Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (727)

Vierailija
601/727 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiihan tuo jos hyvät tulot ja molemmat samanlaisia rahankäyttäjiä. Ta sitten jos toista ei haittaa jos toinen tuhlailee enemmän.

Vierailija
602/727 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten kun jompikumpi kuolee niin yhteinen tili menee sulkuun perinnön jakoon asti.......

T. Varajuoma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/727 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yhteisen rahan ja tilin pariskumnat sijoita? Säästätte vaan tilille?

Vierailija
604/727 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä yhteisen rahan ihmisillä on kuitenkin omat sijoitukset?

En ymmärrä sijoituksista mitään, joten ei ole. Säästöjä on.

Vierailija
605/727 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen säästötilikin?

Vierailija
606/727 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen säästötilikin?

Mun nimissä mutta miehellä käyttöoikeus ja yhteiseen käyttöön rahat tulee. Minä säästän, mies ei.

Vierailija
607/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten kun jompikumpi kuolee niin yhteinen tili menee sulkuun perinnön jakoon asti.......

T. Varajuoma

Moneen (kymmeneen) kertaan on todettu että riippuu tilimuodosta. 

Vierailija
608/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen säästötilikin?

Mun nimissä mutta miehellä käyttöoikeus ja yhteiseen käyttöön rahat tulee. Minä säästän, mies ei.

No sillälailla. Vaimo säästää ja miehellä on tilintyhjennysoikeus. 

Vierailija
609/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään sijoittaa ja kun sijoitan omia rahojani, voin laittaa osan isompiriskisiin rahastoihin. En hätäänny vaikka ne menee joskus miinukselle, silloin on hyvä hetki ostaa lisää. Jos sijoittaisin yhteisiä rahoja, en voisi ottaa tuollaisia riskejä. Valitsemani rahastot ovat tuottaneet hyvin.

Vierailija
610/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Huolehditaan kuitenkin yksissä tuumin siitä, että molemmilla on suunnilleen yhtä paljon. Poikkeuksena tästä on se, että minulla on kuusinumeroinen luku euroja kiinni työnantajassani (listaamaton yhtiö), jotka osakkeet olen osin lainarahalla ostanut. Tämä ei ole tässä "suunnilleen yhtä paljon" -kalkuloinnissa mukana vaan on ihan ekstraa. Lainan maksan minä niillä yhteisillä rahoilla (meillä ei muita rahoja ole) ja sijoituslainan vakuutena on meidän yhteinen talo. Yhdessä on tämäkin osakeosto päätetty, enkä olisi osakkaaksi lähtenyt jos puoliso olisi vastustanut.

Vierailija
611/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain yhteinen tili on TODELLA typerä riski ottaa.. Kaikilla pitäisi olla oma tili, jonne oma palkka menee, Sitten yhteisiä menoja varten voi olla myös yhteinen tili, jonne molemmat laittavat rahaa sovitun mukaan ja tätä tiliä käytetään VAIN yhteisiin menoihin. Jos omiin menoihin tarvitsee sieltä rahaa niin siitä LAINASTA sovitaan puolison kanssa. 

Jokaisesta palkasta kaikkien kannattaisi ensin laittaa rahaa omiin sijoituksiin, sitten maksaa laskut ja sitten siirtää yhteiselle tilille sovittu summa, ja lopuilla voikin tehdä mitä lystää. 

Eihän rahat ole silloin yhteisiä, vaan omia. Meillä rahat muuttuvat yhteisiksi sillä hetkellä, kun ne tulevat tilille. Sen jälkeen ei erotella kumpi ne on ansainnut. Tuloeroilla ei ole merkitystä. Kaikki tehdään yhteiseksi hyväksi, niin säästöt kuin sijoitukset, vaikka ne ovat omissa nimissä.

Vierailija
612/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain yhteinen tili on TODELLA typerä riski ottaa.. Kaikilla pitäisi olla oma tili, jonne oma palkka menee, Sitten yhteisiä menoja varten voi olla myös yhteinen tili, jonne molemmat laittavat rahaa sovitun mukaan ja tätä tiliä käytetään VAIN yhteisiin menoihin. Jos omiin menoihin tarvitsee sieltä rahaa niin siitä LAINASTA sovitaan puolison kanssa. 

Jokaisesta palkasta kaikkien kannattaisi ensin laittaa rahaa omiin sijoituksiin, sitten maksaa laskut ja sitten siirtää yhteiselle tilille sovittu summa, ja lopuilla voikin tehdä mitä lystää. 

Eihän rahat ole silloin yhteisiä, vaan omia. Meillä rahat muuttuvat yhteisiksi sillä hetkellä, kun ne tulevat tilille. Sen jälkeen ei erotella kumpi ne on ansainnut. Tuloeroilla ei ole merkitystä. Kaikki tehdään yhteiseksi hyväksi, niin säästöt kuin sijoitukset, vaikka ne ovat omissa nimissä.

Juuri näin on meilläkin. Tilit on omat, mutta rahat pelkästään yhteisiä. Rasittavaa laskentaa tuollainen omat rahat / yhteiset rahat -ajattelu. Ja että oikein LAINAAKIN vielä. Huh mitä touhua puolisoiden kesken.

Vierailija
613/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Monessa taloudessa se menee niin, että kun vaimo saa rahaa, ne on vaimon rahoja, ja kun mies saa rahaa, nekin ovat vaimon rahoja. Nainen on perheen pää noissa hölmölöissä.

Vierailija
614/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Varajuoma

👏👏👏👏👏

Näyttää siltä, että voi hyvä Jumala, mitähän tuostakin oikein tulee? No, eihän siitä mitään tule.

Vierailija
615/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos joku on niin perässä vedettävä litran mitta, että haluaa ihan vapaaehtoisesti luopua omasta taloudellisesta itsenäisyydestään, niin siitä vaan. 

Vierailija
616/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen säästötilikin?

Valitse miehesi paremmin.

Vierailija
617/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin yhteiset mutta kyllä siitä silti joskus riidellään. Ei kuitenkaan varsinaiseksi ongelmaksi asti.

Vierailija
618/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen säästötilikin?

Tyhjentäisitkö itse ilman lupaa puolisosi säästötilin, vai miksi sinulle tulee yllätyksenä, että hyviäkin ihmisiä on? Meillä on yhteiset rahat tässäkin asiassa, ei ne säästetyt rahat ole mitenkään yksin minun. Ja toisekseen, tunnen kyllä mieheni. Jos hän olisi sitä tyyliä että tyhjentäisi salaa kaikki tilit ja lähtisi Thaimaan reissuun, en ylipäätään olisi hänen kanssaan.

Vierailija
619/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen säästötilikin?

Valitse miehesi paremmin.

Mä olenkin valinnut, ja meillä on erilliset rahat. Kommentoi tuolle joka säästää yhteiselle tilille ja miehensä ei. 

Vierailija
620/727 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen säästötilikin?

Tyhjentäisitkö itse ilman lupaa puolisosi säästötilin, vai miksi sinulle tulee yllätyksenä, että hyviäkin ihmisiä on? Meillä on yhteiset rahat tässäkin asiassa, ei ne säästetyt rahat ole mitenkään yksin minun. Ja toisekseen, tunnen kyllä m

Varmaan nekin joiden mies on lähtenyt ja tyhjentänyt tilin, ovat luulleet tuntevansa miehensä. 

Ja en, en tyhjentäisi puolison tiliä koska mulla ei ole sinne pääsyä, eikä tarvetta päästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi