Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (743)
Ihan mielenkiinnosta kysyn teidän mielipidettä. Uusioperhe, yhteisiä lapsia ja monta toisen lasta. Toinen omistaa kaiken, avioehto. Molemmat maksaa kaikesta kaiken ja se, joka ei omista maksaa kiinteistön remontit. Sama tulotaso.
Toinen tapaus. Vain toisella lapsia, kumpikaan ei omista mitään isompaa. Menot jaetaan tasan puoliksi, mutta osapuoli, jolla on lapsia saa pitää itsellään elarit ja lapsilisät. Sama tulotaso.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn teidän mielipidettä. Uusioperhe, yhteisiä lapsia ja monta toisen lasta. Toinen omistaa kaiken, avioehto. Molemmat maksaa kaikesta kaiken ja se, joka ei omista maksaa kiinteistön remontit. Sama tulotaso.
Toinen tapaus. Vain toisella lapsia, kumpikaan ei omista mitään isompaa. Menot jaetaan tasan puoliksi, mutta osapuoli, jolla on lapsia saa pitää itsellään elarit ja lapsilisät. Sama tulotaso.
Siis molemmissa maksetaan kaikki puoliksi. Jälkimmäisissä nainen saa pitää elarit ja lapsilisät, niitä ei lasketa yhteiseen pottiin..
Meillä on omat tilit, aina ollut. Yksi yhteinenkin löytyy, sinne siirretään vastikerahat ja aikoinaan myös asuntolainan kuukausimaksuihin kumpikin siirsi rahaa.
Se, kumpi on parempituloinen, on aikojen saatossa vaihdellut, tällä hetkellä minä olen parempituloinen. Isot ostokset maksetaan puoliksi, samoin tietyt laskut. Kaupassa maksellaan vuorotellen. Tärkeintä on, että molemmat osallistuvat talouden pyörittämiseen ja molemmilla on samanlainen suhtautuminen rahaan. Meillä molemmilla on myös omat sijoitukset (ne eivät kai yhteisiä voisi ollakaan).
Kumpikin myös osaa hoitaa omat raha-asiansa laskujen maksusta sijoituksiin. Tuntuu, että niissä liitoissa, joissa rahat ovat yhdellä yhteisellä tilillä, vain toinen hoitaa raha-asioita. Kun toisesta aika jättää, kuten väistämättä kuitenkin niin käy, voi leski olla aivan pihalla raha-asioista. Pahimmillaan tili on ns. "ja-tili", jota leski ei pääse edes heti käyttämään. Vain tai-tiliin säilyy käyttöoikeus , jos puoliso menehtyy. Yllätyseroissa toinen puoliso voi myös yhteiseltä tililtä tyhjentää kaikki rahavarat, jos tilanne äityy oikein ikäväksi.
^"Yllätyseroissa toinen puoliso voi myös yhteiseltä tililtä tyhjentää kaikki rahavarat, jos tilanne äityy oikein ikäväksi. "
Yhteistilipariskunnat ei eroa, kun on se täysi luottamus. Omatrahat-parit ainoastaan eroaa, koska eivät ole oikeassa parisuhteessa eivätkä sitoutuneita.
;-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sijoituksien tuottoja käytettäessä toimitaan? Entä jos rahankäyttötavat eroaa kovin? Toinen ostelee autoja ja metsäkoneita ja toinen ristikkolehden?
Mies ei sijoita. Minä sijoitan ja sijoitan kaiken tuoton edelleen. Se ei tule yhteiseen pottiin. Meillä oli ennen yhteiset rahat ja eri tilit. Jossain kohtaa huomasin, että minä maksan pienemmästä palkastani enemmän perheen menoja. Aloin hiljalleen muuttamaan asiaa ja nyt maksetaan suhteessa tuloihin. Miestä vähän kiristää kun sille jääkin vähemmän rahaa ostella kaikkia älyttömyyksiä. Nyt meillä on siis omat rahat ja omat tilit. Yhteisiä menoja toki on ja ne liittyvät asumiseen ja ruokaan. Meillä on avioehto joten mies ei koskaan pääse käsiksi sijoituksiini eikä muuten edes tiedä mitä sijoituksia minulla on ja kuinka paljon.
Onko teidän avioehto myös kuoleman varalta? Se on harvinaista, yleensä avioehto on vain eron var alle ja koskee ainoastaan ennen avioliittoa olevaa ja perittyä omaisuutta.
Emme ole koskaan riidelleet rahasta. Meillä on kummallakin omat tilit, jolle tulee palkka. Sitten on myös yhteinen tili, jonne siirretään kuukausittain sovittu summa. Yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset menot eli asuminen, ruoka, lapsiin liittyvät kustannukset. Omalta tililtä sitten maksetaan omat harrastukset, vaatteet tms. mihin nyt itse haluaa rahansa käyttää. Yhteiset asiat maksetaan puoliksi. Mahdolliset remontit, yhteiset hankinnat (esim. huonekalut ja auto) sovitaan yhdessä ja niiden rahoitus myös. Mielestäni parisuhteessa on helppo jakaa asiat yhteisiksi ja omiksi. Yhteisistä asioista sovitaan yhdessä keskustelemalla molemmille mieleinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tilit mutta yhteiset rahat. Ei oo väliä
kumpi maksaa mitäkin. Jos mulla ei oo tarpeeks mies siirtää rahaa. Tää on toiminut tosi hyvin.
Varokaa siirtelemästä liikaa. Se on vain reilu 100e/kk mitä saa siirtää, ettei kerry 5 000 kolmessa vuodessa ja alkaa mennä lahjavero.
Raja nousi 5 000 eurosta 7 500 euroon 1.1.2026 alkaen.
Usein me siirrämme rahaa toisillemme joko yhteisen tilin kautta tai Mobilepaylla. Viestikenttään merkitään aihe; autohuolto, vakuutus, matka. Toinen on siis maksanut ensin kokonaan vaikak lentoliput tai auton huollon ja toinen maksaa oman osuutensa sopimuksen mukaan. Ollaan siirrelty kymppitonnejakin kun on ostettu auto. Minä maksoin sen ensin kokonaan autokauppaan ja puoliso maksoi osuutensa minulle sovitun mukaisesti kuukautta myöhemmin. Viestikenttään kirjoitettiin "auton osto", pankki ei kysellyt, eikä tällainen tieto mene verottajalle jollei verottaja jostain muusta syystä tutki tilititietoja. Oltaisiin toki voitu osoittaa, että ostettiin auto yhdessä ja omistajiksi tietenkin merkitty molemmat. Verottajallekin on tuttua, että puolisoiden välillä siirtyy rahaa erilaisista syistä.
Meillä on ollut yksi tili melkeinpä siitä hetkestä kun muutettiin yhteen. Alkuun siirreltiin omilta tileiltä yhteiselle rahoja vuokraa ja kauppakäyntejä varten, mutta koettiin helpommaksi että kaikki rahat tulevat yhteen ja samaan paikkaan.
Meillä on hyvä ja toimiva symbioosi.
Jonkun toisen miehen kanssa tai uusperheessä ei sama toimisi. Kaikki omaisuus mitä on kerätty on kerätty yhteisvoimin.
Ensinnäkin se ettei niihin muka voi koskea, mutta myös se, että tässä on vuosikymmenet elänyt aika vaatimatonta elämää ja oikeesti on oltu varakkaita.
Siis jos olisit päässyt käyttelemään vapaasti rahoja, ette olisi olleet varakkaita, ettekä olisi nyt varakkaita. Miehesi on hyvin fiksu ja tuntee luonteesi. Maailma näyttää nyt semmoiselta, että eläkkeellä ollessanne tulette todellakin tarvitsemaan noita rahoja. Ole onnellinen, jos miehesi silloin kustantaa elämäsi, omat rahasi tuskin riittävät.
Me olemme sulassa sovussa eläneet aika vaatimatonta elämää tuloihimme nähden (molemmat hyväpalkkaisia ja olemme lapsettomia), ei uusia autoja tai kesämökkiä tms. Olemme tehneet sen juuri sen vuoksi, että eläkkeellä voimme jatkaa tätä elämää, eli tullaan mukavasti toimeen laskematta ruuan hintaa, matkaillen silloin tällöin jne.
Jos voisit rahoihin koskea, mitä niillä tekisit?
Vierailija kirjoitti:
Eka tapaus: omistaja maksaa remontit, tietenkin. Lasten vanhemmat maksavat lasten kulut, saako se toinen elatusmaksuja?
Toka tapaus: 50-50 ei ole reilu jako. Laskisin lapset yhdeksi yksiköksi eli se jolla on lapsia maksaa 2/3 ja se jolla ei, 1/3.
Ennen kaikkea aina näissä keskusteluissa ihmettelen sitä, että sovitaanko jossain perheissä joka kuukausi, että maksa sä tää, niin mä maksan ton vai miten nämä menee. Itse olen laittanut kaikki mahdolliset säännölliset maksut suoraveloitukseen. Laskun luonteesta riippuu, meneekö suoraveloitus omalta vai yhteiseltä tililtä. En mitenkään jaksaisi joka kk pyörittää jotain laskujen maksu-sirkusta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisen tilin idioottimaisuus selviää monelle vasta siinä vaiheessa, kun puoliso kuolee.
Jos tili on muotoa Maija tai Matti Meikäläinen, voi leski käyttää tiliä ihan normaalisti. Sen sijaan Maija ja Matti Meikäläinen -tilistä tulisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mitä tarkoittaa "molemmat maksaa kaikesta kaiken". Lapsia tuntuu kyllä olevan paljon. Kiinteistön kulut kuuluu kiinteistön omistajalle.
Tuloja ei tarvitse jakaa puoliksi, mutta menoissa pitää lasten vanhemman maksaa omien lastensa kulut, kun lasten toinen vanhempi maksaa osansa heidän elatuksesta.
Kummassakin tapauksessa pitää yhdessä sopia miten kulut hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaikkea aina näissä keskusteluissa ihmettelen sitä, että sovitaanko jossain perheissä joka kuukausi, että maksa sä tää, niin mä maksan ton vai miten nämä menee. Itse olen laittanut kaikki mahdolliset säännölliset maksut suoraveloitukseen. Laskun luonteesta riippuu, meneekö suoraveloitus omalta vai yhteiseltä tililtä. En mitenkään jaksaisi joka kk pyörittää jotain laskujen maksu-sirkusta.
Minä pidän menoista kirjanpitoa, olen tehnyt niin jo vuosikymmeniä. Kirjanpitoon merkitään sekä minun että miehen maksamat asiat. Koska minä maksan valtaosan laskuista ja lähes kokonaan kauppareissut, mies maksaa sitten kuun lopussa minulle puuttuvan osuutensa. Meillä yhteiset menot menee eurolleen tasan. Kirjanpito ei ole iso vaiva ja on kiinnostavaa seurata mihin rahat menee.
Vierailija kirjoitti:
Puolison tililtä menee suoraveloituksena kaikki talon kulut. Mä hoidan päivittäisostokset. Kummankin omat laskut menee omilta tileiltä. Ei meillä ole mitään yhteisiä laskuja, ainoastaan oikeastaan reissut jotka mä maksan ja hän siirtää oman osuutensa mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisen tilin idioottimaisuus selviää monelle vasta siinä vaiheessa, kun puoliso kuolee.
Jos tili on muotoa Maija tai Matti Meikäläinen, voi leski käyttää tiliä ihan normaalisti. Sen sijaan Maija ja Matti Meikäläinen -tilistä tulisi ongelmia.
Ei voi, jos yksikin kuolinpesän osakas vaatii tilin jäädyttämistä, niin ei auta tuo tilimuoto vaan rahaliikenne loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi aika ärsyttävästi. Molemmilla omat tilit ja sitten yhteinen, johon joka kuukausi on laitettu rahaa menoja ja matkoja varten. Mies laittanut sinne suhteessa 65-35, koska parempi palkka. Omillaan on saanu tehdä mitä haluaa.
No aina tienny, että mies ei käytä rahaa, mutta luullu, että kai sillä on joitakin kymppitonneja tilillä, korkeintaan 100 000.
Se paljasti, kun täytin 55, että hänellä on 370 000 euron osakesalkku. Ilahduin, mutta sitten selvisi, että hän ei aio koskea rahoihin ennen kuin eläkkeellä. Silloin siihen oli aikaa noin 5 vuotta ja nytkin vielä pari. Vaikka teidän silmin ehkä kadehdittava tilanne, mutta kyllä on ärsyttänyt. Ensinnäkin se ettei niihin muka voi koskea, mutta myös se, että tässä on vuosikymmenet elänyt aika vaatimatonta elämää ja oikeesti on oltu varakkaita.
Saako mies pimittää tollasen tiedon? Miettikää, jos kumppaninne voittaa lotossa 370 000 eikä
Ei meilläkään kumpikaan tarkasti tiedä kuinka paljon toisella on sijoituksissa kulloinkin. Sen verran tiedän, että minulla enemmän koska olen saanut pienehkön perinnön ja olen vakituisessa työsuhteessa ja pystyn sijoittamaan säännöllisesti, hän on freenlancer jolla epätasaiset tulot. Minulla on pian 500000€, mutta kyllä hänelläkin on yli 100000€ sijoituksissa. Molemmat myös tietävät, että kummankin sijoitukset on tarkoitettu eläkevuosiin. Tuosta perinnöstä kustansin meille omasta aloitteestani myös yhteisen kolmen viikon kaukomatkan, joka onkin yksi parhaita matkoja joita olemme tehneet.
Mihin menoihin haluaisit käyttää miehesi osakesalkkua?
Vierailija kirjoitti:
"
Jos meillä olisi yhteinen tili, en aina tietäisi tilin saldoa ja jos haluaisin käyttää johonkin rahaa, joutuisin kysymään mieheltä käykö se vai oliko miehellä jotain hankintaa samaan aikaan. Omia rahoja voin käyttää ihan miten haluan. Meillä ei kumpikaan tienaa kymppitonneja kuukaudessa kuten muut ketjussa olevat.
Miksi et tietäisi tilin saldoa? Kai sinulla olisi siihen käyttöoikeus kuitenkin ja voisit sovelluksesta tarkistaa sen milloin tahansa. Mutta olen samaa mieltä, omia rahoja pitää voida käyttää kuten haluaa (kunhan yhteiset menot tulevat maksetuksi). Eli meillä myös erilliset tilit.
Vierailija kirjoitti:
^"Yllätyseroissa toinen puoliso voi myös yhteiseltä tililtä tyhjentää kaikki rahavarat, jos tilanne äityy oikein ikäväksi. "
Yhteistilipariskunnat ei eroa, kun on se täysi luottamus. Omatrahat-parit ainoastaan eroaa, koska eivät ole oikeassa parisuhteessa eivätkä sitoutuneita.
;-D
Valitetavasti olen yhdellä rahapalstalla lukenut monta kertomusta kuinka yhteistilipariskunnilla mies on hoitanut raha-asiat ja jättänyt puolison puille paljaille, ehkä jopa velkoihin lähtiessään liitosta. Meillä on omat tilit, ollaan oltu yhdessä 24 vuotta vaikkei olakaan tilivelvollisia toisillemme menoistamme. Yhteiset menot toki hoidetaan, vaikkakin omilta tileiltä.
Mies ei sijoita. Minä sijoitan ja sijoitan kaiken tuoton edelleen. Se ei tule yhteiseen pottiin. Meillä oli ennen yhteiset rahat ja eri tilit. Jossain kohtaa huomasin, että minä maksan pienemmästä palkastani enemmän perheen menoja. Aloin hiljalleen muuttamaan asiaa ja nyt maksetaan suhteessa tuloihin. Miestä vähän kiristää kun sille jääkin vähemmän rahaa ostella kaikkia älyttömyyksiä. Nyt meillä on siis omat rahat ja omat tilit. Yhteisiä menoja toki on ja ne liittyvät asumiseen ja ruokaan. Meillä on avioehto joten mies ei koskaan pääse käsiksi sijoituksiini eikä muuten edes tiedä mitä sijoituksia minulla on ja kuinka paljon.