Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi

Vierailija
28.02.2026 |

Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.

Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.

Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä tullaan nostamaan Suomessakin korkeammaksi, kuten on tehty maailmalla. Mm Saksa, Portugali ja Espanja ovat nostaneet eläkeiän 67 vuoteen. Ja Tanska tulee nostamaan 70 vuoteen n kymmenen vuoden sisällä. Se on seurausta eliniän odotteen kasvusta. 

Vierailija
182/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten Warkauden lehdessä oli jatkuvasti kirjoitusvirheitä ja tahatonta komiikkaa, jota sai jatkuvasti naureskella. En tiedä nykytilannetta, mutta aikoinaan hilpeyttä herättivät tämäntyyliset otsikot:  60-vuotias  vanhus  loukkaantui onnettomuudessa.   60-vuotias vanhus  esitti kysymyksen kansanedustajalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluneella viikolla sain jälleen pysäyttävän uutisen erään tuttavan ja kollegan poismenosta 56-vuotiaana. Nyt minulla on 10 vuoden sisällä ikävälillä 50 - 57-vuotiaana kuolleita tuttuja yhteensä 6 henkilöä. Sekä miehiä että naisia. Osa asui Suomessa, osa ulkomailla. Kaikki koulutettuja, mielenkiintoisissa tehtävissä. Yhtä lukuun ottamatta kaikki olivat perheellisiä.

Kategorinen toteaminen eliniän pitenemisestä perusteena eläkeiän nostolle ei ole toimiva ratkaisu. Parantuneen sydän- ja verisuoniterveyden sekä syövänhoidon ansiosta ihmiset elävät jopa yli 100-vuotiaiksi laitoksissa, vaikka dementian vuoksi eivät ole enää aikoihin tienneet olevansa olemassakaan. Pidentynyt elinikä ei suinkaan kaikille tarkoita lisää hyvää ja laadukasta elämää. Tällä hetkellä on ihmisiä, jotka ovat olleet jopa 40 vuotta eläkkeellä, toiset eivät enää meinaa päästä eläkkeelle ollenkaan. Tämä ei ole oikein.

Oikeudenmukaisempi ratkaisu on, että kaikki pääsevät (halutessaan) eläkkeelle 65-vuotiaana ja sitten, jos eläkeikä venyy esim. yli 20 vuotta, tarkastellaan asiaa uudelleen. Siinä kohtaa voidaan eläkettä alentaa ja/ tai velvoittaa käyttämään omiakin säästöjä.  

Vierailija
184/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjus lukemalla voisi luulla että 77v muuttuu teiniksi tai nuoreksi jos vaan hiihtää ja lenkkeilee päivittäin. Vaikka elinikää olisi jäljellä alle 5v.

Vierailija
185/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjus lukemalla voisi luulla että 77v muuttuu teiniksi tai nuoreksi jos vaan hiihtää ja lenkkeilee päivittäin. Vaikka elinikää olisi jäljellä alle 5v.

Tahallista väärinkäsitystä kaikki tyynni. Ihminen on tietyn ikäinen se mitä on, mutta ihmisten kunto vaihtelee paljon riippumatta ikävuosista. Moni tuttuni on sanonut, ettei tunne vielä itseään vanhaksi, koska on hyväkuntoinen ja ikä on 70+. Minun puolesta kukin saa tuntea mitä tahansa ikäänsä liittyen. Antaa kaikkien olla ja elää omaa elämäänsä.

Vierailija
186/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä tullaan nostamaan Suomessakin korkeammaksi, kuten on tehty maailmalla. Mm Saksa, Portugali ja Espanja ovat nostaneet eläkeiän 67 vuoteen. Ja Tanska tulee nostamaan 70 vuoteen n kymmenen vuoden sisällä. Se on seurausta eliniän odotteen kasvusta. 

On hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa tullaan muuttamaan vanhuuskäsite ja ikään liittyvä käsite. Koska eihän vanhus voi olla normaalia työvoimaa. Kuvitelkaa itse. 

Vierailija
187/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis myös Sonja Lumme on vanhus, koska on 64 v?

Vierailija
188/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä voi olla 64v vanhus, koska nykyään 35 vuotiaskin on vielä nuori

Vierailija
189/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvittelee huijaavansa kuolemaa vaihtelemalla sanoja toisiksi, on lapsi.

Vierailija
190/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus. 64 vuotias ei ole vanhus, mutta ei kyllä enää keski-ikäinenkään. 75 ja siitä ylöspäin saattaa ollakin jo vanhus lutta yksilöllistä sekin. 80 vuotias on joka tapauksessa jo tosi vanha. Varsinkin miehet joista joka toinen ei tuon ikäiseksi pääse. 

Vierailija
191/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies on 64v lähes vanhus. Keskimäärom kuolee 78v ja vanhus määritellään 10v ennen keskimääräistä kuolemaa.

Vierailija
192/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä 64v papat luulee olevansa vireitä sulhasmiehiä 🧓👴

Vierailija
193/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 on täysin eri kuin 60. Ihan älytöntä pakoilla sitä, minkä jokainen kohtaa aikanaan.

Vierailija
194/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestäni alle eläkeikäinen (oma alin on 65) ole vanhus. Käyn työssä, liikun, harrastan, en kauhistele nuorisoa ja huolehdin ulkonäöstäni.

Vierailija
195/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään äitini kanssa kuntosalilla. Huomasimme, että teemme täsmälleen samoilla painoilla ojentajat ja koukistajat. Äitini 75v on hyväkuntoinen vanhus ja minä 43v olen huonokuntoinen keski-ikäinen. Äitini on myös viisas vanhus. Hän tietää, että hän on vanhus. Myös silloin, kun käy kuntosalilla. 

Vierailija
196/221 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Oikein oivallettu. Myös Linda Lampenius on hyvin pian vanhus. Jos hiihtämällä ei voi asiaa muuttaa, niin ei voi täyteaineillakaan.

Vierailija
197/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ajattelette siitä, että meillä on ollut vanhuksia presidentteinä, vanhukset johtavat nyt myös Venäjää ja Usa: a? On se vallan kummallista, että suodaan vanhuksia johtoon. Valitsemme toistuvasti vanhuksia kuntien johtopaikoille ja eduskuntaan? 

Vierailija
198/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten nämä 64v papat luulee olevansa vireitä sulhasmiehiä 🧓👴

Hyvin varustellulle rahamiehelle riittää parikymppistä typykkää! T: M65+

Vierailija
199/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, olen 65 ja vähintään toinen jalka haudassa. On täytynyt kirjoittaa viimeiset toiveet paperille.

Vierailija
200/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 eteenpäin alkaa vanhuus 

Voit olla itse vanhus vaikka 50-vuotiaanakin jos niin haluat, mutta suo jollekin toiselle aloittaa ikä-ihmisenä oleminen siinä iässä, kun hän niin itse tuntee olevansa sellaisen ikäinen vaikka se sitten olisi vasta 90 v.  ja risat.

Ei ihmisen ikä ole tunne, vaan ihanyksinkertainen ja selkeästi määriteltävä fakta.

Onko ylipäätään joka paikassa ja kaikissa yhteyksissä tarpeen nimitellä, määritellä ja luokitella ihmisiä iän mukaan. Itse en halua olla hyväkuntoinen vanhus vaan hyvässä kunnossa oleva ihminen.

Ollessasi 70v et ole hyvässä kunnossa oleva ihminen. Katsos tä

Kehon koostumusmittauksessa (Inbody) pistemääräni oli lähempänä 90:ntä kuin 70:ntä mihin eivät monet keski-ikäisetkään naiset yllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi