Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko siis ok että kolmasluokkalainen saa varastaa kaupasta?

Vierailija
06.03.2026 |

Onko?

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin pistän Lidlin boikottiin. 

Ihan vapaasti! Vartijat ovat ulkopuolinen toimija. Ei ole Lidlin linja tämä, eikä yksittäisen työntekijän.

Lidl on firman palkannut, eikä kauppa myöntänyt, että he olisivat toimineet väärin. Sanoivat, että ohjeita oli noudatettu. 

Niin päin persettä oli tuo tilanne hoidettu kuin vain voi. Hyvä on kaupankin muistaa, ketkä heidän palkkansa maksavat. Palkan maksavat asiakkaat. Ja asiakkaat viimekädessä maksavat tuon vartijankin palkan. 

Jos pikkulapsia aletaan kiikuttaa takahuoneeseen jonkun saamarin muovipussin vuoksi, niin saa Lidl jäädä. Meidän perhe ostaa jatkossa ruokansa muualta. Sen verran nousi viha tuota kirjoitusta lukiessa. Lapsi yrittänyt epätoivoisena piipata pussia, eikä kukaan ole tullut auttamaan. Olen itse ollut teininä kassalla töissä, ja sitä viivakoodia oli jo silloin vaikea lukea muovipussin kyljestä. Sen vuoksi kassalla oli erillinen pikanäppäin muovipusseille. Ärsyttää tuon lapsen puolesta, noin ikävä ja kohtuuton kohtelu. 

Missä menee sitten se raja että varas otetaan talteen ja puhutellaan? Olisiko 50€ hyvä?

Mikä on muissa kauppaketjuissa käytäntö?

Vierailija
122/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella itkuntuhruiset silmät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin hyvä että poliisi tarkisti lapsen kotiolot. Että kortti oli oma, kotona porukat selvin päin.

Vierailija
124/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vapaasti! Vartijat ovat ulkopuolinen toimija. Ei ole Lidlin linja tämä, eikä yksittäisen työntekijän.

Lidl on firman palkannut, eikä kauppa myöntänyt, että he olisivat toimineet väärin. Sanoivat, että ohjeita oli noudatettu. 

Niin päin persettä oli tuo tilanne hoidettu kuin vain voi. Hyvä on kaupankin muistaa, ketkä heidän palkkansa maksavat. Palkan maksavat asiakkaat. Ja asiakkaat viimekädessä maksavat tuon vartijankin palkan. 

Jos pikkulapsia aletaan kiikuttaa takahuoneeseen jonkun saamarin muovipussin vuoksi, niin saa Lidl jäädä. Meidän perhe ostaa jatkossa ruokansa muualta. Sen verran nousi viha tuota kirjoitusta lukiessa. Lapsi yrittänyt epätoivoisena piipata pussia, eikä kukaan ole tullut auttamaan. Olen itse ollut teininä kassalla töissä, ja sitä viivakoodia oli jo silloin vaikea lukea muovipussin kyljestä. Sen vuoksi kassalla oli erillinen pikanäppäin muovipusseille. Ärsyttää tuon lapsen puolesta, noin ikävä ja kohtuuton kohtelu. 

Missä menee sitten se raja että varas otetaan talteen ja puhutellaan? Olisiko 50€ hyvä?

Muovipusseja annettiin ennen asiakkaille ihan ilmaiseksikin. Jos asiakas osti esim. 100 e tavaraa, niin kassa saattoi antaamuovipussit ilmaiseksi. Ei se muovipussin hinta kaupalle ole noussut, mutta ovat keksineet hyvän rahastuskohteen ilmastosyihin vedoten. 

Vierailija
125/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nina Bergholm1d

Ja lisäksi - eikö ole olemassa joku minimiraja minkä arvoisen varastetun tuotteen tulee olla kyseessä, ennen kuin poliisi kutsutaan paikalle? Ei kai muovipussi voi ylittää tuota rajaa 😑 

Voisiko joku kertoa minkä verran saan varastaa ennen kuin joudun vastuuseen? Olen kysellyt tätä muualtakin.

Muovikassin vahingossa ottaminen ei ole varkaus, äly hoi. Jos ois joku tuote edes niin menettelyn ymmärtäisi edes jotenkin.

Vierailija
126/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettet ole aikaisemminkaan käynyt siellä  :)

Ja hei, sulla on oikeus maksaa enemmän, kukaan ei kiellä.

Prisma halvempi muutenkin, hah hah. Ja bonukset suoraan tilille.

Vierailija
127/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nina Bergholm1d

Ja lisäksi - eikö ole olemassa joku minimiraja minkä arvoisen varastetun tuotteen tulee olla kyseessä, ennen kuin poliisi kutsutaan paikalle? Ei kai muovipussi voi ylittää tuota rajaa 😑 

Voisiko joku kertoa minkä verran saan varastaa ennen kuin joudun vastuuseen? Olen kysellyt tätä muualtakin.

Muovikassin vahingossa ottaminen ei ole varkaus, äly hoi. Jos ois joku tuote edes niin menettelyn ymmärtäisi edes jotenkin.

Jos se muovipussi oli vartijalle tärkeä, niin olisi ottanut tenavalta pussin pois ja laittanut takaisin myyntiin. Sanallinen huomautus olisi ollut riittävä. Ei muovipussin takia poliiseja soiteta.

Vierailija
128/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muovipusseja annettiin ennen asiakkaille ihan ilmaiseksikin. Jos asiakas osti esim. 100 e tavaraa, niin kassa saattoi antaamuovipussit ilmaiseksi. Ei se muovipussin hinta kaupalle ole noussut, mutta ovat keksineet hyvän rahastuskohteen ilmastosyihin vedoten. 

Ah, ilmastodenialisti jonka mielestä maailma tarvitsee lisää muovijätettä.

Vierailija
129/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nina Bergholm1d

Jos se muovipussi oli vartijalle tärkeä, niin olisi ottanut tenavalta pussin pois ja laittanut takaisin myyntiin. Sanallinen huomautus olisi ollut riittävä. Ei muovipussin takia poliiseja soiteta.

Mikä on siis varkauden raja?

Mä olen tätä vähän kysellyt mutta en saa vastausta.

Vierailija
130/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään pysty työpäivän aikana olla joka sekunti puhelimen tavoitettavissa.

Etenkään, jos on joku kirurgi tms. Mitä tämä kyseinen mamma tuskin on 😂

On muitakin ammatteja kuin kirurgi joka ei voi vastata puhelimeen kesken työn. Itse olen esim huonopalkkainen amispohjainen hammashoitaja, joka ei voi kesken potilastyön vastailla puhelimeen.

Vierailija
131/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mutta vahingossa muovipussin vieminen pitäisi hoitua asiallisella keskustelulla eikä millään Poliiseilla. 

Ai ettå kun teini sano vAhIngOsSa, niin sitä on pakko uskoa?

Minulla on lapsenlapsia useita.

Muut ovat teinejä, mutta nuorin alle 10-vuotias. Hän ei todellakaan ole vielä aikoihin teini.

Vierailija
132/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaislikka jäi kiinni kaveriltaan varastamisesta (jotain hiluja) ollessaan seitsemän.

Jotain jännitystä naaraat tuosta saavat.

Vierailija
133/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nina Bergholm1d

Missä menee raja?

Saanko varastaa irttareita kympillä?

-Veeti, 14v

Vierailija
134/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hiljaista

Ole itse hiljaa ei saa varastaa vartija ja poliisi toimi oikeen tyttö varasti muovipussin🤨🤔

Vierailija
135/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nina Bergholm1d

Missä menee raja?

-Veeti, 14v

Miksi kukaan ei vastaa. :(

Porukka kyllä osaa sanoa ettei

1. tytön (sukupuolen) vuoksi

2. noin pienen rahasumman takia

tule ottaa varasta talteen

Missä siis menee raja?

Vierailija
136/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hiljaista

Ole itse hiljaa ei saa varastaa vartija ja poliisi toimi oikeen tyttö varasti muovipussin🤨🤔

Sillä aikaa kun poliisit lohduttivat kaupan kidnappaamaa lasta, kadulla tehtiin huumekauppaa tuhansien eurojen edestä ja joku harjoitti tosi syvälle luotaavaa väkivaltaa lähimmäistään kohtaan. 

Mutta poliiseja ei näkynyt, koska heidän tietotaitoaan tarvittiin toisaalla - ja lapsen kannalta olikin hyvä, että poliisit saapuivat.

Olen tehnyt koko työurani aspatyötä (en kaupassa) ja "virheitä" tehneitä lapsiasiakkaita on neuvottu ja opastettu tekemään ja onnistumaan asioissa, joita he ymmärrettävästi eivät vielä ole hallinneet.

Outoa, että kaupassa asiakas on oletusarvoisesti roisto ja varas, vaikka tämä kantaisi ko. liikkeeseen suurimman osan tuloistaan.

Vierailija
137/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastanut? Jos unohtanut maksaa sen saakelin muovipussin! Vähän pitäisi tapauskohtaisesti/tilannetajua olla vartijalle ja kaupan henkilökunnalla tässä!

Vierailija
138/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastanut? Jos unohtanut maksaa sen saakelin muovipussin! Vähän pitäisi tapauskohtaisesti/tilannetajua olla vartijalle ja kaupan henkilökunnalla tässä!

Kerro nyt MITÄ KAIKKEA SAAN UNOHTAA

-veeti, 14v

Vierailija
139/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioita mitkä ei ole oikein:

-kaupasta varastaminen

-9-vuotiaan pitäminen kiinniotettuna tunnin ajan kaupan takahuoneessa, ilman mahdollisuutta ottaa yhteyttä vanhempaan

-poliisin sotkeminen asiaan, kun kyseessä on ilmiselvä vahinko

- 9-vuotiaan äiti ei vastannut. Siihen yritettiin ottaa yhteyttä mutta kun äippää ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Palaveri oli tärkeämpi kuin oma lapsi.

- KAIKKI varkaudet ilmoitetaan poliisille. Se lukee monessa kaupassa. Tällöin ei tarvitse pohtia mitään rajoja. Ehkä siltä oltaisiin vältytty jos äippä olisi vastannut puhelimeen.

En mäkään pysty työpäivän aikana olla joka sekunti puhelimen tavoitettavissa.

En minäkään, mutta jos tuntemattomasta numerosta soitetaan katson missä lapseni on ja laitan hänelle viestin. 

Ja tämä äitihän ei ollut edes huomannut sitä puhelua, kun kertoi vain ihmetelleensä, että miten ei lapsi ole tullut koulusta kotiin, mutta sitten yllättyi kun poliisit olivat ovella.

Vierailija
140/242 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nina Bergholm1d

Missä menee raja?

-Veeti, 14v

Miksi kukaan ei vastaa. :(

Porukka kyllä osaa sanoa ettei

1. tytön (sukupuolen) vuoksi

2. noin pienen rahasumman takia

tule ottaa varasta talteen

Missä siis menee raja?

Veeti 14v on nyt hyvä ja muistelee, miten hänen käsityksensä ja ymmärryksensä elämästä ja esim. toimimisesta kaupassa eroaa siitä, millaista se oli hänen ollessaan 9 v. 

Lieneeköhän mitään eroa.