Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi

Vierailija
28.02.2026 |

Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.

Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.

Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.

Kommentit (221)

Vierailija
141/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Hiihdetyt kilometritkö ovat nuoruuden mittari?

No teepä lökäpöksy peeässä. 

No minäpä teen. Onnistun tai epäonnistun. Muuttuiko ikäni? Ei muuttunut. 

Vierailija
142/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1975 jotkut pitivät 64-vuotiaita vanhuksina.

Muistan tuon hiirilavantautiepidemian, olimme kanssa hiihtlomalla samaan aikaan mutta Itävallassa, emme Espanjassa, ja lensimme Finnairilla. Vasta paluumatkalla luimme lentokoneessa sanomalehdistä että Spantaxin lennoilla oli tarjottu ruokaa josta matkustajat saivat hiirilavantaudin. Sen ajan halpa-cherterlentoyhtiöillä oli vähän huono maine mutta että jotkut matkustajat peräti kuolivat tautiin on aika uskomatonta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan muutama vuosikymmen sitten kun opettaja näytti lehtijuttua joka silloin parin vuosikymmenen takaa. Siinä luki 49v vanhus jäi auton alle suojatietä ylittäessään. Naurettiin  uutiselle, että joku keskeseräinen kesätoimittaja oli asialla.  Toki ennen ostettiin 50v täyttävälle kiikkustuoli, kun vanhuus alkoi siitä. Itse olen nyt 79 v N  ja en tunne vielä olevani vanhus. Lenkkeilen paljon, pääsen lattialta ylös ilman käsiä jne. Tietotekniikka on myös hallussa. 

Miksi kuvittelet että ennen sinua 79 vuotta olleet olisivat tunteneet itsensä vanhukseksi? Siksikö että he olivat mielestäsi vanhoja? Mitäpä luulet nuorempien sinusta nyt ajattelevan? Että olet nuori? 

En suinkaan kuvittele että olen nuori, mutta kyllä lapset ja lastenlapsetkin pitävät minua normaalia nuorekkaampana kuntoni ja olemukseni vuoksi. On jo yksi lapsenlapsenlapsikin. Enkä itsekään tunne suinkaan nuoreksi itseäni, mutta hyväkuntoiseksi ikäihmiseksi. Kollega teki töitä aina 75- vuotiaaksi sairaalassa ja olisi tehnyt pitempäänkin mutta tajusi, että häntä moitittiin moisesta. Lopetti. Ystäväni ystävä täyttää 100 vuotta kesäkuussa ja on todellinen tervaskanto. Asuu kerrostalon neljännessä kerroksessa,  ei hissiä. Se lienee pääsyy siihen, että on pysynyt kunnossa.  Järkikin pelaa jopa paremmin kuin nuoremmilla. Mutta ei pitkä ikä voi olla ihanne ja tavoite muutoin kuin silloin, kun ihminen on kaikin puolin kunnossa, kuten tuo liki satavuotias on. Olen tehnyt hoitotestamentin ja neuvon että tehkää kaikki se. Olen nähnyt akuuttisairaanhoidossa paljon, jopa liikaa ja osaan arvostaa elämää ja terveyttä. 

Vierailija
144/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä viisammat joutuvat muuttamaan vanhuskäsitteen muutaman vuoden sisällä. Kasm kun ihmisen elinikä on noussut,  jopa huomattavasti ja siksi eläkeikää hilataan ylemmäksi.  Ei ole kaukana se, kun eläkeikä on 70v. Joten ei vanhus voi olla työvoimaa. Ei voi. 

Vierailija
145/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 68-vuotias vanhus ja vanhuuseläkkeellä. Kyllä minäkin hiihdän ja pelaan tennistä ynnä muuta. Silti olen vanhus, eikä sana häiritse. Olisin mielelläni palkkatöissä, jos niitä olisi tarjolla. Voimia ja taitoja on, mutta solutasolla olen jo vanhuuden puolella. Ikä ei ole vain numero, vaan jatkuvaa elimistön vanhenemista. 

Vanhuus on luonnollista eikä tarvitse leikkiä jotain nuorekasta ja ottaa tauointeja sekä punaisia kolhoja silmälasinkehyksiä   

Vierailija
146/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vanhus. Ja fysiikalle ei voi mitään kukaan. Monen äiti on lähemmäs 80. Aika vain kulunut liian nopeasti. Ahdistavia muutoksia.

Vierailija
147/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 68-vuotias vanhus ja vanhuuseläkkeellä. Kyllä minäkin hiihdän ja pelaan tennistä ynnä muuta. Silti olen vanhus, eikä sana häiritse. Olisin mielelläni palkkatöissä, jos niitä olisi tarjolla. Voimia ja taitoja on, mutta solutasolla olen jo vanhuuden puolella. Ikä ei ole vain numero, vaan jatkuvaa elimistön vanhenemista. 

Vanhuus on luonnollista eikä tarvitse leikkiä jotain nuorekasta ja ottaa tauointeja sekä punaisia kolhoja silmälasinkehyksiä   

Tsemppiä sinulle👍. Kai tajuat että jokainen on oma yksilö ja persoonansa ja kukin elää tavallaan. Ja saa ja pitää elääkin, juuri niin kuin itse tuntee. Ei se ole keneltäkään pois.

Vierailija
148/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä 60+ on kyllä vanhus. 

Vierailija
149/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanha, siis 64 vuotias. Muut saavat olla mitä haluavat. Oman vanhenemisen huomaan fyysisistä merkeistä, kuten ihon, lihasten ja nivelten muutoksista. En ole enää nopea, näppärä ja notkean. Henkisesti olen ehkä harkitsevampi ja rauhallisempi. Toisaalta mielipiteeni ovat radikalisoituneet verrattuna keski-ikäiseen itseeni. Sairauksia on tullut lisää, kuten korkea kolesteroli, vaikka olen vegaani. Geeneilleen vaan ei voi mitään. Olen liikunnallinen ja hoikka mutta vanhuus tulee silti ja liikkuminen kömpelöityy, näkö ja kuulo heikkenee. Näin on käynyt muillekin vanhaksi eläneille ennen minua. 

Vierailija
150/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu. Ennenmuinoin 60 vuotislahjaksi sai keinutuolin. Ehti siinä ehkä kymmenisen vuotta kiikkustella, ennenkuin kuolo korjasi. Nykyään eläkeikä on 70+. 

Kuinka moni on ollut 50v- syntymäpäivillä? Ei kukaan enää sellaisia pidä! Ei ehdi, kun pitää luoda uraa ja käydä töissä.

Vierailija
151/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Hiihdetyt kilometritkö ovat nuoruuden mittari?

No teepä lökäpöksy peeässä. 

Kun käytät tällaista kieltä, tiedät olevasi vanhus.

Vierailija
152/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laturaivo ei ole koskaan ilmiönä auennut minulle, mutta tämä ketju selkeytti asian täysin. Vanhukset kun hiihtävät kuolemaa karkuun, niin siinä on nuoremmat vaan tiellä.

Vierailija
153/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä viisammat joutuvat muuttamaan vanhuskäsitteen muutaman vuoden sisällä. Kasm kun ihmisen elinikä on noussut,  jopa huomattavasti ja siksi eläkeikää hilataan ylemmäksi.  Ei ole kaukana se, kun eläkeikä on 70v. Joten ei vanhus voi olla työvoimaa. Ei voi. 

Ei tarvitse muuttaa. Kyllä me milleniaalit kestämme olla vanhuksia työelämässäkin. Ihan sama. Ei se ole kuin sana.

Vierailija
154/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

keski-ikä alkaa 30-vuotiaana

vanhuus 50-vuotiaana

näin olen itse jo pienenä lapsena oppinut

Vierailija
155/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

64-vuotias vanhus, tekoälykö ne tekstit muokkaa.

Kuntaliiton väestötilastoissa ja ikärakenneanalyyseissä vanhuusikärajana käytetään yleisimmin

65 vuodenikää

Vierailija
156/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Olen siis vanhus kohta 64v., mutta työelämässä oltava vielä 1,5 vuotta. Suomessa siis vanhukset tekee töitä ja nuoret on tyyöttömänä. On tää outo yhtälö!

Vierailija
157/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan yli 60 vuotias jo vanhus:D vai nuoreksiko olis pitänyt valehdella? 

Vanhuksen toimintakyky on selkeästi heikentynyt. Nykyään vanhuus alkaa yleensä yli 80-vuotiaana.

Vierailija
158/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinikä on pidentynyt, mutta laatu ja toimintakyky elämän loppupäästä ei ollenkaan samassa suhteessa. Kyllä ne solut vaan vanhenee.

Vierailija
159/221 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kanssa samassa harrastusryhmässä käy tällainen vireä 69v, ei ehtisi eläkkeellekään paitsi pakolla. Mutta totuus on, että ryhmä junnaa samoja asioita useasti, koska kaikki pitää selittää uudestaan ja uudestaan tälle vanhukselle.  Kyllä hän on vanhus, muut huomaa, paitsi hän itse.

Eipäs. Hän on sairastunut muistisairauteen.

Et vaan tajua eroa. 
Kaikki yli kuusikymppiset eivät sairastu muistisairauteen.

Ei välttämättä. Jotkut vain haluavat itsekkäästi huomiota tuolla häiriköivällä tavalla. Ei ole ikäkysymys.

Vierailija
160/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

64-vuotias vanhus, tekoälykö ne tekstit muokkaa.

Kuntaliiton väestötilastoissa ja ikärakenneanalyyseissä vanhuusikärajana käytetään yleisimmin

65 vuodenikää

Ns vanhuuseläke ( kela)alkaa kun täyttää 65v. Toisaalta moni tekee työtä kunnes täyttää 68v, jotta saa paremman eläkkeen. Työeläkettä kertyy 17- 68/70 vuotiaaksi saakka riippuen syntymävuodesta. Työeläkekertymä on 1,5 %. Vuositulosta.  Veikkaan, että tulevaisuudessa vanhuusikärajaa nostetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme