Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan käsitä miten kukaan pärjää kasvisruoalla

Vierailija
09.03.2026 |

Mulla jää energiansaanti liian alhaiseksi vaikka söisin lisäksi kananmunia ja maitotuotteita. Muutaman päivän pystyn syömään kasvisruokaa, mutta sen jälkeen alan olla jo niin heikko, että on syötävä lihaa tai kalaa. En tiedä mikä mun kehossa on vikana.

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy syödä riittävästi kaloreita ja proteiinia ja rasvaa. Itse olen pärjännyt hyvin jo 30 vuotta. Harrastan myös liikuntaa, koiran kanssa lenkeillä 1,5-2 tuntia joka päivä + 3 kertaa viikossa kuntosali. 

Aika monet jos kokeilee kasvisruokaa, syö liian vähän. Kasvisruoka ei ole yhtä kaloritiheää kuin sekaruoka yleensä, joten sitä täytyy syödä määrällisesti enemmän. Tai sitten useampia aterioita/välipaloja. Toki voi tehdä myös energiatiheää kasvisruokaa, varsinkin jos ei ole vegaani ja esim. juustot on optio, se on hyvinkin helppoa, joskus liiankin. Toinen ongelma on että ei välttämättä syödä tarpeeksi proteiinia. Gramma per painokilo olisi tavoite, ja alkuun kannattaa ihan kalorilaskurilla esim. FatSecret laskea että mitä niitä kaloreita tulee ja paljonko proteiinigrammoja. Itse syön yleensä noin 2100 kcal päivässä ja proteiinia noin 80g. En usko että moni sekasyöjäkään olisi ollut nälkäinen esim. mun eilisen ruoilla:

- Aamu: 2 munan munakas jonka sisällä pestoa, pinaattia, tomaattia ja mozzarellaa

- Lounas: Linssikeittoa, fetaa, pitaleipää, 2 isoa paahtoleipäviipaletta

- Välipala: Pähkinäsekoitusta ja appelsiini, kahvia

- Päivällinen: Jasmiiniriisiä ja thaityyppinen larb soijarouheesta, paprikasta, sipulista jne, chilikurkkuja

- Iltapala: Kreikkalaista jogurttia (täysrasvaista 10%), marjoja, hunajaa, granolaa

Syöt heittämällä liian vähän sun treenaamiseen suhteutettuna. Kerjäät periaatteessa itselles ongelmia tuolla ruokavaliolla. Lisäisin leivän joka väliin varmuudeksi. Altistat itseäsi helpolle stressille ja sitä kautta sairastut helposti jollekin virukselle tai bakteerille. Ihan vaan sen takia että on liian vähän hiilareita tai pelkäät niitä suotta.

Haha, no ei todellakaan syö liian vähän. Kolme kertaa viikossa salilla ei ole mitään "treenaamista" eikä myöskään koiran kanssa lenkkeily, ellei sitten juokse sitä paria tuntia, mitä epäilen suuresti. Tuossa pärjäisi vähemmälläkin ruoalla. On tämä ihmeellistä aikaa, kun joka media kiljuu vuoron perään, kuinka pitää saada tätä viisi grammaa ja tätä puoli kiloa ja tuota 0,6373mg per pyllykarva. Ja joka kolmas tunti pitäisi ehdottomasti syödä jotain. Ihan sama onko nälkä, pitää kuitenkin. Ihmiset uskovat eivätkä kuuntele yhtään sitä oma kehoaan. Ei ihme, että suomalaiset vaan turpoaa.

Vierailija
142/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kasvisruokaa, n. 3500 kcal per päivä. Ei siihen tietenkään päästä pelkällä porkkanalla. Mm. pähkinät ja hyviä rasvoja sisältövöt kasviöljyt kuuluvat ruokavalioon. 

Mihin tarvitset noin paljon energiaa? Kysyn ihan mielenkiinnosta.

Normaali 170cm ihminen kuluttaa liikkuvana helposti tuon määrän päivässä. 2400kcal ihan tekemättä mitään että kroppa pysyy hyvänä. Siinä saa syödä perunaakin yli neljäkiloa päivässä.

...ja höpöhöpö taas. 170-senttinen nainen, tai edes mies, ei kuluta 2500kcal tekemättä yhtään mitään. Puolet siitä on ihan mahdollista. Lisäksi, kilo keitettyä perunaa sisältää k.a. 700kcal. Neljä kiloa on jo 2800 kaloria ja sun mielestäsi vielä lisää pitäisi syödä? Huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vatsani ei kestä papuja, linssejä, soijaa, sipulia eikä ruisleipää kuin pieniä määriä silloin tällöin. Se määrä ei proteiinin lähteeksi riitä. Kasviksia menee silti vähintään puoli kiloa päivässä. 

Kokeiltu on jättää liha, kala ja kananmuna kokonaan pois ruokavaliosta, mutta sen kyllä huomaa. Väsyttäää enemmän, voimaton olo, lihakset kipeytyvät ja jumittavat helpommin. Siihenkin olotilaan toki tottuu ajan myötä.

Vierailija
144/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kasvisruoat on valkosipulin varassa, ei maistu jos se puuttuu. Mutta ei saa syödä viikolla.

Vierailija
145/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vatsani ei kestä papuja, linssejä, soijaa, sipulia eikä ruisleipää kuin pieniä määriä silloin tällöin. Se määrä ei proteiinin lähteeksi riitä. Kasviksia menee silti vähintään puoli kiloa päivässä. 

Kokeiltu on jättää liha, kala ja kananmuna kokonaan pois ruokavaliosta, mutta sen kyllä huomaa. Väsyttäää enemmän, voimaton olo, lihakset kipeytyvät ja jumittavat helpommin. Siihenkin olotilaan toki tottuu ajan myötä.

Mä muistan ostaa papuja ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, linssejä en koskaan. Ruisleipää menee kolme-neljä viipaletta viikossa. Soijarouhetta käytän ruoanlaitossa maksimissaan kerran viikossa. Proteiinin lähteitä esimerkiksi pinaatti, raejuusto, juusto, kananmunat, parsakaali, pähkinät. Tosin silloin kun rupesin kasvissyöjäksi, ei ollut tätä nykyistä proteiinihysteriaa enkä edes kiinnittänyt asiaan mitään huomiota ensimmäiseen 20:n vuoteen. Koskaan ei ole väsyttänyt, voimaton olo on tuntematon käsite, paitsi joskus harvoin kipeänä, eikä lihakset kipeydy kun muistaa venytellä juoksulenkin jälkeen.

Vierailija
146/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla enemmänkin niin päin, että kasvisruoalla lihon. Pakko syödä paljon hiilareita, että nälkä kestää poissa, mutta hiilaripainotteisella ruokavaliolla painonhallinta on mahdotonta. Syön paljon kasviksia, mutta normaalilla sekaruokavaliolla en juuri tarvitse viljatuotteita, koska nälkä pysyy poissa muutenkin.

Jaa? Pidän painon oikein hyvissä lukemissa ja syön paljon ruisleipää, perunaa ja täysjyväpastaa. Urheilenkin ihan päivittäin.

Teillä hiilarikammoisilla on kyllä enemmänkin vikaa tuossa liturgiassanne.

Jeps. Perunaakin pitää oikasti vetää päivän aikana useita kiloja ja neljäkiloakaan ei riitä ison miehen peruskulutukseen. Siihen pitää laittaa kasvisrasvoja sekaan reilusti, että päivän energiat tulee täyteen. Kasvisruualla joutuu oikeasti syömään paljon, Riisi on parasta. Sitä ei tarvitse syödä niin paljoa.

Tässä se ongelma taitaa mulla olla, kun en pysty syömään määrällisesti paljoa. Aamupuuronkin viimeiset lusikalliset menee todella vaivalloisesti alas. 

Ja ei. En todellakaan ala mättää mitään sipsejä vaikka sitäkin joku tuolla ehdotti.

Ap

Vierailija
147/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi