Onko siis ok että kolmasluokkalainen saa varastaa kaupasta?
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa kun lapsi varastaa kaupasta, niin sinne putkaan haetaan lapsen äiti myös. Ei todella mitään kotiinkuljetuksia poliisilta lapselle, vaan vanhemmat itse tulee kanssa asemalle hoitamaan asian ja siitä omilla kyydeillä kotiin.
Noh, meillä sentään inhimilliset poliisit sitten Italiaan verrattuna. Ei lasta putkaan laitettu, vaan tarjottiin kyyti kaupalta kotiin ilmeisesti tilanteesta järkyttyneelle lapselle.
Ja tarkistettiin lapsen kotiolot. Ei lasta voi jättää heitteille jos huoltajia ei tavoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään pysty työpäivän aikana olla joka sekunti puhelimen tavoitettavissa.
Etenkään, jos on joku kirurgi tms. Mitä tämä kyseinen mamma tuskin on 😂On muitakin ammatteja kuin kirurgi joka ei voi vastata puhelimeen kesken työn. Itse olen esim huonopalkkainen amispohjainen hammashoitaja, joka ei voi kesken potilastyön vastailla puhelimeen.
Totta, kaikissa ammateissa ei todellakaan voi vastata puhelimeen, mutta tässä tapauksessa äiti oli kotona etänä palaverissa ja oli omien sanojensa mukaan ehtinyt jo ihmetellä, missä tyttö viipyy. Jos puhelu tulee lapsen numerosta ja perään tuntemattomasta, itselläni heräisi huoli, että jotakin on tapahtunut, enkä näkisi syytä olla vastaamatta, vaikka sitten kesken etä-palaverin.
Etäpalaverissa ollaan luurit päässä ja itsellä ainakin kännykkä joko värinähälytyksellä tai äänettömällä eli ei kuulu mitään.
Jostakin se äiti kuitenkin kuuli/näki, että puhelin soi.
-Kello oli vähän vaille neljä iltapäivällä ja Säntti oli kokouksessa. Hänen puhelimensa alkoi soida. Ensin tuli puhelu tyttären numerosta, sitten toisesta, tuntemattomasta numerosta. Säntti ei kokouksen takia päässyt vastaamaan kumpaakaan.- YLE
Ei pitää olla neljäsluokkalainen siltä homma onnistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkään, jos on joku kirurgi tms. Mitä tämä kyseinen mamma tuskin on 😂On muitakin ammatteja kuin kirurgi joka ei voi vastata puhelimeen kesken työn. Itse olen esim huonopalkkainen amispohjainen hammashoitaja, joka ei voi kesken potilastyön vastailla puhelimeen.
Totta, kaikissa ammateissa ei todellakaan voi vastata puhelimeen, mutta tässä tapauksessa äiti oli kotona etänä palaverissa ja oli omien sanojensa mukaan ehtinyt jo ihmetellä, missä tyttö viipyy. Jos puhelu tulee lapsen numerosta ja perään tuntemattomasta, itselläni heräisi huoli, että jotakin on tapahtunut, enkä näkisi syytä olla vastaamatta, vaikka sitten kesken etä-palaverin.
Etäpalaverissa ollaan luurit päässä ja itsellä ainakin kännykkä joko värinähälytyksellä tai äänettömällä eli ei kuulu mitään.
-Kello oli vähän vaille neljä iltapäivällä ja Säntti oli kokouksessa. Hänen puhelimensa alkoi soida. Ensin tuli puhelu tyttären numerosta, sitten toisesta, tuntemattomasta numerosta. Säntti ei kokouksen takia päässyt vastaamaan kumpaakaan.- YLE
Mahtoi olla todella tärkeä kokous, ettei lapsen puheluun, saati tuntemattoman numeron soittaessa heti perään voinut vastata...
Itsekin (N44) olen vahingossa tehnyt virheen itsepalvelukassalla. Ei soitettu poliisia vaan maksoin unohtuneen tuotteen. Sukulaismies 75 v sen sijaan unohti koko maksun (tai se jäi kesken laitteella) ja käveli ostosten kanssa ulos. Vartija tuli perään ja kysyi unohtuiko jotain. Ukkeli kävi hoitamassa maksamassa, eikä poliisia soitettu.
Eikö ole käynyt mielessä, ettei kysessä ollut tahallinen varastaminen? Jos se lapsi olisi halunnut varastaa, olis kyllä ollut jotain paljon mielenkiintoisempaa varastaa- esim karkkia, hedelmiä. Tämä muovipussi taisi ressukalta vaan unohtua . Hyvä kun reagoitiin, mutta ei tarvitse ylireagoidaa. Meidän joukossa vasta todellisia varkaita onkin, ketkä tietoisesti varastavat.
Ei ole ok, mutta kiinniottotilanteessa otetaan yhteys vanhempiin ja vasta sen jälkeen poliisiin. 9-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa niin siksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole käynyt mielessä, ettei kysessä ollut tahallinen varastaminen? Jos se lapsi olisi halunnut varastaa, olis kyllä ollut jotain paljon mielenkiintoisempaa varastaa- esim karkkia, hedelmiä. Tämä muovipussi taisi ressukalta vaan unohtua . Hyvä kun reagoitiin, mutta ei tarvitse ylireagoidaa. Meidän joukossa vasta todellisia varkaita onkin, ketkä tietoisesti varastavat.
En tosiaan tiedä varasta, joka varastaisi kaupasta muovikasseja. Kyllä näpistelijät vievät jotain muuta.
Itsepalvelukassoja taas nyt tietysti ei käytetä muutenkaan ja tämän opettaminen lapsillekin on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mutta vahingossa muovipussin vieminen pitäisi hoitua asiallisella keskustelulla eikä millään Poliiseilla.
Ai ettå kun teini sano vAhIngOsSa, niin sitä on pakko uskoa?
9-vuotiaalla on vielä neljä vuotta aikaa kasvaa teiniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtoi olla todella tärkeä kokous, ettei lapsen puheluun, saati tuntemattoman numeron soittaessa heti perään voinut vastata...
Joo, ei ihme että lapsi hätääntyi. Äiti ei vastaa hädän hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok, mutta kiinniottotilanteessa otetaan yhteys vanhempiin ja vasta sen jälkeen poliisiin. 9-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa niin siksi näin.
Siksihän se poliisi kutsuttiin, kun äiti ei vastannut puhelimeen, vaikka ensin yritettiin soittaa lapsen ja sitten tuntemattomasta numerosta.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa kun lapsi varastaa kaupasta, niin sinne putkaan haetaan lapsen äiti myös. Ei todella mitään kotiinkuljetuksia poliisilta lapselle, vaan vanhemmat itse tulee kanssa asemalle hoitamaan asian ja siitä omilla kyydeillä kotiin.
Ei laiteta 9-vuotiasta putkaan Italiassa eikä missään mussakaan länsimaassa.
Eikä itse asiassa aikuistakaan alle euron näpistyksestä.
Tämä nyt tiettävästi ei edes ollut sitä, vaan vahinko.
Muovipussit on ilmaisia hedelmäosastolla, ehkä hän ei tiennyt että kassalla eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän se poliisi kutsuttiin, kun äiti ei vastannut puhelimeen, vaikka ensin yritettiin soittaa lapsen ja sitten tuntemattomasta numerosta.
Ok. No sitten.
Itse ainakin lapsille korostanut moneen kertaan, että kun olen töissä vain hätätilanteissa voi soittaa ja pitääkin soittaa.
Hyvin ovat sisäistäneet.
Työkaverille tulee jatkuvasti puheluita tyyliin: "voidaanksme ottaa koira"😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. No sitten.
Jatkoa. Eli ehkä puhuttelu ja maksun periminen kassista olisi riittänyt. Eikä tarvittu poliiseja.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin (N44) olen vahingossa tehnyt virheen itsepalvelukassalla. Ei soitettu poliisia vaan maksoin unohtuneen tuotteen. Sukulaismies 75 v sen sijaan unohti koko maksun (tai se jäi kesken laitteella) ja käveli ostosten kanssa ulos. Vartija tuli perään ja kysyi unohtuiko jotain. Ukkeli kävi hoitamassa maksamassa, eikä poliisia soitettu.
Näinhän ne asiat tulisi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun juuri muovikassi on niin keskeinen myyntiartikkeli, voisiko olla mahdollista, että kauppa painattaisi sen viivakoodin niin selkeällä kontrastilla, että heidän omat laitteensa pystyisivät sen lukemaan?
Pari päivää sitten yritimme saada paikallisen Prisman ipkassan myymään meille muovikassin.
Vieressä tilannetta kiinnostuneena tarkkaili tämä valvojamyyjä, muttei tarjonnut apuaan (olimme ainoat asiakkaat). Apua piti pyytää. Sitten hän kyllä avuliaasti hinkkasi ko. muoviaarretta edestakaisin sekä kassan lukijan ääressä että omalla lukijallaan, jolla lopulta onnistui, mutta turhan vaikeaksi on tehty, jos kerran epäonnistuminen voi viedä suoraan tyrmään.
Itsekin luin näytöltä hintalistaa, että lukiko se laite kassin hinnan jo huomaamatta.
P*skat vehkeet tai p*ska äly niiden käyttäjäystävällisyyden takana.
Itsepalvelukassojahan ei siis tietenkään käytetä. Ihan periaatteesta. Silloin ei ole näitäkään ongelmia.
Noh, meillä sentään inhimilliset poliisit sitten Italiaan verrattuna. Ei lasta putkaan laitettu, vaan tarjottiin kyyti kaupalta kotiin ilmeisesti tilanteesta järkyttyneelle lapselle.