Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3296)

Vierailija
2721/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille

Vierailija
2722/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pian valinnan tuloksen julkaisemisen jälkeen voi odotella (maisterihaussa) pisteitä julkaistavaksi? Valinnan tulos tuli siis eilen, mutta pistekentät ovat vielä tyhjillään.

1–36h on ollut itsellä viive

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2723/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pian valinnan tuloksen julkaisemisen jälkeen voi odotella (maisterihaussa) pisteitä julkaistavaksi? Valinnan tulos tuli siis eilen, mutta pistekentät ovat vielä tyhjillään.

1–36h on ollut itsellä viive

Tai siis jos tulos on jo selvillä, mutta pisteitä ei näy, niin välttämättä pisteitä ei tule lainkaan.  Luulin, että tarkoitit aikaa palkeista pisteisiin. 

Vierailija
2724/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvin täällä ihmisillä on palkkiteoria pitänyt paikkansa? Monen kohdalla ollut luotettava mutta voiko se myös pettää? 

Pitää 100 % varmasti paikkansa, jos sitä tulkitsee oikein. Aika moni ei tulkitse.

Kaikkia tilanteita se ei käytä. Kuten nyt pelkkiin lääkiksiin hakenut ei-ensikertalainen, jolla ei ole mitään varasijoja katoavaksi missään. Ei voi päätellä kumpaankaan suuntaan pelkistä palkeista.

Vierailija
2725/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille

Tarkoittaa! Pääsit sun kakkoseen, eli onko se sit toi Kuopio. Onneksi olkoon!

Vierailija
2726/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskottava se on että oikispaikka irtosi, ei-ensikertalaisena ekaa kertaa oikikseen hakevana en tähän uskonut. Turkuun hyväksytty, odottaa vielä Helsingin tuloksia niin ei voi ottaa vastaan tässä kohtaa. Tekis mieli repästä juhlatumut mutta kiltisti nukkumaan ja aamulla töihin tietäen että tästäkin paikasta pääsee eteenpäin! 

Onnittelut, huikea suoritus! Jäin tällä kertaa rannalle. Itselläni oli selkeä kompastuskivi se tiedediplomatia-artikkeli. Haluaisitko avata, miten lähestyit sitä? Luitko koko artikkelin vai aloitko vain hakea kysymyksiin vastauksia? Itsestäni tuntuu, että olisi pitänyt lukea artikkeli kokonaan, kun muuten oli vaikea löytää vastauksia, mutta aika loppui pahasti kesken. Otan siis ilolla vastaan kaikki vinkit onnistumiseen, jos jaksat niitä jakaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2727/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tämä ketju OFFICIAL?

Tämä on suomenkielinen palsta. 

Vierailija
2728/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskottava se on että oikispaikka irtosi, ei-ensikertalaisena ekaa kertaa oikikseen hakevana en tähän uskonut. Turkuun hyväksytty, odottaa vielä Helsingin tuloksia niin ei voi ottaa vastaan tässä kohtaa. Tekis mieli repästä juhlatumut mutta kiltisti nukkumaan ja aamulla töihin tietäen että tästäkin paikasta pääsee eteenpäin! 

Onnittelut, huikea suoritus! Jäin tällä kertaa rannalle. Itselläni oli selkeä kompastuskivi se tiedediplomatia-artikkeli. Haluaisitko avata, miten lähestyit sitä? Luitko koko artikkelin vai aloitko vain hakea kysymyksiin vastauksia? Itsestäni tuntuu, että olisi pitänyt lukea artikkeli kokonaan, kun muuten oli vaikea löytää vastauksia, mutta aika loppui pahasti kesken. Otan siis ilolla vastaan kaikki vinkit onnistumiseen, jos jaksat niitä jakaa.

Olen eri, mutta minulla ei ainakaan riitä aika artikkelin lukemiseen ja sisäistämiseen. Olin pelkän haun varassa. En koe, että pystyisin mitenkään valmistautumaan tuohon lottoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2729/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D

Vierailija
2730/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskottava se on että oikispaikka irtosi, ei-ensikertalaisena ekaa kertaa oikikseen hakevana en tähän uskonut. Turkuun hyväksytty, odottaa vielä Helsingin tuloksia niin ei voi ottaa vastaan tässä kohtaa. Tekis mieli repästä juhlatumut mutta kiltisti nukkumaan ja aamulla töihin tietäen että tästäkin paikasta pääsee eteenpäin! 

Onnittelut, huikea suoritus! Jäin tällä kertaa rannalle. Itselläni oli selkeä kompastuskivi se tiedediplomatia-artikkeli. Haluaisitko avata, miten lähestyit sitä? Luitko koko artikkelin vai aloitko vain hakea kysymyksiin vastauksia? Itsestäni tuntuu, että olisi pitänyt lukea artikkeli kokonaan, kun muuten oli vaikea löytää vastauksia, mutta aika loppui pahasti kesken. Otan siis ilolla vastaan kaikki vinkit onnistumiseen, jos jaksat niitä jakaa.

Olen eri, mutta minulla ei ainakaan riitä aika artikkelin lukemiseen ja sisäistämiseen. Olin pelkän haun varassa. En koe, että pystyisin mitenkään valmistautumaan tuohon lottoon.

Kiitos vastauksesta. Löysitkö siis helposti pelkän haun avulla vastaukset niihin kysymyksiin, jotka koskivat molempia artikkeleita? Koen ne itselleni erityisen haastavaksi, jos en ehdi artikkeleita lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2731/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D

Mulla ihan sama! En ymmärrä, miten ihmiset ovat ehtineet vastata tiedediplomatiaa koskeviin kysymyksiin.

Vierailija
2732/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvin täällä ihmisillä on palkkiteoria pitänyt paikkansa? Monen kohdalla ollut luotettava mutta voiko se myös pettää? 

Pitää 100 % varmasti paikkansa, jos sitä tulkitsee oikein. Aika moni ei tulkitse.

Kaikkia tilanteita se ei käytä. Kuten nyt pelkkiin lääkiksiin hakenut ei-ensikertalainen, jolla ei ole mitään varasijoja katoavaksi missään. Ei voi päätellä kumpaankaan suuntaan pelkistä palkeista.

Jos 3 kohdassa tulokset (ja epärealistinen varasija) tullu viime viikolla ja 2 kohdassa ei palkkeja ja 1 kohtaan tullut palkit, mutta kolmosen tulokset ei hävinny. Teorian mukaan en ole pääsemässä ykköseen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2733/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D

Aika loppui kesken ja itseltäni jäi kakkosartikkelin kysymyksiin ehkä 1/3 tyhjäksi. Tein suuren virheen ja aloin lukea artikkeleita kun tarkoitus selkeästi ei ollut niihin sen syvemmin tutustua vaan keksiä parhaat hakupromptit sekä nopeasti sisäistää & soveltaa tietoa useammasta kohdasta. Jos ensi vuoden hakukoe on sama tiedän miten edetä. Sitä toki ei voi tietää vaikuttaako se lopputulokseen XD En lähtenyt leikkimään pisteillä vaan vastasin kysymyksiin mahdollisista miinuspisteistä huolimatta. Ajatulksella että jos vastaan oikein siitä tulee xx pistettä kaulaa varovaisempiin vastaajiin. Miinuspisteillä tilanne on tietenkin päinvastainen. 

Mihin koulutukseen hait? Itse hain oikikseen. Sen koe oli järjellinen mutta oma valmistautuminen ennakkomateriaalilla olisi saanut olla parempi. Muutama kompakysymys ja pari kysymystä taisi mennä enttententten lottoamalla :D Olen henkisesti valmistautunut pettymykseen ja suunnittelen avoimen opintoja ensi kevään pääsykokeita ajatellen.

Vierailija
2734/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D

En tiedä yhteisen osion pisteitä, mutta oikis mukaan luettuna sain 79.

 

Aloitin suoraan ctrl+f-tekniikalla lukematta kumpaakaan artikkelia, ehdin juuri ja juuri tehtävien loppuun. Noin neljään monivalintaan jätin vastaamatta – epävarmoissa kyllä/ei-tehtävissä arvasin, sillä näissä odotusarvo 0.

 

Lopulta se on aika mekaaninen suoritus: Esimerkiksi väittämän "A2.1 Ensimmäisen kansallisen ilmastostrategian valmistelua käsittelevässä tutkimuksessa huomattiin, että: valmistelussa tiedon tuotannon ja politiikan prosessit olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa" oikeellisuutta voi lähteä purkamaan monenlaisen haun kautta:
 

"ilmastostrategia" --> melko suoraan oikeaan kohtaan, mutta myös yksi väärä kohta
"tiedon tuotannon"  --> suoraan oikeaan kohtaan
"valmistelussa" --> liikaa hakutuloksia

"politiikan proses" --> suoraan oikeaan kohtaan
"toisiinsa" --> suoraan oikeaan kohtaan

"yhteydessä" --> vääriin kohtiin

"vahvasti" --> lopulta oikeaan kohtaan, mutta 7 hakutulosta ja oikean löytämisessä kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2735/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ne hikiset DIA pääsykokeiden tulokset jo tulla :D

Vierailija
2736/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kieli pitkällä sosiaalityön tuloksia. Kiinnostaa tietää miten koe meni.

Vierailija
2737/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D

En tiedä yhteisen osion pisteitä, mutta oikis mukaan luettuna sain 79.

 

Aloitin suoraan ctrl+f-tekniikalla lukematta kumpaakaan artikkelia, ehdin juuri ja juuri tehtävien loppuun. Noin neljään monivalintaan jätin vastaamatta – epävarmoissa kyllä/ei-tehtävissä arvasin, sillä näissä odotusarvo 0.

 

Lopulta se on aika mekaaninen suoritus: Esimerkiksi väittämän "A2.1 Ensimmäisen kansallisen ilmastostrategian valmistelua käsittelevässä tutkimuksessa huomattiin, että: valmistelussa tiedon tuotannon ja politiikan prosessit olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa" oikeellisuutta voi lähteä purkamaan monenlaisen haun kautta:
 

"ilmastostrategia" --> melko suoraan oikeaan kohtaan, mutta myös yksi väärä kohta
"tiedon tuotannon"  --> suoraan oikeaan kohtaan
"valmistelussa" --> liikaa hakutuloksia

"politiikan proses" --> suoraan oikeaan kohtaan
"toisiinsa" --> suoraan oikeaan kohtaan

"yhteydessä" --> vääriin kohtiin

"vahvasti" --> lopulta oikeaan kohtaan, mutta 7 hakutulosta ja oikean löytämisessä kestää.

Kiitos paljon tästä! Juuri tällaisia vinkkejä kaipaan, jos joku muukin haluaa jakaa.

Vierailija
2738/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei onko siis näin, etten OKL-tuloksia ole vielä tullut? Mikä tilanne tänään? Nämä tod.näk. vaikuttavat vielä omiin varasijoihini yleisen kasvatustieteen puolella. Odotusaika toukokuulta on ollut niiiiiin pitkä!

Vierailija
2739/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D

En tiedä yhteisen osion pisteitä, mutta oikis mukaan luettuna sain 79.

 

Aloitin suoraan ctrl+f-tekniikalla lukematta kumpaakaan artikkelia, ehdin juuri ja juuri tehtävien loppuun. Noin neljään monivalintaan jätin vastaamatta – epävarmoissa kyllä/ei-tehtävissä arvasin, sillä näissä odotusarvo 0.

 

Lopulta se on aika mekaaninen suoritus: Esimerkiksi väittämän "A2.1 Ensimmäisen kansallisen ilmastostrategian valmistelua käsittelevässä tutkimuksessa huomattiin, että: valmistelussa tiedon tuotannon ja politiikan prosessit olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa" oikeellisuutta voi lähteä purkamaan monenlaisen haun kautta:
 

"ilmastostrategia" --> melko suoraan oikeaan kohtaan, mutta myös yksi väärä kohta
"tiedon tuotannon"  --> suoraan oikeaan kohtaan
"valmistelussa" --> liikaa hakutuloksia

"politiikan proses" --> suoraan oikeaan kohtaan
"toisiinsa" --> suoraan oikeaan kohtaan

"yhteydessä" --> vääriin kohtiin

"vahvasti" --> lopulta oikeaan kohtaan, mutta 7 hakutulosta ja oikean löytämisessä kestää.

Kiitos paljon tästä! Juuri tällaisia vinkkejä kaipaan, jos joku muukin haluaa jakaa.

Tässä oli aika hyvin kiteytetty olennainen. Itse osallistuin nyt toista kertaa valintakokeeseen G ja osasin viime vuotta paremmin hakea artikkeleista vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Luin kokonaan vain johdannot ja johtopäätökset.
Koe tosin oli tänä vuonna mielestäni selkeästi viime vuotta hankalampi, mutta nyt osasin olla vastaamatta kysymyksiin, joista en ollut "täysin" (80%) varma. Viime vuonna vastasin yhtä lukuun ottamatta kaikkiin, ja selkeästi oli liikaa vääriä arvauksia.

 

Pistemäärä oli positiivinen yllätys, ja sisäänpääsy nyt varasijalta 5. aika todennäköinen.

Vierailija
2740/3296 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei onko siis näin, etten OKL-tuloksia ole vielä tullut? Mikä tilanne tänään? Nämä tod.näk. vaikuttavat vielä omiin varasijoihini yleisen kasvatustieteen puolella. Odotusaika toukokuulta on ollut niiiiiin pitkä!

Ei ole tullut vielä. Sovarin takia niissä aina kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi