KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3291)
Miks ei tapahdu mitään :( Saan ihan pian sydänkohtauksen jos en ennen sitä kuole uupumukseen kun en saa jännitykseltä nukuttua. Edelleen odotan UEF-sosiaalityön tuloksia!
Jännittää edelleen C valintakokeen tulokset Ouluun ja Jyväskylään, vaikka todennäköisyys sisäänpääsyyni on matala. En usko, että varasijalta 60 noustaan enää :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..
Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.
Kuulostaa ihan mun elämältäni. Ensikertalaiskiintiö on ihan kamala keksintö ja todellakin vaikeuttaa kohtuuttomasti muiden opiskelemaan pyrkivien asemaa :( Tulisipa tähän jotakin helpotusta pian. Ei ole kiva tuhlata vuosia ja vuosia elätellen toivoa ja tapellen jostain 1-10 paikasta per vuosi.
Miten ihmeessä varasijat voi mennä taaksepäin? En ymmärrä. Mitä paikkaa haitte? Kuulostaa vähän painajaismaiselta. Itse nyt hain ekaa kertaa ei-ensikertalaisena ja kuumottelen tässä, että mahdanko päästä kovin helposti enää minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D
En tiedä yhteisen osion pisteitä, mutta oikis mukaan luettuna sain 79.
Aloitin suoraan ctrl+f-tekniikalla lukematta kumpaakaan artikkelia, ehdin juuri ja juuri tehtävien loppuun. Noin neljään monivalintaan jätin vastaamatta – epävarmoissa kyllä/ei-tehtävissä arvasin, sillä näissä odotusarvo 0.
Lopulta se on aika mekaaninen suoritus: Esimerkiksi väittämän "A2.1 Ensimmäisen kansallisen ilmastostrategian valmistelua käsittelevässä tutkimuksessa huomattiin, että: valmistelussa tiedon tuotannon ja politiikan prosessit olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa" oikeellisuutta voi lähteä purkamaan monenlaisen haun kautta:
"ilmastostrategia" --> melko suoraan oikeaan kohtaan, mutta myös yksi väärä kohta
"tiedon tuotannon" --> suoraan oikeaan kohtaan
"valmistelussa" --> liikaa hakutuloksia"politiikan proses" --> suoraan oikeaan kohtaan
"toisiinsa" --> suoraan oikeaan kohtaan"yhteydessä" --> vääriin kohtiin
"vahvasti" --> lopulta oikeaan kohtaan, mutta 7 hakutulosta ja oikean löytämisessä kestää.
Kiitos paljon tästä! Juuri tällaisia vinkkejä kaipaan, jos joku muukin haluaa jakaa.
Tässä oli aika hyvin kiteytetty olennainen. Itse osallistuin nyt toista kertaa valintakokeeseen G ja osasin viime vuotta paremmin hakea artikkeleista vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Luin kokonaan vain johdannot ja johtopäätökset.
Koe tosin oli tänä vuonna mielestäni selkeästi viime vuotta hankalampi, mutta nyt osasin olla vastaamatta kysymyksiin, joista en ollut "täysin" (80%) varma. Viime vuonna vastasin yhtä lukuun ottamatta kaikkiin, ja selkeästi oli liikaa vääriä arvauksia.
Pistemäärä oli positiivinen yllätys, ja sisäänpääsy nyt varasijalta 5. aika todennäköinen.
Olisi kiva tietää niin sisään päässeiden kuin myös ei päässeiden osalta siitä, että oletteko ensikertalaisia ja oletteko opiskelleet hakua liittyvällä tai sivuavilla alalla ennen ?????
Mietin pitkään paljastanko ikäni tai taustani, mutta miksipäs en, ei siinä mitään hävettävää ole. Olen siis tänä vuonna 45 vuotta täyttävä, kokoaikatyössä sote-hallinnossa työskentelevä nainen. Haen nyt toista kertaa (ensimmäiset haut joskus lukion jälkeen, kun en tiennyt, mitä haluaisin opiskella) hallintotieteisiin ja olen ensikertalaiskiintiössä, ja nyt tosiaan 5. varasijalla.
Ylioppilastutkinnon lisäksi minulla siis ammattitutkinto. Avoimessa opiskelin 20+ vuotta sitten muutamia kursseja, mutta siinäpä sitten varsinainen opiskelu-urani sitten onkin.
Työssäni olen paljon erilaisten tekstien, tiivistysten ja oleellisten asioiden löytämisen äärellä, tästä lienee ollut apua myös valintakokeessa. Nyt sitten jännittää, jos/kun pääsen opiskelemaan, miten saan työn ja opiskelun toimimaan yhteen, mutta onneksi nykyään voi hyvin räätälöidä myös itselle sopivaa opiskelutahtia, ja työni on kohtalaisen joustavaa myös. Se, osaanko enää opiskella, jää nähtäväksi :D
Toiskertalaisten kannattaisi olla suoraan sähköpostitse yhteydessä opetusministeriin, jonka sähköpostin löytää netistä. Vaikka onhan sekin tärkeää, että ensikertalaisille on joku kiintiö, sillä heiltä puutuu tiettyjä opittuja kokemuksia ja osaamista, jota toiset koulutukset ovat tuoneet.
Itse asiassa tästä pitäisi kannella oikeusasiamiehelle.
Lain mukaan ensikertalaiskiintiö ei saa kohtuuttomasti haitata opiskelemaan pääsemistä. Silti se monissa koulutuksissa haittaa, vaikka osassa ei vaikuta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Toiskertalaisten kannattaisi olla suoraan sähköpostitse yhteydessä opetusministeriin, jonka sähköpostin löytää netistä. Vaikka onhan sekin tärkeää, että ensikertalaisille on joku kiintiö, sillä heiltä puutuu tiettyjä opittuja kokemuksia ja osaamista, jota toiset koulutukset ovat tuoneet.
Sanoisin, että lukiosta tulevat ovat etulyöntiasemassa kun koeuudistus tuli. Tietokoneenkäyttötaidot ovat siinä suurimmassa osassa. Kokeeseen ei voi opiskella etukäteen eikä minkään alan pitkäkään työkokemus auta sen suorittamisessa. Paitsi ehkä jos olet työskennellyt IT-alalla tai tilastojen parissa mahdollisesti pientä etua.
Sekin on väärin, että ensikertalaisuuden voi menettää vaikka ei mitään tutkintoa olisikaan. Eli otat vaikka paikan vastaan etkä aloitakaan opiskeluja syystä X. Siinä meni ensikertalaisuus ja yhtään minkään tutkinnon saamisesta tuli kertaheitolla haastavaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..
Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.
Kuulostaa ihan mun elämältäni. Ensikertalaiskiintiö on ihan kamala keksintö ja todellakin vaikeuttaa kohtuuttomasti muiden opiskelemaan pyrkivien asemaa :( Tulisipa tähän jotakin helpotusta pian. Ei ole kiva tuhlata vuosia ja vuosia elätellen toivoa ja tapellen jostain 1-10 paikasta per vuosi.
Ensikertalaiskiintiö on ihan paras keksintö! Olisi aika kauheaa näin tuoreena ylioppilaana hakea korkeakouluihin, kun joutuisi kilpailemaan kymmeniä vuosia vanhempia, aiempia koulutuksia omaavia vastaan. Eräs tuttuni on filosofian maisteri matematiikasta, ja hän haki samalle matemaattiselle alalle kuin minä nyt. Täräytti täydet pisteet pääsykokeesta A. Olisi aika kamalaa, jos vasta lukion käyneiden pitäisi tosissaan kilpailla tuollaisten kanssa opiskelupaikoistaan. Lukiolainen vs. 5 vuotta yliopistomatikkaa opiskellut. Kummallehan menisi paikka, jos oltaisiin samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..
Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.
Kuulostaa ihan mun elämältäni. Ensikertalaiskiintiö on ihan kamala keksintö ja todellakin vaikeuttaa kohtuuttomasti muiden opiskelemaan pyrkivien asemaa :( Tulisipa tähän jotakin helpotusta pian. Ei ole kiva tuhlata vuosia ja vuosia elätellen toivoa ja tapellen jostain 1-10 paikasta per vuosi.
Niinpä, käsittämätöntä. Samaan aikaan selitetään työvoimapulasta, työttömien määrästä ja työurien pidemtämisestä. Olen kykenevä ihminen mutta tässä nykyisessä systeemissä se menee hukkaan, kun olen aiemman ja hyödyttömän koulutukseni panttivanki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..
Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.
Kuulostaa ihan mun elämältäni. Ensikertalaiskiintiö on ihan kamala keksintö ja todellakin vaikeuttaa kohtuuttomasti muiden opiskelemaan pyrkivien asemaa :( Tulisipa tähän jotakin helpotusta pian. Ei ole kiva tuhlata vuosia ja vuosia elätellen toivoa ja tapellen jostain 1-10 paikasta per vuosi.
Ensikertalaiskiintiö on ihan paras keksintö! Olisi aika kauheaa näin tuoreena ylioppilaana hakea korkeakouluihin, kun joutuisi kilpailemaan kymmeniä vuosia vanhempia, aiempia koulutuksia omaavia vastaan. Eräs tuttuni on filosofian maisteri matematiikasta, ja hän haki samalle matemaattiselle alalle kuin minä nyt. Täräytti täydet pisteet pääsykokeesta A. Olisi aika kamalaa, jos vasta lukion käyneiden pitäisi tosissaan kilpailla tuollaisten kanssa opiskelupaikoistaan. Lukiolainen vs. 5 vuotta yliopistomatikkaa opiskellut. Kummallehan menisi paikka, jos oltaisiin samalla viivalla.
Susta on siis parasta, että jos valitsee koulutuksen väärin tai joudut myöhemmin jostain syystä vaihtamaan alaa, siitä rangaistaan näin. Kannattaa varoa, voi se osua sinunkin kohdallesi.
Ensikertalaisuuskiintiö on ok, mutta sen pitäisi olla kohtuullinen 50-65 prosenttia maksimissaan.
Joillakin aloilla tekoäly tulee viemään kaikki työpaikat ihan parin vuoden sisällä. Silloin olet nollapisteessä eikä suorittamallasi tutkinnolla ole mitään arvoa. Etkä pääse opiskelemaan "koska sinulla on jo tutkinto".
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisuuskiintiö on ok, mutta sen pitäisi olla kohtuullinen 50-65 prosenttia maksimissaan.
Hakijoista kuitenkin noin 80 % on ensikertalaisia. 50 %:n kiintiö olisi sama kuin ei kiintiötä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..
Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.
Kuulostaa ihan mun elämältäni. Ensikertalaiskiintiö on ihan kamala keksintö ja todellakin vaikeuttaa kohtuuttomasti muiden opiskelemaan pyrkivien asemaa :( Tulisipa tähän jotakin helpotusta pian. Ei ole kiva tuhlata vuosia ja vuosia elätellen toivoa ja tapellen jostain 1-10 paikasta per vuosi.
Ensikertalaiskiintiö on ihan paras keksintö! Olisi aika kauheaa näin tuoreena ylioppilaana hakea korkeakouluihin, kun joutuisi kilpailemaan kymmeniä vuosia vanhempia, aiempia koulutuksia omaavia vastaan. Eräs tuttuni on filosofian maisteri matematiikasta, ja hän haki samalle matemaattiselle alalle kuin minä nyt. Täräytti täydet pisteet pääsykokeesta A. Olisi aika kamalaa, jos vasta lukion käyneiden pitäisi tosissaan kilpailla tuollaisten kanssa opiskelupaikoistaan. Lukiolainen vs. 5 vuotta yliopistomatikkaa opiskellut. Kummallehan menisi paikka, jos oltaisiin samalla viivalla.
Susta on siis parasta, että jos valitsee koulutuksen väärin tai joudut myöhemmin jostain syystä vaihtamaan alaa, siitä rangaistaan näin. Kannattaa varoa, voi se osua sinunkin kohdallesi.
On parasta, sillä tällöin nuoret joilla ei ole sitä ensimmäistäkään koulutusta pääsevät kouluun. Kaikilla on ollut samat mahdollisuudet valita se sopiva koulutus ensimmäisellä kerralla.
On hyvin todennäköistäkin että joudun vaihtamaan alaa, mutta ihan reilua että ensikertalaiset pääsevät silloin minun ohitseni.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tästä pitäisi kannella oikeusasiamiehelle.
Lain mukaan ensikertalaiskiintiö ei saa kohtuuttomasti haitata opiskelemaan pääsemistä. Silti se monissa koulutuksissa haittaa, vaikka osassa ei vaikuta ollenkaan.
Mietin ihan samaa. Kyllä tämä haittaa kohtuuttomasti meitä ei-ensikertalaisia. Varmaan auttaisi, jos mahdollisimman moni tekee kantelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D
En tiedä yhteisen osion pisteitä, mutta oikis mukaan luettuna sain 79.
Aloitin suoraan ctrl+f-tekniikalla lukematta kumpaakaan artikkelia, ehdin juuri ja juuri tehtävien loppuun. Noin neljään monivalintaan jätin vastaamatta – epävarmoissa kyllä/ei-tehtävissä arvasin, sillä näissä odotusarvo 0.
Lopulta se on aika mekaaninen suoritus: Esimerkiksi väittämän "A2.1 Ensimmäisen kansallisen ilmastostrategian valmistelua käsittelevässä tutkimuksessa huomattiin, että: valmistelussa tiedon tuotannon ja politiikan prosessit olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa" oikeellisuutta voi lähteä purkamaan monenlaisen haun kautta:
"ilmastostrategia" --> melko suoraan oikeaan kohtaan, mutta myös yksi väärä kohta
"tiedon tuotannon" --> suoraan oikeaan kohtaan
"valmistelussa" --> liikaa hakutuloksia"politiikan proses" --> suoraan oikeaan kohtaan
"toisiinsa" --> suoraan oikeaan kohtaan"yhteydessä" --> vääriin kohtiin
"vahvasti" --> lopulta oikeaan kohtaan, mutta 7 hakutulosta ja oikean löytämisessä kestää.
Kiitos paljon tästä! Juuri tällaisia vinkkejä kaipaan, jos joku muukin haluaa jakaa.
Tässä oli aika hyvin kiteytetty olennainen. Itse osallistuin nyt toista kertaa valintakokeeseen G ja osasin viime vuotta paremmin hakea artikkeleista vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Luin kokonaan vain johdannot ja johtopäätökset.
Koe tosin oli tänä vuonna mielestäni selkeästi viime vuotta hankalampi, mutta nyt osasin olla vastaamatta kysymyksiin, joista en ollut "täysin" (80%) varma. Viime vuonna vastasin yhtä lukuun ottamatta kaikkiin, ja selkeästi oli liikaa vääriä arvauksia.
Pistemäärä oli positiivinen yllätys, ja sisäänpääsy nyt varasijalta 5. aika todennäköinen.
Olisi kiva tietää niin sisään päässeiden kuin myös ei päässeiden osalta siitä, että oletteko ensikertalaisia ja oletteko opiskelleet hakua liittyvällä tai sivuavilla alalla ennen ?????
Mietin pitkään paljastanko ikäni tai taustani, mutta miksipäs en, ei siinä mitään hävettävää ole. Olen siis tänä vuonna 45 vuotta täyttävä, kokoaikatyössä sote-hallinnossa työskentelevä nainen. Haen nyt toista kertaa (ensimmäiset haut joskus lukion jälkeen, kun en tiennyt, mitä haluaisin opiskella) hallintotieteisiin ja olen ensikertalaiskiintiössä, ja nyt tosiaan 5. varasijalla.
Ylioppilastutkinnon lisäksi minulla siis ammattitutkinto. Avoimessa opiskelin 20+ vuotta sitten muutamia kursseja, mutta siinäpä sitten varsinainen opiskelu-urani sitten onkin.
Työssäni olen paljon erilaisten tekstien, tiivistysten ja oleellisten asioiden löytämisen äärellä, tästä lienee ollut apua myös valintakokeessa. Nyt sitten jännittää, jos/kun pääsen opiskelemaan, miten saan työn ja opiskelun toimimaan yhteen, mutta onneksi nykyään voi hyvin räätälöidä myös itselle sopivaa opiskelutahtia, ja työni on kohtalaisen joustavaa myös. Se, osaanko enää opiskella, jää nähtäväksi :D
Itse opiskelin teologisessa. Aloitin 49-vuotiaana.. Suoritin kaikki opinnot työn ohessa. Välimatka kodin ja opiskelupaikan välillä n. 400 km.
Opinnot ajoittuivat osin korona-aikaan, joten sain opinnot suoritettua aikataulussa. Myös avoimen yliopiston laajat kurssit, ja tutkinto-opiskelijoiden mahdollisuus ilmaisiin opintoihin, auttoivat opinnoissa.
Opiskelutekniikan kanssa ei ollut ongelmia. Ikä on tuonut taitoa keskittyä olennaiseen. Muistan jo pääsykokeessa ihmetelleeni analysointitehtävän helppoutta. Vastaukset kun olivat tekstissä eikä muistia tarvinnut kaivella. Pääsykoekirjan kysymykset eivät mennet niin hyvin, mutta silti rittävän hyvin.
Töitä ehdin tehdä ainakin 15v . Ainoa, mikä harmittaa on se, etten hakenut opiskelmaan jo aikaisemmin. Mietin turhan kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D
En tiedä yhteisen osion pisteitä, mutta oikis mukaan luettuna sain 79.
Aloitin suoraan ctrl+f-tekniikalla lukematta kumpaakaan artikkelia, ehdin juuri ja juuri tehtävien loppuun. Noin neljään monivalintaan jätin vastaamatta – epävarmoissa kyllä/ei-tehtävissä arvasin, sillä näissä odotusarvo 0.
Lopulta se on aika mekaaninen suoritus: Esimerkiksi väittämän "A2.1 Ensimmäisen kansallisen ilmastostrategian valmistelua käsittelevässä tutkimuksessa huomattiin, että: valmistelussa tiedon tuotannon ja politiikan prosessit olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa" oikeellisuutta voi lähteä purkamaan monenlaisen haun kautta:
"ilmastostrategia" --> melko suoraan oikeaan kohtaan, mutta myös yksi väärä kohta
"tiedon tuotannon" --> suoraan oikeaan kohtaan
"valmistelussa" --> liikaa hakutuloksia"politiikan proses" --> suoraan oikeaan kohtaan
"toisiinsa" --> suoraan oikeaan kohtaan"yhteydessä" --> vääriin kohtiin
"vahvasti" --> lopulta oikeaan kohtaan, mutta 7 hakutulosta ja oikean löytämisessä kestää.
Kiitos paljon tästä! Juuri tällaisia vinkkejä kaipaan, jos joku muukin haluaa jakaa.
Tässä oli aika hyvin kiteytetty olennainen. Itse osallistuin nyt toista kertaa valintakokeeseen G ja osasin viime vuotta paremmin hakea artikkeleista vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Luin kokonaan vain johdannot ja johtopäätökset.
Koe tosin oli tänä vuonna mielestäni selkeästi viime vuotta hankalampi, mutta nyt osasin olla vastaamatta kysymyksiin, joista en ollut "täysin" (80%) varma. Viime vuonna vastasin yhtä lukuun ottamatta kaikkiin, ja selkeästi oli liikaa vääriä arvauksia.
Pistemäärä oli positiivinen yllätys, ja sisäänpääsy nyt varasijalta 5. aika todennäköinen.
Olisi kiva tietää niin sisään päässeiden kuin myös ei päässeiden osalta siitä, että oletteko ensikertalaisia ja oletteko opiskelleet hakua liittyvällä tai sivuavilla alalla ennen ?????
Mietin pitkään paljastanko ikäni tai taustani, mutta miksipäs en, ei siinä mitään hävettävää ole. Olen siis tänä vuonna 45 vuotta täyttävä, kokoaikatyössä sote-hallinnossa työskentelevä nainen. Haen nyt toista kertaa (ensimmäiset haut joskus lukion jälkeen, kun en tiennyt, mitä haluaisin opiskella) hallintotieteisiin ja olen ensikertalaiskiintiössä, ja nyt tosiaan 5. varasijalla.
Ylioppilastutkinnon lisäksi minulla siis ammattitutkinto. Avoimessa opiskelin 20+ vuotta sitten muutamia kursseja, mutta siinäpä sitten varsinainen opiskelu-urani sitten onkin.
Työssäni olen paljon erilaisten tekstien, tiivistysten ja oleellisten asioiden löytämisen äärellä, tästä lienee ollut apua myös valintakokeessa. Nyt sitten jännittää, jos/kun pääsen opiskelemaan, miten saan työn ja opiskelun toimimaan yhteen, mutta onneksi nykyään voi hyvin räätälöidä myös itselle sopivaa opiskelutahtia, ja työni on kohtalaisen joustavaa myös. Se, osaanko enää opiskella, jää nähtäväksi :D
Itse opiskelin teologisessa. Aloitin 49-vuotiaana.. Suoritin kaikki opinnot työn ohessa. Välimatka kodin ja opiskelupaikan välillä n. 400 km.
Opinnot ajoittuivat osin korona-aikaan, joten sain opinnot suoritettua aikataulussa. Myös avoimen yliopiston laajat kurssit, ja tutkinto-opiskelijoiden mahdollisuus ilmaisiin opintoihin, auttoivat opinnoissa.
Opiskelutekniikan kanssa ei ollut ongelmia. Ikä on tuonut taitoa keskittyä olennaiseen. Muistan jo pääsykokeessa ihmetelleeni analysointitehtävän helppoutta. Vastaukset kun olivat tekstissä eikä muistia tarvinnut kaivella. Pääsykoekirjan kysymykset eivät mennet niin hyvin, mutta silti rittävän hyvin.
Töitä ehdin tehdä ainakin 15v . Ainoa, mikä harmittaa on se, etten hakenut opiskelmaan jo aikaisemmin. Mietin turhan kauan.
Kiitos, että jaksoit kommentoida. Tämä tuo rohkeutta luottaa myös omaan selviytymiseeni!
Me vanhemmat hakijat emme ole tienneet tällaisesta ensikertalaisuuskiintiön mahdollisuudesta ja olemme tehneet summittaisia koulutusvalintoja spontaanisti, ymmärtämättä, miten se voi sulkea meiltä ovia loppuelämäksi.
Ensikertalaisia hakijoita on niin paljon, koska nuoret eivät moniin vuosiin uskalla ottaa vastaan tarjottuja paikkoja ilman 100-prosenttista varmuutta niiden "parhaudesta". Nopea koulutukseen pääsy, joka oli yhtenä tavoitteena uudistuksessa, ei toteudu.
Tämä systeemi ei toimi.
Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.