Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (1230)
Meillä on ihan se perinteinen malli.
Eli siis vaimon rahat on vaimon omaa rahaa ja mun rahat on yhteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella aikuisella ei holhouksen alla olevalla on oikeus omiin rahoihinsa ilman, että siitä täytyy tehdä toiselle jatkuvasti tiliä. Edellyttäen tietenkin, että molemmat osallistuvat sovitusti yhteisten kulujen hoitoon eikä ole isoja ongelmia rahankäytössä. Mielestäni olisi pikkumaista eritellä joka oma kahvilakäynti tai kaverien kanssa terassilla käyminen. Toki voi keskenään halutessaan jutella, että menen terassille, mutta se ei kuulu mitä omilla rahoillaan esimerkiksi kavereille tarjoaa. Ei kummallakaan puolisoista.
Voi senkin tietenkin kertoa, jos huvittaa, mutta ei saa olla pakollinen velvollisuus kertoa ja itsestäänselvästi kuuluu toisen tietää.
Siksi omat tilit ovat aikuisten ratkaisu.
Minuakin muuten ihmetyttää tuo rahojen kierrättäminen ensin yhteisellä tilillä ja sen jälkeen siirrellään sinne ja tänne.
Meillä kaikki rahat tulee yhteiselle tilille, koska se on paljon helpompaa. On niin monta erilaista tulonlähdettä ja monta erilaista menokohdetta, että tämä tapa on katsottu parhaaksi. Joka kuukausi siirtyy kummankin omalle tilille sama summa sijoitettavaksi osakkeisiin, niitä kun ei voi yhteisesti omistaa toisin kuin kiinteistöjä, huoneistoja, metsää, peltoa...
No, se onkin vähän eri systeemi koko huushollissa silloin, jos on pilvin pimein kiinteistöjä, huoneistoja, metsää peltoa...silloinhan onkin hommaa pysyä kärryillä. Mutta silloin tilimuotokin voisi olla joku niihin ja liiketoimintaan sopiva eikä yhteinen yksityistili. Tai mistäopä noita tiedän kun ei ole omaa elämää tuollainen koskaan liipannut. Tuskin nyt puhutaankaan tuonkaltaisesta elämästä. Tarkoitin lähinnä meitä taviksia joilla on palkkatulot, eläke tms. selkeä tulo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan se perinteinen malli.
Eli siis vaimon rahat on vaimon omaa rahaa ja mun rahat on yhteisiä.
Monikohan lapanen tämän "vitsin" on jo ehtinyt tänne heittää?
Tottakai meille on yhteiset rahat ja yhteinen pankkitili. Tätä kutsutaan avioliitoksi.
Miten tuo yhteinen tili toimii kun tulot ovat eri suuruiset. Eli lähinnä tämä, että ensin tulot tulevat ja kierrätetään yhteiselle tilille ja siitä sitten siirretään omalle tilille. Lasse tienaa 5000 euroa netto ja Lissu 2000 euroa netto. Yhteensä 7000. Onko tuosta 7000 eurosta silloin puolet myös Lissun rahaa? Jos muuten hänen tililleen kuuluisi tulla 2000 euro kk niin nyt sitten yhteisten rahojen ja yhteisen tilin periaatteella kuuluukin tulla 3500 euroa? Miten noissa yhteisten tilien kautta kierrätettäessä huomioidaan puolisoiden tuloerot? Vai huomioidaanko tai häivytetäänkö ne sitten pikkuhiljaa? Jos kyllä, niin todella kannattava ratkaisu silloin pienempituloiselle. En silloin enää ihmettele näin suurta määrää yhteisten rahojen kannattajia.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai meille on yhteiset rahat ja yhteinen pankkitili. Tätä kutsutaan avioliitoksi.
Avioliitto ei edellytä tätä. Ihan hyvin voi silti olla omat tilit. Ja hyvin monella niin onkin. Avioliitto ei ole sitä, että sulaudutaan yhdeksi persoonaksi, on edelleen kaksi eri ihmistä.
Miksiköhän minä olen edelleen yksi persoona, vaikka olen avioliitossa? Ja toimii ihan hyvin, paremminkin luultavasti. Liitto olisi varmaan jo tukehtunut itseensä jos olisimme luopuneet minuudestamme.
Perheen kaikki liittymät on miehen nimissä, kyllä. Eikä siinä ole mitään kamalaa, joten.
Ei varmaan kamalaa, mutta tosi omituista. Tai mistä mä tiedän kuinka yleistä tuollainen on, tuntuu vaan oudolta.
Mikdi tuo olisi outoa? Meillä liittymät on sen nimissä kuka on ollut paikalla kun sopimusta on tehty. Viimeksi mies töistä tullessaan haki mulle uuden puhelimen ja sai samalla paremman sopimuksen jotwn teki senkin. Vähän sama kuin sähkö- tai vesisopimus muuttaessa - mies rakensi ja minä hoidin käytännön asiat joten sopimukset on mun nimissä.
Eihän sillä ole mitään väliä kun samalta tililtä menee maksuun
Miten tuo yhteinen tili toimii kun tulot ovat eri suuruiset. Eli lähinnä tämä, että ensin tulot tulevat ja kierrätetään yhteiselle tilille ja siitä sitten siirretään omalle tilille. Lasse tienaa 5000 euroa netto ja Lissu 2000 euroa netto. Yhteensä 7000. Onko tuosta 7000 eurosta silloin puolet myös Lissun rahaa? Jos muuten hänen tililleen kuuluisi tulla 2000 euro kk niin nyt sitten yhteisten rahojen ja yhteisen tilin periaatteella kuuluukin tulla 3500 euroa? Miten noissa yhteisten tilien kautta kierrätettäessä huomioidaan puolisoiden tuloerot? Vai huomioidaanko tai häivytetäänkö ne sitten pikkuhiljaa? Jos kyllä, niin todella kannattava ratkaisu silloin pienempituloiselle. En silloin enää ihmettele näin suurta määrää yhteisten rahojen kannattajia.
Mun tulot on olleet suuremmat, samankokoiset ja nyt enää 30% meidän nettotuloista.
Molemmille jätetään x summa omaan käyttöön ja loput taloustilille. Eipä olla puolin eikä toidin murehdittu asiaa
Vierailija kirjoitti:
Perheen kaikki liittymät on miehen nimissä, kyllä. Eikä siinä ole mitään kamalaa, joten.
Ei varmaan kamalaa, mutta tosi omituista. Tai mistä mä tiedän kuinka yleistä tuollainen on, tuntuu vaan oudolta.
Mikdi tuo olisi outoa? Meillä liittymät on sen nimissä kuka on ollut paikalla kun sopimusta on tehty. Viimeksi mies töistä tullessaan haki mulle uuden puhelimen ja sai samalla paremman sopimuksen jotwn teki senkin. Vähän sama kuin sähkö- tai vesisopimus muuttaessa - mies rakensi ja minä hoidin käytännön asiat joten sopimukset on mun nimissä.
Okei, no mä en osaa ajatella että joku muu hoitais mun liittymäasioita tai valitsis mulle puhelimen. En toki niitä yhteisiä tilejäkään. Ainoastaan omat tilit meillä.
Olen yllättynyt omissakin piireissä siitä, miten vaikeaa monille tuntuu olevan jättää toisen rahat rauhaan. Juuri oltiin juhlissa, joissa pariskunnan naisosapuoli valitti sitä, että ei edes tiedä, kuinka paljon rahaa on lasse tililleen jemmannut. Mistään heillä ei ole pulaa, tavallinen keski-ikäinen pariskunta, jolla lainat maksettu jne. Mutta naista nyppii, kun ei tiedä lassen rahoista. Kai katsoo, että kuuluvat hänelle. Ja olenpa kuullut toisinkin päin, mies natkuttaa, miten paljon vaimo tuhlaa sinne tai tänne.
Olihan täälläkin aloitus, jossa nainen mietti, onko oikein, että mies laittaa perintönsä sijoituksiin, eikä yhteiseen kulutukseen.
Sanoisin siis, että aikuisuutta on paitsi huolehtia omista rahoistaan myös lakata kyttäämästä ja hamuamasta toisen rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no mä en osaa ajatella että joku muu hoitais mun liittymäasioita tai valitsis mulle puhelimen. En toki niitä yhteisiä tilejäkään. Ainoastaan omat tilit meillä.
Ei kai noita sopimuksia oikeasti toisen nimiin edes saa tehdä, eli nyt tilanne on se, että naisella on miehen puhelin ja liittymä käytössä kuin lapsella. Eli ei hän hoida naisen liittymää, vaan ihan omaansa, jota antaa naisen käyttää. Jee.
Jos pariskunnalla on erilliset rahat, mitä tapahtuu kun toinen on lapsen kanssa kotona ja tienaa vähemmän? Tai jos sairastuu pitkäksi aikaa ja tulot laskee? Tai jos toinen on vanhempi ja jää eläkkeelle aiemmin ja tulot puolittuu?
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunnalla on erilliset rahat, mitä tapahtuu kun toinen on lapsen kanssa kotona ja tienaa vähemmän? Tai jos sairastuu pitkäksi aikaa ja tulot laskee? Tai jos toinen on vanhempi ja jää eläkkeelle aiemmin ja tulot puolittuu?
Vaikka on erilliset rahat ja erilaiset tulot niin kyllähän laskut ja kulut pystytään sopimaan ilman yhteistä tiliä. Esimerkiksi parempitulinen maksaa tililtään isomman osan kuluista. Miksi rahoja pitää kierrättää yhteisen tilin kautta?
Ihmettelen miten henkilökohtaiset pankkitunnukset toimivat jos ei ole omaa tiliä? Saako pankkitunnukset yhteiselle tilille? Ainakin minulla mobiilipankki vaatii tunnistautumisen.
No mä osasin avata suuni ja sanoa miehelle minkä puhelimen halusin:) Eikä liittymääkään tarvinnut arpoa erikseen kun oli rajaton netti eu:ssa ja edullinen kk hinta. Ainoat mitkä mulle merkitsee jotain, puhelin on vaan käyttöesine. Edes värillä ei ollut väliä
Vaikka on erilliset rahat ja erilaiset tulot niin kyllähän laskut ja kulut pystytään sopimaan ilman yhteistä tiliä. Esimerkiksi parempitulinen maksaa tililtään isomman osan kuluista. Miksi rahoja pitää kierrättää yhteisen tilin kautta?
Ihmettelen miten henkilökohtaiset pankkitunnukset toimivat jos ei ole omaa tiliä? Saako pankkitunnukset yhteiselle tilille? Ainakin minulla mobiilipankki vaatii tunnistautumisen.
Kummallakin on ihan omat pankkitunnukset ja pankin kanssa sovittu mitkä tilit näkyy molemmille/millä on käyttöoikeus. Vaikka se ykdi yhtrinen.
Esim meillä näkyy kummankin omat palkkatilit, yhteien taloustili ja miehellä lisäksi anopin tili kun sitä hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Meillä erilliset rahat, mutta yhteinen tili, jolta yhteiset menot maksetaan, kumpikin siirtää sinne sovitun summan (tulojen suhteessa), kuitenkin niin että jää 200e omaa rahaa vähintään itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yhteiset rahat" ei välttämättä edes vaadi yhteistä tiliä.
"... yhteiset rahat eivät vaadi välttämättä yhteistä tiliä, vaikka sellainen toki esimerkiksi päivittäistavaraostosten osalta asiaa helpottaakin. Edelleen kummallakin voi olla omat tilit palkanmaksua varten, sekä omat säästöt. Käytännössä on vain sovittu, että nämä kaikki varat ovat tarvittaessa yhteisiä."
Juuri näin. Meillä on yhteiset rahat, vaikka onkin omat tilit. Käyttöoikeuksilla tosin.
Yhteiset rahat tarkoittaa sitä, ettei ole mitään väliä kumpi maksaa mitäkin. Esimerkiksi käytännön syistä minä maksan kaikki asumiskulut ja mies maksaa yhteisen remppalainan. Ja mies maksaa puhelinlaskut koska ovat hänen nimissään. Kaikki muut ostokset maksetaan "ihan miten sattuu".
Jutellaan ylipäätään tosi paljon kaikenlaista, joten jutellaan myös siitä jos tekisi mieli tehdä joku isompi hankinta. Vaikkei toista välttämättä kiinnostaisikaan. Ja aina ne hankinnat on ok ja toinen voi peräti maksaakin ne. Tai jos toisen rahat menisi vaikka siihen, niin toinen antaa sitten rahaa loppukuuksi.
Hyvin on toiminut!
Tarkoittaako tuo "mies maksaa puhelinlaskut koska ovat hänen nimissään" että liittymätkin on hänen hallinnassaan? Vai että laskut tulee hänen nimellään?
Alkaa tuntumaan yhä vahvemmin, että eräät jatkavat elämäänsä avioliitossa ikäänkuin asuisivat vielä alaikäisenä kotonaan. Isä vaihtuu vain aviomieheen, mutta systeemit ovat samat. Miehen nimissä on se jase asia ja mies hoitaa.
Joku trauma tai vastuunpakoilu on olemassa jos siirtää vastuun miehelleen ja kulkee siinä sivussa ikäänkuin huoleton lapsi. Oikeasti näköjään on edelleen suhteita tyyliin lapsi ja vanhempi. Ikäänkuin elämässä kaikki pysyisi tasaisena kun toinen hoitaa. Miten nämä sitten pärjäävät jos tuleekin joku muutos elämään.
Mietin miten miehet suhtautuvat naiseen, ja joka antaa itsenäisyytensä toisen harteille. Onhan sekin hiukan kaksipiippuinen juttu. Toisaalta riippuu miehestäkin. J8kuhan siinä on alkujaan, että tämäntyyliseen systeemiin suhteessa on menty.
Älä nyt oikeasti jaksa. Et voi olla noin yksinkertainen, oikeasti??! Se että käyttämäni puhelinliittymä on miehen nimissä, ei millään lailla kerro mistään "itsenäisyydestä" 😄 Se on vain yksi asia, yksi lasku. Johon mies saa isot alet, siksi näin.
Itse mm. omistan kiinteistön jonka olen omin käsin remontoinut, maksan laskut, jne. Enemmän minä huolehdin arjen asioista, jopa mieheni asioista, kuin hän. Yksi puhelinliittymä on tässä elämässä ja arjessa yksi kärpäsenkakka 😂
Vierailija kirjoitti:
Silloin tietenkin sovitellaan sitä, kuinka suuren osan kumpikin maksaa yhteisistä menoista. Se on sitten kunkin pariskunnan asia, millaisen jaon kumpikin katsoo reiluksi. Ei erilliset rahat tarkoita välttämättä sitä, että yhteiset menot jaetaan 50/50.
Jokaisella aikuisella ei holhouksen alla olevalla on oikeus omiin rahoihinsa ilman, että siitä täytyy tehdä toiselle jatkuvasti tiliä. Edellyttäen tietenkin, että molemmat osallistuvat sovitusti yhteisten kulujen hoitoon eikä ole isoja ongelmia rahankäytössä. Mielestäni olisi pikkumaista eritellä joka oma kahvilakäynti tai kaverien kanssa terassilla käyminen. Toki voi keskenään halutessaan jutella, että menen terassille, mutta se ei kuulu mitä omilla rahoillaan esimerkiksi kavereille tarjoaa. Ei kummallakaan puolisoista.
Voi senkin tietenkin kertoa, jos huvittaa, mutta ei saa olla pakollinen velvollisuus kertoa ja itsestäänselvästi kuuluu toisen tietää.
Siksi omat tilit ovat aikuisten ratkaisu.
Minuakin muuten ihmetyttää tuo rahojen kierrättäminen ensin yhteisellä tilillä ja sen jälkeen siirrellään sinne ja tänne.