Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Helsinki muuttaa nyt pyöräteitä yksisuuntaisiksi, mikä turhauttaa osaa pyöräilijöistä - eihän tietkään ole yksisuuntaisia"

Vierailija
06.09.2026 |

Aurinkoisena sunnuntaina useampi pyöräilijä näyttää ajavan tietä väärään suuntaan. Osa ehkä laiskuuttaan tai tietämättömyyttään, osa päästäkseen sivukaduille tai kahvilan pihaan.

Käpylään päin pyöräilevä Ville Miettinen sanoo noudattavansa yksisuuntaisten pyöräteiden merkintöjä ”vaihtelevasti”.

”Välillä noudatan ja välillä en. Riippuu siitä, onko se kätevää ja helppoa.”

Miettisen mukaan joissain kohdissa yksisuuntaiset pyörätiet ovat todella epäkäytännöllisiä. Esimerkiksi jos täytyy vaihtaa hetkeksi toiselle puolelle tietä, tai jos on juuri kääntymässä pois kadulta. Niissä tilanteissa hän saattaa ennemmin pyöräillä hetken ohjeiden vastaisesti.

Liikenneinsinööri Arttu Mäenpää perustelee muutosta turvallisuudella ja onnettomuusdatalla.

Linjaus perustuu jo yli kymmenen vuotta sitten laadittuun pyöräliikenteen tavoiteverkkoon.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkien tasoittaminen on kuitenkin vielä kesken, mikä on harminloista.

Vierailija
2/4 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei edes ole ajokorttia, mutta olen silti kuullut yksisuuntaisista teistä. Mielenkiintoinen asenne, että liikennesääntöjä pitää noudattaa vain kun se on minulle kätevää ja jos siitä olisi vaivaa niin haittaako se nyt jos ihan vain korttelin ajan rekalla väärään suuntaan, tulisi pitkä lenkki muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni työmatkapyöräilijänä yksisuuntaiset pyörätiet on hyviä, niillä on paljon rauhallisempi ajaa kun monella kaksisuuntaisella pyörätiellä jotka on niin kapea että jokaisen vastaantulevan pyörän kohdalla toisen pitää väistää jalankulkijoiden puolelle.

Tämä kuitenkin vain silloin kun jokainen risteys on tehty niin että pyöräilijä pääsee kääntymään siitä kumpaankin suuntaan. Liian usein liikennesuunnittelijat unohtaa pyöräilijän erityisesti siinä tilanteessa kun pitäisi kääntyä pyörätieltä autotien reunaan.

Vierailija
4/4 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkien tasoittaminen on kuitenkin vielä kesken, mikä on harminloista.

Kallioleikkaukset ja maaleikkaukset on kiellettävä. T: persut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi