Miksi ihminen on hoitokodissa, jossa on ympärivuorokautista palveluasumista?
Kommentit (13)
Ihminen ei pärjää yksin. Voi yölläkin tarvita apua.
Vaikka muistisairas. Ne on kaikki jollakin tavalla sairaita. Sairaat hoitaa yhteiskunta.
Tehostettu palveluasuminen on tarkoitettu henkilöille, joilla on esimerkiksi pitkälle edennyt muistisairaus, johon liittyy vaikeita oireita. Ei ole kuitenkaan sairaalaosasto. Käsitteistö on moninaista, ja voi olla vaikeaa: hoitokoti, hoiva, palveluasuminen, palvelutalo jne. Ei ole myöskään joka paikassa saman nimikkeen alla juuri samanlaista.
Olin työssä sellaisessa hoitokodissa ja siellä asui kehitysvammaisia henkilöitä.
Esimerkiksi sen takia, että on muistisairas ja liikuntakyvytön kuten äitivainaani oli.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että on yölläkin hoitajat paikalla?
Ainakin tehostetussa on. On pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että on yölläkin hoitajat paikalla?
Vaikeasti vammainen saattaa tarvita apua yölläkin esim. vessakäyntiin.
Tätini oli muistisairas, näkövammainen ja liikuntavammainen myös jossain määrin. Siksi hän oli sellaisessa viimeiset vuotensa.
Ympärivuorokautisen palvelun hoitokodissa on sairaita/vammaisia, jotka tarvitsevat jatkuvasti hoitoa, mutta eivät kuitenkaan ole niin sairaita, että heitä pitäisi pitää sairaalassa.
Meidän kehitysvammainen tyttäremme on hoitokodissa. Minulla on jatkuvasyi huono omatunto, kun en itse jaksanut hoitaa häntä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ympärivuorokautisen palvelun hoitokodissa on sairaita/vammaisia, jotka tarvitsevat jatkuvasti hoitoa, mutta eivät kuitenkaan ole niin sairaita, että heitä pitäisi pitää sairaalassa.
Hoitokodit ovat hyödyllisiä laitoksia. Säästyy hoitopaikkoja niille, jotka tarvitsevat vaativampaa hoitoa,
Koska tarvitsee ympärivuorokautisen tuen.