KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3291)
Vaikka arvaamisen odotusarvo on 0, kyllä/ei-vastauksissa ei silti kannata kauheasti arvailla. Väärä vastaus kun oikeasti vie sen yhden pisteen pois.
Joskus on julkaistu anonyymeja listauksia hakijoiden pisteistä ja kokonaan miinukselle menneitä kokeita on aina paljon.
Kauppiksen valintakoepisteet näkyvissä ainakin Aallon ja Tampereen osalta...
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..
Vierailija kirjoitti:
Kauppiksen valintakoepisteet näkyvissä ainakin Aallon ja Tampereen osalta...
Paljonko rajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille
Tarkoittaa! Pääsit sun kakkoseen, eli onko se sit toi Kuopio. Onneksi olkoon!
Vai Tampereelle, jos kumpikin vielä näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka arvaamisen odotusarvo on 0, kyllä/ei-vastauksissa ei silti kannata kauheasti arvailla. Väärä vastaus kun oikeasti vie sen yhden pisteen pois.
Joskus on julkaistu anonyymeja listauksia hakijoiden pisteistä ja kokonaan miinukselle menneitä kokeita on aina paljon.
Ja oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen, eli odotusarvo 0.
Jos jättää arvaamatta saa varmasti . Jos arvaa, saa jotain väliltä -x–+x. Esim. jos kymmenen arvaa, pisteet ovat todennäköisesti välillä -3–+3. Ei tämän valossa ole oikein mahdollista sanoa yleispätevästi, että kannattaako vaiko ei.
Jos monivalinnassa on 5 vaihtoehtoa ja vähintään kaksi pitää valita (mitkä seuraavista), niin odotusarvo arvaamalla on -0,9
Jos monivalinnassa on 5 vaihtoehtoa ja vain yksi pitää valita (mikä seuraavista), niin odotusarvo on -0,6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille
Tarkoittaa! Pääsit sun kakkoseen, eli onko se sit toi Kuopio. Onneksi olkoon!
Vai Tampereelle, jos kumpikin vielä näkyy?
Kakkostoiveeseen ja vain siihen. Ei luotettavasti selvinnyt tekstistä kumpi se on.
Ensikertalaisille Aalto 29,5, Tampere 26,5.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisille Aalto 29,5, Tampere 26,5.
Siis kauppis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaintoja Vipusen päivittymisestä?
Ainakin paikan vastaanottaneiden määrä oli päivittynyt..
Samoin valittujen määrä yhteishaun osalta
Eilen oli 55890
Tänään aamulla ysin jälkeen 55902
Ei iso muutos, mutta muutos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille
Tarkoittaa! Pääsit sun kakkoseen, eli onko se sit toi Kuopio. Onneksi olkoon!
Vai Tampereelle, jos kumpikin vielä näkyy?
Kakkostoiveeseen ja vain siihen. Ei luotettavasti selvinnyt tekstistä kumpi se on.
Ok. Miksi toinenkin näkyy vielä?
Vierailija kirjoitti:
Hankenin tulokset tuli!
Miten kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille
Tarkoittaa! Pääsit sun kakkoseen, eli onko se sit toi Kuopio. Onneksi olkoon!
Vai Tampereelle, jos kumpikin vielä näkyy?
Kakkostoiveeseen ja vain siihen. Ei luotettavasti selvinnyt tekstistä kumpi se on.
Ok. Miksi toinenkin näkyy vielä?
Koska sinne ei päässyt. Pisteet katoavat peruuntuvista paikoista. Eli sellaisista, joihin ei enää voi päästä siksi, että pääsi ylemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille
Tarkoittaa! Pääsit sun kakkoseen, eli onko se sit toi Kuopio. Onneksi olkoon!
Vai Tampereelle, jos kumpikin vielä näkyy?
Kakkostoiveeseen ja vain siihen. Ei luotettavasti selvinnyt tekstistä kumpi se on.
Ok. Miksi toinenkin näkyy vielä?
Koska sinne ei päässyt. Pisteet katoavat peruuntuvista paikoista. Eli sellaisista, joihin ei enää voi päästä siksi, että pääsi ylemmäksi.
Vai onko niin, että voi päästä vielä ykköseen tai kakkoseen?
Vierailija kirjoitti:
Voisko ne hikiset DIA pääsykokeiden tulokset jo tulla :D
Oliko koe haastava? Itse en sattuneista syistä osallistunut pääsykokeeseen.
Liikkuuko kaupallisen ja yhteiskunnallisen puolen varasijat jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni G-kokeen tehneiden kokemuksia kokeesta. Yleisessä osiossa mulla ainakin loppui aika kesken. En lukenut artikkeleja vaan käytin pelkästään hakua. Toisessa artikkelissa sekään ei kyllä auttanut kun vastaukset tuntuivat olevan aivan levällään siellä täällä. Vastasin ensin 50/50 kysymyksiin koska ajattelin että niistä tippuu varmemmin pisteitä. Ja suunnittelin että jos aikaa jää niin alan vastata monivalintoihin. Mutta en kauhean moneen kerennyt vastaamaan :D
En tiedä yhteisen osion pisteitä, mutta oikis mukaan luettuna sain 79.
Aloitin suoraan ctrl+f-tekniikalla lukematta kumpaakaan artikkelia, ehdin juuri ja juuri tehtävien loppuun. Noin neljään monivalintaan jätin vastaamatta – epävarmoissa kyllä/ei-tehtävissä arvasin, sillä näissä odotusarvo 0.
Lopulta se on aika mekaaninen suoritus: Esimerkiksi väittämän "A2.1 Ensimmäisen kansallisen ilmastostrategian valmistelua käsittelevässä tutkimuksessa huomattiin, että: valmistelussa tiedon tuotannon ja politiikan prosessit olivat vahvasti yhteydessä toisiinsa" oikeellisuutta voi lähteä purkamaan monenlaisen haun kautta:
"ilmastostrategia" --> melko suoraan oikeaan kohtaan, mutta myös yksi väärä kohta
"tiedon tuotannon" --> suoraan oikeaan kohtaan
"valmistelussa" --> liikaa hakutuloksia"politiikan proses" --> suoraan oikeaan kohtaan
"toisiinsa" --> suoraan oikeaan kohtaan"yhteydessä" --> vääriin kohtiin
"vahvasti" --> lopulta oikeaan kohtaan, mutta 7 hakutulosta ja oikean löytämisessä kestää.
Kiitos paljon tästä! Juuri tällaisia vinkkejä kaipaan, jos joku muukin haluaa jakaa.
Tässä oli aika hyvin kiteytetty olennainen. Itse osallistuin nyt toista kertaa valintakokeeseen G ja osasin viime vuotta paremmin hakea artikkeleista vastauksia esitettyihin kysymyksiin. Luin kokonaan vain johdannot ja johtopäätökset.
Koe tosin oli tänä vuonna mielestäni selkeästi viime vuotta hankalampi, mutta nyt osasin olla vastaamatta kysymyksiin, joista en ollut "täysin" (80%) varma. Viime vuonna vastasin yhtä lukuun ottamatta kaikkiin, ja selkeästi oli liikaa vääriä arvauksia.
Pistemäärä oli positiivinen yllätys, ja sisäänpääsy nyt varasijalta 5. aika todennäköinen.
Olisi kiva tietää niin sisään päässeiden kuin myös ei päässeiden osalta siitä, että oletteko ensikertalaisia ja oletteko opiskelleet hakua liittyvällä tai sivuavilla alalla ennen ?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhtään perällä näistä teorioista. Tarkoittaako se mitään, että todistusvalinnan varasijat hävisivät paikoista 3, 4 ja 5? Eilen näkyi vielä Oulun lääkiksen todistusvalinnan varasija, mutta tänään aamulla oli kadonnut. Nyt näkyy enää Tampereen ja Kuopion lääkiksille
Tarkoittaa! Pääsit sun kakkoseen, eli onko se sit toi Kuopio. Onneksi olkoon!
Vai Tampereelle, jos kumpikin vielä näkyy?
Kakkostoiveeseen ja vain siihen. Ei luotettavasti selvinnyt tekstistä kumpi se on.
Ok. Miksi toinenkin näkyy vielä?
Koska sinne ei päässyt. Pisteet katoavat peruuntuvista paikoista. Eli sellaisista, joihin ei enää voi päästä siksi, että pääsi ylemmäksi.
Vai onko niin, että voi päästä vielä ykköseen tai kakkoseen?
Ykköseen voi päästä sitten myöhemmin, jos pisteet riittää. Tällä hetkellä siellä ei ole.
Hankenin tulokset tuli!