Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (201)

Vierailija
81/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin Toriin. Multa on sieltä vaan hyviä kokemuksia. Kaikki on hakeneet tavarat suoraan mun alaovelta, kantaneet itse pois ja useimmiten laittaneet vielä kiitos viestin perään. Joku jopa toi suklaalevyn, mikä oli tosi kiva yllätys enkä sitä mitenkään pyytänyt.  Todella mukavia ihmisiä ja kaikki tavarat on lähtenyt todella nopeesti. 

Oon myös myynyt torissa ja jos tuotteen hinta on kohdallaan niin kyllä se kaupaksi menee ja nopeasti. 

Vierailija
82/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

'nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?'

Siltähän se hieman vaikuttaa. Tässä tapauksessa,ap ei vaikuta kovin halukkaalta näkemään vaivaa rojustaan eroon pääsemiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitatko ap, että meidän köyhien pitäisi hävittää sun roinat oletetulla kirppis tuotolla? Varmaan harvassa tällaiset hyvä tekijät.

Tämä. Tavara teettää työtä. Mieti sitä, kun seuraavan kerran ostat jotain kamaa. 

Vierailija
84/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla niin köyhällä on autoa, että pääsisi hakemaan.

Voi vettu. Autonhan se tarvii jos pikkutavaraa haet 😄 Näillä ei varmaan ole edes bussikorttia, tai pyörää, tai lieneekö edes jalkoja. Seliseliseliseliseliseli...

Ei kukaan ole velvollinen ottamaan vastaan toisen tavaroita, joten mitä ihmettä skitsoatte? Sp voisi itse miettiä omia kulutustottumuksia jos kaapit on täynnä roinaa ja rompetta mistä pitää päästä eroon. 

Koska vıtuttaa tämä ihmisten ainainen ruikutus köyhyydestä. Totuus on se, että itseä pidetään köyhänä jos ei ole varaa siihen mitä keskimäärin on muillakin. Monen kulutustottumuksen ajatellaan olevan ikään kuin perusoikeus sosiaaliluokkaan katsomatta. Eihän se maailma nyt jumalauta niin toimi.

Vierailija
85/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, mutta rupes tekemään mieli pillua 🤔

T: pertsa

Vierailija
86/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla niin köyhällä on autoa, että pääsisi hakemaan.

Voi vettu. Autonhan se tarvii jos pikkutavaraa haet 😄 Näillä ei varmaan ole edes bussikorttia, tai pyörää, tai lieneekö edes jalkoja. Seliseliseliseliseliseli...

Ei kukaan ole velvollinen ottamaan vastaan toisen tavaroita, joten mitä ihmettä skitsoatte? Sp voisi itse miettiä omia kulutustottumuksia jos kaapit on täynnä roinaa ja rompetta mistä pitää päästä eroon. 

Koska vıtuttaa tämä ihmisten ainainen ruikutus köyhyydestä. Totuus on se, että itseä pidetään köyhänä jos ei ole varaa siihen mitä keskimäärin on muillakin. Monen kulutustottumuksen ajatellaan olevan ikään kuin perusoikeus sosiaaliluokkaan katsomatta. Eihän se maailma nyt jumalauta niin toimi.

Ei köyhiä ja vähäosaisia kannata noin kadehtia. Köyhyydessä ei ole mitään hienoa.

Vierailija
87/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutama euro ei markkaa mitään (että saisit sen myymällä eteenpäin ilmaiseksi saamasi asian tai ihan vaan käyttökelpoisen tavaran itsellesi) niin olen ap:n kanssa samaa mieltä että on suhteellista köyhyyttä. Jos oikeasti tekisi tiukkaa niin kyttäisit tällaisia tilaisuuksia torista ja muualta. Näin ainakin itse tein 15 vuotta sitten kun oli tosi tiukkaa, mutta ehkä nykyisin köyhilläkin menee paremmin.

Vierailija
88/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki näissä tavaran lahjoittajissa on joskus sekin, etteivät he itse vain näe sitä miten arvottomia/turhia ne niiden tyrkyttämät tavarat on. 

Niinpä. Esim ukrainalaisille kerättyihin avustuksiin mummot "lahjoittivat" haisevia, homeisia ja täysin käyttökelvottomia vaatteita ja kenkiä.

Ja muille kerrottiin ylpeänä kuinka lahjoitettiin paljon HYVÄÄ tavaraa.

Vierailija
89/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kirppiksellä menee kaupaksi vain merkkikamat. Vaikka olisi siistiä ja käyttökelpoista tavaraa, niin ei kelpaa jos merkki on väärä. Tämäkin mukamas köyhyys on hevonvıtusta repäisty. Ei oo köyhyyttä nähtykään.

Köyhällä ei ole varaa ostaa pazkaa. Itsekin olen köyhä, mutta silloin kun ostan jotain niin ostan kunnollista.  En halua nurkkiini huolaatuista rojua enkä muutenkaan kannata kertakäyttökulttuuria. 

Vierailija
90/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran vuodessa kaapit läpi ja vien kirppikselle/kierrätykseen tarpeettomat. Ei ole isokaan vaiva. Isompi vaiva olisi alkaa viestitellä ostajien ja hakijoiden kanssa ja vastailla tyhmiin kysymyksiin ja sopia aikatauluja ja sietää ohareita ja kaikkea omituista. Enkä halua tuntemattomia ihmisiä kotiovelle. 

Vierailija
91/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä roskalavaryhmässä edelleen hyvä tavara vaihtaa omistajaa nopeasti.

Sellaisia tavaroita ei huolita, jotka täytyy ottaa "kaikki kerralla". Etenkin jos tavaraa on paljon.

Vierailija
92/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimpaan ääneen rahan puutteesta valittavat ovat joko 
A) Trolleja

tai
B) Puute on nimenomaan ilmaisesta rahasta, jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
93/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä roskalavaryhmässä edelleen hyvä tavara vaihtaa omistajaa nopeasti.

Sellaisia tavaroita ei huolita, jotka täytyy ottaa "kaikki kerralla". Etenkin jos tavaraa on paljon.

Onhan nää ryhmät aivan karseita, facebookin algoritmi laittaa postaukset mihin järjestykseen sitä huvittaa ja minkäänlaisen hakutoiminnon käyttö ei käytännössä ole mahdollista.

Vierailija
94/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppiksillä on hyvääkin tavaraa, mutta niissä on usein sama tai lähes sama hinta kuin uudella kaupassa.

Tällöin suosin kauppoja, jotka kuitenkin maksavat verot ja jossa on palautusoikeus.

Vierailija
95/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän ärsyttää täällä kommentoijat, jotka puhuvat rojuista, romuista ja jopa roskista. Kun nimenomaan aloituksessa kerroin, että kaikki tavarat on tosi hyviä ja siistejä, osa uusia. Menkää meuhkaamaan johonkin muuhun keskusteluun.

ap

Vierailija
96/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?'

Siltähän se hieman vaikuttaa. Tässä tapauksessa,ap ei vaikuta kovin halukkaalta näkemään vaivaa rojustaan eroon pääsemiseksi.

Ilmeisesti ap:n romut on jotain sellaista kamaa jolle ei vaan yksinkertaisesti ole mitään kysyntään. 

Vierailija
97/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tavara on sinun mielestäsi hyvä, ap, ei tarkoita sitä, että kaikkien mielestä on.

Vierailija
98/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän ärsyttää täällä kommentoijat, jotka puhuvat rojuista, romuista ja jopa roskista. Kun nimenomaan aloituksessa kerroin, että kaikki tavarat on tosi hyviä ja siistejä, osa uusia. Menkää meuhkaamaan johonkin muuhun keskusteluun.

ap

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta kiinnostaisi tietää että mitä ne sinun hyvät tavarat oikein on?  

Vierailija
99/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kerran vuodessa kaapit läpi ja vien kirppikselle/kierrätykseen tarpeettomat. Ei ole isokaan vaiva. Isompi vaiva olisi alkaa viestitellä ostajien ja hakijoiden kanssa ja vastailla tyhmiin kysymyksiin ja sopia aikatauluja ja sietää ohareita ja kaikkea omituista. Enkä halua tuntemattomia ihmisiä kotiovelle. 

Näin se on minunkin tehtävä. Olin kai jotenkin naiivi kun ajattelin jonkun pienituloisen iloitsevan mahdollisuudesta tienata vähän ekstraa.

ap

Vierailija
100/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhän pitäisi ottaa muiden romut nurkkiinsa? Kai köyhälläkin on oikeus kieltäytyä liiasta tavarasta.