Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi

Vierailija
03.03.2026 |

"Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi" 

Siis eihän tämä otsikko ole totta. Ihan törkeä click bate otsikko!

Voihan sitä opiskella alemmillakin tuilla.

Sitten artikkelin kuvatekstissä sanotaan: "Helmikuun alussa astui voimaan lakimuutos, jonka jälkeen ei ole enää mahdollista opiskella ja saada täyttä toimeentulotukea".

Kommentit (271)

Vierailija
241/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyllä täysin kohtuutonta että lukioikäisen pitäisi rahoittaa opintojaan opintolainalla. Eikö tässä maassa ole järjen hiventäkään jäljellä??

Ensisijaisesti lukiolaisen elättävät vanhemmat, tarvittaessa vaikka isovanhempien avustuksella. Jos tämä oikeasti ei ole mahdollista niin sitten pitäisi tukia saada sen verran, ettei toisen asteen aikana joudu ottamaan velkaa.

Olen 15 v yh. Lapsi haaveilee lukiosta mutta itse olen työtön. En tiedä miten  tukiasiat menisivät...eli lapsi ottaisi lainaa opintoihin? 

Ainakaan lapsen ei kannata venyttää lukiota nelivuotiseksi ellei ole jotain ihan erityistä syytä. 

Syy on meillä se, että sen lukion ohjelma on suunniteltu nelivuotiseksi. Nyt toki mietitään, onko mahdollista nopeuttaa ja tehdä vain aivan minimit, mutta ei sekään toki estä velkaantumista, 1,5 vuotta x 850e kk velkaa tulisi silti, mikä ei ole pieni summa. 

Vierailija
242/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyllä täysin kohtuutonta että lukioikäisen pitäisi rahoittaa opintojaan opintolainalla. Eikö tässä maassa ole järjen hiventäkään jäljellä??

Ensisijaisesti lukiolaisen elättävät vanhemmat, tarvittaessa vaikka isovanhempien avustuksella. Jos tämä oikeasti ei ole mahdollista niin sitten pitäisi tukia saada sen verran, ettei toisen asteen aikana joudu ottamaan velkaa.

Olen 15 v yh. Lapsi haaveilee lukiosta mutta itse olen työtön. En tiedä miten  tukiasiat menisivät...eli lapsi ottaisi lainaa opintoihin? 

Ainakaan lapsen ei kannata venyttää lukiota nelivuotiseksi ellei ole jotain ihan erityistä syytä. 

Syy on meillä se, että sen lukion ohjelma on suunniteltu nelivuotiseksi. Nyt toki mietitään, onko mahdollista nopeuttaa ja tehdä vain aivan minimit, mutta ei sekään toki estä velkaantumista, 1,5 vuotta x 850e kk velkaa tulisi silti, mikä ei ole pieni summa. 

Sitä opintolainaa ei ole pakko nostaa täysimääräisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo on hyvin erikoista, että oppitovelvollisuus voi laittaa ihmiset velkaantumaan. Ei se paljon lämmitä, ettei lukiokirjoista tarvi maksaa, jos on pakkoo ottaa opintolainaa jotta kykenee suoriutumaan oppivelvollisuudestaan. 

Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi olla mahdollisuus halutessaan lopettaa opinnot ja siirtyä työnhakuun. 

Kyllähän tuo on hyvin erikoista, että oppitovelvollisuus voi laittaa ihmiset velkaantumaan. Ei se paljon lämmitä, ettei lukiokirjoista tarvi maksaa, jos on pakkoo ottaa opintolainaa jotta kykenee suoriutumaan oppivelvollisuudestaan. 

Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi olla mahdollisuus halutessaan lopettaa opinnot ja siirtyä työnhakuun. 

Tämähän se nimenomaan onkin oikeistolaisten tarkoitus: että yhä useampi joutuisi jättämään koulut kesken. Peruskoulupohjalta he ovat huono-osaista halpatyövoimaa vailla mitään mahdollisuuksia elämässä. Oikeisto haluaa tällaista lisää Suomeen. Sitten nämä ihmiset eivät kilpaile opiskelupaikoista oikeistolaisten lasten kanssa. Nythän voi käydä nin, että lahjakas köyhän perheen lapsi nappaa opiskelupaikan keskinkertaisen oikeistolaisperheen vesan nenän edestä, ja keskinkertainen köyhän perheen lapsi kiilaa tyhmien oikeistolaisperheen lasten edelle. Ja tähän oikeisto haluaa muutoksen, ja siksi pyrkii raivaamaan esteet pois tyhmimpien jälkeläistensä edeltä.

Nuoren kannalta huonoin mahdollinen vaihtoehto on jättää kesken toisen asteen opinnot ja siirtyä työnhakuun peruskoulun papereilla. Jokainen ymmärtää, että mitään mahdollisuuksia hyvään elämään ei niistä lähtökohdista ole: lähes kaikki ovet sulkeutuvat nenän edestä, mahdollisuudet kapenevat minimiin, edessä on todennäköinen köyhyys, josta ei ole ulospääsyä.

Vierailija
244/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kaikki lukiot pitää pystyä suorittamaan kolmessa vuodessa. Halutessaan voi venyttää neljään.

Vierailija
245/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästelin tuota 15 vuotiaan äitiä, jonka oma urasuunnitelma on työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki. Toimeentulotuki pienene kun lapsi täyttää 18? Pieneneehän se silloin huolimatta siitä, mitä koulua lapsi käy vai käykö ollenkaan ts. omaa lastaan ei ole varaa elättää (tai ei halua). Kyllä lapsen kannattaa tosiaan silloin ajatella omaa tulevaisuuttaan, ottaa se laina ja muuttaa pois kotoa.

Ei se kotoa muutto ilmaista ole. Kesän ajalta lukiolainen tai opiskelija ei saa edes sitä kakkosella alkavaa asumislisää.

Ja mitä tulee työllistymiseen, lukiolaisen vanhemmalla voi tulla jo ikä vastaan työmarkkinoilla, jotka hallitus on muutenkin tyrinyt - 100 000-politiikalla. Yksinhuoltajalla voi olla uralla cv-aukkoja. Itse olen päivät te-koulutuksessa ja illat ja viikonloput teen toisia opintoja. , Pelkän palkattoman harjoittelupaikan löytäminen on kiven alla. 

-eri

Mutta eihän sillä äidilläkään ollut varaa elättää täysi-ikäistään. Vaihtoehdot vähissä.

Vierailija
246/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on. Jos nuori asuu kotona, niin koko laina katsotaan perheen tuloksi. Sen sijaan nuoren asumismenoja ei noteerata mitenkään, eikä asumiseen tule senttiäkään tukea. Nuori saa vain n. 100 euron opintotuen ja työtön vanhempi työttömyyskorvauksen ja pien asumistuen yhdelle yhden vuokranormien mukaan, vaikka asunnossa (kaksio) asuu tosiasiallisesti kaksi. Loppu on otettava velkaa eli 850e.silti jäädään alle tt-normien, mutta muuta ei tule. 

Omillaan asumisessa on omat kulunsa, vuokra, sähkö, vesi, netti, matkaliput, kalusteet, tarvikkeet, ei asumislisää kesällä, pitkä matka lukioon, yksinäisyys, hullu kämppis jne. Vain huonoja vaihtoehtoja tarjolla. 

Vierailija
247/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhu sitten oikealla nimellä, äläkä näsäviisastele. Se lisä alkaa kakkosella. Sillä ei paljon vuokria maksella. Velkaantuu joka tapauksessa ja olot huononevat, ei kovin hyvä idea. "

Opiskelija saa siis ASUMISLISÄN ja OPINTOTUEN. Yhteensä joku noin 500e? Eli ei kyllä tarvi paljoa velkaantua. Opintotukea ei tarvi nostaa täysmääräisenä. Jos valitsee soluasumisen niin ei välttämättä tarvi edes nostaa ollenkaan lainaa tai enintään joku 100e kuussa tyyliin. Ja jos vuoden pitää elää lainalla (jos suorittaa neljässä vuodessa ja mikään pakko ei ole lukiota noin pitkittää) nii tuohan tekee 100 euroa kertaa 12 eli opiskelija velkaantuu 1200 euroa neljäntenä lukiovuotenaan. Ei ole iso summa. 

Ei ihme että ihmiset on köyhiä kun täällä on niin yksinkertaista porukkaa. Panikoidaan ja huudetaan kauhusta ja ajatellaan että nyt kaikki on mennyttä vi tun rikkaat sor taa... Asenteenne on todella myrkyllinen niin itsellenne kuin ympäristöllenne. Järkevä ihminen alkaa miettiin vaihtoehtoja ja kas niitä kyllä löytyy. Elämä jatkuu ja lukion voi käydä. Tuntuu että ihmisiä on jotenkin kans a nki ihote tt u nyt ihan liikaa hallituksen uudistuksia vastaan niin että järki ei monilla enää kulje päässä...

Vierailija
248/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puhu sitten oikealla nimellä, äläkä näsäviisastele. Se lisä alkaa kakkosella. Sillä ei paljon vuokria maksella. Velkaantuu joka tapauksessa ja olot huononevat, ei kovin hyvä idea. "

Opiskelija saa siis ASUMISLISÄN ja OPINTOTUEN. Yhteensä joku noin 500e? Eli ei kyllä tarvi paljoa velkaantua. Opintotukea ei tarvi nostaa täysmääräisenä. Jos valitsee soluasumisen niin ei välttämättä tarvi edes nostaa ollenkaan lainaa tai enintään joku 100e kuussa tyyliin. Ja jos vuoden pitää elää lainalla (jos suorittaa neljässä vuodessa ja mikään pakko ei ole lukiota noin pitkittää) nii tuohan tekee 100 euroa kertaa 12 eli opiskelija velkaantuu 1200 euroa neljäntenä lukiovuotenaan. Ei ole iso summa. 

Ei ihme että ihmiset on köyhiä kun täällä on niin yksinkertaista porukkaa. Panikoidaan ja huudetaan kauhusta ja ajatellaan että nyt kaikki on mennyttä vi tun rikkaat sor taa... Asenteenne on todella myrkyllinen niin itsellenne kuin ympäristöllenne. Järkevä ihminen alkaa miettiin vaihtoehtoja ja kas niitä kyllä löytyy. Elämä jatkuu ja lukion voi käydä. Tuntuu että ihmisiä on jotenkin kans a nki ihote tt u nyt ihan liikaa hallituksen uudistuksia vastaan niin että järki ei monilla enää kulje päässä...

Kannattaa itse ottaa selvää asioista. Omillaan asuvan lukiolaisen opintoraha on kelan sivujen mukaan 113-279 eur. Summan suuruuteen vaikuttaa esim. se, onko henkilöllä lapsia, eli vaikuttaa siltä, että lapseton lukiolainen ei välttämättä saa EDES tuota maksimisummaa. Ja asumislisään vaikuttaa Kelan sivujen mukaan se, mistä kunnasta on kyse. Eli ei saa lukiolainen 500 euroa. Ja eipä niitä soluasuntojakaan kaikille ole eikä kaikilla paikkakunnilla sellaisia ole ollenkaan, ja esim. isoissa kaupungeissa niidenkin vuokra voi olla jo 300 euroa, mikä imaisee lukiolaisen saamasta tuesta valtaosan.

Vierailija
249/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on. Jos nuori asuu kotona, niin koko laina katsotaan perheen tuloksi. Sen sijaan nuoren asumismenoja ei noteerata mitenkään, eikä asumiseen tule senttiäkään tukea. Nuori saa vain n. 100 euron opintotuen ja työtön vanhempi työttömyyskorvauksen ja pien asumistuen yhdelle yhden vuokranormien mukaan, vaikka asunnossa (kaksio) asuu tosiasiallisesti kaksi. Loppu on otettava velkaa eli 850e.silti jäädään alle tt-normien, mutta muuta ei tule. 

Omillaan asumisessa on omat kulunsa, vuokra, sähkö, vesi, netti, matkaliput, kalusteet, tarvikkeet, ei asumislisää kesällä, pitkä matka lukioon, yksinäisyys, hullu kämppis jne. Vain huonoja vaihtoehtoja tarjolla. 

Tarkoittaako tämä sitä, että jos vanhempi hakee toimeentulotukea, nuoren opintolaina lasketaan myös vanhemman käytettävissä olevasi tuloksi, eli katsotaanko, että 18-vuotiaan lukiolaisen pitäisi elättää opintolainalla työtöntä vanhempaansa?

Vai tarkoittaako tuo sitä, että laina lasketaan vain hänen henkilökohtaiseksi käyttörahakseen eli hän ei itse voisi saada toimeentulotukea?

Vierailija
250/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On taas aivan helvetin älytöntä. Useimpien työllistymismahdollisuudet ilman niitä opintoja on aika lähellä nollaa. Tarjolla on siis enemmän ilmaista rahaa, jos jättäytyy opiskelemasta sohvalle. Tämäkö on sitä oikeistolaista aktivointia ja ahkeruuteen kannustamista?

Järki ei ohjaa oikeiston toimintaa. Jos työtön saisi opiskella menettämättä tukiaan mahdollisuudet työllistyä paranevat. Se ei käy vaan pitää passiivisena odottaa että saisi töitä. Omasta aktiivisuudesta rangaistaan tukien menetyksellä. 

Totta tämäkin, mutta onko sitten reilua pakottaa nuoret opiskelijat opintolainaa nostamaan, jos työtön voisi opiskella ja nostella tukia? Opiskelijan tuki pitäisi yleisesti olla sillä tasolla että sillä elää sen  minimin mitä toimeentulotuellakin.

Vierailija
251/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On taas aivan helvetin älytöntä. Useimpien työllistymismahdollisuudet ilman niitä opintoja on aika lähellä nollaa. Tarjolla on siis enemmän ilmaista rahaa, jos jättäytyy opiskelemasta sohvalle. Tämäkö on sitä oikeistolaista aktivointia ja ahkeruuteen kannustamista?

Järki ei ohjaa oikeiston toimintaa. Jos työtön saisi opiskella menettämättä tukiaan mahdollisuudet työllistyä paranevat. Se ei käy vaan pitää passiivisena odottaa että saisi töitä. Omasta aktiivisuudesta rangaistaan tukien menetyksellä. 

Totta tämäkin, mutta onko sitten reilua pakottaa nuoret opiskelijat opintolainaa nostamaan, jos työtön voisi opiskella ja nostella tukia? Opiskelijan tuki pitäisi yleisesti olla sillä tasolla että sillä elää sen  minimin mitä toimeentulotuellakin.

Monella työttömällä on jo tutkinto. Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttömänä.

Vierailija
252/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä, että jos vanhempi hakee toimeentulotukea, nuoren opintolaina lasketaan myös vanhemman käytettävissä olevasi tuloksi, eli katsotaanko, että 18-vuotiaan lukiolaisen pitäisi elättää opintolainalla työtöntä vanhempaansa?

Vai tarkoittaako tuo sitä, että laina lasketaan vain hänen henkilökohtaiseksi käyttörahakseen eli hän ei itse voisi saada toimeentulotukea?

Katsotaan samaksi ruokakunnaksi, eli pitää elättää myös vanhempaansa. Kela katsoo lukiolaisen siis asuvan asunnossa tulopuolella, mutta ei asumismenojen puolella, vaikka on kirjoilla ja tosiasiallisesti asuu asunnossa. 

Vierailija
253/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ulkomaalaiset opiskelijat voivat opiskella ilman lainaa 100% toimeentulotuella.

Käsittämätöntä,mutta ei yllättävää. Miksi Suomi on Euroopan kolmanneksi köyhin maa:)

Käsittämätöntä on kuinka Suomen kaltaisessa maassa ihminen uskoo faktana kaiken mitä joku nettipertti keksii sinne kirjoittaa.

Yhtä käsittämätöntä on se, että jotkut vaan päättää olla uskomatta jotain koska ei satu sopimaan omaan kuplaan ettei asiat toimikaan kuten on kuviteltu. Kaikkea ei vaan voi päätellä, varsinkaan jos ei tiedä asiasta mitään. 

Vierailija
254/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toukokuussa tulee yleistuki, osalla tuki vähenee."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772937.html

Vierailija
255/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 80-luvullakin oli käytännössä pakko ottaa lainaa. Sitten valmistuttiinkin työttömäksi lamaan

80 90 lukujen taitteessa opiskelijat vietiin käsistä yrityksiin. Työpaikan ja palkan sai valita.

DI

Vierailija
256/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alle 25- vuotiaan työttömyysturva.

Alle 25-vuotiailla on velvollisuus hakea koulutukseen, jos ei ole peruskoulun tai lukion jälkeistä koulutusta."

https://www.tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyot…

Näin

Vierailija
257/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työllisty opiskelun jälkeen niin opintolaina ei ole meno toimeentulotuessa.

Vierailija
258/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työllisty opiskelun jälkeen niin opintolaina ei ole meno toimeentulotuessa.

Eli ruokaan jne jää noin 300 euroa kuukaudessa.

Vierailija
259/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri luin Kelan sivuilta, että lukiolaisia ei pakoteta ottamaan opintolainaa. Luin myös, että jos asuu omillaan ja on täysi-ikäinen eikä ole saanut kesätöitä eikä lukiossa ole mahdollista tehdä kesäopintoja, lukiolainen voi saada toimeentulotukea.

Mutta hyvin sekavasti oli selitetty asiat eikä sekään ole varmaa, onko tieto vanhentunut. Kun tuo hallituksemme niin vikkelästi muuttaa pelisääntöjä. Hiukan kuin yrittäisi pelata lautapeliä 4-vuotiaan kanssa.

Vierailija
260/271 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos keskeyttää lukion, on pakko kuitenkin lukea amistutkinto. Ja pelkällä toimeentulotuella ei saa enää olla. Jos ei hae ensisijaista etuutta leikataan toimeentulotuesta puolet pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme