Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi

Vierailija
28.02.2026 |

Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.

Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.

Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu. Ennenmuinoin 60 vuotislahjaksi sai keinutuolin. Ehti siinä ehkä kymmenisen vuotta kiikkustella, ennenkuin kuolo korjasi. Nykyään eläkeikä on 70+. 

Kuinka moni on ollut 50v- syntymäpäivillä? Ei kukaan enää sellaisia pidä! Ei ehdi, kun pitää luoda uraa ja käydä töissä.

Muistan hyvin kun maalla naapurit saivat 50- vuotislahjaksi keinutuolin. Ei suinkaan 60v . Äiti mm sai ja kaikki kyläläisten emännät.

Vierailija
162/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Hiihdetyt kilometritkö ovat nuoruuden mittari?

Vastaan 69-vuotiaan vastaajan puolesta, että ei ole hiihdetty kilometrit nuoruuden mittari.  Mutta kysyn samalla liikkuuko nykypäivän parikymppiset noin paljoa? Veikkaan, että aika harva. Aika moni tilaa kotiin ruoan ja katselee Netflixiä ja harrastaa hiihtämisen ym. liikkumisen sijasta pelkkää löhöilyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

64-vuotias vanhus, tekoälykö ne tekstit muokkaa.

Et se sinäkään osaa lukea uutista. 50 vuotta sitten ei ollut tekoälyä.

Vierailija
164/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 68-vuotias vanhus ja vanhuuseläkkeellä. Kyllä minäkin hiihdän ja pelaan tennistä ynnä muuta. Silti olen vanhus, eikä sana häiritse. Olisin mielelläni palkkatöissä, jos niitä olisi tarjolla. Voimia ja taitoja on, mutta solutasolla olen jo vanhuuden puolella. Ikä ei ole vain numero, vaan jatkuvaa elimistön vanhenemista. 

Vanhuus on luonnollista eikä tarvitse leikkiä jotain nuorekasta ja ottaa tauointeja sekä punaisia kolhoja silmälasinkehyksiä   

No nuo tatuoinnit on karseita kaiken ikäisille. Nuorilla olisi kaunis iho, miksi pilata järkyillä kuvilla iho- en ymmärrä. 

Vierailija
165/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

No teepä lökäpöksy peeässä. 

Opettele kirjoittamaan vanhus.

Vierailija
166/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanha, siis 64 vuotias. Muut saavat olla mitä haluavat. Oman vanhenemisen huomaan fyysisistä merkeistä, kuten ihon, lihasten ja nivelten muutoksista. En ole enää nopea, näppärä ja notkean. Henkisesti olen ehkä harkitsevampi ja rauhallisempi. Toisaalta mielipiteeni ovat radikalisoituneet verrattuna keski-ikäiseen itseeni. Sairauksia on tullut lisää, kuten korkea kolesteroli, vaikka olen vegaani. Geeneilleen vaan ei voi mitään. Olen liikunnallinen ja hoikka mutta vanhuus tulee silti ja liikkuminen kömpelöityy, näkö ja kuulo heikkenee. Näin on käynyt muillekin vanhaksi eläneille ennen minua. 

Ei korkea kolesteroli ole mikään sairaus, höpsö. Esim korkea verenpaine on.

Vierailija
167/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanha, siis 64 vuotias. Muut saavat olla mitä haluavat. Oman vanhenemisen huomaan fyysisistä merkeistä, kuten ihon, lihasten ja nivelten muutoksista. En ole enää nopea, näppärä ja notkean. Henkisesti olen ehkä harkitsevampi ja rauhallisempi. Toisaalta mielipiteeni ovat radikalisoituneet verrattuna keski-ikäiseen itseeni. Sairauksia on tullut lisää, kuten korkea kolesteroli, vaikka olen vegaani. Geeneilleen vaan ei voi mitään. Olen liikunnallinen ja hoikka mutta vanhuus tulee silti ja liikkuminen kömpelöityy, näkö ja kuulo heikkenee. Näin on käynyt muillekin vanhaksi eläneille ennen minua. 

Perinnöllinen korkea kolesteroli eli FH-tauti.

FH-tauti eli familiaalinen hyperkolesterolemia on yksi yleisimmistä perinnöllisistä sairauksista Suomessa. On laskettu, että jopa yli 10 000 suomalaista sairastaa sitä, suurin osa tietämättään. 

Vierailija
168/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus alkaa 50 vuotiaana. Siinä teille sirkuspelleille mietittävää. 

Vierailija
169/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60+. Kävelen joka päivä 4-7 kilometriä, käyn salilla 4-5 kertaa viikossa. Opiskelen kieliä. Syön monipuolisesti ja pidän yhteyttä ystäviini.

En tätä ymmärrä. Vaikka kuinka lenkkeilee tai tekee kaikenlaista, ei se niitä vuosia vähennä. Olet edelleen yli 60-vuotias.

Itse pidän itseäni vanhuksena, täytinkin tosin juuri 65 v, mutta olen pitänyt jo vuosia itseäni vanhana/vanhuksena. Kyllä minäkin teen raskaita töitä ihan päivittäin jne., mutta ei se minua nuorenna. 

N65

Vierailija
170/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä, onhan se sairaus. Lääkäri määrää siihen lääkkeet ja kirjoittaa ne "sairauden hoitoon". Itsellänikin on sukurasituksena korkea kolesteroli ja sitä ei pysty ruokavaliolla alentamaan. Toki syön ohjeistuksen mukaan, mutta lääkettä tarvitsen. 

Vierailija
171/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan 69-vuotiaan vastaajan puolesta, että ei ole hiihdetty kilometrit nuoruuden mittari.  Mutta kysyn samalla liikkuuko nykypäivän parikymppiset noin paljoa? Veikkaan, että aika harva. Aika moni tilaa kotiin ruoan ja katselee Netflixiä ja harrastaa hiihtämisen ym. liikkumisen sijasta pelkkää löhöilyä. 

Minä olen suorastaan huolissani tämän päivän nuorisosta, että missä kunnossa he ovat viisi-kuusikymppisinä. Iso osa nuorista toki liikkuu, käy salilla ym., mutta he, jotka käyttävät suurimman osan ajasta somessa, eivät liiku, tilaavat ruoat kotiin jne. Eivät voi pysyä kunnossa kymmeniä vuosia. 

Vierailija
172/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ihminen voi olla hyvin elämäniloinen, hyväkuntoinen, aktiivinen ym. mutta miten on joidenkin niin vaikea ymmärtää, että ei hän kuitenkaan ole nuori. Joskus ihmetellään kun tällainen ihminen ihan yks kaks vaan kuoli. Ihan vaan siksi kun on vanha ja joku osa elimistössä voi pettää, koska elimistö rappeutuu ihan jokaisella. Vanhuus pitää vain hyväksyä. Jos vanha sanoo olevansa kuin nuori niin tietää itsekin että valehtelee. 70 vuotias vanha.

Vierailija
173/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 on kyllä jo vanhus

Vierailija
174/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaahas, en omasta mielestä vanhus on 74-ikäisenä, mutta kaipa se teknisesti sitten on, jos pelkillä numeroilla mennään. Sukulaiseni on 82-ikäinen ja rakennutti talon omaan saareen, on nyt siellä vuoden asustellut  ja joka päivä käy omalla autolla kaupungissa moikkaamassa kavereita. Ei tunne hänkään itseään vanhukseksi.

Eikä tarvi takertua sanayhdistelmään auto ja saari, saareen menee tie

Kukaan ei mielestään ole "vanhus" mutta niin me vaan ollaan. T. 64 v ikinuori keski-ikäinen vanhus

Vierailija
175/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suorastaan huolissani tämän päivän nuorisosta, että missä kunnossa he ovat viisi-kuusikymppisinä. Iso osa nuorista toki liikkuu, käy salilla ym., mutta he, jotka käyttävät suurimman osan ajasta

Nuoriso on pilalla. Ja sinä olet vanhus.

Vierailija
176/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

64-vuotias vanhus, tekoälykö ne tekstit muokkaa.

Aloitus oli Hs 50 v sitten.

Sitten ymmärtää jo 30.v oli jo aika vanha ja 40.v metsurilla jo selkä sökönä raskaista töistä, nykyään 80.v voi olla pirteä ikäihminen.

Vierailija
177/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010444238.html

Työnhakijat paljastavat karvaat kokemuksensa "Kun rekrytoija on nimeltään Emmi, Ida, Jere, Oliver..."

Vierailija
178/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-59 on keski-ikäinen.

60-74 on seniori.

75 ei kävuodesta eteenpäin > vanhus.

Minusta tämä on realistinen 

ja täsmäävä jaottelu.

Emme kukaan elä täällä kuin

ohikiitävän hetken verran. 

Tuhkauurnaan tai puuarkkuun

maan poveen maatumaan me 

jokaikinen päädymme.

Ei siitä kovin paljon aikaa ole, kun

ihmisen oletettiin elävän vain noin

45-vuotiaaksi saakka. 

Hän lisääntyi, koska saatavilla ei ollut 

hormonaalista ehkäisyä. Ei antibiootteja,

joten mikä tahansa alkujaan vaatimaton virus/bakteeriper. tulehdus saattoi 

aiheuttaa menehtymisen sepsikseen.

Hän sai lukuisia lastenlapsia jo ennen neljääkymppiä raadettuaan peltotöissä koko ikänsä. Naiset kuolivat usein synnytyskomplikaatioihin tai itse raskauteen. Nykyään terveesti elänyt, kenties kokonaan lapseton tai yhden/kaksi lasta saanut 40-vuotias näyttää verraten nuorelta 1900-luvun alun isovanhemmilta jo tuossa iässä näyttäneisiin esi-isiinsä/ikätovereihinsa verrattuna.

E

Vierailija
179/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

75-v, typo. Siellä on ei-sana 

väärässä kohtaa.

Täällä ikäloppu horisko

steppilaudan päällä multitaskaa. 😅

Vierailija
180/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meitä viisammat joutuvat muuttamaan vanhuskäsitteen muutaman vuoden sisällä. Kasm kun ihmisen elinikä on noussut,  jopa huomattavasti ja siksi eläkeikää hilataan ylemmäksi.  Ei ole kaukana se, kun eläkeikä on 70v. Joten ei vanhus voi olla työvoimaa. Ei voi."

Tuon ikäiset eivät ole yhtään pätevämpää ja halutumpaa työvoimaa kuin koskaan ennenkään. Kyse on yksiselitteisesti rahasta. Hilaamalla eläkeikä ylös, saadaan leikattua nuoremmilta eläkkeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän