Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3282)

Vierailija
2781/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauppiksen valintakokeen pisterajoja tullut jo turkuun ja vaasaan?

Vierailija
2782/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkit ovat ilmestyneet kaikkiin kolmeen hakemaani kohteeseen pari päivää sitten, mutta mitkään palkit/varasijat eivät ole poistuneet, tarkoittaako tämä palkkiteorian mukaan, etten olisi pääsemässä mihinkään? Kaikki kolme hakukohdetta samaa linjaa, mutta eri kaupungeissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2783/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkit ovat ilmestyneet kaikkiin kolmeen hakemaani kohteeseen pari päivää sitten, mutta mitkään palkit/varasijat eivät ole poistuneet, tarkoittaako tämä palkkiteorian mukaan, etten olisi pääsemässä mihinkään? Kaikki kolme hakukohdetta samaa linjaa, mutta eri kaupungeissa

Valitettavasti joo. :(

Vierailija
2784/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko farmasian palkit ilmestyneet?

Vierailija
2785/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkit ovat ilmestyneet kaikkiin kolmeen hakemaani kohteeseen pari päivää sitten, mutta mitkään palkit/varasijat eivät ole poistuneet, tarkoittaako tämä palkkiteorian mukaan, etten olisi pääsemässä mihinkään? Kaikki kolme hakukohdetta samaa linjaa, mutta eri kaupungeissa

Valitettavasti joo. :(

Ei välttämättä. Tiedän tältä keväältä tapauksia, joissa todistusvalinnan varasija ei ole poistunut vaikka tullut valintakokeella hyväksytyksi samaan kohteeseen. 

Vierailija
2786/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vanhemmat hakijat emme ole tienneet tällaisesta ensikertalaisuuskiintiön mahdollisuudesta ja olemme tehneet summittaisia koulutusvalintoja spontaanisti, ymmärtämättä, miten se voi sulkea meiltä ovia loppuelämäksi.

 

Ensikertalaisia hakijoita on niin paljon, koska nuoret eivät moniin vuosiin uskalla ottaa vastaan tarjottuja paikkoja ilman 100-prosenttista varmuutta niiden "parhaudesta". Nopea koulutukseen pääsy, joka oli yhtenä tavoitteena uudistuksessa, ei toteudu.

 

Tämä systeemi ei toimi.

Kiitos, juuri näin! Itse aion tehdä kantelun ja toivon, että mahdollisimman moni muu tekee myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2787/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, mun lapsi pääsi Åbo Akademiin Turkuun yhteiskuntatieteisiin! Oli 1. varasijalla, mutta paikka irtosi valintakokeella. On niin onnellinen olo.

Onneksi olkoon! Mun lapsi pääsi myös valintakokeella 1. vaihtoehtoonsa viestintään. Äsken tuli just tulokset, tosi kivaa!

Vierailija
2788/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin täällä aiemmin, olisiko minulla mahdollisuuksia päästä opiskelemaan x varasijalta. Tänään aamulla katsoin opintopolkua, vaikka "ei siellä mitään varmaan ole", JA SIELLÄHÄN SE UNELMIEN OPISKELUPAIKKA OLI!! Pääsin Turkuun opiskelemaan psykologiaa<33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2789/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologiaan on vaikea päästä. Onnea!!!

Vierailija
2790/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen 30+, löytyy jo yksi kandi+maisteri Helsingin yliopistosta, mutta aika vähän sillä on löytynyt töitä. Tai sanotaanko näin, että töitä kyllä on, mutta palkkataso on mega alhainen, jos miettii osaamista ja kokemusta. Nyt olen hakenut yliopistoon sellaiseen ohjelmaan, joka laajentaa mun työmahdollisuuksia - eli se vähän liittyy tähän mun ekaan koulutukseen, mut samalla antaa paljon uutta näkökulmaa. 

 

nyt tuntuu siltä, että ei edes oikein tiedä, mitä kannattaa opiskella, jotta töitä saisi varmasti ja vielä hyvällä palkalla. Toisaalta, haluaisi opiskella ja tehdä jotain, joka on lähellä sydäntä.. mut samalla tässä aikuisena vähän tajuaa, että ehkä se oma harrastus saa olla lähellä sydäntä ja sit työjutut on erikseen. mitä mieltä muut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2791/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin 37 vuotiaana oikikseen rolloon. Toivon, että muuttuu vielä uef:ksi. Viime vuonna kokeilin ekaa kertaa, silloin en lappiin hakenut, pisteet olisivat riittäneet ja jäin uef:ssa varasijalle 7. Jospa nyt parempi valmistautuminen veisi itä-suomeen saakka. Onnellinen olen jo tästäkin <3 Hyvästä työstä, mutta alan vaihto ja paremmat mahdollisuudet tulevaisuudessa.

Vierailija
2792/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin täällä aiemmin, olisiko minulla mahdollisuuksia päästä opiskelemaan x varasijalta. Tänään aamulla katsoin opintopolkua, vaikka "ei siellä mitään varmaan ole", JA SIELLÄHÄN SE UNELMIEN OPISKELUPAIKKA OLI!! Pääsin Turkuun opiskelemaan psykologiaa<33

Onneksi olkoon! Miltä varasijalta pääsit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2793/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku, kauppatieteet kuulemma 25 pistettä raja

Vierailija
2794/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vanhemmat hakijat emme ole tienneet tällaisesta ensikertalaisuuskiintiön mahdollisuudesta ja olemme tehneet summittaisia koulutusvalintoja spontaanisti, ymmärtämättä, miten se voi sulkea meiltä ovia loppuelämäksi.

 

Ensikertalaisia hakijoita on niin paljon, koska nuoret eivät moniin vuosiin uskalla ottaa vastaan tarjottuja paikkoja ilman 100-prosenttista varmuutta niiden "parhaudesta". Nopea koulutukseen pääsy, joka oli yhtenä tavoitteena uudistuksessa, ei toteudu.

 

Tämä systeemi ei toimi.

Toisaalta eikö se että ensikertalaiset hakijat eivät ota vastaan sellaista opiskelupaikkaa, jota eivät oikeasti halua, tarkoita, että systeemi toimii, niin kuin on tarkoitettu? Silloinhan joku muu (esim. Ei-ensikertalainen) saa sen paikan,  Järjestelmän tarkoitus on ollut, ettei aloiteta ja keskeytetä opintoja, kunnes päästään sinne, minne oikeasti haluttiin alunperinkin, koska se haaskaa koulutusresursseja.

 

On varmasti toki argumentteja tätä järjestelmää vastaankin. Tarkoitus oli lyhentää opintoihin pääsyyn kuluvaa aikaa, mutta se ei ole tainnut toteutua kovin hyvin. Suorituspaine on siirtynyt valintakokeista lukio/ yo-kirjoitusvaiheeseen, ja osa on tosi ahdistuneita lukiossa. Yo-todistuksen arvosanojen korottaminen on myös Ilmeisest hyvin yleistä, jotta päästäisiin todistuspisteillä sisään. 

 

Ne ovat tietysti tyytyväisiä, jotka ovat hyviä opiskelijoilta jo lukiossa ja pääsevät haluamaansa paikkaan suoraan lukiosta todistuspisteillä ilman raskasta valintakoerumbaa. 

 

Edelleen pitäisi kuitenkin mahdollistaa opiskelemaan pääsy myös hitaammin kypsyville, joilla opiskelupaikkaa alkaa sujua vasta vähän vanhempana, ja myös niille, jotka haluavat vaihtaa uraa myöhemmällä iällä.

 

Ja varmaan joku opiskelupaikka löytyy Suomess  jokaiselle, jos ei ole kovin vaativa sen suhteen, mitä opiskelee. Se ei vaan välttämättä vastaa omia toiveita ja motivaatiota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2795/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Aalto 27.5 pistettä

Vierailija
2796/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä palkkiteoria menee, jos alemmilta hakukohteilta on hävinnyt todistusvalinnan varasijat, mutta palkit ovat joissain niissä vielä jäljellä?

Vierailija
2797/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin täällä aiemmin, olisiko minulla mahdollisuuksia päästä opiskelemaan x varasijalta. Tänään aamulla katsoin opintopolkua, vaikka "ei siellä mitään varmaan ole", JA SIELLÄHÄN SE UNELMIEN OPISKELUPAIKKA OLI!! Pääsin Turkuun opiskelemaan psykologiaa<33

Onneksi olkoon! Mikä sun varasija alunperin oli? 

Vierailija
2798/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä palkkiteoria menee, jos alemmilta hakukohteilta on hävinnyt todistusvalinnan varasijat, mutta palkit ovat joissain niissä vielä jäljellä?

Pääsit siihen ekaan, mistä ei tulokset kadonneet. Eli niiden kadonneiden tulosten päälle.

Palkki laatikkona ei katoa mihinkään.

Vierailija
2799/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun kaikki tietyn hakukohteen aloituspaikat on otettu vastaan eikä varasijoilta ole enää mahdollista tulla valituksi, näkeekö tämän jotenkin Opintopolussa? Eli muuttuuko esim. valinnan tulos "Varasija X" tulokseksi "ei valittu"? Vai pitääkö meidän nipin napin varasijalle jääneiden mahdollisesti jännittää tuonne 4.8. asti, vaikka paikat olisi täytetty jo paljon aiemmin?

Vierailija
2800/3282 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun kaikki tietyn hakukohteen aloituspaikat on otettu vastaan eikä varasijoilta ole enää mahdollista tulla valituksi, näkeekö tämän jotenkin Opintopolussa? Eli muuttuuko esim. valinnan tulos "Varasija X" tulokseksi "ei valittu"? Vai pitääkö meidän nipin napin varasijalle jääneiden mahdollisesti jännittää tuonne 4.8. asti, vaikka paikat olisi täytetty jo paljon aiemmin?

Näkyy se sitten, kun kohde on virallisesti suljettu. Se tapahtuu käsityönä, eivätkä kaikki koulut sulje niitä heti. Mutta ei ne sinne 4.8. asti useimmissa kouluissa liiku. Varasijalta paikan saaneilla on viikko aikaa ottaa paikka vastaan, niin tuo vaatisi, että se hylätään kerta toisensa jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä