinäsekoitusta ja appelsiini, kahvia
- Päivällinen: Jasmiiniriisiä ja thaityyppinen larb soijarouheesta, paprikasta, sipulista jne, chilikurkkuja
- Iltapala: Kreikkalaista jogurttia (täysrasvaista 10%), marjoja, hunajaa, granolaa
Syöt heittämällä liian vähän sun treenaamiseen suhteutettuna. Kerjäät periaatteessa itselles ongelmia tuolla ruokavaliolla. Lisäisin leivän joka väliin varmuudeksi. Altistat itseäsi helpolle stressille ja sitä kautta sairastut helposti jollekin virukselle tai bakteerille. Ihan vaan sen takia että on liian vähän hiilareita tai pelkäät niitä suotta.
Vierailija kirjoitti:
Heh, täällä 110 kg painava kasvissyöjä, voin sanoa että energian saannin vähyys ei selvästikään ole vaivannut ainakaan :D Olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, nyt ikää kohta 50. En ole vegaani tosin, joten esim. kaloripitoiset juustot, jäätelöt jne kuuluu ruokavaliooni ja erityisesti juustot on suorastaan intohimo. Mutta kyllä vegaaninakin voi syödä ties mitä sipsejä ja öljyjä ja maapähkinävoita yms rasvaisia juttuja, ei kalorien vähyyden pitäisi ongelmaksi tulla.
Joissain tapauksissa tuo ylipaino ei ole kertynyt suomallä kasvisruokaa, vaan viikonlopun alkoholit tai stressi on vetänyt koneen päiviksi siihen tilaan että kroppa työskentelee muiden asioiden parissa kuin ruuansulatuksen parissa. Sitten sitä läskiä alkaa kertyä. Kannattaa käydä mittaamassa arvot lääkärillä ihan yleisen hyvinvoinnin vuoksi ja tehdä elämäntapa remontti. Monesti ihiset syö hyvin, mutta tekevät kaiken muun väärin. Tai tekevät liikaa. Sen ajan voisi levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän ne sotilaat puolusti Suomen itsenäisyyttä pääasiassa kasvisruualla, ja sitten joku mammapalstan vässykkä ei pärjää? Todiste siitä, että suomalaiset degeneroituu?
Ap on malliesimerkki yksilöstä, joka on tottunut liian hyvään. Vielä muutama vuosikymmen sitten liha oli ylellisyyttä. Itse asiassa se oli sitä jo luolaihmisten aikana, koska saaliin saaminen ei todellakaan ollut mikään selviö. Kyllä silloin syötiin marjoja, juuria, lehtiä, hedelmiä ja sieniä aika reippaasti, koska niitä oli helpompaa saada kuin joku mammutti. Ja silti pärjäsivät.
Elinikäodote oli tuolloin jotain 36 v.
Helposti.
Ja tietysti se lämmittää, etten aktiivisesti tuhoa maapalloa ruokavalioni takia ja lapseni tietävät, että välitän heistä.
Olen pärjännyt kohta 30 vuotta. Olen hyvässä kunnossa. Toki en ole vegaani, vaan syön aina joskus kananmunia ja maitotuotteita, kun joutuu tilanteeseen, että on vähän pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali 170cm ihminen kuluttaa liikkuvana helposti tuon määrän päivässä. 2400kcal ihan tekemättä mitään että kroppa pysyy hyvänä. Siinä saa syödä perunaakin yli neljäkiloa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain tapauksissa tuo ylipaino ei ole kertynyt suomallä kasvisruokaa, vaan viikonlopun alkoholit tai stressi on vetänyt koneen päiviksi siihen tilaan että kroppa työskentelee muiden asioiden parissa kuin ruuansulatuksen parissa. Sitten sitä läskiä alkaa kertyä. Kannattaa käydä mittaamassa arvot lääkärillä ihan yleisen hyvinvoinnin vuoksi ja tehdä elämäntapa remontti. Monesti ihiset syö hyvin, mutta tekevät kaiken muun väärin. Tai tekevät liikaa. Sen ajan voisi levätä.
Vegaanit käyttää yleensä kannabista. Siksi he voivat paljon paremmin kuin lihansyöjät.
Miksi?
Ap