HS: Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi
"Kela vaatii toimeentulotuella opiskelevia lopettamaan opintonsa ja hakemaan työttömiksi työnhakijoiksi"
Siis eihän tämä otsikko ole totta. Ihan törkeä click bate otsikko!
Voihan sitä opiskella alemmillakin tuilla.
Sitten artikkelin kuvatekstissä sanotaan: "Helmikuun alussa astui voimaan lakimuutos, jonka jälkeen ei ole enää mahdollista opiskella ja saada täyttä toimeentulotukea".
Kommentit (250)
Kyllähän tuo on hyvin erikoista, että oppitovelvollisuus voi laittaa ihmiset velkaantumaan. Ei se paljon lämmitä, ettei lukiokirjoista tarvi maksaa, jos on pakkoo ottaa opintolainaa jotta kykenee suoriutumaan oppivelvollisuudestaan.
Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi olla mahdollisuus halutessaan lopettaa opinnot ja siirtyä työnhakuun.
Heikot sortuu elon tiellä. Sellaiseksi tuntuu tämä meininki menevän, että kaiken pitäisi mennä täydellisesti elämässä. Pitäisi tietää jo lukioon mennessä, mihin haluaa hakea opiskelemaan, jotta osaa valta oikeat aineet, opiskella ne huippuhyvin ja kirjoittaa rivi älliä, jotta pääset suoraan todistuksella ja ensikertalaisena sinne haluaamaasi kouluun. Ja osata vielä valita sellainen ala, jossa on varmasti hyvin töitä vielä tekoälyn ja muiden muutosten jälkeenkin, kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.
Sitten jos tällainen täydellinen suoritus ei onnistu, ja haluaisit yrittää uudestaan, niin se on vaan voi voi. Mitään tukea ei yhteiskunnalta tipu, sinä senkin luuseri. Eikun harjan varteen vaan siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi mummoja huijaamaan ja v*ttuilua kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyllä täysin kohtuutonta että lukioikäisen pitäisi rahoittaa opintojaan opintolainalla. Eikö tässä maassa ole järjen hiventäkään jäljellä??
Rahat on loppu, kaikki maksuton hupi loppuu myös.
Sellainen maa joka leikkaa nuorilta jotka ovat vasta aloittamassa aikuisuuttaan, ajaa maansa vääjäämättä kohti tuhoa. Eläkeikäisetkö omat eläkkeensä kustantaa?
Suututtaa nuorten puolesta niin paljon tällainen lyhytnäköinen politiikka. Kiitän itseäni siitä että minulla ja puolisolla on asiat onneksi sen verta hyvin että voimme aina paklotilanteessa työllistyä muihin pohjoismaihin pienellä vaivalla. Tällä menolla saattaa tulla ajankohtaiseksi jos haluaa lapselleen jotain tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne kurjistaa vain suomalaisten elämää vaikka saataisiin isot säästöt Suomelle täysin hyödyttömien soma-lien pakkopalautuksista. Toisi varmasti isommat säästöt kuin oman kansan kurjistamisesta. Tarpeettomat Suomeen kuulumattomat roskat pois maasta säästöjä syntyy.
Koska puolueet haluavat synnyttää Suomeen suuren köyhälistön. Siitä hyötyvät kaikki puolueet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kyllä täysin kohtuutonta että lukioikäisen pitäisi rahoittaa opintojaan opintolainalla. Eikö tässä maassa ole järjen hiventäkään jäljellä??
- Ei ole ilmaisia lounaita
Milton Friedman
Vierailija kirjoitti:
Heikot sortuu elon tiellä. Sellaiseksi tuntuu tämä meininki menevän, että kaiken pitäisi mennä täydellisesti elämässä. Pitäisi tietää jo lukioon mennessä, mihin haluaa hakea opiskelemaan, jotta osaa valta oikeat aineet, opiskella ne huippuhyvin ja kirjoittaa rivi älliä, jotta pääset suoraan todistuksella ja ensikertalaisena sinne haluaamaasi kouluun. Ja osata vielä valita sellainen ala, jossa on varmasti hyvin töitä vielä tekoälyn ja muiden muutosten jälkeenkin, kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.
Sitten jos tällainen täydellinen suoritus ei onnistu, ja haluaisit yrittää uudestaan, niin se on vaan voi voi. Mitään tukea ei yhteiskunnalta tipu, sinä senkin luuseri. Eikun harjan varteen vaan siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi mummoja huijaamaan ja v*ttuilua kuuntelemaan.
Kun pääsisi edes sinne siivoojaksi. Ainakin täällä päin tuntuu olevan turhaa hakea sinnekään, kun ottavat vain mustia ja kielitaidottomia hakijoita enää.
Kyllä 80-luvullakin oli käytännössä pakko ottaa lainaa. Sitten valmistuttiinkin työttömäksi lamaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo on hyvin erikoista, että oppitovelvollisuus voi laittaa ihmiset velkaantumaan. Ei se paljon lämmitä, ettei lukiokirjoista tarvi maksaa, jos on pakkoo ottaa opintolainaa jotta kykenee suoriutumaan oppivelvollisuudestaan.
Kyllä tuossa vaiheessa pitäisi olla mahdollisuus halutessaan lopettaa opinnot ja siirtyä työnhakuun.
Minun lapsen lukiosta kerrottiin, että siinä vaiheessa kun täyttää 18, muutama aina lopettaa.
Sitten pitäisi hakea koulutukseen, mutta osa hakee sellaiseen mihin ei pääse, niin "saa" olla työttömänä.
Moni on sitä ennen joutunut opiskella ihan ilman tuloja, kun lapsilisää ei saa 17 vuoden täyttämisen jälkeen ja opintotukea ei saa, jos vanhempien tulot on "liikaa".
Siellä jaetaan myös ylijäänyttä kouluruokaa ja kuulemma kaikki kelpaa. Vähintään pitäisi tuo lapsilisä pitää 18-vuotiaaksi.
Mutta jos 18-vuotias asuu kotonaan, niin se on vain kulu, mitään tukea ei saa opiskeluun eikä ruokaan. Opokin oli silminnähden surullinen ja huolissaan tästä parin vuoden sisällä tapahtuneesta eriarvoistumisesta ja lisääntyneestä köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti lukiolaisen elättävät vanhemmat, tarvittaessa vaikka isovanhempien avustuksella. Jos tämä oikeasti ei ole mahdollista niin sitten pitäisi tukia saada sen verran, ettei toisen asteen aikana joudu ottamaan velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoja pitää ensisijaiesti rahoittaa lainalla ja opintorahalla ei toimeentulotuella.
Ennenkin oli niin, että ensin pitää nostaa opintolaina ja sitten vasta saa toimeentulotukea. Mitä nämä opiskelijat siis ovat, sellaisia jotka ovat nostaneet koko opintolainan ja edelleen opiskelevat?
Minä käytin amk tutkintoon opintotukikuukaudet ja lainat 20 v sitten. Nyt opinnot vanhentuneet ja pitäisi opiskella jotakin muuta,työttömänä ollut jo 2 vuotta. Nyt kun ikää on 45 ja yh niin en tiedä miten sitä opiskelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisesti lukiolaisen elättävät vanhemmat, tarvittaessa vaikka isovanhempien avustuksella. Jos tämä oikeasti ei ole mahdollista niin sitten pitäisi tukia saada sen verran, ettei toisen asteen aikana joudu ottamaan velkaa.
Olen 15 v yh. Lapsi haaveilee lukiosta mutta itse olen työtön. En tiedä miten tukiasiat menisivät...eli lapsi ottaisi lainaa opintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pääsisi edes sinne siivoojaksi. Ainakin täällä päin tuntuu olevan turhaa hakea sinnekään, kun ottavat vain mustia ja kielitaidottomia hakijoita enää.
"Kun pääsisi edes sinne siivoojaksi. Ainakin täällä päin tuntuu olevan turhaa hakea sinnekään, kun ottavat vain mustia ja kielitaidottomia hakijoita enää."
Tämä on totta. Olen tehnyt siivoustyötä pätkissä yhteensä yli kaksi vuotta. Ennen sain töitä ihan vain hakemalla, sillä olen toiminut haastavassa kohteessa. Nyt en saa enää töitä. Entinen työkaveri kertoi, että alalla on nyt todella paljon aasialaisia, jotka ovat huomattavasti tehokkaampia ja joustavampia. Enpä olisi kuvitellut, etten kelpaisi siivoojaksi. En ole vanhakaan, 31-vuotias vasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei lukion käyminen liity oppivelvollisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 15 v yh. Lapsi haaveilee lukiosta mutta itse olen työtön. En tiedä miten tukiasiat menisivät...eli lapsi ottaisi lainaa opintoihin?
Mihin se sitä lainaa tarvii? Lukio on maksuton ihan niin kuin amiskakin. Itse asiassa jotkut amistutkinnot voivat tulla kalliimmaksi, jos pitää ostaa kalliit työvälineet itselle koulun alkaessa. Ja alaikäiseenhän sulla on edelleen elatusvelvollisuus, opiskelipa kummassa vain. Ei se ruoka sen enempää maksa, vaikka on lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lukion käyminen liity oppivelvollisuuteen.
"Ei lukion käyminen liity oppivelvollisuuteen." Pointti ei muutu, vaikka korvaisit lukion amiksella.
Toki olkiukkoja on helpompi mätkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsen toinen vanhempi elossa? Hän saa maksaa enemmän lapsen kuluja lukion aikana jos sinulla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen maa joka leikkaa nuorilta jotka ovat vasta aloittamassa aikuisuuttaan, ajaa maansa vääjäämättä kohti tuhoa. Eläkeikäisetkö omat eläkkeensä kustantaa?
Suututtaa nuorten puolesta niin paljon tällainen lyhytnäköinen politiikka. Kiitän itseäni siitä että minulla ja puolisolla on asiat onneksi sen verta hyvin että voimme aina paklotilanteessa työllistyä muihin pohjoismaihin pienellä vaivalla. Tällä menolla saattaa tulla ajankohtaiseksi jos haluaa lapselleen jotain tulevaisuutta.
Suomessa on jo ihan liikaa korkeakoulutettuja. Ne ketkä menestyy tulee menestymään ihan yhtä hyvin maksoi se tutkinto 0e tai 25 000e. Lähinnä hupiopiskelijat ja turhat tutkinnot katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pääsisi edes sinne siivoojaksi. Ainakin täällä päin tuntuu olevan turhaa hakea sinnekään, kun ottavat vain mustia ja kielitaidottomia hakijoita enää."
Tämä on totta. Olen tehnyt siivoustyötä pätkissä yhteensä yli kaksi vuotta. Ennen sain töitä ihan vain hakemalla, sillä olen toiminut haastavassa kohteessa. Nyt en saa enää töitä. Entinen työkaveri kertoi, että alalla on nyt todella paljon aasialaisia, jotka ovat huomattavasti tehokkaampia ja joustavampia. Enpä olisi kuvitellut, etten kelpaisi siivoojaksi. En ole vanhakaan, 31-vuotias vasta.
"Entinen työkaveri kertoi, että alalla on nyt todella paljon aasialaisia, jotka ovat huomattavasti tehokkaampia ja joustavampia."
On kai ne tehokkaita, kun ovat kotimaassaan tottuneet kulttuuriin, jossa tehdään sellaisia 12-tuntisia työpäiviä aamusta iltaan ja mennään töistä suoraan nukkumaan. Aasiassa on ihan oma sanansakin sille ilmiölle, kun kuolee työnsä ääreen. Raatavat itsensä hengiltä, näin länsimaisena vaikea ymmärtää mitä siitä saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se sitä lainaa tarvii? Lukio on maksuton ihan niin kuin amiskakin. Itse asiassa jotkut amistutkinnot voivat tulla kalliimmaksi, jos pitää ostaa kalliit työvälineet itselle koulun alkaessa. Ja alaikäiseenhän sulla on edelleen elatusvelvollisuus, opiskelipa kummassa vain. Ei se ruoka sen enempää maksa, vaikka on lukiossa.
Saamme myös toimeentulotukea. Eli käytännössä lapsi ei saisi opiskella sillä enää 18 v täytettyään? Sitten on otettava lainaa kun ei mun toimeentulotuki riitä kahdelle. Tai sitten muuttaa omaan asuntoonsa 17 v ikäisenä jo.