Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (201)

Vierailija
101/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla niin köyhällä on autoa, että pääsisi hakemaan.

Kukaan ei ole edes kysynyt näistä. Voisin viedäkin pihaan sellaiselle, jolla ei ole autoa.

Mites se siitä pihaltaan sitten sais vietyä sinne kirpparille asti? Kenellä on tilaa säilöä toisten rojuja ja sitten myydä niitä?

Ilmoita roska lavalla, mikäli on fiksua roipetta, hakijoita löytyy.

Facen kirppis ryhmistä ei ole tietoa.

Vierailija
102/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muutama euro ei markkaa mitään (että saisit sen myymällä eteenpäin ilmaiseksi saamasi asian tai ihan vaan käyttökelpoisen tavaran itsellesi) niin olen ap:n kanssa samaa mieltä että on suhteellista köyhyyttä. Jos oikeasti tekisi tiukkaa niin kyttäisit tällaisia tilaisuuksia torista ja muualta. Näin ainakin itse tein 15 vuotta sitten kun oli tosi tiukkaa, mutta ehkä nykyisin köyhilläkin menee paremmin.

Mutta kun kirppiksillä ei mene nyt mikään kaupaksi. Täytyy olla autokyyti, tai jos bussilla menee, niin tulee iso lisä kuluihin. Köyhillä ei yleensä ole autoa.

Lisäksi, toimeentulotukea saavat ei voi myydä mitään. Lähes kaikki kirppikset tulouttavat rahat pankkitilille. Jos pöydän tuotto pentavaralle on 50e, ja siitä maksaa bussikuluja 3 päivånä, käteen jää ehkä sitten se 30e. Ja se koko 50e tuotto vähennetään toimeentulotuesta = jäät tappiolle.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lahjoittaa niin onhan noita fidoja, kierrätyskeskuksia ym. Ottavat vastaan hyväkuntoista tavaraa. Joissakin taloyhtiöissä voi hyväkuntoista tavaraa jättää vaikka laatikossa kierrätyspisteen läheisyyteen - jos jotain kiinnostaa, niin kyllä tavara sieltä katoaa. Kirjaistoissa, sairaaloissa, vanhainkodeissa saattaa olla kierrätyshyllyjä kirjoille, lehdille ja elokuville. Seurat ym. saattavat olla kiinnostuneita lahjoituksista. Lastentavaraa voi ehkä tarjota päiväkodeille. Jos sinulla on uudenveroisia pakkauksissa olevia tuotteita (joululahjoja) voit tarjota niitä pelastusarmeijan keräyksiin joulun alla.

On siis paljon tahoja, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita lahjoituksistasi. Pitääkö tähän  kuvioon välttämättä saada joku "kiitollinen köyhä"?

Vierailija
104/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muutama euro ei markkaa mitään (että saisit sen myymällä eteenpäin ilmaiseksi saamasi asian tai ihan vaan käyttökelpoisen tavaran itsellesi) niin olen ap:n kanssa samaa mieltä että on suhteellista köyhyyttä. Jos oikeasti tekisi tiukkaa niin kyttäisit tällaisia tilaisuuksia torista ja muualta. Näin ainakin itse tein 15 vuotta sitten kun oli tosi tiukkaa, mutta ehkä nykyisin köyhilläkin menee paremmin.

Mutta kun kirppiksillä ei mene nyt mikään kaupaksi. Täytyy olla autokyyti, tai jos bussilla menee, niin tulee iso lisä kuluihin. Köyhillä ei yleensä ole autoa.

Lisäksi, toimeentulotukea saavat ei voi myydä mitään. Lähes kaikki kirppikset tulouttavat rahat pankkitilille. Jos pöydän tuotto pentavaralle on 50e, ja siitä maksaa bussikuluja 3 päivånä, käteen jää ehkä sitten se 30e. Ja se koko 50e tuotto vähennetään toimeentulotuesta = jäät tappiolle.  

Ymmärrän ihan täysin ettei kirppis tänä päivänä kannata, mutta netin kautta saa myytyä täysin ilmaiseksi.

Vierailija
105/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla köyhilläkin on aivan tarpeeksi kippoa ja kuppia, joita ilmeisesti tavarasi ovat.

Vierailija
106/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ahkerasti käyttänyt Facebookin annetaan-palstoja hyödyksi sekä pois antaessani että hakiessani käyttöön tavaraa.

Sen olen huomannut, että esim. työttömät ja köyhät eivät juuri koskaan halua mitään. Melkein kaikki ilmaisen tavaran hakijat ovat työssäkäyviä, moni tulee pihaan jopa hyvällä autolla.

Köyhät vain itkevät ja itkevät, kun rahat ei riitä, kaikki maksaa, ei ole rahaa mihinkään. Mutta eivät myöskään näköjään halua mitään. Ainoan poikkeuksen ovat tehneet Ukrainan pakolaiset. 

Kotimainen köyhä ilmeisesti hakisi ilmaiseksi ainoastaan kaljaa, jos sitä jaettaisiin.

Vierailija
107/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mitä tavaroita nämä ihan konkreettisesti ovat? Uskallan veikata että just sitä samanlaista sekalaista sälää ja tilpehööriä mitä ihmisillä tursuaa kaikki nurkat muutenkin. Jos ne ei itsellesikään kelpaa niin miksi köyhän ihmisen pitäisi ne ottaa vain siksi että hän on köyhä? 

Vierailija
108/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän nykyään roskikseen kaiken, lasten hyväkuntoiset sade varusteet, yhden talven käytetyt talvihaalarit, pieneksi jääneet polkupyörät, lelut, lasten rattaat, aivan kaiken. 

Myyminen ei maksanut vaivaa, moni kinusi ilmaiseksi tai valitti väärän värisestä haalarista tai kuluneista vaunujen renkaista. Vaihdoin lahjoittamiseen, yhteydenotot väheni, mutta jotkut hakivat kaiken mutta yllättäen ne ilmestyivät Toriin myyntiin. Eli helpommalla pääsen kun heitän kaiken pois.

Vierailija
109/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat lahjoittaa niin onhan noita fidoja, kierrätyskeskuksia ym. Ottavat vastaan hyväkuntoista tavaraa. Joissakin taloyhtiöissä voi hyväkuntoista tavaraa jättää vaikka laatikossa kierrätyspisteen läheisyyteen - jos jotain kiinnostaa, niin kyllä tavara sieltä katoaa. Kirjaistoissa, sairaaloissa, vanhainkodeissa saattaa olla kierrätyshyllyjä kirjoille, lehdille ja elokuville. Seurat ym. saattavat olla kiinnostuneita lahjoituksista. Lastentavaraa voi ehkä tarjota päiväkodeille. Jos sinulla on uudenveroisia pakkauksissa olevia tuotteita (joululahjoja) voit tarjota niitä pelastusarmeijan keräyksiin joulun alla.

On siis paljon tahoja, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita lahjoituksistasi. Pitääkö tähän  kuvioon välttämättä saada joku "kiitollinen köyhä"?

Ap:n motiivi ei oikeasti ole löytää ottaja tavaroilleen vaan todistella että Suomessa ei ole köyhyyttä. 

Vierailija
110/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kirppiksellä menee kaupaksi vain merkkikamat. Vaikka olisi siistiä ja käyttökelpoista tavaraa, niin ei kelpaa jos merkki on väärä. Tämäkin mukamas köyhyys on hevonvıtusta repäisty. Ei oo köyhyyttä nähtykään.

Köyhällä ei ole varaa ostaa pazkaa. Itsekin olen köyhä, mutta silloin kun ostan jotain niin ostan kunnollista.  En halua nurkkiini huolaatuista rojua enkä muutenkaan kannata kertakäyttökulttuuria. 

Minä köyhänä ostan vaatteeni Tokmannin alesta. Hyvin kestää monta vuotta. Nytkin käytössä oleva kevyttoppatakki on lähes uudenveroinen ja on jo useamman vuoden vanha. Köyhällä, ainakaan minulla ei ole varaa ostaa kallista.

Vierailija
111/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitän nykyään roskikseen kaiken, lasten hyväkuntoiset sade varusteet, yhden talven käytetyt talvihaalarit, pieneksi jääneet polkupyörät, lelut, lasten rattaat, aivan kaiken. 

Myyminen ei maksanut vaivaa, moni kinusi ilmaiseksi tai valitti väärän värisestä haalarista tai kuluneista vaunujen renkaista. Vaihdoin lahjoittamiseen, yhteydenotot väheni, mutta jotkut hakivat kaiken mutta yllättäen ne ilmestyivät Toriin myyntiin. Eli helpommalla pääsen kun heitän kaiken pois.

Miksi ei saisi myydä jos lahjoitat ilmaiseksi pois jotain?

Vierailija
112/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän ärsyttää täällä kommentoijat, jotka puhuvat rojuista, romuista ja jopa roskista. Kun nimenomaan aloituksessa kerroin, että kaikki tavarat on tosi hyviä ja siistejä, osa uusia. Menkää meuhkaamaan johonkin muuhun keskusteluun.

ap

No mutta sun esimerkki näistä sun lahjoitettavista tavaroista oli: palapeli

Niin ei kai tarvitse ihmetellä, jos kommentit sitten on mitä on? Tosiaan saman rahan saa pienemmällä vaivalla pulloja keräämällä.

Vierailija
113/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla niin köyhällä on autoa, että pääsisi hakemaan.

Kukaan ei ole edes kysynyt näistä. Voisin viedäkin pihaan sellaiselle, jolla ei ole autoa.

Mites se siitä pihaltaan sitten sais vietyä sinne kirpparille asti? Kenellä on tilaa säilöä toisten rojuja ja sitten myydä niitä?

Ilmoita roska lavalla, mikäli on fiksua roipetta, hakijoita löytyy.

Facen kirppis ryhmistä ei ole tietoa.

Aloittajahan on tarjonnut näitä "hyviä" tavaroitaan ilmaiseksi, eikä kukaan ole huolinut.

Sitten hän vielä väittää, että joku tekisi kyseisillä tavaroilla voittoa myymällä ne eteenpäin. :D

Vierailija
114/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt oikeasti ymmärrä, mitä ap olettaa että minä olisin köyhänä ihmisenä moraalisesti velvollinen hakemaan häneltä. Omistan ruokapöydän, omistan astioita, omistan sen verran vaatteita kuin on tarve. Mitään ylimääräistä en halua, koska minulla on boomerivanhempieni hamstrailuista ihan riittävästi kokemusta. Jos aloittajalla olisi jotain oikeasti hyödyllistä käyttötavaraa, ne haettaisiin heti. Sen sijaan niillä mainoslippiksillä ja vanhoilla tietokirjasarjoilla ei köyhäkään tee yhtään mitään. 

Vierailija
115/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myyn vintedissä ja kesällä käyn Hietsussa. Mulla on hyvin tilaa kotona, kirppistavarat eivät ole tiellä.

Oon nyt 2 kesää tehnyt niin, että laitan tavaraa vintediin ja sitten kesällä laitan olen lomalla -päälle ja käyn pari krt Hietsussa myymässä.

Ne, mitkä ei mene, otan kuvan ja kirjoitan ei mennyt kaupaksi vintedissä eikä hietsussa, kelpaako sulle. 
Toriin ilmoitus ja viim 24 h sisällä on haettu . Kovasti kiiteltykin

Vierailija
116/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et osaa käyttää vaatteiden keräyslaatikoita vai onko sulla joku raivo-oikeistolainen ideologinen syy olla käyttämättä niitä? 

Vierailija
117/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ahkerasti käyttänyt Facebookin annetaan-palstoja hyödyksi sekä pois antaessani että hakiessani käyttöön tavaraa.

Sen olen huomannut, että esim. työttömät ja köyhät eivät juuri koskaan halua mitään. Melkein kaikki ilmaisen tavaran hakijat ovat työssäkäyviä, moni tulee pihaan jopa hyvällä autolla.

Köyhät vain itkevät ja itkevät, kun rahat ei riitä, kaikki maksaa, ei ole rahaa mihinkään. Mutta eivät myöskään näköjään halua mitään. Ainoan poikkeuksen ovat tehneet Ukrainan pakolaiset. 

Kotimainen köyhä ilmeisesti hakisi ilmaiseksi ainoastaan kaljaa, jos sitä jaettaisiin.

Minä olen sisustanut kotini facen roskalavan tavaroilla niin huonekalut kuin keittiöön tarvittavat astiat. Ei ole helppoa ja nopeaa hommaa, mutta kiitollinen olen ihmisille, jotka antavat tarpeettomat kiertoon.

Vierailija
118/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisivatko romanikerjäläiset huolia hyvää tavaraa joko perheelle tai myytäväksi?

Vierailija
119/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikeasti ymmärrä, mitä ap olettaa että minä olisin köyhänä ihmisenä moraalisesti velvollinen hakemaan häneltä. Omistan ruokapöydän, omistan astioita, omistan sen verran vaatteita kuin on tarve. Mitään ylimääräistä en halua, koska minulla on boomerivanhempieni hamstrailuista ihan riittävästi kokemusta. Jos aloittajalla olisi jotain oikeasti hyödyllistä käyttötavaraa, ne haettaisiin heti. Sen sijaan niillä mainoslippiksillä ja vanhoilla tietokirjasarjoilla ei köyhäkään tee yhtään mitään. 

Voi herranjestas millaista porukkaa täällä kommentoi. En ole tässä velvoittamassa yhtään ketään hakemaan minulta yhtään mitään! Jos et ymmärrä aloituksen pointtia, niin älä kommentoi!

Vierailija
120/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä roskalavaryhmässä edelleen hyvä tavara vaihtaa omistajaa nopeasti.

Sellaisia tavaroita ei huolita, jotka täytyy ottaa "kaikki kerralla". Etenkin jos tavaraa on paljon.

Onhan nää ryhmät aivan karseita, facebookin algoritmi laittaa postaukset mihin järjestykseen sitä huvittaa ja minkäänlaisen hakutoiminnon käyttö ei käytännössä ole mahdollista.

FB:n kirppisryhmä on ihan kuraa. Oikeet myyjät ja ostajat on torissa, joten sinne kannattaa laittaa myyntiin/tarjolle. Tavarasta riippuen tietty, ei sielläkään kaikki liiku tai liikkuu hitaasti.