Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollainen yhteinen taloustili varmasti on hyvä, jos sellaiseen tottuu alusta saakka.
Mutta esim. meillä kun ihan suhteen alusta alkaen on ollut ihan sama kumpi maksaa, kunhan kaikki tulee maksettua, niin tuo tuntuu oudolta. Meillä siis alusta alkaen yhteiset rahat, omat tilit mutta niihin molemmilla käyttöoikeudet. Ei pankkikortteja toisen tiliin, mutta joskus tiukkina aikoina on toisen tililtä pitänyt käydä siirtämässä rahaa omalle tilille, jos itse on maksanut vaikka isomman sairaalalaskun ja tili siitä huvennut. Tai vastaavasti käydä ennen sairaalalaskun maksamista katsomassa, että onhan toisen tilillä rahaa tarpeeksi loppukuulle.
Nyt kun ei ole enää taloudellisesti tiukkaa (nettotulot yhteensä ehkä vähän päälle 5000€), ei ole mitään väliä kumpi maksaa mitäkin. Ei ole väliä onko ne maksettavat silmälasit miehen vai minun, tai maksaako mies minun vanhemmilleni tarkoitetun isomman lahjan. Isommista menoista p
Siinähän se juju on, että teillä on hyvät tulot. Jos tienaisitte puolet tuosta, voisi rahan käytön seuranta olla tiukempaa. Ketjussa on todella paljon todella hyvätuloisia, joten silloin on ihan sama vaikka vain toinen maksaisi kaiken, koska rahat ei sittenkään loppuisi.
Meillä kävi aika ärsyttävästi. Molemmilla omat tilit ja sitten yhteinen, johon joka kuukausi on laitettu rahaa menoja ja matkoja varten. Mies laittanut sinne suhteessa 65-35, koska parempi palkka. Omillaan on saanu tehdä mitä haluaa.
No aina tienny, että mies ei käytä rahaa, mutta luullu, että kai sillä on joitakin kymppitonneja tilillä, korkeintaan 100 000.
Se paljasti, kun täytin 55, että hänellä on 370 000 euron osakesalkku. Ilahduin, mutta sitten selvisi, että hän ei aio koskea rahoihin ennen kuin eläkkeellä. Silloin siihen oli aikaa noin 5 vuotta ja nytkin vielä pari. Vaikka teidän silmin ehkä kadehdittava tilanne, mutta kyllä on ärsyttänyt. Ensinnäkin se ettei niihin muka voi koskea, mutta myös se, että tässä on vuosikymmenet elänyt aika vaatimatonta elämää ja oikeesti on oltu varakkaita.
Saako mies pimittää tollasen tiedon? Miettikää, jos kumppaninne voittaa lotossa 370 000 eikä kerro sulle?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänkin ketjun voi tiivistää:
Yksinkertaisilla ihmisillä on yksinkertaiset ongelmat.
Päinvastoin. Ketjusta huomaa että on monta tapaa hoitaa tämäkin asia, ilman mitään ongelmia. Ihan pariskuntakohtaista siis.
Tosiaan kaikista yksinkertaisimmilla(an) asiat on hyvinkin selviä: Mies aikoinaan ehdotti että mitäs jos mentäis naimisiin, olis noin niinku juridisesti selvempää (ei siis mitään pakahduttavia polvistumiskosintoja joita en olis arvostanutkaan). "Okei, voidaan kai mennä, ja kumpikin pitää omat nimensä, omat rahansa ja avioehto tehdään". Pääpiirteittäin sitten sovittiin kuka maksaa mitäkin ja asiat on olleet siitä pitäen erinomaisen selviä. En tiedä miten olis väännetty, ei ainakaan oltais avioiduttu jos jompikumpi olis ruvennut vänkäämään yhteisiä tilejä ja ilman avioehtoa olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Jos meillä olisi yhteinen tili, en aina tietäisi tilin saldoa ja jos haluaisin käyttää johonkin rahaa, joutuisin kysymään mieheltä käykö se vai oliko miehellä jotain hankintaa samaan aikaan. Omia rahoja voin käyttää ihan miten haluan. Meillä ei kumpikaan tienaa kymppitonneja kuukaudessa kuten muut ketjussa olevat.
Miksi pitäisi kysellä? "
No eikö se nyt tuosta selviä? Toinen on Stockalla ja toinen Sokoksella ja kumpikin meinaa ostaa jotain neljällä tonnilla, yhteistilillä on vain viis tonnia. Toisen kassalla ollessa ei ole katetta tilillä. Tai ai joo, yhteinen tili, yhteiset kauppareissut, mennään parina kuin päiväkotilapset siinä ketjussa.
Tämä! Kun kummallakin on oma tili omassa käytössä, ei tule yllätyksiä kassalla. Paitsi silloin, kun toisella on käyttöoikeus j
Yritin kekdiä jotain, veti sanattomaksi 😳
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi aika ärsyttävästi. Molemmilla omat tilit ja sitten yhteinen, johon joka kuukausi on laitettu rahaa menoja ja matkoja varten. Mies laittanut sinne suhteessa 65-35, koska parempi palkka. Omillaan on saanu tehdä mitä haluaa.
No aina tienny, että mies ei käytä rahaa, mutta luullu, että kai sillä on joitakin kymppitonneja tilillä, korkeintaan 100 000.
Se paljasti, kun täytin 55, että hänellä on 370 000 euron osakesalkku. Ilahduin, mutta sitten selvisi, että hän ei aio koskea rahoihin ennen kuin eläkkeellä. Silloin siihen oli aikaa noin 5 vuotta ja nytkin vielä pari. Vaikka teidän silmin ehkä kadehdittava tilanne, mutta kyllä on ärsyttänyt. Ensinnäkin se ettei niihin muka voi koskea, mutta myös se, että tässä on vuosikymmenet elänyt aika vaatimatonta elämää ja oikeesti on oltu varakkaita.
Saako mies pimittää tollasen tiedon? Miettikää, jos kumppaninne voittaa lotossa 370 000 eikä
Parempikin pimittää, heti olet lokkina kimpussa... mieti nyt mitä sitä rahaa olisi jos olisit tuhlannut kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on miehen pankkikortti ja pääsy hänen tililleen. Miehen rahat on yhteisiä ja loput minun.
Missä kunnioitus?! Meillä omat kortit. Toki minun kortti on yhteiselle tilille, johon minä siirrän omalta tililtäni rahaa. Ei mieheni niitä siirrä omalle tilille käyttöön. Tulee ihan omillaan toimeen siinä missä minäkin. Kummallakin omat säästöt ja käytetään miten halutaan. Talous menee aikalailla tasan. Kumpikin hoitaa oman osuuden. Tiedetään kuitenkin toisen rahatilanne, puhutaan. 20 vuotta toiminu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä missään mielestäni kukaan väittänyt, että siirtelisi omia laskujaan toisen maksettavaksi.
No kyllähän tuolla yksi selosti, miten makselee miehen silmälasit ja tämä sitten hänen puhelinlaskut. Eli ihmettelin, miksi vekslataan laskuja tilien välillä, eikä kumpikin vain maksa omiaan, eli itse ne tilaamansa lasit tai sopimansa puhelinliittymän.
Apua! Mitä teen? Aviomieheni on iät ja ajat maksanut minun puhelinlaskut ja maksaa edelleen. Mikäli minä hakisin mieheni silmälasit, myös maksaisin. Ihmettelen suuresti kuitenkin, että miten tuo onnistuu, koska viime silaus tehdään lasien haku vaiheessa?! Ainakin meillä on näin toimittu.
Miten te voitte hakea toisen silmälasit, kun nehän pitää fiksata päähän sopiviksi? Nykyään lasitkin pitää maksaa jo tilatessa eikä hakiessa.
"Siinähän se juju on, että teillä on hyvät tulot. Jos tienaisitte puolet tuosta, voisi rahan käytön seuranta olla tiukempaa. Ketjussa on todella paljon todella hyvätuloisia, joten silloin on ihan sama vaikka vain toinen maksaisi kaiken, koska rahat ei sittenkään loppuisi."
Kuten sanoin, meillä on ollut sama systeemi AINA. Silloinkin kun ne tulot on olleet mun alle 900 euron sairauspäiväraha ja miehen alle 2000 euron palkka. Ja silloin kun mies on opiskellut (kaksi uutta tutkintoa aikuisiällä), ja minä ollut työttömänä, tai pienipalkkaisessa työssä samaan aikaan. Aina on toiminut näin, ilman mitään ongelmia.
En yhtään usko, että ketjussa olisi paljoa erittäin hyvätuloisia, vaikka raha-asiat hoituukin ilman ongelmia. Vain muutama on antanut ymmärtää tai sanonut suoraan, että rahaa on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.
Normaali avioliittokäsite on toisilla toinen. Eikä oo kuunaan rahasta riidelty. Järkyttävintä mitä tiedän, on avioehto. Miksi mennä naimisiin, jos ei halua jakaa tai epäluulo herää ja miettii jo eroa?! Vm-71
Meillä on avioehto. Sen ansiosta en ikinä joudu mukaan miehen suvun jakamattomiin kuolinpesiin, joista kukaan ei ikinä saa selvää.
Miten sinun omaisuus liittyy puolisosi kuolinpesiin? Meillä ei ole avioehtoa. Mieheni vanhemmat edesmenneitä. Minun ei ole pitänyt lakisääteisesti mihinkään sekaantua. Ei ole edes oikeutta. Sama sukunimi ei tuohon yllä
Minun omaisuus ei kuulu tähän ollenkaan. Miehen äiti on vielä elossa ja hän on osakkaana monimutkaisessa kuolinpesässä, johon liittyy toinen jakamaton kuolinpesä kymmenien vuosien takaa. Mies joutuu tuohon sotkuun mukaan jossain vaiheessa. Avioehdolla on varmistettu, että minä en sotkeennu niihin missään vaiheessa, mutta valitettavasti lapset joutuvat. En ymmärrä sukunimikommenttiasi miten se liittyy mihinkään. Pidin oman sukunimeni avioituessa.
Miksi pitäisi kysellä?
Jos olen edellisenä päivänä käynyt tarkistamassa tilin saldon, siellä on 500 euroa. Seuraavana päivänä maksan kortilla 400 euron edestä, mutta en voikaan, kun mies on hetkeä aiemmin ostanut jotain 150 eurolla. Tosi hauska ylläri siinä kassalla. Sen lisäksi toisen pitää olla aina puhelimen tavoitettavissa, että voi tarkistaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
Jos olen edellisenä päivänä käynyt tarkistamassa tilin saldon, siellä on 500 euroa. Seuraavana päivänä maksan kortilla 400 euron edestä, mutta en voikaan, kun mies on hetkeä aiemmin ostanut jotain 150 eurolla. Tosi hauska ylläri siinä kassalla. Sen lisäksi toisen pitää olla aina puhelimen tavoitettavissa, että voi tarkistaa asian.
En ymmärrä miksi sun pitäisi kenellekään soittaa, mutta. Miksi ihmeessä tyhjentäisit tilin lähes kokonaan? Ei mitenkään järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
En ymmärrä miksi sun pitäisi kenellekään soittaa, mutta. Miksi ihmeessä tyhjentäisit tilin lähes kokonaan? Ei mitenkään järkevää.
No vaikka on gynereissu ultrineen ja verikokeineen. Se on helposti monta sataa euroa. Väliinkö se pitäisi jättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
No vaikka on gynereissu ultrineen ja verikokeineen. Se on helposti monta sataa euroa. Väliinkö se pitäisi jättää?
Tietenkin, jos mies on ostanut juuri itselleen uuden moottoripyörän. Tehän olette yksikkö, puhallatte yhteen hiileen. Eikä koskaan ole tarvinnut rahasta tapella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
Kai sulla siinä kortissa on myös credit? Maksat sitten sillä.
"Saako mies pimittää tollasen tiedon? Miettikää, jos kumppaninne voittaa lotossa 370 000 eikä kerro sulle?!?"
EEIIII!!! Ei noin! Ikinä!
Siis kukaan ei voi verrata sijoitussalkkua lottovoittoon!
Joo, ymmärrän sen osan, että kun tuollaisen asian kuulee, niin se tuntuu vähän lottovoitolta. Tai jos kuulee, että naapurilla on iso osakesalkku.
Mutta, kun se on useimmiten nollasta alkanut. Vaatinut satojen eurojen laittamista sivuun kuukausittain. Edellyttänyt tänäisen viihtymisen siirtämistä tulevaisuuteen. Vaatinut vuosikymmenten odottamisen ja malttamisen ettei koske rahoihin.
Ja lopuksi sinulle varakkaan miehen vaimo->Ei sitä salkkua aleta käyttämään purjeveneen ostoon ja Karibian lomiin.
Jos miehesi haluaa, että pääoma kasvaa jatkossakin, niin sieltä voi aluksi ottaa nettona noin kymppitonnin vuodessa eli vajaan tonnin kuussa, nostaa sekin tosin elintasoa kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Saako mies pimittää tollasen tiedon? Miettikää, jos kumppaninne voittaa lotossa 370 000 eikä
Vaikka en sun tapaa ajatella täysin arvostakaan, niin onhan se kyseenalainen avioliitto, jossa toinen kerryttää varallisuuttaan kertomatta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
Tietenkin, jos mies on ostanut juuri itselleen uuden moottoripyörän. Tehän olette
Joo, viidelläsadallahan niitä moottoripyöriä ostellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
Kai sulla siinä kortissa on myös credit? Maksat sitten sillä.
On credit, mutta miksi maksaisin luotolla, kun tilillä pitäisi olla riittävästi rahaa? Tuolla sinun tyylillä saa raha-asiat äkkiä sekaisin.
80% yhteiselle tilille, mies 3,200 euroa, nainen 1,600 euroa, tililtä maksetaan kaikki menot. Joskus on ollut tulot toisinpäin.
Taloustililtä on helppo maksaa yhteiset menot. Ei tarvitse miettiä kumpi maksaa mitäkin laskuja milloinkin.