Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen

Vierailija
26.02.2026 |

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:

https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Kommentit (444)

Vierailija
21/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun näistä nykyään puhutaan

Vierailija
22/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

Minulla on nuorin lapsi jo 20 v ja vieläkin pitää alapäätä rasvailla päivittäin ettei paikat repeä. Vähän on huonosti parantunut. Jätetty kiinni niin ohuilla ihoriekaleilla etteivät ne vaan kestä, vaan repeilevät auki vieläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pillut on keskiössä, miesten ongelmat eivät kiinnosta ketään.

Puserra sinä "mies" vaikka korispallo peräreiästäsi ulos ensin ja tule sitten valittamaan lisää. 

On kai nyt p*ershärollä häiriötä pe-bassa, joten keskustellaan taas siitä. Ei onnistu kackaamaan itselleen morsianta.

Vierailija
24/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten pillut on keskiössä, miesten ongelmat eivät kiinnosta ketään.

Milloin miehellä on yleensä riski saada niin paha repeämä että esim. pidätyskyky menee? Kysyn kun kiinnostaa

No kysy vaan.  Silloin tietysti repiää kun mies nykybioloogiankäsityksen mukaan synnyttää.

Vierailija
25/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain paljon Miskan saarnoista .itä tulee naiseuteen. Nainen kun koittaa miestä ja tämä elättää ja johtaa. Naisen osa vain on synnyttää. Turha potkia tutkinta vastaan. Ja mikä ilo 5 lastani ovatkaan. 

Vierailija
26/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat kipuherkkiä.

Vierailija
27/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässä ei oteta vielä huomioon sitä, kuinka suuri osa näistä "synnytys"vaurioista johtuu pharman naisvihamielisistä hoitokäytänteistä, esim. ylöspäinsynnytys. Selällään synnyttäminen ei ole luonnollista ja kaventaa lantion asentoa jopa 1/3, joka johtaa eneneviin repeämisiin ja muihin toimenpiteisiin. Lisäksi huumaaminen ja puudutusaineet estävät luonnollista liikettä, jotka synnytys vaatii. Pharma tulee yrittämään kekkaloimaan tämänkin asian niinkuin tekee jo omaksi edukseen lisääämällä rahoitusta, mutta ei muuta niitä varsinaisia käytänteitä ja ongelmia, jotka johtavat näiden vaurioiden syntymiseen

Sairaalasynnytyksessä ei ole kerta kaikkiaan mitään luonnollista ja se toimii kaikin tavoin aktiivisesti VASTOIN luonnollisia synnytysmekanismeja. Uhrina JA MAKSAJINA nainen ja lapsi. Sekä valtio. Nämä virheet maksavat valtiolle ei vain naisen hoidon vaan myös mahdollisen vauvan tehohoidon, mihin alenevalla kynnyksellä napataan lapsia mietojen ravintoainepuutosten ja muun vuoksi. Tämä kaikki rikkoo myös lapsen ja äidin psyykeen ja traumatisoi heitä iäksi, eikä tuollaista vauva-ajan tai synnytyksen aikaista väkivaltatraumaa tietenkään huomioida missään edes olemassaolevaksi, sillä näille väkivallantekijöille maksetaan siitä väkivallan tekemisestä.

Vierailija
28/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset saarnaajat eivät itse joskus käy edes inttiä

Vierailija
29/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetytti synnytyksessä lähinnä sektiolla pelottelu. Kuinka siitä olisi niin kauhean vaikea parantua. Mutta sitten kun jouduin sektioon, se olikin nopea homma ja olin seuraavana päivänä jo ok. Sitten taas useampi tuttu on hyvän alatiesynnytyksen jälkeen valittanut vaikka mistä, kun pissa tulee miten tulee, häntäluu murtuu synnytyksessä tai tehty leikkaushaava paranee huonosti.

Vierailija
30/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka ainut vinkuva äijä vois nyt poistua tästä ketjusta. Teistä ei nyt ole kyse.

Kyllä koskee, tämä on opetus, älä ikinä ota kumppaniksi synnyttänyttä älkäkä ikinä tee lapsia, jos haluat jatkaa seksielämää.

Vierailija
31/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos näihin hoito on. Niin pitäisi kuulua kyllä perus terveyshoidon piiriin. Synnyttämisen ei minun mielestä pitäisi saada jättää loppu iäksi vaivoja varsinkin jos ne on hoidettavissa.

Vierailija
32/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetytti synnytyksessä lähinnä sektiolla pelottelu. Kuinka siitä olisi niin kauhean vaikea parantua. Mutta sitten kun jouduin sektioon, se olikin nopea homma ja olin seuraavana päivänä jo ok. Sitten taas useampi tuttu on hyvän alatiesynnytyksen jälkeen valittanut vaikka mistä, kun pissa tulee miten tulee, häntäluu murtuu synnytyksessä tai tehty leikkaushaava paranee huonosti.

Häntäluu murtuu vain siksi koska naiset pakotetaan synnyttämään selällään ja se aiheuttaa vaurioita myös vauvalle. Tuo asento ei ole synnytysasento vaan perverssi tirkistely ja seksuaalisen väkivallan toteuttamisasento. Samasta syystä "joudutaan" silpomaan hoitotahdon vastaisesti niitä värkkejä ja repimään vauvoja imukupeilla. Jne. Kaikki ongelmat mitä pharmassa tapahtuu johtuu ihan siitä pharman metodiikasta joka on täysin luonnonvastainen, perverssi ja misogyyninen. Niinkuin lääketiede on AINA

Miksi selällään synnyttäminen on yleistä?

Hoitohenkilökunnan näkyvyys: Selinmakuu tarjoaa kätilölle ja lääkärille parhaan esteettömän näkymän välilihaan ja syntyvään vauvaan.

Toimenpiteiden helppous: Asento helpottaa sikiön sydänäänien jatkuvaa seurantaa (CTG-laite), puudutusten (kuten epiduraalin) antamista ja instrumenttien (kuten imukupin tai pihtien) käyttöä tarvittaessa.

Perinteet ja asentohoito: 1700-luvulta lähtien synnytysten siirtyessä kotiympäristöstä sairaaloihin, lääkärit alkoivat suosia asentoa, joka helpotti heidän työtään.

Äidin liikkumattomuus: Joskus epiduraalipuudutus tai jatkuva monitorointi voivat rajoittaa äidin liikkumista, mikä ohjaa selällään makaamiseen. 

Vierailija
33/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullut jotka lääkkeensä unohtaneet yrittää lääketiedettä johonkin perverssioon liittää.

Vierailija
34/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lääkäreistä on naisia ja gynekologeista vielä suurempi osa. 

Kuulostaa sellaiselta asialta, joka naisten pitäisi itse ratkaista.

Vierailija
35/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitten vielä "naistentaudit" on käytännössä aina rajattu työterveydestä ulos. Jostain syystä "miestentauteja" ei ole vastaavalla tavalla rajattu.

Vierailija
36/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 2000 ja ponnistusvaiheessa kysyttiin, että voidaanko tehdä välilihaan viilto. Sanoin että siitä vaan. Muutama tikki laitettiin. Onneksi ei muuta tullut. Kilpparin vajaatoiminna tosin epäilleen lauenneen raskaudesta, se todettiin muutama vuosi synnytyksestä.

Vierailija
37/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kolme suunniteltua sektiota. Ensimmäisen kohdalla edellytettiin osallistumista synnytyspelkoryhmään, jota veti psykologi. 

Manipulointia, vähättelyä, hyssyttelyä. Tuon osan näytteli mukana vain, koska se prosedyyriin kuului. Jotkut uskoivat sokeana kaiken; tuloksena imukuppi, repeämät ja vauvan hapenpuute. Lapsi jäi heidän ainoakseen, em. syistä.

Vierailija
38/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

Tämä! Se on kuin punainen vaate, jos mainitsetkaan palautuneesi ennalleen raskauden ja synnytyksen jäljiltä. 

Vierailija
39/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja elämässäni on ollut yhtä ja toista mutta.... Tämä on ensimmäinen kerta elämässäni, kun en kyennyt lukemaan artikkelia lopppuun asti. Tällaisia asioita pitää tuoda julki. Naisen ei tuossa tilanteessa pidä jälkeenpäin hävetä. Muistan kun erään työtehtäväannon aikana pomo varmisteli naistyökaverin osaamista, johon tämä totesi, että pitääkö siinä synnyttää? No ei se sitten vaikeaa ole. En siinä tilanteessa edes etäisesti hoksannut ajatella vastauksen painoarvoa. 

Vierailija
40/444 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi ehdottomasti lapsiluku yhteen. En unohda ikinä sitä tunnetta kun luulin oikeasti halkeavani pusertaessani lasta ulos. Kyllähän sen osasi aavistaa että karmeaa tulee olemaan, mutta kyllä se oli vielä karmeampi tunne ihan oikeasti koettuna. Ihmettelen syvästi miksi niin moni ryhtyy vastaavaan useamman kerran. Vieläpä kun ottaa huomioon pysyvien vaurioiden riskin, itse selvisin onneksi ilman pysyviä vaurioita. Mun mielestä kaikki synnytykseen liittyvä on kamalaa. Myös se surullisen kuuluisa eka paskantamisreissu synnytyksen jälkeen. Hyi hitto. Ja vauva-aika, ei hyvää päivää... Onneksi on jo isompi lapsi, jonka kanssa on jo tuhatkertaisesti mukavampaa.

Venäjän propagandaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi