HS: Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi
"Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi"
Siis eihän tämä otsikko ole totta. Ihan törkeä click bate otsikko!
Voihan sitä opiskella alemmillakin tuilla.
Sitten artikkelin kuvatekstissä sanotaan: "Helmikuun alussa astui voimaan lakimuutos, jonka jälkeen ei ole enää mahdollista opiskella ja saada täyttä toimeentulotukea".
Kommentit (271)
"Opiskelija ei saa asumistukea."
Kyllä saa, se on nimeltään opintotuen asumislisä. Ja satun tietämään, kun olen itsekin edelleen opiskelija. Miten luulet, että onnistuisi muuten maksaa vuokraa, kun opintotukin on vaan alle 300 e kk?
Onneksi ulkomaalaiset opiskelijat voivat opiskella ilman lainaa 100% toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitenkäs se omillaan asuminen tulee yhtään sen halvemmaksi, kun tulee vuokrakulut, sähkö, vesi jne. ja elämisen kulut päälle. Ja asunto jossain kaukana lukiosta todennäköisesti, pieni masentava koppi, josta kulku lukioon vaikeutuu, ankea koppi masentaa, ja päälle kallis matkalippu."
Vali vali vali. Tuolla asenteella ei varmasti onnistukaan opiskelu, jos pitäisi vain yhteiskunnan ja muiden veronmaksajien kustantaa luksusasunnotkin jo heti lukioiässä. Lukio-opiskelijoille löytyy kyllä edullisia opiskeluasuntoja lähes kaikkialta, mutta jos se estää opiskelun, että "ankea koppi masentaa", niin silloin vika on ihan itsessä kyllä.
Ja kyllä sitä rahaa vaan enemmän saa omillaan asuessaan, vanhemmilla asuessa toisen asteen opintotuki on aivan mitätön, jos saa ylipäätään yhtään mitään. Omillaan saa samat tuet kuin korkeakouluopiskelijakin. Kummasti monet vaan pystyy opiskelemaan vaikka viisi vuotta niillä tuilla ja "ankeissa kopeissa", kun tietävät että sitten valmistuttua seuraa parempi tulevaisuus ja kivempi kämppä kuin kouluttamattomana tukien nostelijana.
Ei lukiolaisen kuuluisi vielä joutua elämään koppielämää. Eihän tuo edes estä velkaantumista, joten mikää se hyöty on?
"Ei lukiolaisen kuuluisi vielä joutua elämään koppielämää. Eihän tuo edes estä velkaantumista, joten mikää se hyöty on?"
Aivan normaalia täysi-ikäisen opiskelijan elämää ja arkea se on. Eikä tarvitse velkaantua, kun hankkii edullisen kämpän eikä tuhlaile. Tuntuu olevan vaikeaa käsittää opiskelijan realiteetteja jotenkin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, se on nimeltään opintotuen asumislisä. Ja satun tietämään, kun olen itsekin edelleen opiskelija. Miten luulet, että onnistuisi muuten maksaa vuokraa, kun opintotukin on vaan alle 300 e kk?
""Opiskelija ei saa asumistukea."
Kyllä saa, se on nimeltään opintotuen asumislisä. Ja satun tietämään, kun olen itsekin edelleen opiskelija. Miten luulet, että onnistuisi muuten maksaa vuokraa, kun opintotukin on vaan alle 300 e kk?"
Miksi et sitten puhu asumislisästä asumislisänä? Asumistuki on aivan toinen tuki, johon opiskelijat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja.
"Miksi et sitten puhu asumislisästä asumislisänä? Asumistuki on aivan toinen tuki, johon opiskelijat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja."
No eiköhän jokainen kyllä ymmärrä, että oli puhe opiskelijan saamasta asumisen tuesta. Ihan turhaa saivartelua, ja pointti oli se että tuet ovat omillaan asuvalla lukiolaisella paljon isommat kuin kotona asuvalla.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi et sitten puhu asumislisästä asumislisänä? Asumistuki on aivan toinen tuki, johon opiskelijat eivät pääsääntöisesti ole oikeutettuja."
No eiköhän jokainen kyllä ymmärrä, että oli puhe opiskelijan saamasta asumisen tuesta. Ihan turhaa saivartelua, ja pointti oli se että tuet ovat omillaan asuvalla lukiolaisella paljon isommat kuin kotona asuvalla.
Kun katsoo minkälaista porukkaa tälläkin palstalla on, niin todellakaan kaikki eivät ymmärrä. Puhu asioista oikeilla nimillä, äläkä sotke keskenään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Puhu sitten oikealla nimellä, äläkä näsäviisastele. Se lisä alkaa kakkosella. Sillä ei paljon vuokria maksella. Velkaantuu joka tapauksessa ja olot huononevat, ei kovin hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu sitten oikealla nimellä, äläkä näsäviisastele. Se lisä alkaa kakkosella. Sillä ei paljon vuokria maksella. Velkaantuu joka tapauksessa ja olot huononevat, ei kovin hyvä idea.
"Puhu sitten oikealla nimellä, äläkä näsäviisastele. Se lisä alkaa kakkosella. Sillä ei paljon vuokria maksella. Velkaantuu joka tapauksessa ja olot huononevat, ei kovin hyvä idea. "
Kukahan se tässä näsäviisastelee :D Huhhuh, aivan naurettavaa porukkaa taas tänään palstoilla. Oikeassahan tuo kommentoija oli, ilmeisesti ärsyttää vaan kun joku kertoo ratkaisuja eikä vain valita mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puhu sitten oikealla nimellä, äläkä näsäviisastele. Se lisä alkaa kakkosella. Sillä ei paljon vuokria maksella. Velkaantuu joka tapauksessa ja olot huononevat, ei kovin hyvä idea. "
Kukahan se tässä näsäviisastelee :D Huhhuh, aivan naurettavaa porukkaa taas tänään palstoilla. Oikeassahan tuo kommentoija oli, ilmeisesti ärsyttää vaan kun joku kertoo ratkaisuja eikä vain valita mukana.
Et kertonut yhtään ratkaisua. Väitit, että opiskelija saa asumistukea, jolla kivasti makselee vuokria. Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyllä täysin kohtuutonta että lukioikäisen pitäisi rahoittaa opintojaan opintolainalla. Eikö tässä maassa ole järjen hiventäkään jäljellä??
Ensisijaisesti lukiolaisen elättävät vanhemmat, tarvittaessa vaikka isovanhempien avustuksella. Jos tämä oikeasti ei ole mahdollista niin sitten pitäisi tukia saada sen verran, ettei toisen asteen aikana joudu ottamaan velkaa.
Olen 15 v yh. Lapsi haaveilee lukiosta mutta itse olen työtön. En tiedä miten tukiasiat menisivät...eli lapsi ottaisi lainaa opintoihin?
Onko lapsen toinen vanhempi elossa? Hän saa maksaa enemmän lapsen kuluja lukion aikana jos sinulla ei ole varaa.
Ei suostu maksamaan. Ja nythän siis kun lapsi täyttää 18 v ei hän saa enää opiskella jos ei hae lainaa? Ei tulla toimeen vain mun toimeentulotuella.
Ketä kiinnostaa, "suostuuko" maksamaan? Jollei maksa vapaaehtoisesti sitten itkee ja maksaa. Onko joku nykypäivänä oikeasti noin typerä, ettei tätä tiedä?
Sellaista se on kuin köyhät kyykkyyn ideologia menee valtiontalouden edelle. Tyhmempikin nyt tajuaa, että olisi tuottavampaa maksaa toimeentulotukea se pari vuotta kun ihminen opiskelee lyhyen tutkinnon työkkärin kautta. Kuin maksaa työttömyyskorvausta seuraavat 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ulkomaalaiset opiskelijat voivat opiskella ilman lainaa 100% toimeentulotuella.
Käsittämätöntä,mutta ei yllättävää. Miksi Suomi on Euroopan kolmanneksi köyhin maa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä,mutta ei yllättävää. Miksi Suomi on Euroopan kolmanneksi köyhin maa:)
Käsittämätöntä on kuinka Suomen kaltaisessa maassa ihminen uskoo faktana kaiken mitä joku nettipertti keksii sinne kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyllä täysin kohtuutonta että lukioikäisen pitäisi rahoittaa opintojaan opintolainalla. Eikö tässä maassa ole järjen hiventäkään jäljellä??
Ensisijaisesti lukiolaisen elättävät vanhemmat, tarvittaessa vaikka isovanhempien avustuksella. Jos tämä oikeasti ei ole mahdollista niin sitten pitäisi tukia saada sen verran, ettei toisen asteen aikana joudu ottamaan velkaa.
Olen 15 v yh. Lapsi haaveilee lukiosta mutta itse olen työtön. En tiedä miten tukiasiat menisivät...eli lapsi ottaisi lainaa opintoihin?
Onko lapsen toinen vanhempi elossa? Hän saa maksaa enemmän lapsen kuluja lukion aikana jos sinulla ei ole varaa.
Ei suostu maksamaan. Ja nythän siis kun lapsi täyttää 18 v ei hän saa enää opiskella jos ei hae lainaa? Ei tulla toimeen vain mun toimeentulotuella.
Ketä kiinnostaa, "suostuuko" maksamaan? Jollei maksa vapaaehtoisesti sitten itkee ja maksaa. Onko joku nykypäivänä oikeasti noin typerä, ettei tätä tiedä?
Meillä mentiin hoviin asti ja silti senttiäkään ei ole lapselleen maksanut. Revi siitä valopää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelin tuota 15 vuotiaan äitiä, jonka oma urasuunnitelma on työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki. Toimeentulotuki pienene kun lapsi täyttää 18? Pieneneehän se silloin huolimatta siitä, mitä koulua lapsi käy vai käykö ollenkaan ts. omaa lastaan ei ole varaa elättää (tai ei halua). Kyllä lapsen kannattaa tosiaan silloin ajatella omaa tulevaisuuttaan, ottaa se laina ja muuttaa pois kotoa.
En minäkään mitään toimeentulotukea saanut kun opiskelin. Ei tullut pieneen mieleenkään. Pienessä alivuokralaishuoneessa asuin- ja opintotuella sekä lainalla elin. Jotain sain vanhemmilta mutta hyvin pienesti.
Mutta eipä silloin matkustelu, ostettu merkkivaatteita ja istuttu baareissa. Mielestäni pärjäsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan lapsen ei kannata venyttää lukiota nelivuotiseksi ellei ole jotain ihan erityistä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelin tuota 15 vuotiaan äitiä, jonka oma urasuunnitelma on työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki. Toimeentulotuki pienene kun lapsi täyttää 18? Pieneneehän se silloin huolimatta siitä, mitä koulua lapsi käy vai käykö ollenkaan ts. omaa lastaan ei ole varaa elättää (tai ei halua). Kyllä lapsen kannattaa tosiaan silloin ajatella omaa tulevaisuuttaan, ottaa se laina ja muuttaa pois kotoa.
Ei se kotoa muutto ilmaista ole. Kesän ajalta lukiolainen tai opiskelija ei saa edes sitä kakkosella alkavaa asumislisää.
Ja mitä tulee työllistymiseen, lukiolaisen vanhemmalla voi tulla jo ikä vastaan työmarkkinoilla, jotka hallitus on muutenkin tyrinyt - 100 000-politiikalla. Yksinhuoltajalla voi olla uralla cv-aukkoja. Itse olen päivät te-koulutuksessa ja illat ja viikonloput teen toisia opintoja. , Pelkän palkattoman harjoittelupaikan löytäminen on kiven alla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mitään toimeentulotukea saanut kun opiskelin. Ei tullut pieneen mieleenkään. Pienessä alivuokralaishuoneessa asuin- ja opintotuella sekä lainalla elin. Jotain sain vanhemmilta mutta hyvin pienesti.
Mutta eipä silloin matkustelu, ostettu merkkivaatteita ja istuttu baareissa. Mielestäni pärjäsin hyvin.
Tuskin lukiossa velkaannuit 20 000e. Muutenkaan ei kannata verrata vuoteen keppi ja kivi, kun maailma ollut ihan toisen näköinen.
Opiskelija ei saa asumistukea.