Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3284)

Vierailija
2801/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut palkkeja valintakokeen a hakupaikkoihin vielä?

Vierailija
2802/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen filosofia tuli, jäin varasijalle 4. Sisään otetaan kuusi, joten toivo on menetetty. Aina ei voi voittaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2803/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut palkkeja valintakokeen a hakupaikkoihin vielä?

Tietojenkäsittelyä on tullut jo tuloksiakin.

DI-kohteissa kestää aina pidempään.

Vierailija
2804/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Tampereelle DI-alalle!

Vierailija
2805/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksen tuloksia (vaikka palkit) ei oo tainnut tulla vielä mutta itse tiedän kyllä, etten pääse kun kävin läpi kokeen heti oikeiden vastausten tultua :/ Hitsin sekoilua: ensinnäkin otin vastaan koepäivälle aikaisesta aamusta asti töitä kun mulla ei ole yleensä hirveästi tunteja. Melkein siksi myöhästyin kokeesta (poljin naama punaisena noin 10 km ehtiäkseni enkä kerinnyt syömään mitään ennen koetta; ei näin).

 

Kokeessa sitten ymmärsin yhden sanamuodon väärin, sekoilin sekvenssien kanssa, katoin yhden tehtävän kuvaa väärin päin ja vastasin siksi väärin vaikka muuten oisin osannut, jätin vastaamatta yhteen jonka ois itse asiassa osannut kun vilaukselta näytti liian vaikealta sekä pyyhin kokonaan pois oikein tehdyn laskutehtävän kun aivojumissa en pystynyt uskomaan että saamani vastaus oli oikea. Juu...

 

Silti ois kiva nähdä ne lopulliset pisteet. Onnea kaikille joilla on mahdollisuuksia päästä! Itellä ei maailma tähän kaadu ja asiat on muutenkin riittävän ok. Jotenkin vaan hävettää sählääminen, jos vielä tuonne joskus haen niin jätän ainakin työpäivän välistä. Ansaittu lopputulos taitaa olla.

Vierailija
2806/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä vielä DI-alojen pääsykoetuloksia tullut eli jos joku päässyt sisälle niin se on todistusvalinnalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2807/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiskertalaisten kannattaisi olla suoraan sähköpostitse yhteydessä opetusministeriin, jonka sähköpostin löytää netistä. Vaikka onhan sekin tärkeää, että ensikertalaisille on joku kiintiö, sillä heiltä puutuu tiettyjä opittuja kokemuksia ja osaamista, jota toiset koulutukset ovat tuoneet.

Sanoisin, että lukiosta tulevat ovat etulyöntiasemassa kun koeuudistus tuli. Tietokoneenkäyttötaidot ovat siinä suurimmassa osassa. Kokeeseen ei voi opiskella etukäteen eikä minkään alan pitkäkään työkokemus auta sen suorittamisessa. Paitsi ehkä jos olet työskennellyt IT-alalla tai tilastojen parissa mahdollisesti pientä etua.

 

Sekin on väärin, että ensikertalaisuuden voi menettää vaikka ei mitään tutkintoa olisikaan. Eli otat vaikka paikan vastaan etkä aloitakaan opiskeluja syystä X. Siinä meni ensikertalaisuus ja yhtään minkään tutkinnon saamisesta tuli kertaheitolla haastavaa :( 

Tuo on kyllä totta, ja etenkin jos ei ole edes sitä tutkintoa tai ei ole syystä tai toisesta pärjännyt juuri sillä alalla ja koulutuksessa, sitä kun ei voi aina etukäteen tietää ja elämäntilanteet on voinut tuoda liikaa haasteita juurikin opiskelun aikoihin.

Vierailija
2808/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen filosofia tuli, jäin varasijalle 4. Sisään otetaan kuusi, joten toivo on menetetty. Aina ei voi voittaa...

Turha murehtia tuota, olisit työttömäksi kuitenkin valmistunut :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2809/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusalan soveltuvuuskokeiden arvioinnista kysyisin. Tietääkö kukaan, millaisella prosessilla soveltuvuuskokeet (haastattelut) pisteytetään, kun niissä kestää ilmeisesti ainakin pari viikkoa?

 

Haastatteluitahan ei kai tallenneta, joten haastattelijan arviointi perustunee hänen  muistiinpanoihinsa, ja jo haastattelun aikana syntyneisiin mielikuviin hakijasta? Jos näin, niin pisteet saisi varmaan koostettua listaan heti haastatteluista seuraavalla viikolla. Liittyykö pisteytykseen jotain skaalausta? Esim. käsitelläänkö yksittäisten haastattelijoiden tekemää arviointia jotenkin yhdessä saman yliopiston/ kaikkien yhteistyöyliopistojen muiden arvioitsijoiden kesken, ja yritetään varmistaa arvioinnin yhdenmukaisuus? Arviointihan on varmaan aina ainakin jossain määrin subjektiivista. Entä arvioidaanko haastattelukysymyksiä ja tehtäviä jotenkin soveltuvuuskokeiden jälkeen, esim. jos joku kysymys on tuottanut yleisesti erilaisia vastauksia kuin mitä kysymyksellä alunperin ajateltiin saavan? Soveltuvuuskokeessa on kullakin pysäkillä vain 5 minuuttia aikaa vastata, niin siinä ei ole hakijalla aikaa näyttää omaa ajatteluaan ja argumentointiaan kuin tosi suppeasti. 

 

Olisi myös kiva kuulla ajatuksianne soveltuvuuskokeesta teiltä, jotka siinä toissa viikolla (tai aikaisempina vuosina) olitte. - Itselläni on sellainen olo, että miten ihmeessä kolmen  5 minuutin haastattelun perusteella saadaan arvioitua ja järjestettyä hakijat paremmuusjärjestykseen, ilman että haastattelijoiden henkilökohtaiset mielipiteet ja ehkä tiedostamattomat mieltymykset vaikuttavat arviointiin. Kovin objektiiviselta ja tieteellisesti perustellulta kasvatusalan soveltuvuuskokeen perusteella tehtävä opiskelijavalinta ei siis minusta vaikuta. Mitä mieltä olette muut? Ja onko pisteytysvaiheessa jotain yritystä yhdenmukaiseen arviointiin?

Vierailija
2810/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin Tampereelle DI-alalle!

Millä pisteillä ja kummassa todistus- tai pääsykoekiintiössä. ensi vai toiskertalaisena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2811/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havaintoja Vipusen päivittymisestä?

Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..

Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.

Kuulostaa ihan mun elämältäni. Ensikertalaiskiintiö on ihan kamala keksintö ja todellakin vaikeuttaa kohtuuttomasti muiden opiskelemaan pyrkivien asemaa :( Tulisipa tähän jotakin helpotusta pian. Ei ole kiva tuhlata vuosia ja vuosia elätellen toivoa ja tapellen jostain 1-10 paikasta per vuosi.

Ensikertalaiskiintiö on ihan paras keksintö! Olisi aika kauheaa näin tuoreena ylioppilaana hakea korkeakouluihin, kun joutuisi kilpailemaan kymmeniä vuosia vanhempia, aiempia koulutuksia omaavia vastaan. Eräs tuttuni on filosofian maisteri matematiikasta, ja hän haki samalle matemaattiselle alalle kuin minä nyt. Täräytti täydet pisteet pääsykokeesta A. Olisi aika kamalaa, jos vasta lukion käyneiden pitäisi tosissaan kilpailla tuollaisten kanssa opiskelupaikoistaan. Lukiolainen vs. 5 vuotta yliopistomatikkaa opiskellut. Kummallehan menisi paikka, jos oltaisiin samalla viivalla.

Tuoreena ylioppilaana näet maailman mustavalkoisena joko-tai paikkana. Siperia opettaa ja parinkymmenen vuoden päästä näet muitakin värejä. Tuskin kukaan on ensikertaiskiintiötä vastaan per se, vaan täällä kritisoidaan sen kohtuuttomuutta ja turhaa opiskelemaan pääsemisen vaikeuttamista alanvaihtajalle, työttömille jne. Itse hain koulutusohjelmaan jonka 54 aloituspaikasta ruhtinaalliset 2kpl oli varattu ei-ensikertalaisille. Vaikea nähdä miten esimerkiksi kymmenen toista tutkintoa tekevän hyväksyminen heikentäisi sanottavasti ensikertalaisten asemaa. Varsinkin kun pisterajat oli loppujen lopuksi niin alhaiset että ilmeisesti sisäänpääsyyn riitti kun osasi avata koneen  ja loggautua pääsykoesivustolle. Motivaatio taas toista tms. tutkintoa tekevällä on aivan toinen, lisäksi ala on valittu harkiten ja tietäen että se on mille oikeasti haluaa. Nuorena luulee tietävänsä koska kokemusta työelämästä tai itsetuntemusta ei välttämättä ole riittävästi. Enkä sano etteikö joku voisi olla varma jne. ettei tartte pelihousuja repiä. Iso osa ei ole ja mieli muuttuu kun tätä palloa tallaa enemmän. Tietäisette vaan miten läheisten elämäänsä aloittelevien ajatukset poukkoilee laidasta laitaan 🤭

Joku jo tuossa toi esille pitemmät työurat jne. Kun työuria pidennetään on selvää että se tarkoittaa kouluttautumista. Voi olla lisäkoulutus aiemman tutkinnon päälle tai kokonaan uusi ala. Opiskelemaan pääsemisen vaikeuttaminen puhuu ihan toista kieltä. Ehkä amk tutkinnon suorittamista voisi muokata maisteritutkinnon suuntaan siinä mielessä että aiemmin tutkinnon suorittaneet osallistuisivat opetukseen esimerkiksi viimeiset 1,5v + harjoittelu. Päälle tietty määrä kursseja verkkototeutuksena alasta riippuen. Saa kehitellä ajatusta 😀

Vierailija
2812/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkösongelma on tosiaan nuo AMK:n vähäiset paikat ei-ensikertalaisille. On ihan älytöntä, että ei voi vaihtaa huonosti työllistäneitä opintoja ainakin aiemmin varmasti työllistäneeseen hoitoalaan.

Oikikseen näyttää nyt vakiintuvan noin 10 pisteen ero ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten välillä. Se ehkä juuri ja juuri voidaan hyväksyä "ei vaikeuta kohtuuttomasti", mutta ymmärrettävästi aiheuttaa katkeruutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2813/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on myös siinä, että nyt sun täytyy onnistua valintakokeessa lähes täydellisesti, että saat paikan, koska yo-todistuksen arvosanoja ei lasketa ollenkaan mukaan. Kaikki riippuu vain siitä, miten valintakoe sattuu menemään. Mulle itselleni valintakokeet on aina tuottanut vaikeuksia hitaan lukunopeuden takia. 
 

Vierailija
2814/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen filosofia tuli, jäin varasijalle 4. Sisään otetaan kuusi, joten toivo on menetetty. Aina ei voi voittaa...

Turha murehtia tuota, olisit työttömäksi kuitenkin valmistunut :)

Tällaiset kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2815/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan varasijalta 50 enää mitään mahdollisuuksia päästä

Vierailija
2816/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös siinä, että nyt sun täytyy onnistua valintakokeessa lähes täydellisesti, että saat paikan, koska yo-todistuksen arvosanoja ei lasketa ollenkaan mukaan. Kaikki riippuu vain siitä, miten valintakoe sattuu menemään. Mulle itselleni valintakokeet on aina tuottanut vaikeuksia hitaan lukunopeuden takia. 
 

Ei tarvitse onnistua pääsykokeessa, jos pääsee todistuksella. Ei kai niitä yo-arvosanoja tarvitse sekä todistus- että pääsykoevalinnassa ottaa huomioon.

Vierailija
2817/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havaintoja Vipusen päivittymisestä?

Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..

Näin ja samalla varasijat liikkui taaksepäin XD Sijoitus 10 paikkaa heikompi kuin toissapäivänä. Ei oo pelkoa opiskeluista syksyllä, huoh. Mulla on jo koulutus mutta en saa töitä sillä. Nyt hanttihommissa pienellä palkalla ja tuntuu että hukkaan aikaa ja kykyjäni. Ikää sen verran että sekin rajoittaa mitä kannattaa opiskella ja kuinka kauan kannattaa yrittää. Omaksi iloksi toki mutta uraa ei välttämättä kerkiä luomaan.

Kuulostaa ihan mun elämältäni. Ensikertalaiskiintiö on ihan kamala keksintö ja todellakin vaikeuttaa kohtuuttomasti muiden opiskelemaan pyrkivien asemaa :( Tulisipa tähän jotakin helpotusta pian. Ei ole kiva tuhlata vuosia ja vuosia elätellen toivoa ja tapellen jostain 1-10 paikasta per vuosi.

Ensikertalaiskiintiö on ihan paras keksintö! Olisi aika kauheaa näin tuoreena ylioppilaana hakea korkeakouluihin, kun joutuisi kilpailemaan kymmeniä vuosia vanhempia, aiempia koulutuksia omaavia vastaan. Eräs tuttuni on filosofian maisteri matematiikasta, ja hän haki samalle matemaattiselle alalle kuin minä nyt. Täräytti täydet pisteet pääsykokeesta A. Olisi aika kamalaa, jos vasta lukion käyneiden pitäisi tosissaan kilpailla tuollaisten kanssa opiskelupaikoistaan. Lukiolainen vs. 5 vuotta yliopistomatikkaa opiskellut. Kummallehan menisi paikka, jos oltaisiin samalla viivalla.

Tuoreena ylioppilaana näet maailman mustavalkoisena joko-tai paikkana. Siperia opettaa ja parinkymmenen vuoden päästä näet muitakin värejä. Tuskin kukaan on ensikertaiskiintiötä vastaan per se, vaan täällä kritisoidaan sen kohtuuttomuutta ja turhaa opiskelemaan pääsemisen vaikeuttamista alanvaihtajalle, työttömille jne. Itse hain koulutusohjelmaan jonka 54 aloituspaikasta ruhtinaalliset 2kpl oli varattu ei-ensikertalaisille. Vaikea nähdä miten esimerkiksi kymmenen toista tutkintoa tekevän hyväksyminen heikentäisi sanottavasti ensikertalaisten asemaa. Varsinkin kun pisterajat oli loppujen lopuksi niin alhaiset että ilmeisesti sisäänpääsyyn riitti kun osasi avata koneen  ja loggautua pääsykoesivustolle. Motivaatio taas toista tms. tutkintoa tekevällä on aivan toinen, lisäksi ala on valittu harkiten ja tietäen että se on mille oikeasti haluaa. Nuorena luulee tietävänsä koska kokemusta työelämästä tai itsetuntemusta ei välttämättä ole riittävästi. Enkä sano etteikö joku voisi olla varma jne. ettei tartte pelihousuja repiä. Iso osa ei ole ja mieli muuttuu kun tätä palloa tallaa enemmän. Tietäisette vaan miten läheisten elämäänsä aloittelevien ajatukset poukkoilee laidasta laitaan 🤭

Joku jo tuossa toi esille pitemmät työurat jne. Kun työuria pidennetään on selvää että se tarkoittaa kouluttautumista. Voi olla lisäkoulutus aiemman tutkinnon päälle tai kokonaan uusi ala. Opiskelemaan pääsemisen vaikeuttaminen puhuu ihan toista kieltä. Ehkä amk tutkinnon suorittamista voisi muokata maisteritutkinnon suuntaan siinä mielessä että aiemmin tutkinnon suorittaneet osallistuisivat opetukseen esimerkiksi viimeiset 1,5v + harjoittelu. Päälle tietty määrä kursseja verkkototeutuksena alasta riippuen. Saa kehitellä ajatusta 😀

2/54 ei noudata lakia (kohtuuttomuuden välttämisvaatimus). Mutta oppilaitos saa kuulemma laskea kaikki paikat yhteen ja ilmoittaa yhteenlasketun ei-ensikertalaisten määrän. Tämäkin kannattaisi haastaa.

Vierailija
2818/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös siinä, että nyt sun täytyy onnistua valintakokeessa lähes täydellisesti, että saat paikan, koska yo-todistuksen arvosanoja ei lasketa ollenkaan mukaan. Kaikki riippuu vain siitä, miten valintakoe sattuu menemään. Mulle itselleni valintakokeet on aina tuottanut vaikeuksia hitaan lukunopeuden takia. 
 

Ei tarvitse onnistua pääsykokeessa, jos pääsee todistuksella. Ei kai niitä yo-arvosanoja tarvitse sekä todistus- että pääsykoevalinnassa ottaa huomioon.

Ennen laskettiin yhteen. Nyt jos todistus on keskinkertainen, niin sillä ei tee mitään, kun todistusvalintaan on liian huono. 

Vierailija
2819/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan varasijalta 50 enää mitään mahdollisuuksia päästä

Riippuu täysin ensikertalaisuudesta, kohteesta, jonosta ja siitä, onko samoihin tai samankaltaisiin kohteisiin vielä palkkeja tulematta.

Vierailija
2820/3284 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan varasijalta 50 enää mitään mahdollisuuksia päästä

Riippuu alasta. Aiemmin ainakin esim. sairaanhoitajaopintoihin pienemmillä paikkakunnilla saattoi päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi