Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?
Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.
Kommentit (744)
"Vaikka en sun tapaa ajatella täysin arvostakaan, niin onhan se kyseenalainen avioliitto, jossa toinen kerryttää varallisuuttaan kertomatta toiselle."
Nyt puhutaan ihan eri summista, mutta mä säästin rahaa mieheltä salaa. Oltiin suunnittelemassa arvokkaampaa matkaa yhdessä aikuisten lasten kanssa, ja säästin sitä varten. Oli hauska nähdä miehen ilme, kun klik ja klik maksoin kaikkien lentoliput, hotellit ym kerralla pois 😀
No vaikka on gynereissu ultrineen ja verikokeineen. Se on helposti monta sataa euroa. Väliinkö se pitäisi jättää?
Jos tilillä on 500€, varmasti puhutaan että huomenna menee siitä iso osa gynekäyntiin, samalla kun tarkastaa paljonko rahaa on.
Se niissä omissa rahoissa on hyvä puoli, että ei tarvitse keskustella toisen kanssa voiko rahaa käyttää vai ei. Ja puoliso voi olla reissussa eikä vastaa puhelimeen. Kun minä tiedän oman tilini saldon, tiedän miten paljon voin käyttää. Ei mieskään soittele minulle autohuollosta, että hei, pakoputken korjaus maksaakin x euroa enemmän mitä luulin, onko tilillä katetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
Jos olen edellisenä päivänä käynyt tarkistamassa tilin saldon, siellä on 500 euroa. Seuraavana päivänä maksan kortilla 400 euron edestä, mutta en voikaan, kun mies on hetkeä aiemmin ostanut jotain 150 eurolla. Tosi hauska ylläri siinä kassalla. Sen lisäksi toisen pitää olla aina puhelimen tavoitettavissa, että voi tarkistaa asian.
Kai sulla siinä kortissa on myös credit? Maksat sitten sillä.
On credit, mutta miksi maksaisin luotolla, kun tilillä pitäisi olla riittävästi rahaa? Tuolla sinun tyylillä saa raha-asiat äkkiä sekaisin.
Tuossa sinun esimerkissäsi on kyse tilanteesta, jossa taloudessa on sillä hetkellä liian vähän rahaa. Tuskin se tilanne olisi ollut parempi vaikka teillä olisi ollut erilliset tilitkin. Sulla vaan alunperin olisi ollut tilillä jäljellä vaan 250.
Ja kiitos vaan huolenpidosta, maksan usein creditillä ja raha-asiani ovat ihan kunnossa. Minulla on aina ollut oma tili, mutta jos jollekulle yhteistili on sopiva tapa, en näe mitään syytä keksiä näitä naurettavia perusteluja, miksi sellaista ei voisi käyttää. Kukin tehkööt kuten parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä?
Jos olen edellisenä päivänä käynyt tarkistamassa tilin saldon, siellä on 500 euroa. Seuraavana päivänä maksan kortilla 400 euron edestä, mutta en voikaan, kun mies on hetkeä aiemmin ostanut jotain 150 eurolla. Tosi hauska ylläri siinä kassalla. Sen lisäksi toisen pitää olla aina puhelimen tavoitettavissa, että voi tarkistaa asian.
Kai sulla siinä kortissa on myös credit? Maksat sitten sillä.
On credit, mutta miksi maksaisin luotolla, kun tilillä pitäisi olla riittävästi rahaa? Tuolla sinun tyylillä saa raha-asiat äkkiä sekaisin.
Tuossa sinun esimerkissäsi on kyse tilanteesta, jossa taloudessa on sillä hetkellä liian vähän rahaa. Tuskin se tilanne olisi ollu
Juuri tämä. Nyt väännetään väkisin vikaa muiden tavasta, eikä ratakiskoakaan ymmärretä 😀
Omat tilit mutta yhteiset rahat. Ei oo väliä
kumpi maksaa mitäkin. Jos mulla ei oo tarpeeks mies siirtää rahaa. Tää on toiminut tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
kumpi maksaa mitäkin. Jos mulla ei oo tarpeeks mies siirtää rahaa. Tää on toiminut tosi hyvin.
No varmasti toimii hyvin, kun mies siirtää rahaa.
Yhteisen tilin idioottimaisuus selviää monelle vasta siinä vaiheessa, kun puoliso kuolee.
Vierailija kirjoitti:
35 vuotta naimisissa, molemmilla omat rahat, kolme lasta kasvatettu aikuisiksi tänä aikana eikä yhtään riitaa käyty rahasta. Yhteiset menot toki jaetaan reilusti. Minusta täysin yhteiset rahat olisi orjuuteen verrattavissa. En ikinä suostuisi siihen. Jo yli 100 vuotta sitten syntyneellä anopillani oli omat rahat.
Kyllä. Yhteinen tili sopii ainakin kontrolloivalle puolisolle, joka haluaa seurata ja rajoittaa puolisonsa rahankäyttöä. Tämä siis ääripään esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisen tilin idioottimaisuus selviää monelle vasta siinä vaiheessa, kun puoliso kuolee.
Siksipä yhteiset rahat, mutta omat tilit (ja käyttöoikeudet).
Taitaa olla aika harvinaista nykyään.
Meillä on yhteinen tili. Mutta sinne menee vain minun palkkani.
Vaimo haluaa laskea itse osuutensa ja siirtää sitten toteutuneiden kustannusten mukaan rahaa sinne.
Toimii näinkin. Omiin sijoituksiin yms säästöihin siirrän kanssa rahaa tarpeen mukaan. Ei mene sitten vaimon rahoja niihin.
Ja niin. Sitten on vielä ruoka/kauppatili. Johon molemmat laittaa rahaa saman verran kuussa. Lähinnä kun tili on kuluton ja keskittämisestä saa pieniä etuja.
Vierailija kirjoitti:
Varokaa siirtelemästä liikaa. Se on vain reilu 100e/kk mitä saa siirtää, ettei kerry 5 000 kolmessa vuodessa ja alkaa mennä lahjavero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan oltu naimisissa 20 vuotta ja järki ois lähteny, jos vuoden menot pitäisi budjetoida!
Tämähän se on ja sitten ihmiset valittaa, kun rahat ei riitä. Kannattaisi vaan harjoittaa sitä järjen ääntä ja laskea ne menot. Minusta on aina ihmeellistä kun ihmiselle tulee yllätyksenä säännölliset menonsa. Jokaisessa taloudessa on säännöllisin välein lankeavia laskuja, jotka kannattaisi summata ja tehdä edes jonkunlainen budjetti niiden perusteella.
Vai maksatteko te esim. lasten harrastusmaksuja ihan pyllärinä ja hämmästytte, jos tammikuussa käy niin, että samalla kun lankeaa lapsen harrastuksen kevätkauden maksu on sähkölasku isompi kuin yleensä ja nyt meni rahaa aivan yllättäen paljon?
Onko totta, että sinulle tulee yllätyksenä se, että kuukausittain osa ihmisistä siirtää säästöön rahaa, ihan joka kuukausi?! Kun aviopari la
Ei tietenkään. Mutta kyllä minä budjetoin menoni juuri sen vuoksi, että voin maksimoida säästöni. Miten se nyt säästämistä estää, että tiedän suunnilleen vuotuisen kulutukseni jaettuna kuukausittain? Sinunko mielestä yrityksetkin tekevät ihan turhaa työtä, tai peräti mahdotonta, budjetoidessaan jopa kvarttaalettain?
Säästöt muuten eivät ole yllättäviä menoja varten, niitä varten on puskurit. Jotka on budjetoitu niihin vuosi/kuukausimenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varokaa siirtelemästä liikaa. Se on vain reilu 100e/kk mitä saa siirtää, ettei kerry 5 000 kolmessa vuodessa ja alkaa mennä lahjavero.
"Puolison elatusvelvollisuuden perusteella maksettu suoritus ei ole lahjaa, vaan lakisääteisen velvollisuuden täyttämistä. Elatusvelvollisuus kattaa lähtökohtaisesti perheen tavanomaisesta elämisestä aiheutuvat juoksevat kustannukset. "
Eli laskujen maksuun ym. voi siirrellä. Ja summa on 7500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö. Verottajalla on muutakin tekemistä kuin kytätä puolisoiden keskinäisiä tilisiirtoja. Etenkin, kun verottajan kanta on, että puolisot voivat keskenään sopia miten taloutensa järjestävät.
Kaikki tulot niin palkat, sijoitusasuntojen vuokrat, metsätulot, mahdolliset lottovoitotkin tulevat yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki menot. Lisäksi siirretään joka kuukausi kummankin omalle, toisessa pankissa olevalle tilille sama summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puolison elatusvelvollisuuden perusteella maksettu suoritus ei ole lahjaa, vaan lakisääteisen velvollisuuden täyttämistä. Elatusvelvollisuus kattaa lähtökohtaisesti perheen tavanomaisesta elämisestä aiheutuvat juoksevat kustannukset. "
Eli laskujen maksuun ym. voi siirrellä. Ja summa on 7500 euroa.
... eli summa, josta alkaa mennä lahjavero/ 3v. En vaan tiedä miksi puolisot laittais toistensa tileille rahaa ja laittais siihen viestikenttään vielä tiedoksi "lahja".
Yhteiset tulot, yhteiset menot. Ei ole tarvinnu rahasta riidellä yli 30 vuoteen.
Meillä on yhteiset rahat mutta eri tilit. Vaikka moni ajattelee että yhteiset rahat tarkoittaa että kumpikin pystyy mielin määrin käyttämään kummankin rahoja, ei se automaattisesti ole niin. Meillä katsotaan yhdessä mihin kaikkeen rahaa juuri silloin tarvitaan ja jaetaan maksut sopivasti. Se maksaa jolla on rahaa paremmin silloin.
Hyvin on toiminut jo kohta 30 vuotta.