Onko siis ok että kolmasluokkalainen saa varastaa kaupasta?
Kommentit (242)
Kyllä täällä suomessa suurimpia rosvoja ovat itse kauppiaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nina Bergholm1d
Ja lisäksi - eikö ole olemassa joku minimiraja minkä arvoisen varastetun tuotteen tulee olla kyseessä, ennen kuin poliisi kutsutaan paikalle? Ei kai muovipussi voi ylittää tuota rajaa 😑
Voisiko joku kertoa minkä verran saan varastaa ennen kuin joudun vastuuseen? Olen kysellyt tätä muualtakin.
Muovikassin vahingossa ottaminen ei ole varkaus, äly hoi. Jos ois joku tuote edes niin menettelyn ymmärtäisi edes jotenkin.
Jos se muovipussi oli vartijalle tärkeä, niin olisi ottanut tenavalta pussin pois ja laittanut takaisin myyntiin. Sanallinen huomautus olisi ollut riittävä. Ei muovipussin takia poliiseja soiteta.
Mikä on siis varkauden raja?
Mä olen tätä vähän kysellyt mutta en saa vastausta.
Missä menee raja?
Saanko varastaa irttareita kympillä?
-Veeti, 14v
Miksi kukaan ei vastaa. :(
Porukka kyllä osaa sanoa ettei
1. tytön (sukupuolen) vuoksi
2. noin pienen rahasumman takia
tule ottaa varasta talteen
Missä siis menee raja?
Veeti 14v on nyt hyvä ja muistelee, miten hänen käsityksensä ja ymmärryksensä elämästä ja esim. toimimisesta kaupassa eroaa siitä, millaista se oli hänen ollessaan 9 v.
Lieneeköhän mitään eroa.
Miksi et halua vastata :(
En ole koskaan ollut tyttö joka ei lähtökohtaisesti yhteiskunnan mielestä kykene mihinkään pahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastanut? Jos unohtanut maksaa sen saakelin muovipussin! Vähän pitäisi tapauskohtaisesti/tilannetajua olla vartijalle ja kaupan henkilökunnalla tässä!
Kerro nyt MITÄ KAIKKEA SAAN UNOHTAA
-veeti, 14v
Uskomme kyllä että sinä jankuttajatrollit olet Veeti 14v. Hyvä että lopultakin tunnustat sen, etkä yritä esiintyä vanhempana.
Eikä vieläkään vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pistän Lidlin boikottiin.
Ihan vapaasti! Vartijat ovat ulkopuolinen toimija. Ei ole Lidlin linja tämä, eikä yksittäisen työntekijän.
Lidl on firman palkannut, eikä kauppa myöntänyt, että he olisivat toimineet väärin. Sanoivat, että ohjeita oli noudatettu.
Niin päin persettä oli tuo tilanne hoidettu kuin vain voi. Hyvä on kaupankin muistaa, ketkä heidän palkkansa maksavat. Palkan maksavat asiakkaat. Ja asiakkaat viimekädessä maksavat tuon vartijankin palkan.
Jos pikkulapsia aletaan kiikuttaa takahuoneeseen jonkun saamarin muovipussin vuoksi, niin saa Lidl jäädä. Meidän perhe ostaa jatkossa ruokansa muualta. Sen verran nousi viha tuota kirjoitusta lukiessa. Lapsi yrittänyt epätoivoisena piipata pussia, eikä kukaan ole tullut auttamaan. Olen itse ollut teininä kassalla töissä, ja sitä viivakoodia oli jo silloin vaikea lukea muovipussin kyljestä. Sen vuoksi kassalla oli erillinen pikanäppäin muovipusseille. Ärsyttää tuon lapsen puolesta, noin ikävä ja kohtuuton kohtelu.
"Lapsi yrittänyt epätoivoisena piipata pussia, eikä kukaan ole tullut auttamaan. Olen itse ollut teininä kassalla töissä, ja sitä viivakoodia oli jo silloin vaikea lukea muovipussin kyljestä. Sen vuoksi kassalla oli erillinen pikanäppäin muovipusseille. Ärsyttää tuon lapsen puolesta, noin ikävä ja kohtuuton kohtelu. "
Olisihan lapsi voinut itse huikata kassalle, että ei saa piipattua muovipussia. Tai jättää koko pussin ottamatta, kai hänellä oli reppu kun oli koulusta tulossa. Vähän vaikuttaa siltä, että äidin versiossa ei ole kerrottu ihan koko totuutta.
Kun juuri muovikassi on niin keskeinen myyntiartikkeli, voisiko olla mahdollista, että kauppa painattaisi sen viivakoodin niin selkeällä kontrastilla, että heidän omat laitteensa pystyisivät sen lukemaan?
Pari päivää sitten yritimme saada paikallisen Prisman ipkassan myymään meille muovikassin.
Vieressä tilannetta kiinnostuneena tarkkaili tämä valvojamyyjä, muttei tarjonnut apuaan (olimme ainoat asiakkaat). Apua piti pyytää. Sitten hän kyllä avuliaasti hinkkasi ko. muoviaarretta edestakaisin sekä kassan lukijan ääressä että omalla lukijallaan, jolla lopulta onnistui, mutta turhan vaikeaksi on tehty, jos kerran epäonnistuminen voi viedä suoraan tyrmään.
Itsekin luin näytöltä hintalistaa, että lukiko se laite kassin hinnan jo huomaamatta.
P*skat vehkeet tai p*ska äly niiden käyttäjäystävällisyyden takana.
No kaupat laittavat säästön takia asiakkaat tekemään ammattilaisten työt tuolla itsepalvelulla. Tottakai siinä sattuu virheitä. Kassa-ammattilaisetkin tekevät virheitä, eikä silloin soiteta poliisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään pysty työpäivän aikana olla joka sekunti puhelimen tavoitettavissa.
Etenkään, jos on joku kirurgi tms. Mitä tämä kyseinen mamma tuskin on 😂On muitakin ammatteja kuin kirurgi joka ei voi vastata puhelimeen kesken työn. Itse olen esim huonopalkkainen amispohjainen hammashoitaja, joka ei voi kesken potilastyön vastailla puhelimeen.
Totta, kaikissa ammateissa ei todellakaan voi vastata puhelimeen, mutta tässä tapauksessa äiti oli kotona etänä palaverissa ja oli omien sanojensa mukaan ehtinyt jo ihmetellä, missä tyttö viipyy. Jos puhelu tulee lapsen numerosta ja perään tuntemattomasta, itselläni heräisi huoli, että jotakin on tapahtunut, enkä näkisi syytä olla vastaamatta, vaikka sitten kesken etä-palaverin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkään, jos on joku kirurgi tms. Mitä tämä kyseinen mamma tuskin on 😂On muitakin ammatteja kuin kirurgi joka ei voi vastata puhelimeen kesken työn. Itse olen esim huonopalkkainen amispohjainen hammashoitaja, joka ei voi kesken potilastyön vastailla puhelimeen.
Totta, kaikissa ammateissa ei todellakaan voi vastata puhelimeen, mutta tässä tapauksessa äiti oli kotona etänä palaverissa ja oli omien sanojensa mukaan ehtinyt jo ihmetellä, missä tyttö viipyy. Jos puhelu tulee lapsen numerosta ja perään tuntemattomasta, itselläni heräisi huoli, että jotakin on tapahtunut, enkä näkisi syytä olla vastaamatta, vaikka sitten kesken etä-palaverin.
No tämä lapsen sallittu puhelu tuli siinä vaiheessa, kun poliisit jo olivat antaneet lapselle luvan soittaa kotiin ja toivat hänet. Matkahan ei ollut pitkä.
Niin sanotusti jännää, että Lidlin lapsenryöstöstä syytetään ketä muuta hyvänsä kuin tekijöitä.
Mielestäni hyvästä perheestä, ei rikkaasta, luokkakaveri urheilijatyttö varasti kaupasta karkkia (olin mukana mutta enhän uskaltanut ja tiesin sen olevan väärin) yllytti minuakin. Jäi kiinni, intti naama punaisena en ole varastanut mitään. Ei mennyt kaupantädeille perille. Minua ei siitä puhutettukaan, olin varmaan niin järkyttyneen näköinen vaikka hyvä mieli siitä, etten mitään ollut varastanut. Laatikot oli hänellä pullollaan karkkia, joten hänelle se oli tapa. Lainasin hänelle joskus kirjan vaikka tajusinkin etten tule sitä koskaan saamaan takaisin, enkä saanutkaan. Kyllä nää varastamis ja valhejutut oli niin minulle hyvin kotona opetettuja, etten sille tielle viitsiny lähteä. Olen vain miettinyt miksi tämä tyttö jolla nyt oli kaikkea, ainakin minun suunnalta katsottuna, varasti. Hän sai viikkorahaa, itse en koskaan saanut mutta pyytäessä kylläkin, mut en aina. Mikä tarve oli varastaa? Sen kyllä huomasin, hyvin itsekääksi ihmiseksi kasvoi, suurinpiirtein polkijalkaa jos joku ei mennyt niinkuin hänen mielestä. Vuosikymmeniä myöhemmin oli koiriin liittyvässä tilanteessa tv:sä, naama punaisena yritti selittää ja puolustella älyttömillä asioilla. Itsekin koiraihminen ja tietoinen niistä jutuista, tämä "asiantuntija" olisi saanut jäädä kotiin. Valehtelu senkun jatkui, oikein yleisön edessä 😯
Onpa kaikkivoipainen äiti kyseessä, Ensin lyttää vartian ammatin, vartijan yrityksen, suomen poliisilaitoksen ja sitten Lidlin kokonaisuudessaan. Kurinpalautus pitäisi olla tuolle äidille ja tyttärelle molemmille. Ihan sekopäistä twiittaamista ja säälipisteiden hakua. Muualla maailmassa ollaan varkaille vielä ankarampia, poliisilaitokselle lähtee äiti tyttärineen selvittään, miksi piltti varastaa.
Ei ole oikein ja tuon ikäinen kyllä sen tietää itsekin. Vähintään syvällä sisimmässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pistän Lidlin boikottiin.
Ihan vapaasti! Vartijat ovat ulkopuolinen toimija. Ei ole Lidlin linja tämä, eikä yksittäisen työntekijän.
Lidl on firman palkannut, eikä kauppa myöntänyt, että he olisivat toimineet väärin. Sanoivat, että ohjeita oli noudatettu.
Niin päin persettä oli tuo tilanne hoidettu kuin vain voi. Hyvä on kaupankin muistaa, ketkä heidän palkkansa maksavat. Palkan maksavat asiakkaat. Ja asiakkaat viimekädessä maksavat tuon vartijankin palkan.
Jos pikkulapsia aletaan kiikuttaa takahuoneeseen jonkun saamarin muovipussin vuoksi, niin saa Lidl jäädä. Meidän perhe ostaa jatkossa ruokansa muualta. Sen verran nousi viha tuota kirjoitusta lukiessa. Lapsi yrittänyt epätoivoisena piipata pussia, eikä kukaan ole tullut auttamaan. Olen itse ollut teininä kassalla töissä, ja sitä viivakoodia oli jo silloin vaikea lukea muovipussin kyljestä. Sen vuoksi kassalla oli erillinen pikanäppäin muovipusseille. Ärsyttää tuon lapsen puolesta, noin ikävä ja kohtuuton kohtelu.
Missä menee sitten se raja että varas otetaan talteen ja puhutellaan? Olisiko 50€ hyvä?
Mikä on muissa kauppaketjuissa käytäntö?
Muovipusseja annettiin ennen asiakkaille ihan ilmaiseksikin. Jos asiakas osti esim. 100 e tavaraa, niin kassa saattoi antaamuovipussit ilmaiseksi. Ei se muovipussin hinta kaupalle ole noussut, mutta ovat keksineet hyvän rahastuskohteen ilmastosyihin vedoten.
9-vuotiaalla ei kuitenkaan ole mitään muistikuvia tai tietoa "entisistä ajoista", joten varastamista ei voi perustella sillä.
Lidl on linjansa valinnut: Kaikki julkisuus on hyvästä.
PASKAA PROVOA PUKKAA
LAITA VIELÄ YKSI ALOITUS SAMASTA AIHEESTA
Ehkä sillä lapsella oli ase, näkikö JOKU. Eikö ollutkin JOKU nähnyt aseen , eikö ollutkin. Taisi lyödä vartijaa, löi se, kyllä löi. Yx mun tuttu näki. Se oli osa ryöstöporukkaa, olihan, varmaan oli.
Joku tässä haikahtaa, eikö niin.
Italiassa kun lapsi varastaa kaupasta, niin sinne putkaan haetaan lapsen äiti myös. Ei todella mitään kotiinkuljetuksia poliisilta lapselle, vaan vanhemmat itse tulee kanssa asemalle hoitamaan asian ja siitä omilla kyydeillä kotiin.
JOKU TÄSSÄ HAISKAHTAA
Eikö niin, varmaan haiskahtaa. Oliko tuo lapsi osana ryöstöporukkaa, taisi olla. Yritti vielä pahoinpidellä vartijaa, kyllä yritti, varmaan yritti.
Joku tässä haiskahtaa, eikö vaan. Kyllä tässä nyt haiskahtaa, en tiedä mikä, mutta joku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastanut? Jos unohtanut maksaa sen saakelin muovipussin! Vähän pitäisi tapauskohtaisesti/tilannetajua olla vartijalle ja kaupan henkilökunnalla tässä!
Kerro nyt MITÄ KAIKKEA SAAN UNOHTAA
-veeti, 14v
Jos tyttö olisi jättänyt skannaamatta ostoksiinsa sisältyneet keksipaketin tai sipsipussin, asian ymmärtäisi. Kyseessä oli kuitenkin muovipussi, minkä itsekin nappaan käteeni siinä kassalla ja heitän liukuhihnalle ja kassa sen siitä rahastaa. Itsepalvelukassalla ei liukuhihnaa ole, joten ihan ymmärrettävää, että se pussi voi epähuomiossa jäädä skannaamatta aikuiseltakin.
Vartija olisi voinut huomauttaa, että pussi jäi maksamatta ja antaa mahdollisuuden maksaa. Tuskin kukaan niin muovipussien perään on, että niitä tieten tahtoen lähtisi varastelemaan, etenkään lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäpalaverissa ollaan luurit päässä ja itsellä ainakin kännykkä joko värinähälytyksellä tai äänettömällä eli ei kuulu mitään.
Se oli muovikassi. Jos maksoi muut ostokset niin ei ole kriminaali. Varsinkin lapselle voi sattua virheitä. Kuka varastaisi tarkoituksella muovikassin. Nyt niitä valoja päälle.
Uskomme kyllä että sinä jankuttajatrollit olet Veeti 14v. Hyvä että lopultakin tunnustat sen, etkä yritä esiintyä vanhempana.