Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen

Vierailija
26.02.2026 |

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:

https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Kommentit (399)

Vierailija
41/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 2000 ja ponnistusvaiheessa kysyttiin, että voidaanko tehdä välilihaan viilto. Sanoin että siitä vaan. Muutama tikki laitettiin. Onneksi ei muuta tullut. Kilpparin vajaatoiminna tosin epäilleen lauenneen raskaudesta, se todettiin muutama vuosi synnytyksestä.

Vierailija
42/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kolme suunniteltua sektiota. Ensimmäisen kohdalla edellytettiin osallistumista synnytyspelkoryhmään, jota veti psykologi. 

Manipulointia, vähättelyä, hyssyttelyä. Tuon osan näytteli mukana vain, koska se prosedyyriin kuului. Jotkut uskoivat sokeana kaiken; tuloksena imukuppi, repeämät ja vauvan hapenpuute. Lapsi jäi heidän ainoakseen, em. syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

Tämä! Se on kuin punainen vaate, jos mainitsetkaan palautuneesi ennalleen raskauden ja synnytyksen jäljiltä. 

Vierailija
44/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja elämässäni on ollut yhtä ja toista mutta.... Tämä on ensimmäinen kerta elämässäni, kun en kyennyt lukemaan artikkelia lopppuun asti. Tällaisia asioita pitää tuoda julki. Naisen ei tuossa tilanteessa pidä jälkeenpäin hävetä. Muistan kun erään työtehtäväannon aikana pomo varmisteli naistyökaverin osaamista, johon tämä totesi, että pitääkö siinä synnyttää? No ei se sitten vaikeaa ole. En siinä tilanteessa edes etäisesti hoksannut ajatella vastauksen painoarvoa. 

Vierailija
45/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi ehdottomasti lapsiluku yhteen. En unohda ikinä sitä tunnetta kun luulin oikeasti halkeavani pusertaessani lasta ulos. Kyllähän sen osasi aavistaa että karmeaa tulee olemaan, mutta kyllä se oli vielä karmeampi tunne ihan oikeasti koettuna. Ihmettelen syvästi miksi niin moni ryhtyy vastaavaan useamman kerran. Vieläpä kun ottaa huomioon pysyvien vaurioiden riskin, itse selvisin onneksi ilman pysyviä vaurioita. Mun mielestä kaikki synnytykseen liittyvä on kamalaa. Myös se surullisen kuuluisa eka paskantamisreissu synnytyksen jälkeen. Hyi hitto. Ja vauva-aika, ei hyvää päivää... Onneksi on jo isompi lapsi, jonka kanssa on jo tuhatkertaisesti mukavampaa.

Venäjän propagandaa 

Vierailija
46/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Redditissä naiset puhuvat näistä anonyymisti, ollut minullekin vielä lapsettomana todella silmiä avaavaa. Olen jo päättänyt, että jos lapsi tulee, niin sektiolla se tulee, koska sektiosynnytyksissä syntyy vähemmän näitä vaurioita, joita ei voi enää edes leikkauksella korjata.

Olen myös ollut yllättynyt näiden kaikkien peräpukamien ja uloste-/virtsaongelmien ja kivun ja paineen tunteiden, esteettisten ongelmien, tunnottomuuden, seksuaalisten haasteiden yms lisäksi siitä, että monella naisella tullut esim hampaiden kanssa ongelmia.

Vierailija
47/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vaurioitunut äiti ansaitsee parhaan hoidon ja tuen. Onneksi on kuitenkin harvinaista:

Suomessa vakavat synnytysvauriot äidillä (erityisesti peräaukon lihasvauriot) ovat melko harvinaisia, toteutuen noin yhdelläkahdella äidillä sadasta alateitse synnyttäneistä. Lievempiä repeämiä (1.2. asteen) esiintyy yleisemmin, mutta niiden tarkkaa prosenttiosuutta ei ole kansallisissa raporteissa julkistettu samalla tavalla.

Vierailija
48/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inceli yrittää poistattaa ketjun 😄

Vierailija
49/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaako naisvihaajaa kun et saa toosaa nyt etkä jatkossa? 

Vierailija
50/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Redditissä naiset puhuvat näistä anonyymisti, ollut minullekin vielä lapsettomana todella silmiä avaavaa. Olen jo päättänyt, että jos lapsi tulee, niin sektiolla se tulee, koska sektiosynnytyksissä syntyy vähemmän näitä vaurioita, joita ei voi enää edes leikkauksella korjata.

Olen myös ollut yllättynyt näiden kaikkien peräpukamien ja uloste-/virtsaongelmien ja kivun ja paineen tunteiden, esteettisten ongelmien, tunnottomuuden, seksuaalisten haasteiden yms lisäksi siitä, että monella naisella tullut esim hampaiden kanssa ongelmia.

Toivuin kyllä sektiosta nopeasti, mutta tikkaus meni ilmeisesti oikealta puolelta jotenkin pieleen. Se sai koko ryhtini kallistumaan vasemmalle, ja aiheuttaa hermokipua koko oikeanpuoleiseen takaketjuun. Asiaa ei voi korjata mitenkään.

Vierailija
51/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on takaketju?

Ystävälläni on ykköstyypin diabetes ja hänellä oli yli viisikiloinen sokerivauva tulossa, suunnitellulla sektiolla.

Kun synnytyksen aika tuli, ähäkutti, ei sitä sektiota tehtykään, vaan hänet yllättäen pakotettiin synnyttämään alateitse. Lapsiluku jäi yhteen. Jännä.

Vierailija
52/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivuin kyllä sektiosta nopeasti, mutta tikkaus meni ilmeisesti oikealta puolelta jotenkin pieleen. Se sai koko ryhtini kallistumaan vasemmalle, ja aiheuttaa hermokipua koko oikeanpuoleiseen takaketjuun. Asiaa ei voi korjata mitenkään.

Mulla oli ennen sektiota muusta leikkauksesta lähellä samaa aluetta arpi, joka väänsi kropan kieroon ja mitään ei kuulema voi tehdä. Sektion yhteydessä sitten tekivät jotain myös tuolle alueelle sisältäpäin eikä ole sen jälkeen vaivannut. 

Vierailija
53/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä nuo vauriot ovat. Onneksi itse synnytin 70-luvulla lapseni. Silloin kätilö osasi tehdä siistit epparit, jotka ommeltiin nätisti ja paranivat hyvin.

Ekassa synnytyksessä olisin revennyt varmaan napaan asti.

Olen itsekin hoitaja ja tästä olen vanhempien kätilöiden kanssa paljon puhunut.

Vierailija
54/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä useampi suomalainen nainen hakeutuu Ruotsiin saamaan hoitoa synnytysvaurioihin:

https://yle.fi/a/74-20208269

On se kumma, kun Suomessa genitaalivaurio ei lääkäreitä liikuta, jos se on tullut synntyksessä. Peräreikäänsä itse tavaroita tunkeneet miehet kyllä hoidetaan, eikä näille miespotilaille edes naureta päin naamaa.

Totta, niiden peräreikä pitäisi ommella kiinni ja odottaa sen kesäkurpitsan mätänemistä.😈

Vierailija
55/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmälläni. Kaikkia vahingoittumisia ei voine korjata mutta omakohtaisia kokemuksia on ollut. Itse lähdin yksityisen gynekologin kautta arvoittamaan tilannetta, sain lähetteen erikoissairaanhoitoon ja sitä kautta operaatioon. Ensimmäisen lääkärin vähättelevään arvioon ei kannata kompastua vaan arvioittaa vaiva toisellakin ammattilaisella. Enkä tarkoita neuvolalääkäriä jos sellaisia vielä olemassa on.

Vierailija
56/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan synnyttäminen aika luonnollista suurimmalle osalle naisista, itseäni hirvittää kun kysyivät haluani sektioon jos synnytys pelkoja, peloko tuli siitä että vatsa leikataan auki, en todellakaan suostu sektioon ilman vakavasti painavaa syytä. T. Äippä kolme lasta.

Vierailija
57/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan synnyttäminen aika luonnollista suurimmalle osalle naisista, itseäni hirvittää kun kysyivät haluani sektioon jos synnytys pelkoja, peloko tuli siitä että vatsa leikataan auki, en todellakaan suostu sektioon ilman vakavasti painavaa syytä. T. Äippä kolme lasta.

Ihmislapsen syntymä on täysin luonnotonta, kun verrataan muihin nisäkkäisiin. Ihmislapsi syntyy valtavan kokoisena suhteessa synnyttäjän kokoon ja etenkin synnytyskanava on ahdas. Mitään luonnollista tässä ei ole. Hirveä kärsimys naiselle, kyllä ihmettelen missä huuruissa joku lähtee tuohon kolme (tai useamman) kertaa.

Vierailija
58/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pillut on keskiössä, miesten ongelmat eivät kiinnosta ketään.

Puserra sinä "mies" vaikka korispallo peräreiästäsi ulos ensin ja tule sitten valittamaan lisää. 

Eihän vauva korispallon kokoinen ole. Toki, jos kaksinkerroin tulee, mutta. .

Vierailija
59/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

Et tiedä sitä, ennenkuin sinut esim. kertakatetroidaan. 

Vierailija
60/399 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vaakaviiltox2 häpykumpareen yläpuolella, jota ei erota. Kiinnikkeitä ei jäänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä