Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi

Vierailija
28.02.2026 |

Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.

Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.

Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin keski-ikäinen huolimatta siitä, miltä minusta tuntuu. Olen 43-vuotias ja tilastollisesti olen puolivälissä, eli keskellä elämääni. Tunnen olevani nuori, mutta nuoruuteni on ohi, joten en ole nuori.

64-vuotiaana en siis mitenkääm voi olla enää keski-ikäinen. Joten mikäs sitten seuraavana tulee ellei vanhuus? Lapsuus, nuoruus, aikuisuus (keski-ikä), vanhuus. Noihan se menee. 

Joidenkin määritelmien mukaan keski-ikä jatkuu 65-vuotiaaksi. 

Vierailija
22/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin keski-ikäinen huolimatta siitä, miltä minusta tuntuu. Olen 43-vuotias ja tilastollisesti olen puolivälissä, eli keskellä elämääni. Tunnen olevani nuori, mutta nuoruuteni on ohi, joten en ole nuori.

64-vuotiaana en siis mitenkääm voi olla enää keski-ikäinen. Joten mikäs sitten seuraavana tulee ellei vanhuus? Lapsuus, nuoruus, aikuisuus (keski-ikä), vanhuus. Noihan se menee. 

Joidenkin määritelmien mukaan keski-ikä jatkuu 65-vuotiaaksi. 

Eli toimittaja teki virheen. Kyseinen henkilö on vanhus vasta vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Hiihdetyt kilometritkö ovat nuoruuden mittari?"

Ei nuoruuden mittari, mutta näyttö hyvästä kunnosta ja terveellisestä elämäntavasta!

Nykyiset nuoret ovat huolestuttavan veteliä ja rapakuntoisia!!

Vierailija
24/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Hiihdetyt kilometritkö ovat nuoruuden mittari?"

Ei nuoruuden mittari, mutta näyttö hyvästä kunnosta ja terveellisestä elämäntavasta!

Nykyiset nuoret ovat huolestuttavan veteliä ja rapakuntoisia!!

Eli termi "vanhus" täytyy jatkossa korvata termillä "ahkera hiihtäjä". Annan esimerkin " 64-vuotias ahkera hiihtäjä nauttii omista argumenteistaan keskustelupalstalla."

Vierailija
25/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä vanhukseksi nimittely tapahtui 28.2.1976.

Joka aamu on Hesarissa tämä  - tapahtui 50 vuotta sitten. 

Vierailija
26/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960-luvulla työantajani, 60-vuotias rouva, lopetti Helsingin sanomien tilaamisen, kun lehden kolariuutisessa puhuttiin 60-vuotiaasta vanhuksesta.

Vierailija
27/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei terve 64-vuotias ole vanhus tänä päivänä. Veljeni täyttää pian 65, minä olen kolme vuotta nuorempi. Kumpikin meistä luultavasti hakkaa aika kevyesti kuntotesteissä sipsikaljanuorison. Minä muutama vuosi sitten kävin UKK testin ja olin kurssini vanhimpia mutta samalla paraskuntoisia. En paras, mutta moni huomattavasti nuorempi sai paljon huonomman tuloksen.  Tosin minun tulokseni oli kuulemma ikäisteni keskiarvoa huomattavasti parempi.  

Vierailija
28/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Käyn lähes päivittäin salilla ja lenkkeilen 10 kilometriä sen yhteydessä. Kesäisin pyöräilen 50- 60 kilometriä. T: 75 vuotias " vanhus"🤔🤭😁

Voi kai vanhuskin tehdä asioita. Ei vanhus ole synonyymi huonokuntoiselle.

Vierailija
29/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhus tarkoita kuntoa se tarkoittaa sitä että enemmän on elämää takanapäin kuin edessäpäin. Eikö talokin ole vanha ja uusi?

Vierailija
30/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se vanhuusikä alkaa kun vanhuuseläke myönnetään, mutta parempi varmaan vaan sanoa nainen tai mies. Keski-ikä on ohi, mutta vanhuskaan en ole. Tähän välimuodolle pitäisi keksiä joku nimi. 

Vierailija
31/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli uutisjuttu Helsingistä, jonka aiheena oli katujen liukkaus ja mitä kenkiä ihmiset sillä kelillä pitää. Joku nuorehko henkilö sanoi, ettei nyt sentään vielä siinä iässä ole, että ostaisi goretex-kengät 😂 Onko tuokin ikäkysymys? Ehkä ennemmin järkevyys ja raha.

Vierailija
32/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sanaa "vanha" tai "vanhus" saa käyttää oikein minkään ikäisestä, kun aina loukkaannutaan. Myös teitittelystä loukkaannutaan. Pääasia tuntuu olevan siinä, että ylipäätään on jokin syy loukkantua! Vanhuus ja viisaus ei tule yhtä aikaa.

Vierailija
33/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei terve 64-vuotias ole vanhus tänä päivänä. Veljeni täyttää pian 65, minä olen kolme vuotta nuorempi. Kumpikin meistä luultavasti hakkaa aika kevyesti kuntotesteissä sipsikaljanuorison. Minä muutama vuosi sitten kävin UKK testin ja olin kurssini vanhimpia mutta samalla paraskuntoisia. En paras, mutta moni huomattavasti nuorempi sai paljon huonomman tuloksen.  Tosin minun tulokseni oli kuulemma ikäisteni keskiarvoa huomattavasti parempi.  

Eli esim huonokuntoinen parikymppinen on vanhus?

Vierailija
34/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli Fitfarmilta sähköpostimainos pari vuotta sitten otsikolla Ikääntyvä! Olin alle 50v 😅 En ole enää sen jälkeen ostanut sieltä mitään.

Vierailija
35/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa kaikki yli 60v ovat eläkkeellä, pyörätuolissa, letkuissa, tai ainakin syövät yli 10 eri lääkettä. Joku kuntoileva kuusikymppinen on näitä asvalttiviidakon legendoja vain.

Vierailija
36/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten paljon niitä hiihdettyjä kilometrejä pitää olla, että saa päättää oman ikänsä?

Vierailija
37/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin vanha akka. Tuossa kesällä oli sellainen tilaisuus jossa olin parikymppisten kanssa juttusilla ja ne oli suorastaan järkyttyneitä iästäni. Eli olisin voinut olla usean äiti. Jotenkin ihmetellen suhtautuivat ja vähän uteliaasti. Hauska tilanne. -n52

Vierailija
38/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS ja sen nuoret dementoituneet toimittajat, joitten lässytys on kuin Nyyrikin lukemista etenkin viikonlopun liitteissä. HS=roskalehti.

Vierailija
39/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan palstan naaraiden mielestä yli 30 v mies jo papparainen niin mikäs tuossa.

Vierailija
40/88 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli Fitfarmilta sähköpostimainos pari vuotta sitten otsikolla Ikääntyvä! Olin alle 50v 😅 En ole enää sen jälkeen ostanut sieltä mitään.

Harvemmin ihmiset nuortuu. Kyllä ihan kaikille ikää tulee lisää eli ikäännytään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän