Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen

Vierailija
26.02.2026 |

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:

https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Kommentit (383)

Vierailija
61/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi itse en ole synnyttänyt enkä haluakaan, siskolleni tuli vaurioita synnytyksessä samoin toiselle serkulleni, aivan kamalaa.

Vierailija
62/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pillut on keskiössä, miesten ongelmat eivät kiinnosta ketään.

Puserra sinä "mies" vaikka korispallo peräreiästäsi ulos ensin ja tule sitten valittamaan lisää. 

Eihän vauva korispallon kokoinen ole. Toki, jos kaksinkerroin tulee, mutta. .

Sain kans mielikuvan lapsesta, jolla korispallon kokoinen pää. En ole koskaan nähnyt tai kuullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan synnyttäminen aika luonnollista suurimmalle osalle naisista, itseäni hirvittää kun kysyivät haluani sektioon jos synnytys pelkoja, peloko tuli siitä että vatsa leikataan auki, en todellakaan suostu sektioon ilman vakavasti painavaa syytä. T. Äippä kolme lasta.

Kaikki ei kuitenkaan ole kuin sinä tai se toinen, on paljon naisia jotka eivät ole synnyttäneet eivätkä haluakaan enkä ihmettele kun kuuntelee synnyttäneiden naisten tarinoita, harvalla mitään hyvää sanottavaa itse synnytyksestä ja suurimmalla osalla tullut mm raskausmyrkytys yms oireita odotusaikana,  pienellä osalla taas sujunut hyvin odotusaika mutta itse synnytys ei, suurimmalla osalla lapsenteko jäänyt yhteen ja sit on nämä osa empatiakyvyttömistä  miehistä jotka huuli pyöreenå toteavat  ettei toi voi noin paljon sattua ja hänelläkin kerran sattui todella paljon palleihin kun potkaistiin.

Vierailija
64/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan synnyttäminen aika luonnollista suurimmalle osalle naisista, itseäni hirvittää kun kysyivät haluani sektioon jos synnytys pelkoja, peloko tuli siitä että vatsa leikataan auki, en todellakaan suostu sektioon ilman vakavasti painavaa syytä. T. Äippä kolme lasta.

Ihmislapsen syntymä on täysin luonnotonta, kun verrataan muihin nisäkkäisiin. Ihmislapsi syntyy valtavan kokoisena suhteessa synnyttäjän kokoon ja etenkin synnytyskanava on ahdas. Mitään luonnollista tässä ei ole. Hirveä kärsimys naiselle, kyllä ihmettelen missä huuruissa joku lähtee tuohon kolme (tai useamman) kertaa.

Äitini on synnyttänyt  6 kertaa ja monta kertaa Ihmettelin et onks se noin ihanaa kokoajan synnyttää,muistan toisen mummini moittineeni äitiä kun oltiin muutenkin köyhiä eikä rahaa ollut ja kokoajan piti olla raskaana,voi vee kun eivät käyttäneet ehkäisyä. 

Vierailija
65/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus itsessään vaikuttaa emättimeen ja lantionpohjaan. Raskauden aikana vapautuvat hormonit (kuten relaksiini) voivat löysyttää niveliä ja lihaksia, mikä saattaa muuttaa emättimen joustavuutta. Lantionpohjalihakset kantavat sikiön painon ja voivat löystyä. Vaikka keisarileikkaus ei kuljeta lasta synnytyskanavan kautta, lantionpohja voi silti joutua alttiiksi lisääntyneelle vatsaontelon paineelle ja raskauden aikana kertyneelle painolle, mikä voi johtaa lievään lihasten löystymiseen tai virtsankarkailuun. Lisäksi keisarileikkauksessa on leikkausriskejä; kohtuun ja vatsan seinämään tehdyt viillot tarvitsevat paranemista ja voivat aiheuttaa arpia, jotka vaikuttavat tuleviin raskauksiin.

Jos ensimmäinen synnytyksesi oli keisarileikkaus, on parasta, että sinulla on vain yksi lapsi.

Ensisynnyttäjä yritti alatiesynnytystä, mutta sikiön sydämen sykkeessä havaittiin poikkeavuuksia, joten jouduttiin kiireellisesti tekemään keisarileikkaus. Hän koki samalla sekä emättimen repeämän että vatsan keisarileikkausviillon, ja synnytyksen jälkeen tarvittiin emättimen ompelua, viillon hoitoa sekä lantionpohjalihasten harjoittelua ja kuntoutusta.

Ystäväni rakkauselämään luonnollinen synnytys ei vaikuttanut lainkaan. Toisaalta ystäväni, jolle tehtiin keisarileikkaus, on pysynyt yksinhuoltajaäitinä ilman romanttisia suhteita.

Vierailija
66/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on hyvä. Itse en voi enää kakata ilman kipua.

Pahoittelut siitä. Ei ole tarkoitus väheksyä asiaa, vaan kertoa nuorille naisille, että se synnytys voi mennä hyvinkin ja aika moni siitä palautuu täysin.

Ja aika moni saa vaurioita synnyttäessään. Järkyttävää puhetta sulta.

Vierailija
67/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt esikoisesta raskaana viidennellä kuulla ja todellakin vaadin saada sektion. Sektion riskeillä ja pidemmällä toipumisajalla jaksetaan pelotella, mutta ihan sama mulle. En todellakaan ota sitä riskiä, että saan koko loppuelämää haittaavat vauriot kaikkein herkimmälle alueelle, menetän pidätyskyvyn ja kyvyn nauttia seksistä tai edes paskantaa normaalisti. Ja paljon mieluummin otan sen haavan ja tikit vatsaan kuin välilihaan, jonka päällä pitää istua ja jonka vierestä pitää virtsata ja ulostaa. Vaikka kuinka pitäisi pidempään parannella sitä haavaa ja kuntoutua.

Ei ole mikään pakko suostua tuohon teurastukseen, kun helpompikin vaihtoehto on olemassa. Jokaisella on vain yksi elämä, niin miksi ottaa se riski että olet juuri se epäonninen, jonka kohdalle ne pahat vauriot sattuu. Kukaan ei voi luvata, ettei niin kävisi.

Vierailija
68/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä, kun naama ja perse vaihtavat paikkaa.

Vierailija
69/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus itsessään vaikuttaa emättimeen ja lantionpohjaan. Raskauden aikana vapautuvat hormonit (kuten relaksiini) voivat löysyttää niveliä ja lihaksia, mikä saattaa muuttaa emättimen joustavuutta. Lantionpohjalihakset kantavat sikiön painon ja voivat löystyä. Vaikka keisarileikkaus ei kuljeta lasta synnytyskanavan kautta, lantionpohja voi silti joutua alttiiksi lisääntyneelle vatsaontelon paineelle ja raskauden aikana kertyneelle painolle, mikä voi johtaa lievään lihasten löystymiseen tai virtsankarkailuun. Lisäksi keisarileikkauksessa on leikkausriskejä; kohtuun ja vatsan seinämään tehdyt viillot tarvitsevat paranemista ja voivat aiheuttaa arpia, jotka vaikuttavat tuleviin raskauksiin.

Jos ensimmäinen synnytyksesi oli keisarileikkaus, on parasta, että sinulla on vain yksi lapsi.

Ensisynnyttäjä yritti alatiesynnytystä, mutta sikiön sydämen sykkeessä havaittiin poikkeavuuksia, joten jouduttiin kiireellisesti tekemä

Mulla kolme keisarileikkausta eikä ole jäänyt mitään vaivoja, kaikista toipuminen meni hienosti. Ja seksielämä edelleen kukoistaa, ei ole ollut ongelmia sillä saralla kun alakerta jäi ennalleen eikä ole kärsinyt tunto- tai kipuongelmista synnytyksen takia.

Vierailija
70/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisynnyttäjä yritti alatiesynnytystä, mutta sikiön sydämen sykkeessä havaittiin poikkeavuuksia, joten jouduttiin kiireellisesti tekemä

Keisarinleikkausten ei kuitenkaan vie alapään tuntoa tai tee ko. paikasta silvotun näköistä. Häntäluu ei murru eikä peräsuoli ratkea. Voi nauraa, ulostaa ja hyppiä trampoliinilla normaalisti.

Vierailija
71/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella iloinen kuullessani, ettei synnytys eikä keisarileikkaus vaikuttanut hänen seksielämäänsä tai kyvyttömyyteensä löytää miestä. :=)

Vierailija
72/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa halutaan vähätellä alatiesynnytyksen riskejä ja kauheutta, etteivät äidit tajuaisi vaatia sektiota. Ja tietenkin ihan sen takia, koska sektio on yhteiskunnalle paljon kalliimpi ja vaatii aina lääkärin ja useamman hoitajan paikalle. Äitiä ei siinä ajatella oikeasti ollenkaan.

Mutta kun koko ajan jankataan, että lisää lapsia pitäisi syntyä ja että syntyvyys on liian alhaalla, niin mun mielestä kuuluisi kyllä ihan nurisematta suostua sektioihinkin. Mikä nyt sen tärkeämpi rahankäyttökohde muka olisi.

Vierailija
73/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

En ymmärrä miksi näihin ketjuihin pesiytyy aina joku empatiakyvytön synnytyssankari. Niin, sinulle ei ainakaan jäänyt. Varmasti elämää haittaavat synnytysvauriot on paljon harvinaisempia, kuin se, että vaurioita ei tule tai että niistä toipuu hyvin. Mutta se ei poista sitä, että niitä elämää haittaavia vaurioita joillekkin tulee ja ne pitää hoitaa! Asian vähättely ei kauheasti auta niitä, jotka asiasta kärsii.

Vierailija
74/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^
^
Sama, 3x sektio. Ja toipuminen todella nopeaa; jalkeilla leikkauspäivän iltana. Kivut vähäisiä; Buranaa kahtena päivänä toimenpiteen jälkeen. Sitten ei juuri enää tuntunut, että olisi missään leikkauksessa ollutkaan. Vauvaa sai nostella normaalisti heti sen jälkeen kun oli jalkeilla.

Hirveästi sektioilla peloitellaan, mutta syy lienee yrityksessä saada naiset synnyttämään alateitse. Se kun nähdään halvempana synnytystapana, mutta huomiotta jätetään alatiesynnytyksesssä tulleiden vaurioiden korjaamisen hinta.

Vierailija
75/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei elettäisi tämmöisessä ankeassa sosialistimaassa mitä Suomi on, niin näihin saisi hoitoa. Valitettavasti Suomi valitsi sosialismin ja kansa kärsii.

No ei saisi, kun ihmisillä ei olisi varaa siihen.

Vierailija
76/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

En ymmärrä miksi näihin ketjuihin pesiytyy aina joku empatiakyvytön synnytyssankari. Niin, sinulle ei ainakaan jäänyt. Varmasti elämää haittaavat synnytysvauriot on paljon harvinaisempia, kuin se, että vaurioita ei tule tai että niistä toipuu hyvin. Mutta se ei poista sitä, että niitä elämää haittaavia vaurioita joillekkin tulee ja ne pitää hoitaa! Asian vähättely ei kauheasti auta niitä, jotka asiasta kärsii.

Keskustelemme kyllä vakavasta repeytymisestä, jota esiintyy synnytyksen aikana, mutta synnytys ei välttämättä tarkoita repeytymistä, eikä se automaattisesti tarkoita virtsankarkailua tai ulostamisvaikeuksia.

Naisille, jotka eivät ole koskaan synnyttäneet tai eivät pysty päättämään omasta laulutekniikastaan, tämä vain lisää heidän pelkoaan raskautta ja synnytystä kohtaan.

Vierailija
77/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, itse tein istumatyötä ja raskaudesta jäi 5 kipeää peräpukamaa, joiden hoitamiseen julkisella olisi mennyt vuosia. Työt toki jatkuivat koska misogynistinen lainsäädäntö, että mieskin on nykyään äiti ja hänen pitää saada äitiyslomaa vauvan kanssa. 

Pharma r aiskasi minut, tuhosi ja silpoi värkkini, jonka lisäksi rikkoi minun ja vauvan ihmisoikeuksia miestä miellyttääkseen. 

Vauriot on nyt korjattu (muualla kuin suomen lääketieteellisissä palveluissa, jotka ne aiheuttivat), mutta ei tulisi kyllä mieleenkään synnyttää yhtään mitään tälle absoluuttiselle hirviökansalle. Hautaan ansaitsee mennä lapsetta ja ne vähäiset lapset jotka täällä naisista r aiskataan näiden hirviöiden kanssa saman kohtalon.

Miksi isän ei pitäisi saada vanhempainvapaata vauvan kanssa? Kai hänkin on vanhempi? Mikä yksinoikeus äidillä on siihen vauvaan?

Vierailija
78/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tabu tämä muka on? Aina on tiedetty, että synnytyksestä voi tulla pysyviä vaurioita.

Vierailija
79/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse tein istumatyötä ja raskaudesta jäi 5 kipeää peräpukamaa, joiden hoitamiseen julkisella olisi mennyt vuosia. Työt toki jatkuivat koska misogynistinen lainsäädäntö, että mieskin on nykyään äiti ja hänen pitää saada äitiyslomaa vauvan kanssa. 

Pharma r aiskasi minut, tuhosi ja silpoi värkkini, jonka lisäksi rikkoi minun ja vauvan ihmisoikeuksia miestä miellyttääkseen. 

Vauriot on nyt korjattu (muualla kuin suomen lääketieteellisissä palveluissa, jotka ne aiheuttivat), mutta ei tulisi kyllä mieleenkään synnyttää yhtään mitään tälle absoluuttiselle hirviökansalle. Hautaan ansaitsee mennä lapsetta ja ne vähäiset lapset jotka täällä naisista r aiskataan näiden hirviöiden kanssa saman kohtalon.

Miksi isän ei pitäisi saada vanhempainvapaata vauvan kanssa? Kai hänkin on vanhempi? Mikä yksinoikeus äidillä on siihen vauvaan?

Pitää toki saada jonkin aikaa, mutta itsekin olen sitä mieltä että äidin vanhempainvapaa on ihan liian lyhyt, kun kuitenkin suositellaan imetystä ties miten pitkälle asti. Mites tulet sieltä töistä imettämään kesken päivän? Ja kotihoidontuki on niin naurettava summa, ettei sillä kukaan elä. Jos ei ole paljon rahaa säästössä tai miehellä niin kova palkka että voi yksin elättää perhettä, niin vauva joutuu päiväkotiin pahimillaan alle vuoden ikäisenä. Aivan liian nuorena, ei ole mitenkään luonnollista erottaa noin pientä pitkiksi ajoiksi äidistä.

Vierailija
80/383 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien naisten, joille on tullut synnytysvaurioita, pitää tehdä tapauksesta potilasvahinkoilmoitus. Ehdottomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi