Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (744)

Vierailija
201/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean ahdistava ajatus että pitäisi olla yhteiset rahat.

Ei se mitenkään ahdista, jos on kummallakin omat tilit omassa käytössään. Sitten voi olla lisäksi se yhteinen, jolta maksetaan isompia  hankintoja. Meillä on laskut maksettu siltä tililtä, jolla on ollut rahaa. Taloudellinen tilanne on vuosikymmenten mittaan vaihdellut, kun on ollut yrittäjyyttä, opiskelua, vanhempainvapaita.

Vierailija
202/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytännössä  yhteiset rahat, tosin omat. Koska olemme uusperhe. Molemmilla on omia aikuisia tai liki aikuisia lapsia, ei yhteisiä lapsia.  Tämän vuoksi meillä on avioehto ja omaa aiemmin hankittua omaisuutta. 

Esim. Kesämökki on minun. Periaatteessa kun minä maksan kulut ja rempat, mutta sitten rahani ei riitä enää elämiseen, niin mies ostaa sinne kaasut ja vessahakkeet. Eli käytännössä en tiedä, kuka maksaa mitäkin kuluja enemmän ja mitä vähemmän. Alkuvuosina tarkkailimme tätä, mutta käytännssä se on mahdotonta.

Typo: käytännössä yhteiset rahat, mutta omat tilit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän tilini saldon eikä minun tarvitse tarkistaa sitä joka päivä. Jos mies käyttäisi samaa tiliä, saldo voisi muuttua pari kertaa päivässä. Olisi kiva kassalla, kun saldo ei riittäisikään ostoksiin.

'

Eri tilit! Ei yhteisten rahojen tarvitse olla yhdellä tilillä. Aivan hyvin rahat voivat olla silti yhteisiä niin, että käytetään yhteisen sopimuksen mukaan, vaikka eri tileillä ovatkin. Parisuhteessa ja varsinkin lapsiperheessä joutuu suunnittelemaan rahankäyttöä yhdessä, kun taloudellinen tilanne puolisoitten välillä voi vaihdella paljonkin.

Vierailija
204/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili on siitä kätevä että jos puoliso kuolee, niin pankki sulkee tilin ja leski ei

pysty maksaan mitään laskujaan, jos ei ole toista omaa tiliä jossain. Yhteinen tili kun on osa kuolinpesää niin se sulkeutuu heti kun pankki saa tiedon kuolemasta.

Saahan elävä ihminen avattua uuden tilin. Mikäs ongelma tuo on.

Saa tietysti avata mutta ne yhteiset rahat on siellä mahdollisesti suljetulla tilillä. Riippuu kai tilimuodosta suljetaanko? Ei tietoa kun ei sitä yhteistiliä ole eikä tule. 

No se eloonjäänyt todennäköisesti saa jotain tuloa jostain. Avaa näitä tuloja varten tilin ja maksaa menot sieltä. Perunkirjoituksen jälkeen yhteisen tilin varat jaetaan sitten perukirjan mukaan.

Ainoa tilanne, missä voisin kuvitella tulevan piinallisia hetkiä, on joku upporikkaan puoliso, jolla ei ole mitään omaa missään tilillä, ja menot on suuret. Tämä ei mielestäni ole kovin realistinen tai edes valitettava tilanne. Varmasti ns. sukanvarressa olisi jotain.

Vierailija
205/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?

Toinen haluaa ostaa ruokaa perheelle ja toinen Makitaa? 

Vierailija
206/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tuo paikkansa; kaiken maailman terveydenhoitajien ja rakennusmestarien, yms. työläisten lapsilla on mahdollisuus hankkia itselleen akateeminen loppututkinto. Kyllä se tausta sitten heistä tietysti paistaa läpi, ei mahda mitään.

Vierailija
207/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan olisi painajainen.

Vierailija
208/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytännössä  yhteiset rahat, tosin omat. Koska olemme uusperhe. Molemmilla on omia aikuisia tai liki aikuisia lapsia, ei yhteisiä lapsia.  Tämän vuoksi meillä on avioehto ja omaa aiemmin hankittua omaisuutta. 

Esim. Kesämökki on minun. Periaatteessa kun minä maksan kulut ja rempat, mutta sitten rahani ei riitä enää elämiseen, niin mies ostaa sinne kaasut ja vessahakkeet. Eli käytännössä en tiedä, kuka maksaa mitäkin kuluja enemmän ja mitä vähemmän. Alkuvuosina tarkkailimme tätä, mutta käytännssä se on mahdotonta.

Sä maksat monen tonnin rempat, kiinteistöveron tms. ja mies maksaa 20 euron kaasupullon? 

Vierailija
209/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä maksat monen tonnin rempat, kiinteistöveron tms. ja mies maksaa 20 euron kaasupullon? 

käytännössä niin, että minä maksam monen tonnin rempat ja mies joutuu elättämään minua seuraavat kaksi kuukautta. Eli maksaa kaiken, ei vain sitä kaasupulloa.

Vierailija
210/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset menot, mutta omat rahat. Me kokeiltiin joskus yhteisiä rahoja, mutta se ei toiminut meille. En myöskään halua rahoittaa miehen kalliita harrastuksia, kun itse käytän omiin alle satasen vuodessa. Ei me riidellä rahasta.

Miten sä rahottaisit, jos mies joka tapauksessa pystyy maksamaan? En ymmärrä. Ja miksi luulet, että ne, kellä on yhteiset rahat, riitelevät? 

Jos meillä olisi yhteinen tili, en aina tietäisi tilin saldoa ja jos haluaisin käyttää johonkin rahaa, joutuisin kysymään mieheltä käykö se vai oliko miehellä jotain hankintaa samaan aikaan. Omia rahoja voin käyttää ihan miten haluan. Meillä ei kumpikaan tienaa kymppitonneja kuukaudessa kuten muut ketjussa olevat. 

Miksi pitäisi kysellä? 

Vierailija
211/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili, ollut koko avioliiton ajan. Koko yhdessäolon ajan olen myös tienannut miestä enemmän, viimeiset 9 vuotta nettopalkkani on ollut kaksi kertaa miehen palkan verran. 

Käytämme rahaa hyvin samalla tavalla ja luotamme toisiimme joten yhteinen tili on meille sopiva. Lisäksi Molemmilla on omia säästötilejä ka sijoituksia, mutta palkat ja lapsilisät tulevat yhteiselle tilille.

Vierailija
212/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö täällä ihmiset osaa käyttää e-laskuja, jotka asetetaan automaattiseen maksuun eräpäivänä? Vai eivätkö osaa laskea vuosibudjettia = suunnilleen sitä summaa, joka vuodessa menee elämiseen, kuten sähkö-, vesilasku, lainat, vastikkeet tai mitä nyt kenelläkin on? Vai mikä tekee ongelmallista ja monimutkaista siitä, että on useampia tilejä?

Me emme huolehdi todellakaan joka kk laskuja maksuun, vaan nykyään jonkun laskun maksaminen on kyllä aika harvinaista. Kaikkihan on asetettu e-laskuiksi, jotka lähtee määritellyltä tililtä. Silmälasit tms. tulee maksettua kyllä pankkikortilla kun ne lunastaa - siltä ihan omalta tililtä, jolla on rahaa, kun sinne tulee palkka.

Ollaan oltu naimisissa 20 vuotta ja järki ois lähteny, jos vuoden menot pitäisi budjetoida! Lapsiperheessä melkeinpä sula mahdottomuus. Perusduunareita ollaan. Säästöjä on ja kädestä suuhun ei ole tarvinnut elää. Omistusasunnossa asutaan. Yhteinen laina ollut, yhteinen omistus. Toinen maksanut lainan ja auton kulut. Toinen ruuat sun muut talousmenot. Isot hankinnat yhdessä. Omat tilit on. Ei ole tarvinnu riidellä. Meille tämä on ollut selkeää. Lapset asuvat omillaan ja nuorimmainen opiskelee. Budjetti on pieni. Me autamme, kummalta sattuu kysymään. Vanhin lapsista(2) on minun ja ei ole mieheni rahojaan laskenu, miten on häntä auttanut. Se välittäminen.

Vierailija
213/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt selvää, että jos perheen rahat on tiukalla, eli kaikki suunnilleen menee, mikä tulee, on oltava mahdollisuus käyttää niitä rahoja ihan joka päiväiseen elämiseen joustavasti. Eli maksaa sieltä, missä rahaa on. Silloin on kätevää, jos on vain yksi tili, jonka saldoa molemmat tarkkailee ja johon molemmilla on kortti.

Kun me nuorena parina elimme tätä vaihetta oltiin vielä lähes kokonaan käteisen varassa, joten oli helppoa nostaa käyttökassa keittiön kaappiin, josta molemmat otti mitä tarvitsee pakollisiin menoihinsa (muuhun kun ei ollut varaakaan).

Mutta jo silloin meillä molemmilla oli oma tili, jonne palkat maksettiin ja sieltä molemmat nosti sinne kaappiin. Kun rahavarat lisääntyivät ja korttimaksut yleistyivät oli luonnollista korvata keittiön kaappi yhteisellä tilillä ja molemmat piti edelleen omat tilinsä. Vuosien varrella yhteiselle tilillekin on kasvanut aika hyvä puskuri, joka yleensä riittää ns. normihankintoihin, kuten matkat, uusi sohva, jääkaappi tms. 

Vierailija
214/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kait suurimmalla osalla aviopareista on yhteiset rahat. Mikä ihmeen liitto se sellainen on, jossa on sun rahat ja mun rahat. 

Aika monella tuntuu olevan. On omat tilit ja yhteinen taloustili ja monimutkaisia järjestelyjä, miltä tililtä mitäkin maksetaan. 

---

Juu ja omat menot ja harrastukset ja sitten ihmetellään että "kasvettiin erilleen"

Meil on miehen kanssa omat tilit ja sit taloustili, josta maksetaan kaikki yhteinen eli laskut, vakuutukset jne omalla tilille jää se mitä menee polttoaineisiin ja omiin harrastuksiin/säästöön

Vierailija
215/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa mielenkiintoista lukea samanlainen ketju sellaisessa utopistisessa tilanteessa, että nainen tienaisi reilusti enemmän. Taitaisi olla kommentit eri luokkaa 😅 Ketju on täynnä joko pers#ukisia pariskuntia tai naisia. 

Mulla jää käteen se summa, minkä mieheni tienaa bruttona. Perusduunareita ollaan, ei persaukisia. Säästöjä kertyy koko ajan. Miehen brutto 3000€/kk. 

Vierailija
216/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.

Normaali avioliittokäsite on toisilla toinen. Eikä oo kuunaan rahasta riidelty. Järkyttävintä mitä tiedän, on avioehto. Miksi mennä naimisiin, jos ei halua jakaa tai epäluulo herää ja miettii jo eroa?! Vm-71

Meillä on avioehto. Sen ansiosta en ikinä joudu mukaan miehen suvun jakamattomiin kuolinpesiin, joista kukaan ei ikinä saa selvää.

Miten sinun omaisuus liittyy puolisosi kuolinpesiin? Meillä ei ole avioehtoa. Mieheni vanhemmat edesmenneitä. Minun ei ole pitänyt lakisääteisesti mihinkään sekaantua. Ei ole edes oikeutta. Sama sukunimi ei tuohon yllä. 

Vierailija
217/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu naimisissa 20 vuotta ja järki ois lähteny, jos vuoden menot pitäisi budjetoida! 

Tämähän se on ja sitten ihmiset valittaa, kun rahat ei riitä. Kannattaisi vaan harjoittaa sitä järjen ääntä ja laskea ne menot. Minusta on aina ihmeellistä kun ihmiselle tulee yllätyksenä säännölliset menonsa. Jokaisessa taloudessa on säännöllisin välein lankeavia laskuja, jotka kannattaisi summata ja tehdä edes jonkunlainen budjetti niiden perusteella.

Vai maksatteko te esim. lasten harrastusmaksuja ihan pyllärinä ja hämmästytte, jos tammikuussa käy niin, että samalla kun lankeaa lapsen harrastuksen kevätkauden maksu on sähkölasku isompi kuin yleensä ja nyt meni rahaa aivan yllättäen paljon?

Vierailija
218/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä missään mielestäni kukaan väittänyt, että siirtelisi omia laskujaan toisen maksettavaksi.

No kyllähän tuolla yksi selosti, miten makselee miehen silmälasit ja tämä sitten hänen puhelinlaskut. Eli ihmettelin, miksi vekslataan laskuja tilien välillä, eikä kumpikin vain maksa omiaan, eli itse ne tilaamansa lasit tai sopimansa puhelinliittymän.

Apua! Mitä teen? Aviomieheni on iät ja ajat maksanut minun puhelinlaskut ja maksaa edelleen. Mikäli minä hakisin mieheni silmälasit, myös maksaisin. Ihmettelen suuresti kuitenkin, että miten tuo onnistuu, koska viime silaus tehdään lasien haku vaiheessa?! Ainakin meillä on näin toimittu.

Vierailija
219/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tilimme ovat yhteiskäytössä eli luottokorttiin rinnakkaiskortit. Hyvin on toiminut jo 38 vuotta. Ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahasta. Mies on suurituloinen. Avioehtoakaan ei ole.

Me ollaa perusduunareita. Kk ansiot nettona 5000€/kk. Eläissään emme ole luottokorttia omistaneet saatika osamaksulla ostaneet. Asuntolainaa on otettu, lapsia on. Asuvat jo omillaan. Avioehtoa ei ole, mutta omat tilit on. Ollaan osattu jakaa menot riitelemättä. Kk menoja ei olla vaihdeltu, maksa sinä tuo minä tuon. On ollu automaattista.

Vierailija
220/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinun omaisuus liittyy puolisosi kuolinpesiin? Meillä ei ole avioehtoa. Mieheni vanhemmat edesmenneitä. Minun ei ole pitänyt lakisääteisesti mihinkään sekaantua. Ei ole edes oikeutta. Sama sukunimi ei tuohon yllä. 

Ei kai tässä koko ketjussa mistään lakisääteisestä sekaantumisesta olekaan keskusteltu. Mutta jos kaikki rahat ovat yhteisiä niin kai sitä sitten ovat rahaan liittyvät murheetkin, kuten vaikka hankalat ja selvittämättömät kuolinpesät ja niiden mahdollisesti aiheuttamat kulut.