Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)
Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut.
Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä.
Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ahkerasti käyttänyt Facebookin annetaan-palstoja hyödyksi sekä pois antaessani että hakiessani käyttöön tavaraa.
Sen olen huomannut, että esim. työttömät ja köyhät eivät juuri koskaan halua mitään. Melkein kaikki ilmaisen tavaran hakijat ovat työssäkäyviä, moni tulee pihaan jopa hyvällä autolla.
Köyhät vain itkevät ja itkevät, kun rahat ei riitä, kaikki maksaa, ei ole rahaa mihinkään. Mutta eivät myöskään näköjään halua mitään. Ainoan poikkeuksen ovat tehneet Ukrainan pakolaiset.
Kotimainen köyhä ilmeisesti hakisi ilmaiseksi ainoastaan kaljaa, jos sitä jaettaisiin.
Hohhoijaa näitä juttuja. Mistä hitosta sinä tiedät kuka on työtön ja kuka ei? Kysytkö kaikilta ostajilta ammatit, tulot ja syynäät autojen vuosikerratkin?
Jos ap haluisit noista kamoista eroon, veisit ne vaan lähimpään kierrätyskeskukseen, fidalle tai vastaavaan hyväntekeveäisyysmyymälään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikeasti ymmärrä, mitä ap olettaa että minä olisin köyhänä ihmisenä moraalisesti velvollinen hakemaan häneltä. Omistan ruokapöydän, omistan astioita, omistan sen verran vaatteita kuin on tarve. Mitään ylimääräistä en halua, koska minulla on boomerivanhempieni hamstrailuista ihan riittävästi kokemusta. Jos aloittajalla olisi jotain oikeasti hyödyllistä käyttötavaraa, ne haettaisiin heti. Sen sijaan niillä mainoslippiksillä ja vanhoilla tietokirjasarjoilla ei köyhäkään tee yhtään mitään.
Voi herranjestas millaista porukkaa täällä kommentoi. En ole tässä velvoittamassa yhtään ketään hakemaan minulta yhtään mitään! Jos et ymmärrä aloituksen pointtia, niin älä kommentoi!
Lol, no kun nyt meni noin tunteisiin mutta et edelleenkään pysty täsmentämään näiden TOSI HYVIEN tavaroidesi luonnetta niin kokeillaan, löytyisikö sieltä:
- hyväkuntoiset ulkoilukengät koossa 40
- toimiva, alle 2 vuotta vanha puhelin tämän viimeisiään vetelevän tilalle
- hyväkuntoinen pölynimuri
- joku kampaamolahjakortti (kävin viimeksi 2023)
Ai ei? Asia loppuunkäsitelty.
Suunnilleen mikään ei ole rasittavampaa kuin nämä jotka yrittää käyttää itseään pienituloisempia jonain yleisenä kierrätysasemana ja vielä olettavat että siitä pitäisi olla kiitollinen. Omat vanhempani ovat tehneet tätä siitä lähtien kun muutin pois kotoa. Aina kun uusivat kalusteita tai elektroniikkaa tai kodintekstiileitä niin se olen minä jolle yritetään dumpata ne vanhat. Olen keski-ikäinen, työssäkäyvä ihminen ja tämä jatkuu jossain määrin edelleen. Tekivät taannoin kattoremonttia ja yrittivät hitto vie niitä vanhoja katon osiakin työntää mulle.
Silloin aikanaan, kun sinä olit köyhä opiskelija, niin tämä oli totta. Nykyään kirpparimyyntikin on paljon nihkeämpää, koska kaikilla on kaikkea. Itsekin annat niitä tavaroitasi ilmaiseksi, joten tuskin kovin ihmeellisiä ovat. Ei niiden myynti sitä kuvitelmiesi "köyhää" paljoa lämmitä. Parempi, että käyttää senkin ajan tilanteensa kohentamiseen, töiden hakemiseen tai tekemiseen tai uusien taitojen opetteluun.
Itse nautin kirppareilla käymisestä, koska saan sieltä aina ideoita - toisinaan vastaan tulee jotain tuttua esineistöä, esim. itselläni on joskus ollut samanlainen tmv. Ne ovat siis sellaisia hauskoja löytöretkiä, joista saattaa joskus löytää jotain - konkreettisesti tai ideoina.
Olennaista kuitenkin on se, että esineistö on etääntynyt entisestä omistajastaan. Minun ei tarvitse tietää, minkälaisesta tilanteesta tavara sitten on kirpparille tullut. Tämä mahdollistaa sen, että voin iloita ja olla jopa ylpeä tekemästäni "löydöstä".
Samalla tuen ehkä jotain hyväntekeväisyyttä tai edistän kestävää kehitystä sillä, että tavara ei päädy kaatopaikalle tai lisäisin maailman tavarakuormaa ostamalla jotain uutta.
Kuinka paljon haastavempi tilanne sitten olisikaan, jos samainen esine pitäisi hakea suoraan sen edelliseltä omistajalta, joka ehkä olisi valmiiksi asennoitunut minuun jotenkin negatiivisesti?
Typerää roinaa tyrkytät muille.
Mä lahjoitan torissa, 1800- luvun huonekaluja mm. On tullut kiirettä kun monet on halunneet ko. Huonekaluja, joita olen perinyt. Ilmaiseksi vaan torii, sulla tuskin on edes huonekaluja tarjottavana.
Suurimmalla osalla kommentoijista menee aloituksen pointti ohi, en tiedä onko sitten tarkoituksellista, kunhan pääsee öyhöttämään.
Mutta siis kysyn edelleen: onko Suomessa oikeasti niin köyhiä ihmisiä, että he näkevät nälkää? Näistä kerrotaan mediassa. Jos itse näkisin nälkää niin hakisin ne ilmaiset tavarat vaikka repullinen kerrallaan pyörällä tai naapurin lasten pulkalla.
Myös kommenttien ja omien havaintojeni perusteella Suomessa ei tällaista köyhyyttä ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikeasti ymmärrä, mitä ap olettaa että minä olisin köyhänä ihmisenä moraalisesti velvollinen hakemaan häneltä. Omistan ruokapöydän, omistan astioita, omistan sen verran vaatteita kuin on tarve. Mitään ylimääräistä en halua, koska minulla on boomerivanhempieni hamstrailuista ihan riittävästi kokemusta. Jos aloittajalla olisi jotain oikeasti hyödyllistä käyttötavaraa, ne haettaisiin heti. Sen sijaan niillä mainoslippiksillä ja vanhoilla tietokirjasarjoilla ei köyhäkään tee yhtään mitään.
Voi herranjestas millaista porukkaa täällä kommentoi. En ole tässä velvoittamassa yhtään ketään hakemaan minulta yhtään mitään! Jos et ymmärrä aloituksen pointtia, niin älä kommentoi!
Lol, no kun nyt meni noin tunteisiin mutta et edelleenkään pysty täsmentämään näiden TOSI HYVIEN tavaroidesi luonnetta niin kokeillaan, löytyisikö sieltä:
Tämä kertoo vain sen mitä ap aloituksessa sanoi. Et sinä ole oikeasti köyhä jos vain noin arvokkaat asiat kelpaa omaiseksi.
Itselläni on kirpparipöytä pitkästä aikaa. Viimeksi oli ehkä kaksi vuotta sitten. Voi liittyä vuodenaikaankin, mutta pistin merkille, että kirpparilla on todella hyvää perustavaraa tarjolla nyt. Varmasti aloittajalla sama juttu. Ihan uudenveroista kampetta tuotu tilaa viemästä. Ongelma on siinä, että tuotteet on hinnoiteltu ns todellisen arvon eikä kilpailun mukaan.
Ilmaiseksi ei kukaan ota, kun " kaikilla on kaikkea". Tavara todellakin on aikamme läskiä.
vie romusi kaatopaikalle. miksi muiden pitäisi sinun roskasi hävittää sinun puolestasi?
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla kommentoijista menee aloituksen pointti ohi, en tiedä onko sitten tarkoituksellista, kunhan pääsee öyhöttämään.
Mutta siis kysyn edelleen: onko Suomessa oikeasti niin köyhiä ihmisiä, että he näkevät nälkää? Näistä kerrotaan mediassa. Jos itse näkisin nälkää niin hakisin ne ilmaiset tavarat vaikka repullinen kerrallaan pyörällä tai naapurin lasten pulkalla.
Myös kommenttien ja omien havaintojeni perusteella Suomessa ei tällaista köyhyyttä ole.ap
Kuvitteletko että ihmiset käyvät leipäjonossa ihan huvikseen? Ja siis miten siihen koettuun nälkään auttaa se että tulee hakemaan sinulta vanhan cd-hyllyn ja palapelin? Nekö on tarkoitus syödä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kirpparipöytä pitkästä aikaa. Viimeksi oli ehkä kaksi vuotta sitten. Voi liittyä vuodenaikaankin, mutta pistin merkille, että kirpparilla on todella hyvää perustavaraa tarjolla nyt. Varmasti aloittajalla sama juttu. Ihan uudenveroista kampetta tuotu tilaa viemästä. Ongelma on siinä, että tuotteet on hinnoiteltu ns todellisen arvon eikä kilpailun mukaan.
Ilmaiseksi ei kukaan ota, kun " kaikilla on kaikkea". Tavara todellakin on aikamme läskiä.
No en tiedä, millä ihmeen kirppareilla olet käynyt, mutta itse olen pistänyt merkille että laatu on pikemminkin romahtanut viimeisten 5-10 vuoden aikana. Jotain kusenpolttamia leggareita ja nyppyisiä trikoopaitoja myydään lähes samalla hinnalla kuin uutena.
Vierailija kirjoitti:
Myös kommenttien ja omien havaintojeni perusteella Suomessa ei tällaista köyhyyttä ole.ap
Menee vähän överiks kun rikas alkaa arvostamaan, kuka on köyhä ja kuka ei, ja kuka köyhä on parempi kuin toinen köyhä 🤦
Tiesitkö muuten, että toimeentulotuella ollessa ei saa tienata latiakaan?
Ja joku koditon tuskin saa varastoitua sitä sun rojua myytäväksi. Sitäpaitsi siellä on paljon työkyvyttömiä syystä tai toisesta, ei se osta-kunnosta-myy hommataan ihan kaikille ole.
Ootko muuten niitä jotka määkii joka vuosi että "menkää metsään"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo vain sen mitä ap aloituksessa sanoi. Et sinä ole oikeasti köyhä jos vain noin arvokkaat asiat kelpaa omaiseksi.
Et tajua yhtään mitään. Miksi köyhän ihmisen pitäisi ottaa vastaan ap:n palapeli, ellei hän sitten onnekkasti ole nimenomaan palapelien harrastaja? Ja mistä lähtien kengät, puhelin tai pölynimuri ovat olleet jotain luksustuotteita, joita köyhällä ei tarvitsekaan olla?
Annapa ihmisten itse valita tavaransa. Joku haluaa uutta, toinen vanhaa. Ei riidellä. Tasa-arvoa. Ei turhaa kinaa. Nyt kaikkien pitää kasvaa aikuiseksi jo.
Lopeta kitinä ja vie ne paskasi kierrätyskeskukselle, jos huolivat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap haluisit noista kamoista eroon, veisit ne vaan lähimpään kierrätyskeskukseen, fidalle tai vastaavaan hyväntekeveäisyysmyymälään.
Näinhän se on, mutta kun ap haluaa päteä palstalla.
Seuraan näitä ryhmiä ja tarvitsisin kyllä moniakin asioita, mutta pikku kopperossani ei ole säilytystilaa! Eikä autoa hakea, julkisilla hgin toiselle kestää hakea 2h edestakaisin.
No pystytkö ymmärtämään, että en halua listata niitä tavaroita tänne, koska joku keskustelija voi olla siinä ryhmässä ja siten saisi tietoon mun nimen ja FB-profiilin?? Täällä on niin rankkaa kiusaamista, että en ikinä ottaisi sitä riskiä.